Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorbereiding voor een ongetrainde fietser - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Voorbereiding voor een ongetrainde fietser

Niks mis met een mtb als vakantiefiets, maar wel met marginale onderdelen zoals goedkope verende vorken. Het voorbeeld van de wielen wilde niets anders doen dan aangeven dat dit een heel zware bestemming is. Ik geloof dat maar een van ons een verende voorvork had (ik had zelf wel een Thudbuster ST verende zadelpen).
Wim
Wim schreef:Wel eens in Noord Noorwegen geweest? De wegen zijn slecht, het regent er veel, en er is geen fietsenmaker (die is er elders in Noorwegen ook niet veel). Walter's waarschuwingen zijn zeer terecht. Laat ik het zo zeggen: van de ik geloof 18 mensen in mijn groep op de buitenlandtrektocht van de Wereldfietser naar Noorwegen van drie jaar terug kregen er vijf dure problemen met hun wielen (iedereen had zijn fiets voor de tocht laten nakijken). De omstandigheden zijn gewoon heel zwaar.
Wim
voor zover ik mij kan herinneren zijn de wegen in Noord-Noorwegen niet of nauwelijks slechter dan in Zuid Noorwegen: allemaal redelijk strak asfalt. (zie google streetview)

Maar goede wielen zijn zeker belangrijk in dit niet-platte landschap...
Wim schreef:Verende vorken kunnen makkelijk stuk en bieden niet meer (eerder minder) comfort dan een goede (klassieke met gegoten kroon) gewone vork in combinatie met brede banden. Ze zijn bovendien een kilo zwaarder. Echt goede verende vorken zijn heel duur. Voordrager en verende vorken is lastig. Verende vorken zijn vooral zinnig voor stevig off road werk (als er een omgevallen boom langs komt).
Wim
Als ik de foto bekijk en (hopelijk) goed inschat is de geveerde voorvork van het merk Suntour (CR920?). Heb zo'n zelfde voorvork op mijn hybride. Het is inderdaad een zware jongen, waarschijnlijk zwaarder dan het frame. Toch valt de kwaliteit me niet tegen, het lijkt een behoorlijk hufterproof ding (de mijne doet het al 10 jaar zonder problemen). Zelfs zo hufterproof dat de vering nauwelijks te beinvloeden valt :). Nadeel vind ik de stalen vorkbuis, deze is hol en open van onder waardoor ie gaat roesten en er roestwater via de stuurpen naar boven komt en de balhoofdlagers daarmee aantast. Je zult de vorkbuis dus van binnen en buiten moeten tectyleren. An sich verwacht ik niet dat de geveerde vork de zwakste schakel zal zijn (gebaseerd op eigen ervaring, niet ontleed aan statistisch onderzoek oid).

Je wielen blijven (m.i.) ook bij de gazelle de zwakste schakel, vooral met dergelijke dunne bandjes. Probeer nieuwe wielen te bestellen (evt. met naafdynamo en laat ze spaken door een gerenomeerd wielenbouwer: m-gineering, bikexperto, bikeboosting.... kosten 300-400euro), rijdt je huidige wielen op aan trainingsrondjes, woonwerk, dagtochten etc. en probeer de maximale breedte van je banden te achterhalen (42mm?). Wielen krijgen veel te verduren (trapkracht, afdalingen, veel (over)gewicht, geslinger, etc), dus daar wil je blindelings op vertrouwen en niet mee gokken.

Voordeel van deze fiets zijn wel de vbrakes tov schijfremmen.... Je batavus verkopen is dus een goede optie, kun je mooi die wielen mee bekostigen..... vlak voor de reis zul je zowieso nieuwe banden, ketting, remblokjes en cassette nodig hebben. En koop een kleine tube loctite, waar je alle boutjes en moertjes mee vastzet :).

Achterdrager van staal is een goede investering, een voordrager op de geveerde voorvork zou ook nog kunnen, maar het nodigt ook uit tot onnodig veel meesjouwen en bij tegenwind werken ze niet echt mee qua aerodynamica ;).

En joh, na die reis raak je toch wel fietsreisverslaafd, dus die echte trekkingbike nu kopen of pas in 2015 is eigenlijk geen optie. Kun je gelijk 26" wielen met dikke sloffen overwegen :).
Wim schreef:Niks mis met een mtb als vakantiefiets, maar wel met marginale onderdelen zoals goedkope verende vorken.
Ja, met goedkope (pruts)onderdelen... Maar ik vind een Rock Shox Reba toch niet echt goedkoop. Ik zie na even googelen prijzen tussen €350 en €500... Nogmaals, wat voor vork Wytse heeft, weet ik niet, dus misschien is die helemaal niet geschikt (en misschien ook wel)...
Het voorbeeld van de wielen wilde niets anders doen dan aangeven dat dit een heel zware bestemming is. Ik geloof dat maar een van ons een verende voorvork had (ik had zelf wel een Thudbuster ST verende zadelpen).
Wim
Goede wielen zijn natuurlijk altijd belangrijk, of je nou met bagage fietst, of met een noodvaart over single tracks rost...
Hoi hoi,

Ik ben wel veel in Noorwegen geweest, en helaas kan in Wim bevestigen:
Asfalt maar ook zeer veel gravel (met kuilen) koud nat veel wind en met name in het noorden zeer weinig dorpen laat staan fietsenmakers! Dat is ook de reden dat ik op dit forum ben gaan vragen. Met mijn beperkte kennis van wereldfietsen dacht altijd dat bv de topline van Batavus trekking toch wel moest voldoen!? Blijft mijn beperkte budget,........ ik begrijp echter wel dat NIEUWE wielen compleet toch wel een must zijn (liefst handgebouwd!).

