Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Supersnelle e-bikes. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Supersnelle e-bikes.

urje schreef:@ Math: Ja, die discussie ken ik, en ik had er inderdaad niet aan gedacht toen ik m'n reactie schreef. Twee aanvullingen: de productie- en afdankfase doen mee (zie de accu-discussie hier boven), en zolang mensen na het werk het fitnesscentrum in duiken om de zwembandjes weg te werken is het alleen maar mooi dat fietsen op boterhammen rijden. Misschien doen de e-bikers dat niet omdat ze toch nog zelf trappen, dat laat ik in het midden.
Maar los daarvan lijk je het punt van Sanne te missen: leuk, nieuwe speeltjes, maar er is heel wat te winnen door gewoon banden op te pompen en de aandrijving te smeren. Dat scheelt net zo goed boterhammen, maar als ik door de stad fiets lijken veel mensen hier geen aandacht voor te hebben.
Het kost binnenkort een vat olie om een ander vat olie uit de grond te halen. Een fiets van marktplaats is zo gek nog niet vwb ecologische footprint.

anderzijds
6 krentebollen bij de supermarkt kosten 1,25 in een pak
1 krentebol kost dus EUR0,21
80 kilometers op de atb kost me 2 krentebollen
1 liter benzine kost EUR1,81
1 liter benzine is dus 8,6 krentebollen wat je met een zuinig autootje ca. 17km verder brengt. Maar 8,6 krentebollen tijdens het fietsen brengt me dus vrij interpolerend 344 kilometer verder, dat zijn 327 gratis kilometers! Gelukkig is het uurtarief vrij laag :D.
Het persbericht :
Koga ontwikkelt snelle E-bike als aantrekkelijk alternatief voor woon-werkverkeer.
is niet meer te vinden op de Koga-site.

Weet iemand of dit plan is geschrapt ?....anders maar wachten op de Eurobike 2013.

Zie artikel : de groeistuipen van de elektrische fiets
http://www.rhweb.nl/wp-content/uploads/ ... -fiets.pdf
jumbo schreef:Het persbericht :
Koga ontwikkelt snelle E-bike als aantrekkelijk alternatief voor woon-werkverkeer.
is niet meer te vinden op de Koga-site.

Weet iemand of dit plan is geschrapt ?....anders maar wachten op de Eurobike 2013.

Zie artikel : de groeistuipen van de elektrische fiets
http://www.rhweb.nl/wp-content/uploads/ ... -fiets.pdf
Geen idee of het plan is geschrapt, een lokale fietsenwinkel eigenaar vertelde me dat deze Koga in 2014 uit gaat komen.

Ik ben zelf nu in het bezit van een omgebouwde elektrische fiets die max 27 km/h doet. Maar een opvolger van deze fiets gaat op zeker een Speed Pedelec worden. De reacties hier zijn ook wel gebaseerd op principiële afkeer en aversie tegen elektrische fietsen. Die reacties hier over dat elektrische fietsen alleen voor luie mensen zijn is zo bekrompen en kortzichtig. Ik kom tenminste niet bezweet op de zaak aan.

Ik doe dagelijks 2 x 25 km woon-werkverkeer en het is voor mij een verademing ten opzichte van het gebruik van de auto. Ik bespaar jaarlijks veel geld op brandstof, hoef me niet op te winden over andere weggebruikers en voel me ook nog eens een stuk fitter ondanks dat je je natuurlijk niet al te veel hoeft in te spannen.

Laat maar komen die Speed Pedelecs!
Die Koga is voor 2014 alsnog geschrapt.
Dan is er altijd nog het Zwitserse Flyer met diverse modellen die tot 45km/u ondersteuning bieden.
Vlassie1980 schreef:Die reacties hier over dat elektrische fietsen alleen voor luie mensen zijn is zo bekrompen en kortzichtig. Ik kom tenminste niet bezweet op de zaak aan.

