Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forens: derailleur of naafversnelling - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Forens: derailleur of naafversnelling

Die van mij kon ik bij aankoop, via mijn werkgever, aftrekken van de belasting. Misschien is dat bij de OP ook mogelijk.
AB schreef:
Christophorus schreef:Dit schoonmaken met doek doe ik overigens bij elke rit (racefiets, zo gepiept). Oliekoek wat tussen de cassettebladen en derailleurwieltjes hangt ook gelijk verwijderen, zo'n tandwielborstel is wel handig. Een schone goeddraaiende aandrijflijn is gewoon fijn fietsen en je ketting en bladen gaat langer mee. Bij een rohloff is kettingonderhoud helemaal een eitje. Liefst zonder kettingkast maar met broekspijpband.

Wat was de vraag ook al weer? :).

Wil je snel en efficient (competitie) dan kies je voor derailleur.
Kies je voor cittaslow, dan fiets je heel fijn met een naafversnelling.
Kies je voor goedkoop en zelf onderhoud, dan altijd derailleur.
Kies je voor betrouwbaar, kwaliteit en weinig kans op ongemakken, dan is rohloff wel heel mooi.
Inmiddels een aantal werken van flink orienteren verder. N.a.v. van jullie berichten, heb ik vastgesteld dat een derailleur niet iets voor mij gaat worden. Ik houd het een paar weken vol om alles goed bij te houden en daarna weet ik al hoet het gaat...

Zoals ik al zei, overwoog ik een derailleur omdat dit lichter loopt en de intervallen tussen de versnellingen veel kleiner zijn. Maar derailleur wordt niet mijn ding. Ik heb m'n budget flink opgeschroeft en denk nu voor een Rholoff te gaan. Ik denk daarbij sterk aan de Multicycle Extreme http://www.multicycle.nl/bike.aspx?l=NL ... 9&bike=108. Proefrit daarop was fantastisch in ieder geval. Het is nu een flinke investering maar gezien de veel langere levensduur dan bijv. een Gazelle en ook dat ik die Rholoff op langere termijn terug ga verdienen t.o.v. een derailleur terug ga verdienen en ik verder nog aan het fietsplan mee doe en met één en ander aan inruil de prijs terug kan brengen, lijkt het mij een goede investering.

Wat is jullie specifieke mening over de Multicycle Extreme voor woon/werk verkeer 13 km enkele reis?

Ps: Ik kwam overigens zojuist nog deze test tegen http://www.bikeandtrekking.nl/p/56/1339 ... e-(2012)-- waarin deze fiets juist als forens fiets werd aangeraden

Pss: Bedankt voor alle tips tot zover.
Prachtige fiets!
Omdat ik geen ketting meer wilde en een naaf dynamo was deze afgevallen voor mij.
Dat zijn mijn twee bezwaren.
Klein puntje van aandacht ik vind het voorspatbord wat kort, maar niet on overkomelijk.
Wimmert schreef:Klein puntje van aandacht ik vind het voorspatbord wat kort, maar niet on overkomelijk.
Voorspatbord kort... wat is daar het vervelendste van? Dat je eerder vies wordt?
Juist,

En vergelijk deze fiets even met de jan janssen rohnin.
Wimmert schreef:En vergelijk deze fiets even met de jan janssen rohnin.
Mooie fiets, maar wat zijn in 'jip en janneke' taal precies de verschillen?
Spatbord, naaf dynamo, kettingkast, veel betere verlichting en lagere prijs.
JJRohnin: lager gewicht, wellicht iets minder "verfijnd" als de MC.
Wimmert schreef:Spatbord, naaf dynamo, kettingkast, veel betere verlichting en lagere prijs.
Bedankt! Dit is uw fiets?

Wat vinden anderen van de Multicycle Extreme met Rohloff naaf?
die had ik eerst uitgezocht maar dealer vergeten te bestellen en wilde toch lieverbelt dus daarom niet besteld nu heb ik een santos besteld. maar ik heb de mc en ik beide gezien op de 48spaken na vond ik de jj mooier.
Wimmert schreef:die had ik eerst uitgezocht maar dealer vergeten te bestellen en wilde toch lieverbelt dus daarom niet besteld nu heb ik een santos besteld. maar ik heb de mc en ik beide gezien op de 48spaken na vond ik de jj mooier.
Sorry, uw formulering is met niet helemaal duidelijk!;(
Volgens mij bedoelt hij dat hij nu een santos heeft omdat hij toch liever beltdrive wilde.