Waarom dan toch de Noordkaap? Dat is iets met een bepaalde emotie ,........ fysiek moet ik nog ver gaan, maar psychisch gaat het lukken, nu de uitrusting nog, waarbij die fiets het belangrijkste is.

Groet Wytse
Wytse1968 schreef:Met mijn beperkte kennis van wereldfietsen dacht altijd dat bv de topline van Batavus trekking toch wel moest voldoen!?
Ik zeg zeker niet dat het totaal niet gaat met die fiets, maar zoek maar eens op dit forum op Batavus. Over het algemeen worden de mensen op dit forum niet bepaald gelukkig van een (recente) Batavus en ik denk dat bijna niemand op dit forum een nieuwe fiets van Batavus op dit ogenblik als reisfiets zou aanbevelen.

Misschien houdt de voorvork het wel uit, maar als je toch nog een vast vork heb liggen, lijkt me dit in combinatie met de breedst bruikbare banden een veiligere keuze.

Renaat
Wytse1968 schreef: Asfalt maar ook zeer veel gravel (met kuilen) koud nat veel wind en met name in het noorden zeer weinig dorpen laat staan fietsenmakers! Dat is ook de reden dat ik op dit forum ben gaan vragen. Met mijn beperkte kennis van wereldfietsen dacht altijd dat bv de topline van Batavus trekking toch wel moest voldoen!? Blijft mijn beperkte budget,........ ik begrijp echter wel dat NIEUWE wielen compleet toch wel een must zijn (liefst handgebouwd!).
Ik denk dat het enorm meevalt. Ik ben nu twee keer de lengte van Noorwegen afgefietst, en op beide reizen minder dan 100 km gravel. De wegen zijn over het algemeen redelijk tot uitstekend. Noorwegen is zwaarder voor de mens dan voor de fiets.

Of je nieuwe wielen nodig hebt, betwijfel ik dan ook. Als je niet heel zwaar bent en de steengrill thuislaat, zie ik niet snel problemen ontstaan. De enige problemen die ik met mijn lichte 32-spaaks wielen had, kwamen door een productiefout van de spaakfabrikant, en daar helpt niks tegen. Neem een handvol spaken mee, check de spaakspanning en geef de naven een goede beurt voor vertrek. Steek je geld liever in een lichte uitrusting, daarmee ontlast je niet alleen je wielen, maar ook je longen en je spieren!

Wat ik wel zou doen is je remmen goed laten nakijken door een fietsenmaker die verstand heeft van hydrauliek, en neem voldoende remblokjes mee. Ook zou ik de dynamoverlichting vervangen door een afneembare accu- of batterijlamp. Een zaklamp heb je toch nodig, en dan hoef je niet zo diep te bukken bij een tunnel.

Andere banden: Kies een slick met goede grip op nat asfalt. Zelf rij ik altijd op Kojaks, en eigenlijk rijden vrijwel alle ligfietsers die lange afstanden doen op deze banden. Maar in jouw wielmaat schijnen er nog andere opties te zijn. Laat je niet verleiden tot een profielband, profiel heb je echt niet nodig in Noorwegen, maar het is moordend voor je actieradius!

Kijk goed naar je versnellingen. Zoek uit wat het kleinste verzet is dat op je fiets past. Waarschijnlijk betekent dat een 11-34 cassette. Vertrek met nieuwe ketting, cassette en kabels. Kies een echt goede, slijtvaste cassette als de SRAM PG980, en een hoogwaardige ketting, bij voorkeur een 10-speed (vb: KMCX10L). Die kunnen net iets schuiner lopen dan een 9-speed, zodat je wat minder problemen hebt als je een keer verkeerd schakelt.

Als je niet gewend bent aan wat goede fietsen kosten, schrik je je waarschijnlijk lens bij de prijzen van deze onderdelen, ze zijn de helft duurder dan bijvoorbeeld Deore. Maar op dit soort tochten is die paar tientjes extra een zinnige investering. Per kilometer waarschijnlijk nog goedkoper ook.

Tenslotte: ga dit soort afstanden met al die hoogtemeters niet zonder klikpedalen doen. De beste "instapsystemen" voor vakantiefietsers zijn bij mijn weten Time ATAC en Look Quartz.

Groetjes,

Walter
waltertje schreef:
Wytse1968 schreef: Andere banden: Kies een slick met goede grip op nat asfalt. Zelf rij ik altijd op Kojaks, en eigenlijk rijden vrijwel alle ligfietsers die lange afstanden doen op deze banden. Maar in jouw wielmaat schijnen er nog andere opties te zijn. Laat je niet verleiden tot een profielband, profiel heb je echt niet nodig in Noorwegen, maar het is moordend voor je actieradius!

