Additionally, paste this code immediately after the opening tag: luchtweerstand - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

luchtweerstand

Lasse schreef:
AB schreef:Vegeet niet:
- geen voortassen
- ligstuur en dan stuurtas vervangen door frametas of rugzak
- op asfalt, smallere, maar vooral ronde banden, hogere bandenspanning
- gewoon strakke wielerkleding
- klikpedalen en wielerschoenen voor strakke pedaaltred
- een lager stuur, uiteraard, maar dan wel even rekening houden met gewenningstijd als je geen racefiets/atb gewend bent.
Om het onderwerp van de first post er terug bij te betrekken:
Uit het onderzoek van Jan Heine en co blijkt juist:
- beter voortassen dan achtertassen
- beter een stuurtas dan een zadeltas, over frametassen werd helaas niets geschreven. Een rugzak zou de mooi aerodynamische vorm van de rug kunnen verbreken?
- de breedte van de banden heeft weinig effect (tests gingen door bij 32km/u, 25mm vs 32mm)
interestingness

gister nog een heerlijk 90km blokje op mijn OR gereden, 60mm BA, dikke spatborden, strakke wielerkleding, handjes op het midden van het stuur, frametas, zadeltas, kruissnelheid ca 30kmh, lekkere training ipv op de racefiets. Met ligstuur had het uiteraard nog wel sneller gekund.

Die Jan Heine mag lekker zijn vakanties vieren in de windtunnel, houd ik het wel bij mijn eigen afsluitdijk :). Misschien kunnen ze die Piet Paulusma Heine eens influisteren dat er ook zoiets als zijwind en rijstabiliteit bestaat. En de theorie dat stuurtas en voorzijtassen als turbulentiebrekers werken en per saldo dus voordeel opleveren, gaat er bij mij niet in. Zal wel Friese koppigheid zijn ;).
AB schreef:Misschien kunnen ze die Piet Paulusma Heine eens influisteren dat er ook zoiets als zijwind en rijstabiliteit bestaat. En de theorie dat stuurtas en voorzijtassen als turbulentiebrekers werken en per saldo dus voordeel opleveren, gaat er bij mij niet in. Zal wel Friese koppigheid zijn ;).
Het mooie van het artikel is natuurlijk dat het niet puur theoretisch is, maar de resultaten van windtunneltests bespreekt. Het past wel bij het idee dat een waterdruppel de ideaal aerodynamische vorm is tegen de wind in.
Vangen frametassen trouwens niet veel meer zijdelingse wind dan stuur of normale zijtassen?
Het stuurgedrag zou inderdaad wel kunnen lijden met al dat gewicht aan de vork, maar Franse randonneurs hadden daar weinig klachten over als ik me niet vergis? (andere fietsgeometrie?)
Lasse schreef:
AB schreef:Misschien kunnen ze die Piet Paulusma Heine eens influisteren dat er ook zoiets als zijwind en rijstabiliteit bestaat. En de theorie dat stuurtas en voorzijtassen als turbulentiebrekers werken en per saldo dus voordeel opleveren, gaat er bij mij niet in. Zal wel Friese koppigheid zijn ;).
Het mooie van het artikel is natuurlijk dat het niet puur theoretisch is, maar de resultaten van windtunneltests bespreekt. Het past wel bij het idee dat een waterdruppel de ideaal aerodynamische vorm is tegen de wind in.
Vangen frametassen trouwens niet veel meer zijdelingse wind dan stuur of normale zijtassen?
Het stuurgedrag zou inderdaad wel kunnen lijden met al dat gewicht aan de vork, maar Franse randonneurs hadden daar weinig klachten over als ik me niet vergis? (andere fietsgeometrie?)
Bij hoge snelheden (tijdrijders) en zijwind heeft een dicht achterwiel nog altijd voordeel, veel meer dan een open voorwiel met hoge velg. Het dichte achterwiel is een beetje vergelijkbaar met een zeilboot die half tegen de wind in zeilt. En hoe hoger de velg van het voorwiel, hoe onbestuurbaarder de fiets wordt (bij sterke zijwind). Je hebt dan zelfs niets meer aan een ligstuur, omdat je meer bezig bent om je stuur recht te houden.

De lagere snelheden van een vakantiefietser maakt hem per definitie iets minder kwetsbaar voor tegenwind, maar met een beetje boerenverstand speelt dan nog steeds het frontaal oppervlak een rol, meer dan dat druppelvormen en turbulentiebrekers kunnen goedmaken. Als je bij schuine zijwind het overhoekse frontaal oppervlak van een vakantiefietser beschouwt, dan heeft een frametas+achtertassen+rugzak minder frontaal oppervlak dan voortassen+stuurtassen, aangezien ze zich deels achter het frontale oppervlak van de fietser verschuilen.

Een frametas levert geen/nauwelijks frictie op bij zijwind (nooit iets van gemerkt in ieder geval), eerder voorwaartse snelheid zoals een discwiel :D (aanname) .. Een frametas zit ingeklemd in het frame achter het balhoofd en deels achter de benen van de fietser. Een stuurtas en voorzijtassen bevinden zich met hun frontaal oppervlak vol in de wind en bezorgen bij sterke zijwind eerder instabiliteit.

Aldus mijn boerenverstand, want je ziet mij dit natuurlijk niet in een windtunnel wetenschappelijk onderzoeken. We hebben niet allemaal een klap van de Heine-molenwiek gekregen :).
AB schreef:Het dichte achterwiel is een beetje vergelijkbaar met een zeilboot die half tegen de wind in zeilt.
Dan moet je het zeil wel wat naar lij houden anders krijg je geen stuwkracht. Mijn surfplank gaf het in ieder geval op als ik he zeil parallel aan de plank hield.

Bij het vergelijken van stuur- en zadeltassen hebben de gekke Engelsen volgens mij wel verschillende tassen genomen. Toeval?

Leon