Ik doe dagelijks 2 x 25 km woon-werkverkeer en het is voor mij een verademing ten opzichte van het gebruik van de auto. Ik bespaar jaarlijks veel geld op brandstof, hoef me niet op te winden over andere weggebruikers en voel me ook nog eens een stuk fitter ondanks dat je je natuurlijk niet al te veel hoeft in te spannen.
Ik geef je geen ongelijk. De E-bike is een mooi alternatief voor de auto, veel beter dan een stinkende scooter! Punt van zorg is nog wel de steeds groter wordende snelheidsverschillen op de fietspaden. Ik zou lekker op de weg gaan rijden, in volle vaart met het gemotoriseerde verkeer mee.
Vlassie1980 schreef:Die reacties hier over dat elektrische fietsen alleen voor luie mensen zijn is zo bekrompen en kortzichtig.
Dat geldt niet voor iedereen hier hoor. Mij lijkt het idee van een bobtrailer met een flink zonnepaneel erop met een acuu erbij wel een mooie manier om op vakantie te fietsen. Op het vlakke heb ik geen ondersteuning nodig, maar op menige flinke pas zou een gratis 50 of 100 W erbij wel aangenaam zijn. Onafhankelijkheid van laadpunten vind ik wel een vereiste.

De Belgen zijn ons Nederlanders hier voor en al nauwelijks meer in te halen:
http://www.vakantiefietser.be/blog/dirk ... kazachstan
Het is alleen nog flink aan de prijs.
Afbeelding
Leon
Vlassie1980 schreef: De reacties hier zijn ook wel gebaseerd op principiële afkeer en aversie tegen elektrische fietsen. Die reacties hier over dat elektrische fietsen alleen voor luie mensen zijn is zo bekrompen en kortzichtig. Ik kom tenminste niet bezweet op de zaak aan.
Dat valt te bezien. Een elektrische fiets is simpelweg een ander type vervoersmiddel. De doorsnee vakantiefietser beschouwt het transport op eigen kracht als onderdeel van de vakantie/reis. En de geleverde inspanning bevordert ook nog de conditie.
Het probleem zit in de benaming 'fiets'. Want een elektrische fiets deelt enkel het frame met de echte fiets. Voor de rest is het gewoon een scooter of brommer.
Daar is niks mis mee. Maar op een elektrisch aangedreven vehicel zeggen dat je fiets, dat is wel een misvatting.
Leon schreef:
Vlassie1980 schreef:Die reacties hier over dat elektrische fietsen alleen voor luie mensen zijn is zo bekrompen en kortzichtig.
Dat geldt niet voor iedereen hier hoor. Mij lijkt het idee van een bobtrailer met een flink zonnepaneel erop met een acuu erbij wel een mooie manier om op vakantie te fietsen. Op het vlakke heb ik geen ondersteuning nodig, maar op menige flinke pas zou een gratis 50 of 100 W erbij wel aangenaam zijn. Onafhankelijkheid van laadpunten vind ik wel een vereiste.

De Belgen zijn ons Nederlanders hier voor en al nauwelijks meer in te halen:
http://www.vakantiefietser.be/blog/dirk ... kazachstan
Het is alleen nog flink aan de prijs.
Afbeelding
Leon
Misschien wel een mooi vervolg op dit
http://www.pterosail.com/cross_country.html

Afbeelding
Ik weet niet wat oom agent zal zeggen, wanneer je voorbij komt zeilen
jumbo schreef:Misschien wel een mooi vervolg op dit
Misschien? Die aanhangers zijn gewoon te koop hoor.
Leon
jumbo schreef:Ik weet niet wat oom agent zal zeggen, wanneer je voorbij komt zeilen
Dat hangt van de breedte af, een fiets mag van de wet nl. maximaal 75 cm breed zijn als ie twee wielen heeft en op meer dan twee wielen maximaal 1,5 meter. Maar misschien vergeet die agent door de verbazing daar aan te denken. :wink:
@Leon
Met vervolg bedoelde ik...een E-bike met zonne-paneel en wind-ondersteuning.

