Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Indeling fietszakken - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Indeling fietszakken

Na een week fietsen heb ik een vaste indeling voor mijn fietstassen. Het is elke reis weer net anders omdat ik ook weer andere spullen bij me heb. Gemeenschappelijk is dat rechtsvoor mijn portemonnee zit en dat mijn tent bovenop de achterdrager ligt. Als ik geen voortassen bij me hebt zit mijn portemonnaie ergens in de twee achtertassen. Ook alweer geen vaste plek.

Een gelijke gewichtsverdeling is heel belangrijk, zeggen ze. Ik probeer het niet te ver uit elkaar te laten lopen, maar echt heel veel maakt het nu ook weer uit. Als je bij de supermarkt wegfietst zit het eten in de tas waar nog de meeste plek zat en niet de tas die het lichtst was. Ik fiets dan gewoon verder en maak me er niet druk over.

Mijn ehbo-spullen zitten ergens onderop. Dat ik het bij me heb is voldoende. Kan mooi in de tas bijven zitten. Mijn gereedschap heb ik verdeeld over twee tasjes. De een is voor onderhoud en structurele problemen. De andere is voor het verwisselen van een band, het aandraaien van inbussen en olie. Die heb ik bij de hand. Een lekke band krijg je altijd als het niet handig uitkomt.

Mijn regenkleding zit heel diep van onderen in de woestijn. Of meteen bovenop als je de buien voorbij ziet trekken.
ankeric schreef:Regel 1 (de belangrijkste): tassen links en rechts zijn even zwaar!
De laatste keer dat ik onze 'bijna even zware' tassen controleerde op een weegschaal was het verschil schokkend: 4,6 kg. links, 5,8 kg. rechts.
Volgende keer neem ik een digitale weegschaal mee. Zelfs een tandem rijdt minder stabiel met een dergelijk gewichtsverschil.
Opmerkelijk dat gelijk gewicht voor jou zo'n prioriteit is. Mijn achtertassen zijn zelden gelijk van gewicht, scheelt soms wel ruim een kilo (van de week voor de grap nog gewogen), maar ik merk daar helemaal niets van in het rijgedrag van mijn Santos Travelmaster alu 2.6, althans ben me er niet van bewust. Hoe zou je dat dan moeten merken? In de bochten of zo? Er zijn zelfs mensen die met maar één achtertas fietsen...
Met één bijna volle achtertas is het best fietsen, dus achter maakt het knap weinig uit. Voor maakt het wel uit.
Leon
Bedankt voor alle antwoorden. Ik ga mijn zakken eens maken en zal het posten als ik klaar ben :-)
Leon schreef:Met één bijna volle achtertas is het best fietsen, dus achter maakt het knap weinig uit. Voor maakt het wel uit.
Leon
Klopt. Op onze 1 dags tripjes rijden we ook met één achtertas.
Ook vanaf de supermarkt 5 km. naar de camping, maakt niet uit.

Maar in de vakantie stellen we hogere eisen. Snelheid, afdaling, bochten, onverhard. Dan wil ik een fiets die perfect stuurt.
Criterium: de tandem (maar ook onze oude randonneurs) moet met losse handen te rijden zijn. ('Losse handen' wil zeggen: vingers op 2 cm afstand van het stuur).
Alleen dan kan ik een volbeladen fiets gemakkelijk met één hand sturen.
Valt me toch soms op: collega onderweg groeten is hand opsteken. Die ander tilt een paar vingers op als groet, of een hoofdknik. Want met één hand sturen, dat is eng... :)
ankeric schreef:Valt me toch soms op: collega onderweg groeten is hand opsteken. Die ander tilt een paar vingers op als groet, of een hoofdknik. Want met één hand sturen, dat is eng... :)
Nee hoor, dat is gewoon luiigheid, gebrek aan reactiesnelheid of andere norm in begroeting.
SjirkM schreef:
ankeric schreef:Valt me toch soms op: collega onderweg groeten is hand opsteken. Die ander tilt een paar vingers op als groet, of een hoofdknik. Want met één hand sturen, dat is eng... :)
Nee hoor, dat is gewoon luiigheid, gebrek aan reactiesnelheid of andere norm in begroeting.
Jij hebt dezelfde mensen onderweg ontmoet? En óók later gesproken en gevraagd waarom ze zo krampachtig een paar vingers optillen? En toen kreeg jij deze verklaring? Oké... dan heb je helemaal gelijk.
mmmh,
wij vergeten eigenlijk altijd om te kijken of de gewichten wel in evenwicht zijn.