Groetjes,

Walter

Hoi hoi Walter,

Ik heb ondertussen ook jouw reisverslag al goed bestudeerd, erg interssant! ook heb ik gekeken naar ligfietsen op zowel marktplaats maar ook op het ligfietsnet. Ziet er allemaal erg mooi uit, maar die Challenge Fujin van jouw is bijna nergens te vinden en die ene die er stond was volgens mij van een veel goedkopere opbouw! Stel dat ik toch zou gaan voor een 2e hands LIGFIETS, welke merken , modellen zouden dan kunnen, ervan uitgaande dat er natuurlijk wel voldoende bagage op moet passen bv die banaan tassen? En heel belangrijk wat zou dat ongeveer kosten voor een nog goede fiets? Of is die van jou misschien wel te koop? :wink:

Groet Wytse :D
Als je met de verhalen tot nu toe al budgetproblemen kreeg is een ligfiets misschien geen goed idee. Ligfietsen in het algemeen moet te trouwens bevallen, hetgeen niet iedereen gegeven is. Huur er eens een voor een week en fiets er in die week ruim 500 km op; dan kun jer er misschien iets van zeggen.
Ook is het niet iedereen gegeven van slicks te houden. Ik ken er meer die de slicks er vanaf gehaald hebben dan dat er fans zijn. Als er zand en fijn grind op de weg ligt gaat het niet goed met die dingen en die prut ligt - hier tenminste - standaard in de bochten. Op modder en nat gras wordt het als op een ijsbaan. Het verklaard wel waarom ik nog nooit een ligfietser fors heb zien slalommen op het halfverhard :wink:
Maar op lange rechte asfaltwegen is het zeker gaaf.
Leon
Wytse1968 schreef: Ik heb ondertussen ook jouw reisverslag al goed bestudeerd, erg interssant! ook heb ik gekeken naar ligfietsen op zowel marktplaats maar ook op het ligfietsnet. Ziet er allemaal erg mooi uit, maar die Challenge Fujin van jouw is bijna nergens te vinden en die ene die er stond was volgens mij van een veel goedkopere opbouw! Stel dat ik toch zou gaan voor een 2e hands LIGFIETS, welke merken , modellen zouden dan kunnen, ervan uitgaande dat er natuurlijk wel voldoende bagage op moet passen bv die banaan tassen? En heel belangrijk wat zou dat ongeveer kosten voor een nog goede fiets? Of is die van jou misschien wel te koop? :wink:
Heh, d'r zijn er meer die dat geprobeerd hebben :wink: Maar er is een reden dat Fujin's en FujinSL's weinig tweedehands worden aangeboden: Waarom zou je er vanaf willen?

Als je gaat kijken bij de treffens van de ligfiets-incrowd, zie je dat bijna alle "gewone" ligfietsen van Challenge of Nazca zijn, en dat is niet voor niks. Populaire modellen voor vakanties zijn naast de Fujin de Seiran en de Furai. Bij Nazca de Pioneer, Explorer en Fuego. Een ouder geschikt type is de Challenge Distance. Bij Optima zou ik wegblijven, met uitzondering misschien van de Baron.

Als vuistregels houd ik altijd aan: Veel slechte wegen --> groot voorwiel; veel tegenwind --> laag. Laag en een groot voorwiel zijn moeilijk te combineren. Achterwiel moet eigenlijk altijd wel groot zijn voor een vakantiefiets. Voor Scandinavië belangrijk: Veel klimmen --> relatief vlakke zit en crankstel niet te hoog tov de zit.

Nu heb ik prima vakanties gehad met de oude vertrouwde Hurricane en zelfs met een volbloed lowracer + aanhanger, dus het zijn geen wetten van Meden en Perzen.

Wat wel een ijzeren wet is, is dat je twee eigenschappen moet kiezen uit de volgende drie: licht, degelijk, goedkoop. Bij een tweedehands moet je natuurlijk ook rekening houden met de staat van onderhoud. Een goedkope fiets met velgremmen betekent vrijwel zeker dat je de wielen mag vervangen. Onderdelen als de ketting en cassette zijn vaak ook ver heen, maar aan de andere kant moet je die meestal toch vervangen voordat je op pad gaat. Kettingbladen kun je mazzel mee hebben, die gaan op een ligfiets meestal heel lang mee omdat ze niet door je voorwiel besproeid worden. Hydrauliek is gevoelig voor achterstallig onderhoud, kijk daar dus ook mee uit.

Bagagemogelijkheden zijn meestal prima zolang je banaantassen gebruikt. Dan hangt het gewicht vrijwel geheel aan het zitje en heb je weinig zorgen over je bagagedrager.

Als je meer wilt weten, kun je me mailen/pb'en. De ligfiets is de beste keuze voor Scandinavië als je het mij vraagt. Tenzij je gek bent op zwaar trappen en zadelpijn :)

Grtjs,

Walter