Hij had eerst een Jan Janssen besteld maar deze had de dealer vergeten te laten maken bij Jan Jansen.

En hij heeft de MC en de JJ naast elkaar gezien en vond toen de JJ mooier dan de MC.
M276 thx dat is correct!
Op de 48 spaken na van de mc dat vind ik heel erg mooi!
Verder zat ik op een telefoon te typen en dat werkt niet zo goed samen met mijn neurologische storing ;)
Wat vind ik van die Multicycle?
48 spaken is onzin. Er is nu ook een 36 spaaks Rohloff en dat is meer dan genoeg.
Ik heb liever een stalen frame dan alu.
Goed licht op een nieuwe woonwerkfiets betekent een goede naafdynamo, en liefst een SON.
Als ik kon kiezen nam ik 26 inch wielen vanwege de Conti Wintercontact II winterband. Er is daarvan ook wel een 28 inch versie, maar de 26 inch is veruit superieur.
Zie ik Travativ cranks me iets anders dan vierkante as? Liever niet.
Zie ik een geintegreerd balhoofd? Liever niet.
Erg licht is deze fiets niet.

Alternatieven zijn er ondermeer van Avaghon (series 2.6) en Thorn Raven (opgebouwd door m-gineering). Voor langere ritten buiten de stad zou ik een racestuur kiezen.
Wim
Wim schreef:Wat vind ik van die Multicycle?
48 spaken is onzin. Er is nu ook een 36 spaaks Rohloff en dat is meer dan genoeg.
Eens...
Ik heb liever een stalen frame dan alu.
Goed licht op een nieuwe woonwerkfiets betekent een goede naafdynamo, en liefst een SON.
Als ik kon kiezen nam ik 26 inch wielen vanwege de Conti Wintercontact II winterband. Er is daarvan ook wel een 28 inch versie, maar de 26 inch is veruit superieur.
Zie ik Travativ cranks me iets anders dan vierkante as? Liever niet.
Zie ik een geintegreerd balhoofd? Liever niet.
Hij gaat er mee naar zijn werk fietsen, niet naar de andere kant van de wereld. Voor woon-werkverkeer voldoet een aluminium frame prima. Ik doe al 6 jaar niks anders en ben er nog nooit doorheen gezakt! :D

Batterijverlichting voldoet ook prima. In Nederland staat zo ongeveer om de 3 meter een lantaarnpaal, dus je hebt alleen een beetje licht nodig om goed zichtbaar te zijn voor automobilisten...

28" wielen zijn ook prima. Misschien is voor het zwaardere werk 26" beter, maar voor woon-werkverkeer kan 28" ook prima. Hele volksstammen verplaatsen zich in Nederland op fietsen met 28" wielen en ik heb niet de indruk dat er regelmatig iemand met een defect wiel langs de weg staat...
Erg licht is deze fiets niet.
Eens...
Even opletten daar achter in de klas, en goed lezen wat er staat.
Natuurlijk blijft dit alu frame wel heel. Staal is echter fijner (dat is wat anders, en smaken verschillen).
De opmerking over verlichting vind ik echt onzin. Er gebeuren meer ongelukken in het donker, en als je nu een nieuwe dure fiets gaat kopen is gelijk een goede naafdynamo heel verstandig. Dat geeft meer licht en is makkelijker en betrouwbaarder.
Mijn argument over 26 inch wielen ging niet over sterk, maar over de beschikbaarheid van een goede winterband. Ook hier weer een veiligheidsargument dus.
Maar goed, deze fiets niet dus.
Wim
Henrie schreef:
In Nederland staat zo ongeveer om de 3 meter een lantaarnpaal, dus je hebt alleen een beetje licht nodig om goed zichtbaar te zijn voor automobilisten...
Fiets je wel eens of leuter je alleen op internet?


Op trajecten zonder verlichting bij redelijk weer/maan kun je prima fietsen zonder licht, totdat je een fietsende tegenligger ontmoet met hetzelfde idee!

Wordt je echter geconfonteerd met een lichtbron dan past je oog zich snel aan en zie je de eerste tijd maar weinig.

Met fietsverlichting heb je minder last van lichtvariaties en vergroot je de kans dat je alle niet reflecterende paaltjes en andere ellende tijdig opmerkt.

