@ AB Lars Boom reed Parijs-Roubaix op een cyclocross fiets met 30mm tubes....
Waarom een riem? Het enige voordeel is dat je niet met olie hoeft te smeren. Zijn brevetten dan zo lang dat je met een totaal opgedroogde ketting kunt komen te staan en daar nadeel van ondervindt? Neemt een klein poetsdoekje en een klein busje olie dan veel ruimte in beslag?
Rohloff op een racefiets lijkt me ook mooi, maar dan wel om er mee te toeren en om als forensen- of (winter)trainingsfiets te dienen. Op het vlakke zijn de sprongen relatief groot, het voordeel van een derailleursysteem is dat je er makkelijk een poldercassette op kunt plaatsen. Maar om te trainen is een rohloff prima.
Brevetten, daar zit toch een competitie-element aan vast, of zijn het gewoon veredelde wedstrijdtoertochtjes zoals een cyclo? Voor snelheid en efficientie lijkt me op asfalt een derailleursysteem lichter en sneller. Aan de andere kant voor duurzaamheid en simpel onderhoud lijkt me rohloff weer erg prettig. Overigens denk ik dat een Santos Travel Lite met smalle bandjes niet zoveel langzamer zal zijn dan een Race Lite. Zet er een racestuur (iets met magura HS66 of adapters) of ligstuur op en gaan met die benen (geometrieverschillen daargelaten).
Brevetten rijden is geen competitie, wel zit er een tijd limiet aan vast.
Het zijn geen veredelde wedstrijdtoertochtjes, een tocht van 600 km of 1000 km is wat het Brevetten rijden inhoudt, je fietst dan ook 'snacht door!
Het gaat dan niet echt om grote snelheid maar wel om het kunnen doorgaan, lang en efficient. Geometrie is daarbij erg belangrijk, een ligstuur is niet toegestaan.
Magura HS66 wordt helaas niet meer gemaakt.
Wat mij een voordeel lijkt [geen ervaring] is dat je moeiteloos kan schakelen en zoals in bv. London-Edingburgh-London, 1400 km nonstop moeiteloos door kunt fietsen ook als drie dagen en nachten achter elkaar de regen uit de hemel valt.
Misschakelen [verkeerde afstelling], de ketting die er midden in de nacht afloopt is dan verledentijd met een riem.
Ik wil gewoon eens meningen horen van andere fietsers, ik heb een testritje gemaakt met een riemaandrijving en ik was nogal enthousiast, wel een giga groot bedrag voor zo'n fiets. Dus eerst eens even in de groep gooien.
Ik hoor wel eens roepen dat het gemiddelde wieler peloton erg conservatief is.
Mensen die al wel op zo'n fiets rijden met riem zijn zeer tevreden, zo kom ik dus aan het denken en wikken en wegen.
Henk
kunst en fietswerk