Inmiddels een aantal werken van flink orienteren verder. N.a.v. van jullie berichten, heb ik vastgesteld dat een derailleur niet iets voor mij gaat worden. Ik houd het een paar weken vol om alles goed bij te houden en daarna weet ik al hoet het gaat...AB schreef:Christophorus schreef:Dit schoonmaken met doek doe ik overigens bij elke rit (racefiets, zo gepiept). Oliekoek wat tussen de cassettebladen en derailleurwieltjes hangt ook gelijk verwijderen, zo'n tandwielborstel is wel handig. Een schone goeddraaiende aandrijflijn is gewoon fijn fietsen en je ketting en bladen gaat langer mee. Bij een rohloff is kettingonderhoud helemaal een eitje. Liefst zonder kettingkast maar met broekspijpband.
Wat was de vraag ook al weer? .
Wil je snel en efficient (competitie) dan kies je voor derailleur.
Kies je voor cittaslow, dan fiets je heel fijn met een naafversnelling.
Kies je voor goedkoop en zelf onderhoud, dan altijd derailleur.
Kies je voor betrouwbaar, kwaliteit en weinig kans op ongemakken, dan is rohloff wel heel mooi.
Zoals ik al zei, overwoog ik een derailleur omdat dit lichter loopt en de intervallen tussen de versnellingen veel kleiner zijn. Maar derailleur wordt niet mijn ding. Ik heb m'n budget flink opgeschroeft en denk nu voor een Rholoff te gaan. Ik denk daarbij sterk aan de Multicycle Extreme http://www.multicycle.nl/bike.aspx?l=NL ... 9&bike=108. Proefrit daarop was fantastisch in ieder geval. Het is nu een flinke investering maar gezien de veel langere levensduur dan bijv. een Gazelle en ook dat ik die Rholoff op langere termijn terug ga verdienen t.o.v. een derailleur terug ga verdienen en ik verder nog aan het fietsplan mee doe en met één en ander aan inruil de prijs terug kan brengen, lijkt het mij een goede investering.
Wat is jullie specifieke mening over de Multicycle Extreme voor woon/werk verkeer 13 km enkele reis?
Ps: Ik kwam overigens zojuist nog deze test tegen http://www.bikeandtrekking.nl/p/56/1339 ... e-(2012)-- waarin deze fiets juist als forens fiets werd aangeraden
Pss: Bedankt voor alle tips tot zover.