Straatverlichting is meestal zo zuinig dat de zichtbaarheid van alle obstakels eerder minder dan beter wordt. Niet genoeg licht om het voorwerp te kunnen waarnemen, en een te lichte achtergrond om een contour te kunnen zien.
Wim schreef:De opmerking over verlichting vind ik echt onzin. Er gebeuren meer ongelukken in het donker, en als je nu een nieuwe dure fiets gaat kopen is gelijk een goede naafdynamo heel verstandig. Dat geeft meer licht en is makkelijker en betrouwbaarder.
Lamp met naafdynamo zou dus veel meer licht geven. Nu lees ik echter specifiek over het type accu lamp wat op de MC extreme zit juist positieve gebruikersverhalen, vooral vanwege de bak licht die deze lamp geeft, zie bijv. http://www.knurft.net/site/2008/06/09/heel-veel-licht/. Dus waarom dan perse een naafdynamo?
Wim schreef:48 spaken is onzin. Er is nu ook een 36 spaaks Rohloff en dat is meer dan genoeg.
Ik heb liever een stalen frame dan alu.Wim
Ik ga met deze fiets geen grote trektochten maken, woon dicht bij de fietsenmaker... wat zou dan überhaupt het probleem kunnen zijn tegen 48 spaken? Als ik het goed begrepen heb is dat vooral lastig in het buitenland omdat het geen veel voorkomende maat is en je dus een probleem kunt hebben als je accuut een nieuwe velg nodig hebt.
Wim schreef:Erg licht is deze fiets niet.Wim
Is dat een probleem? Ik weeg zelf niet zwaar, volgens mij zet dat meer zoden aan de dijk dan die paar kg meer/minder van een fiets toch?

Nog andere meningen over de Multicycle Extreme of Jan Janssen Rohnin die Wimmert noemt?

Kan iemand mij trouwens zeggen hoe flexibel de afmontage is bij Multicycle? (kan het ook m'n fietsenmaker vragen, maar daar kom ik niet elke dag :D ). Zou een langer voorspatbord en een gesloten kettingkast/chainglider mogelijk zijn?
Joep M schreef: Lamp met naafdynamo zou dus veel meer licht geven.
Dat klopt niet. Er zijn ook batterijlichten die gigantisch veel licht geven. Maar ofwel is dat met een aparte accu en betaal je er behoorlijk voor of het zijn lampen met oplaadbare batterijen, die je geen urenlang licht zullen geven.
De argumenten voor of tegen een naafdynamo liggen dus elders. (Altijd licht bij, geen gepruts met vervangen batterijen, je kan niet plots zonder licht vallen, andere elektronica opladen is mogelijk, ... Maar daartegenover heb je altijd een beetje extra weerstand (maar dat is niet veel bij een goede naafdynamo), is een goede naafdynamo behoorlijk prijzig, betekent een nieuw voorwiel ook herspaken van de naaf, ...)
Wim schreef:Erg licht is deze fiets niet.Wim
Is dat een probleem? Ik weeg zelf niet zwaar, volgens mij zet dat meer zoden aan de dijk dan die paar kg meer/minder van een fiets toch?
[/quote]

Natuurlijk wegen eigen kilo's onnodig gewicht net zo hard door dan het gewicht van de fiets (al beweren sommigen om dit forum iets anders). Maar hoe lichter je bent en hoe minder bagage je meesleurt, hoe meer het gewicht van de fiets relatief belangrijk wordt. Vaak wordt het belang van gewicht overdreven (andere weerstanden zijn meestal veel belangrijker), maar het wordt een ander verhaal als je veel klimt of veel moet starten en stoppen.

M.a.w. (en volgens mijn bescheiden mening): Lange afstanden door de polder: relatief weinig van het fietsgewicht aantrekken.
Veel de bergen in of veel stadsverkeer (met verkeerslichten, scherpe bochten, ...) of de wens om optimaal te presteren: veel meer belang hechten aan het gewicht.

Renaat
rohnin:
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=16748

en verder zal je er weinig over horen.
Jan Janssen is redelijk onbekend als trekfiets dus er wordt al gauw iets overgeroepen.
Mooie aan de rohnin is de koplamp 305lumen!
http://supernova-lights.com/en2/products/e3pro2.html

heel fijn als je gezien wil worden en zelf wat wil zien!
Wat Marten ook zei.
Naaf dynamo versus batterij tja... do the math zou ik zeggen.
die paar wat verlies........en het doet het altijd!

Het zijn alle twee erg mooie fietsen!
Ik vond de Rohnin wat sportiever en net wat meer waar voor minder geld.
tja en 26km per dag of je dat per MC of JJ doet, dat gaat op allebei heel goed lukken!

wat ik al zei aandachts punten: spatborden, kettingkast en waar voor je geld.