http://www.pterosail.com/
Ik zie in het filmpje van de link , dat het zicht vaak flink belemmerd wordt.
jumbo schreef:@Leon
Met vervolg bedoelde ik...een E-bike met zonne-paneel en wind-ondersteuning.
Ah, zo.
Het zijn denk ik heel verschillende toepassingen.
Over een dijk op een grauwe winderige ochtend zal de zeilfiets beter vooruikomen.
Ik dacht echter zelf eerder aan een bochtige bergpas in het zonnige Spanje.
Leon
jumbo schreef: Met vervolg bedoelde ik...een E-bike met zonne-paneel en wind-ondersteuning.
Vanuit ecologisch oogpunt zijn fotovoltaïsche zonnecellen op een fiets idioot. Men kan immers veel beter dezelfde zonnecellen een goede positie op een dak geven en daarmee een batterij opladen (al dan niet onrechtstreeks door de energie te leveren aan het netwerk en de batterij gewoon aan een stopcontact op te laden).

Fotovoltaïsche zonnecellen op een fiets zijn dus enkel nuttig voor het creëren van een grotere autonomie en minder afhankelijkheid van andere stroombronnen.

Renaat
Door de geplaatste link van Leon heb ik een een mooie reportage gelezen over "The Suntrip".
http://bikeandtrek.com/laatste-nieuws/

Dagafstanden met 200 km+, de hoogste dagafstand : 261 km.

Blijkbaar is er toch veel interesse voor de E-bike vakantiefiets.
Volgens de poll op sintchristophorus.nl
Zou SintChristophorus.nl zich ook moeten richten op elektrische trekkingfietsen?
Nee (61%, 292 Votes)
Ja (39%, 183 Votes)
Revanho schreef:Vanuit ecologisch oogpunt zijn fotovoltaïsche zonnecellen op een fiets idioot. Men kan immers veel beter dezelfde zonnecellen een goede positie op een dak geven en daarmee een batterij opladen (al dan niet onrechtstreeks door de energie te leveren aan het netwerk en de batterij gewoon aan een stopcontact op te laden).
Fotovoltaïsche zonnecellen op een fiets zijn dus enkel nuttig voor het creëren van een grotere autonomie en minder afhankelijkheid van andere stroombronnen.
Renaat
Uiteraard, maar dat is ook juist wat het leuk maakt. Je moet in je inschatting additioneel namelijk nog wel meenemen dat je met zonnecellen op de fiets deels geen last hebt van de oplaad- en ontlaadrendementsveliezen van de accu's plus dat het gewicht (en tevens milieu-impact en al helemaal de prijs!) van de accu daardoor, maar ook nog door het feit dat je de stroom onderweg al gebruikt omlaag kan.

Het verschil tussen een electrisch ondersteunde vakantiefiets met bob-aanhanger en de Suntrip-fietsen is dus plus het zonnepaneel en minus een deel van de accu.
Daarbij zijn de prijzen van de kale panelen op het moment dusdanig laag aan het worden dat het in de toekomst bijna raar zou zijn om er géén op je bob te monteren; mocht je al een bob hebben uiteraard.
Leon
Leon schreef:
Vlassie1980 schreef:Die reacties hier over dat elektrische fietsen alleen voor luie mensen zijn is zo bekrompen en kortzichtig.
Dat geldt niet voor iedereen hier hoor. Mij lijkt het idee van een bobtrailer met een flink zonnepaneel erop met een acuu erbij wel een mooie manier om op vakantie te fietsen. Op het vlakke heb ik geen ondersteuning nodig, maar op menige flinke pas zou een gratis 50 of 100 W erbij wel aangenaam zijn. Onafhankelijkheid van laadpunten vind ik wel een vereiste.

De Belgen zijn ons Nederlanders hier voor en al nauwelijks meer in te halen:
http://www.vakantiefietser.be/blog/dirk ... kazachstan
Het is alleen nog flink aan de prijs.
Afbeelding
Leon
Hoe kom ik hiermee door de klaphekjes van het fietspad langs de Waddenzee?