interestingnessLasse schreef:Om het onderwerp van de first post er terug bij te betrekken:AB schreef:Vegeet niet:
- geen voortassen
- ligstuur en dan stuurtas vervangen door frametas of rugzak
- op asfalt, smallere, maar vooral ronde banden, hogere bandenspanning
- gewoon strakke wielerkleding
- klikpedalen en wielerschoenen voor strakke pedaaltred
- een lager stuur, uiteraard, maar dan wel even rekening houden met gewenningstijd als je geen racefiets/atb gewend bent.
Uit het onderzoek van Jan Heine en co blijkt juist:
- beter voortassen dan achtertassen
- beter een stuurtas dan een zadeltas, over frametassen werd helaas niets geschreven. Een rugzak zou de mooi aerodynamische vorm van de rug kunnen verbreken?
- de breedte van de banden heeft weinig effect (tests gingen door bij 32km/u, 25mm vs 32mm)
gister nog een heerlijk 90km blokje op mijn OR gereden, 60mm BA, dikke spatborden, strakke wielerkleding, handjes op het midden van het stuur, frametas, zadeltas, kruissnelheid ca 30kmh, lekkere training ipv op de racefiets. Met ligstuur had het uiteraard nog wel sneller gekund.
Die Jan Heine mag lekker zijn vakanties vieren in de windtunnel, houd ik het wel bij mijn eigen afsluitdijk
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)