door
PietV » ma 11 mar, 2013 20:59
Revanho schreef:PietV schreef:waarom ik volgens jouw geen helm zou moeten dragen?
Dat is de vraag niet waarover gediscussieerd wordt. (Je drukt jezelf ook wat onhandig uit, omdat het woord 'moeten' in deze zin op verschillende manieren kan geïnterpreteerd worden.)
Ik kan niet oordelen over een individuele situatie, dus kan niet oordelen over zaken als risicocompensatie (door jezelf of door andere weggebruikers), individuele vergrote kans op nekletsel, de kans dat jij in een valpartij betrokken geraakt waarbij een helm van nut kan zijn, de invloed van het dragen van een helm op je fietsgebruik (ik vermoed in jouw geval heel klein tot onbestaande).
Maar jij lijkt te suggereren dat er geen nadelen aan de helmplicht zitten/kunnen zitten omdat jij geen nadelen ervaart. De wereld is niet zo eenvoudig dat eigen ervaring alles zegt over hoe de wereld in elkaar zit. En er zijn in de voorgaande discussies in ieder geval genoeg potentiële nadelen genoegd die volgens mij niet zomaar opzij kunnen gezet worden als onzin.
Renaat
Ik heb 33 jaar gewerkt in de eerstelijns ongevallenzorg en diverse onderzoeken verricht bij fietsongevallen. Van hoofdletsel tot dodelijk letsel. Slachtoffers met helm waren vaker en/of beter aanspreekbaar.
De discussie over de fietshelm wordt door voor- en tegenstanders breed gevoerd.
Een deel rondom het bewijs voor beschermende werking van de fietshelm.
Een deel om de mogelijkheid dat een fietshelm leidt tot minder fietsgebruik.
Een deel over de vraag of promotie van helmgebruik de beste manier is om de veiligheid van fietsers te verhogen of dat het voorkómen van fietsongevallen voorrang verdient. (Bron: SWOV)
De Fietsersbond trekt het onderwerp fietshelm in een nog breder vlak:
De fietshelm en het imago van de fietser;
De obesitas epidemie in Nederland.
Waarschijnlijk ken je het rapport van de SWOV van september 2012 of fietshelmen. Daarin wordt vermeld dat bij enkelvoudige fietsongevallen de niet helmdragers meer risico lopen op hoofd- en hersenletsel. Dat waren ook mijn bevindingen in de 33 jaar eerstelijnszorg. Maar ja zal allemaal wel anekdotisch bewijs zijn.
Voor mij telt voornamelijk de beschermende werking van de helm. Blijf rustig doorfietsen met helm en mocht het zich weer voordoen dat ik mijn helm moet dumpen in de Kliko, dan doe ik dat zo
Piet.
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... helmen.pdf