Klinkt inderdaad als een heel gezond metabolisme. Dat je je eigen snelle suikers creert uit langzame koolhydraten klinkt in ieder geval gezonder dan dat je tijdens het fietsen alleen snelle suikers tot je neemt en daarop je energiebehoefte baseert. Je hoort het wel vaker dat minder en gezonder eten tot een energieker gevoel leidt (bijvoorbeeld ook als je een maand lang geen voeding neemt waar suiker in verwerkt zit).EnriceV schreef:Dat lijkt inderdaad een behoorlijk gezond menu, het enige waar je moet voor opletten is dat je balans binnen/buiten blijft kloppen ook als je langdurig erg actief bent. Tochten van 5 uur en meer tegen hoge intensiteit vreten aan je reserves (zelfs als pluimgewichtje vliegen er dan duizenden Kcal door), bovendien verbrand je best eventueel vet tegelijk met nog wat suiker. Puur vet verbranden put het lichaam uit (en levert ketonzuren op die de lever moet verwerken). Noten bevatten veel vet en minder snelle suikers, dus de combinatie is goede brandstof (als je darmen er tenminste tegen kunnen )Yopie schreef:Ik eet meestal muesli met weinig yoghurt en veel vruchtensap, grof brood met kaas/tomaat/komkommer/radijs enz, pasta/rijst/bonen met sla/rauwkost, wat fruit en noten en maak veel smoothies. Geen vlees, wel vis. Af en toe pizza/patat, wijn en een donker biertje. Veel kruidenthee en soms zwarte koffie. Tja, dat was het wel zo'n beetje...
Ben geen zoetekauw, coladrinker, chipseter maar chocola kan ik niet weerstaan.
Mijn broodbeleg bestaat dus (naast de kaas) uit veel vocht en weinig koolhydraten, de rauwkost en het fruit ook, eigenlijk is alleen de pasta en de bruine rijst goed.
Noten eet ik eigenlijk te weinig, maar verder is dit toch niet verkeerd?
Ik doe het hier al jaren prima op, kan bv vele uren op de ski's weg en heb nergens last van.
Maar zoals Pierre al opmerkte: misschien kan ik beter presteren/sporten als ik kritischer naar m'n voeding ga kijken. Sta er in iedergeval wel open voor...
Tijdens fietsvakanties zorgen wij bovenop de gezonde maaltijden voor bananen en chocolade als tussendoortjes. Je kan dan immers niet lang recuperen: de volgende dag wil je terug fris de baan op kunnen. Een gewichtsverlies van 1 kg per dag is dan niet aanvaardbaar. Noten (Duyvis paprika ) en gedroogd fruit helpen dan om de noodzakelijke kcal's binnen te krijgen. Op hete dagen eet ik ook bewust wat zouter omdat ik dan grote hoeveelheden water nodig heb (8 à 10 liter) en dat je bij het uitzweten ervan ook wat zout kwijtspeelt.
Ander vraagje mbt vetverbranding. Wanneer verbrand je nou louter vet uit je eigen vetreserves? Bij hoge inspanning (rond omslagpunt) wordt voornamelijk de directe energievoorraad aangesproken (glycogeen), maar bij lage intensiteit wordt relatief meer vet verbrandt. Maar werkt het werkelijk zo simpel? Kun je door gewoon langzaam te fietsen (wandelen ipv rennen) louter energie verbranden op je vetreserves? Ik heb vaak enorm veel honger na een dag buitenactiviteit op lage intensiteit (of dat nou fietsen of bergwandelen is), maar gebaseerd op mijn overgewicht en vetreserves zou ik het makkelijk een week zonder eten kunnen uithouden. Zou je dus (theoretisch) een week lang zonder koolhydraten kunnen, je hongergevoel psychologisch kunnen onderdrukken en dat je je voeding beperkt tot water en de wel gezonde bouwstoffen, zoals vitamines/mineralen/eiwitten/water als in noten, fruit, bruinbrood, vlees, etc). Zou je in dat geval dan alleen energie halen uit je vetreserves?