en gedurende de vakantie verhuizen allerlei zaken van de ene naar de andere plek.
gewoon donweg omdat het voor DIE vakantie bklijkbaar een betere plek is.
Nu zijn er wel een heel aantal zaken die WEL een vaste plaats hebben, maar ook afhankelijk van hoeveel eten en drinken we meenemen op een bepaald traject verhuizen zaken.

wel hebben we een paklijst, maar wel eentje met al onze spullen zeg maar, en dan kijken we welke spullen dit keer meegaan.

wat betreft groeten:
ik doe alles door elkaar, soms steek ik een hand op, soms knik ik, soms alleen de vingers (soms zelfs niets... oei, oei...).
geen idee waarom, zal te maken hebben met de drukte van het verkeer, de staat van de weg, mijn staat van vermoeidheid etc. etc.
wat ik iik meestal doe op wat afgelegener wegen in het buitenland is auto's die me netjes passeren groeten door achteraf even een hand op te steken, geen idee of ze dat zien in hun spiegel, maar het doet mij goed voelen.
en grote vrachtwagens als loggingtrucks groet ik beide kanten op (ik vermoed namelijk dat de kans groot is dat ik ze nog eens tegenkom)
ankeric schreef:
SjirkM schreef:
ankeric schreef:Valt me toch soms op: collega onderweg groeten is hand opsteken. Die ander tilt een paar vingers op als groet, of een hoofdknik. Want met één hand sturen, dat is eng... :)
Nee hoor, dat is gewoon luiigheid, gebrek aan reactiesnelheid of andere norm in begroeting.
Jij hebt dezelfde mensen onderweg ontmoet? En óók later gesproken en gevraagd waarom ze zo krampachtig een paar vingers optillen? En toen kreeg jij deze verklaring? Oké... dan heb je helemaal gelijk.
Heb ik niet gedaan, want niet tegengekomen.

Dat ze niet eens 1 hand van het stuur durven te nemen, is inderdaad eng. Ik ben ze nog niet tegengekomen die zo bang op de fiets zitten. Speelde de gewichtsverdeling daarin mee of hadden ze een fiets die beladen nerveus wordt?

In Nederland groet ongeveer 30% niet terug als ik ze begroet op de fiets. Van de 70% bestaat 10% uit vage hoofdknikken. Ik hoop dat die niet de 'bang-om-los-te-laten' categorie vallen, want de meesten rijden zonder bagage.

ontopic:
Ik stap het meest links af en ik vind de rechtertassen dan de meest toegankelijke. Ik buig me over de fiets heen en kan bij het graven in mijn tas de spullen tussen mijn lichaam en de fiets opstapelen.
Ik gooi altijd alles in de tas van m'n bobyak. Alle zware spullen onderop, ook de tent. Behalve als die kletsnat is dan gaat de tent boven op de tas onder een bagage netje. Zonnebrand, zonnebril, koekjes, snoepjes, fototoestel, telefoon, portemonnee etc. zitten in de stuurtas. Binnenbandje en klein gereedschap in de zadeltas. EHBO zit meestal ergens in de tas van de bobyak. Niet echt "voor het grijpen" dus. Misschien toch maar een ander plekje voor verzinnen.
Nooit een voorbeeld noemen ter illustratie. Dan gaan we schieten op het voorbeeld en discussiëren over de vraag hoe vaak fietsers elkaar hoe groeten en waarom wel en waarom niet :wink:

Terug naar de oorspronkelijke vraagstelling: welke indeling voor je fietszakken?

Minder relevant:
- plaats van ehbo doos (gebruik je gemiddeld minder dan 1 keer per jaar en als je dan niet in staat bent om die snel te bereiken heb je een probleem dat je niet met een ehbo doos oplost)
- links of rechts op- en afstappen (ook dat doe je minder dan 10 keer per dag)
(OT: bij mij zit het belangrijke spul links, omdat mijn spiegel links zit en ik de fiets dus met rechts tegen een muur zet, indien mogelijk).

Waar we op dit forum wel veel tijd aan besteden is de vraag: hoe rijdt een fiets optimaal? Kwaliteit, merk, zithouding, materiaal, banden, bandenspanning, zadel, stuur enz.

Mijn stelling (en daarom mijn 'regel 1'): een goed bepakte fiets rijdt (nog) beter dan een slecht bepakte fiets.

(En inderdaad: (geen) voortassen en (geen) stuurtas zijn belangrijker dan achtertassen, maar óók van achtertassen en óók van een bob merk ik een eventuele onbalans).
(En ook het rijgedrag van een fiets is van invloed. Geometrie. Mate van rechtuitloop.)

