Wytse1968 schreef:
Asfalt maar ook zeer veel gravel (met kuilen) koud nat veel wind en met name in het noorden zeer weinig dorpen laat staan fietsenmakers! Dat is ook de reden dat ik op dit forum ben gaan vragen. Met mijn beperkte kennis van wereldfietsen dacht altijd dat bv de topline van Batavus trekking toch wel moest voldoen!? Blijft mijn beperkte budget,........ ik begrijp echter wel dat NIEUWE wielen compleet toch wel een must zijn (liefst handgebouwd!).
Ik denk dat het enorm meevalt. Ik ben nu twee keer de lengte van Noorwegen afgefietst, en op beide reizen minder dan 100 km gravel. De wegen zijn over het algemeen redelijk tot uitstekend. Noorwegen is zwaarder voor de mens dan voor de fiets.
Of je nieuwe wielen nodig hebt, betwijfel ik dan ook. Als je niet heel zwaar bent en de steengrill thuislaat, zie ik niet snel problemen ontstaan. De enige problemen die ik met mijn lichte 32-spaaks wielen had, kwamen door een productiefout van de spaakfabrikant, en daar helpt niks tegen. Neem een handvol spaken mee, check de spaakspanning en geef de naven een goede beurt voor vertrek. Steek je geld liever in een lichte uitrusting, daarmee ontlast je niet alleen je wielen, maar ook je longen en je spieren!
Wat ik wel zou doen is je remmen goed laten nakijken door een fietsenmaker die verstand heeft van hydrauliek, en neem voldoende remblokjes mee. Ook zou ik de dynamoverlichting vervangen door een afneembare accu- of batterijlamp. Een zaklamp heb je toch nodig, en dan hoef je niet zo diep te bukken bij een tunnel.
Andere banden: Kies een slick met goede grip op nat asfalt. Zelf rij ik altijd op Kojaks, en eigenlijk rijden vrijwel alle ligfietsers die lange afstanden doen op deze banden. Maar in jouw wielmaat schijnen er nog andere opties te zijn. Laat je niet verleiden tot een profielband, profiel heb je echt niet nodig in Noorwegen, maar het is moordend voor je actieradius!
Kijk goed naar je versnellingen. Zoek uit wat het kleinste verzet is dat op je fiets past. Waarschijnlijk betekent dat een 11-34 cassette. Vertrek met nieuwe ketting, cassette en kabels. Kies een echt goede, slijtvaste cassette als de SRAM PG980, en een hoogwaardige ketting, bij voorkeur een 10-speed (vb: KMCX10L). Die kunnen net iets schuiner lopen dan een 9-speed, zodat je wat minder problemen hebt als je een keer verkeerd schakelt.
Als je niet gewend bent aan wat goede fietsen kosten, schrik je je waarschijnlijk lens bij de prijzen van deze onderdelen, ze zijn de helft duurder dan bijvoorbeeld Deore. Maar op dit soort tochten is die paar tientjes extra een zinnige investering. Per kilometer waarschijnlijk nog goedkoper ook.
Tenslotte: ga dit soort afstanden met al die hoogtemeters niet zonder klikpedalen doen. De beste "instapsystemen" voor vakantiefietsers zijn bij mijn weten Time ATAC en Look Quartz.
Groetjes,
Walter