Ook ik vergeet vaak te letten op de gewichtsverdeling. Maar in het eerste kwartier van de dag merk ik wel of de fiets perfect of goed rijdt. Na dat kwartier treedt gewenning op en vind ik 'alles' best.
Als ik merk dat de fiets minder stabiel rijdt met één hand (ultieme test: 'los handje') dan denk ik ('assumption') dat ik dus de hele dag, 100 km. lang, in mindere of meerdere mate zit te corrigeren. Bewust of onbewust.
En ik denk ook (alweer: 'assumption') dat dit van invloed is op het gevoel dat ik aan het eind van de dag in mijn bovenlichaam heb.
Zodra ik (op de tandem merken we het beiden) een onbalans constateer stoppen we en corrigeren. Daarna rijdt de fiets weer 'perfect' in plaats van 'goed'. En daarom: mijn 'regel 1'.
AnkEric,
ik kan je volgen, theoretisch gezien dan, maar wat ik me afvraag (en dat is puur een vraag, geen opmerking, aanmerking oid.):
is meer of minder zijwind niet ook een factor bij de (on)balans van een fiets?
bij een tandem kan ik me voorstellen dat twee mensen verzitten, even draaien om ergens naar te kijken, etc. ook invloed heeft.

Ik denk dat het er uiteindelijk op neer komt dat sommige mensen meer merken / last hebben van een onbalans dan anderen, net als sommige mensen heel gevoelig zijn voor perfect of net niet perfect afgestelde fietsen / zadels etc.

'religieuze' vragen, zoals aluminium of staal; derailleur of Rohloff;stuurtas of niet, voortassen of niet; karretje of niet etc., etc. we kunnen denk ik allemaal voorbeelden verzinnen, zijn niet beantwoordbaar door een groep.

ik heb bijvoorbeeld tassen met veel vakjes (Arkels), zodat ik dingen makkelijk terug kan vinden (als het goed is), mijn vriendin heeft Ortliebs, want waterdicht (twee verschillende criteria!) en we nemen alletwee de nadelen op de koop toe.
het is maar net wie wat het belangrijkst vindt.

fijn weekend!
jurjan schreef:is meer of minder zijwind niet ook een factor bij de (on)balans van een fiets?
Uiteraard. Al is een tandem behoorlijk stabiel. Anders gezegd: een slecht bepakte fiets rijdt - in mijn ogen - als een fiets met zijwind kracht 2.
jurjan schreef:bij een tandem kan ik me voorstellen dat twee mensen verzitten, even draaien om ergens naar te kijken, etc. ook invloed heeft.
Uiteraard.
Als Anke onderweg een jack aantrekt of uittrekt dan merk ik dat.
Als Anke rechtsaf 'stuurt' en ik stuur linksaf dan gaat de tandem rechtdoor.
jurjan schreef:Ik denk dat het er uiteindelijk op neer komt dat sommige mensen meer merken / last hebben van een onbalans dan anderen, net als sommige mensen heel gevoelig zijn voor perfect of net niet perfect afgestelde fietsen / zadels etc.
Yep!
Ik schrijf ook: na een kwartier merk ik het ook al niet meer. Of zo je wilt: merk zelfs ik het niet meer :wink:.
Ik kan fietsen op een fiets waarvan het zadel 1 cm te hoog of te laag staat. Dat dan weer wel. Anke zeurt meteen over 2 mm.
jurjan schreef:'religieuze' vragen, zoals aluminium of staal; derailleur of Rohloff;stuurtas of niet, voortassen of niet; karretje of niet etc., etc. we kunnen denk ik allemaal voorbeelden verzinnen, zijn niet beantwoordbaar door een groep.
Alweer mee eens. Daarom houd ik me - meestal - ook verre van dat soort discussies en zei ik ook in eerste instantie: 'De optimale indeling van jouw (...) fietstassen zul je zelf moeten bepalen'.
jurjan schreef:ik heb bijvoorbeeld tassen met veel vakjes (Arkels), ..., mijn vriendin heeft Ortliebs, ... en we nemen alletwee de nadelen op de koop toe.
Die luxe hadden wij vroeger op de solo fietsen ook. Op de tandem kunnen wij het ons niet permitteren om niet 4 waterdichte tassen te hebben. Maar als je met 2 solofietsen bent is het een prima advies om verschillende tassen te gebruiken. Voor Ortliebs bestaan trouwens ook 'aanhangzakjes' die je aan een bestaande tas kunt bevestigen...
ankeric schreef:Nooit een voorbeeld noemen ter illustratie. Dan gaan we schieten op het voorbeeld en discussiëren over de vraag hoe vaak fietsers elkaar hoe groeten en waarom wel en waarom niet :wink:
Ik liet me even wegvoeren :oops:
SjirkM schreef:Ik liet me even wegvoeren :oops:
Logisch als we praten over onze hobby, verslaving... onze methode van wegvoeren...