Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Specifiek fiets advies voor rugklachten - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Specifiek fiets advies voor rugklachten

Yvette Verwer schreef:... vanwege mijn klachten ... daar hebben ze het zadel zo gezet om me te dwingen mijn bekken te kantelen. Dat werkt overigens goed, want daarvoor steunde ik met mijn hele gewicht op mijn armen en polsen, kon ik niet met losse handen fietsen (dus geen enkele balans) en was de pijn nog veel erger en eerder aanwezig.
Je zadel naar achteren kantelen om gewicht van de armen en polsen te halen is wel héél vreemd.
Ik zou eerder onderzoeken waarom je in de normale afstelling niet met losse handen kon fietsen (en nu kennelijk wel). De aanwijzing dat zitwijze je meer op de meneer van de foto die ik plaatste lijkt dan op de mevrouw is ook een heel sterke.
Er is iets flink mis tussen jou en de afstelling van deze fiets en/of het zadel en dat ligt 95% kans niet aan de fiets. (Bonuspunt voor Gazelle hier, zeldzaam! :) )
Leon
Met een lengte van 1,87 m kom je gemiddeld uit op een effectieve zitbuislengte van 0,60 m. Als de fiets goed is afgesteld met een vlak zadel en zadelhoogte zul je gaan fietsen met een open zithoek op de heupgewricht. Een hoek van meer dan 90 graden. Dat zorgt voor een goed doorbloeding naar de benen. Het bekken kantelen, is fietsen met een bolle rug en gebogen lendewervels. Dat zal noodzakelijk zijn, omdat je anders met het schaambeen op de punt van het zadel gaat zitten. De slechte fietshouding die je jezelf kunt aan doen.

Ook met een schouderhoek, borstkas/armen, van rond de 90 graden zal het prettig fietsen zijn. Als het zadel voldoende naar achteren staat, ontstaat er voldoende ruimt om met een gestrekte romp ontspannen te fietsen. Lekker voor de schouders en goed voor de lende- en nekwervels. Tevens prettig voor een optimale buikademhaling.

En van veel fietsen krijg je geen zitvlees. Ik fiets al 60 jaar afstanden tot over de 200 km daags en heb nog geen zitvlees. Wel een goed afgestelde fiets. Zo niet, dan krijg ik kont als een baviaan. Of wel een rooie reet aap.

Piet.
PietV schreef:Met een lengte van 1,87 m kom je gemiddeld uit op een effectieve zitbuislengte van 0,60 m.
De zitbuislengte is helemaal niet zo relevant meer met die mega-lange zadelpennen. Hoogte zadel en onderlinge horizontale/verticale afstand van je zadel en stuur is dat wel. Vandaar dat het veel belangrijker is om naar de lengte van je bovenlichaam (=balhoofdbuis, stuurpen en bovenbuis, type stuur) te kijken als je de geometrie van fietsen met elkaar vergelijkt. En houd flink wat overmaat bij de vorkbuis, voordat je hem op lengte zaagt. Yvette zit al aardig op de hoogste stand van haar stuur, misschien dat ze haar stuur met deze aheadpen nog iets hoger kan krijgen. Aan de foto’s te zien zou het me ook niet verbazen als je te kort zit, misschien is gezien je lengte een herenframe wel beter. Een Kona Sutra is een randonneur met racestuur. Dan zit je onderin de beugels nog gestrekter en dieper. Let dus op de totaallengte van bovenbuis+stuurpen, die kan bij een racefiets korter zijn dan bij een trekkingbike (zonder racestuur).
PietV schreef: Als de fiets goed is afgesteld met een vlak zadel en zadelhoogte zul je gaan fietsen met een open zithoek op de heupgewricht. Een hoek van meer dan 90 graden. Dat zorgt voor een goed doorbloeding naar de benen. Het bekken kantelen, is fietsen met een bolle rug en gebogen lendewervels. Dat zal noodzakelijk zijn, omdat je anders met het schaambeen op de punt van het zadel gaat zitten. De slechte fietshouding die je jezelf kunt aan doen.
Heb je Tom Boonen gisteren ook zien fietsen en de RVV zien winnen, niet bepaald een voorbeeld van een achterover gekanteld bekken. Bob de Jong is wel een schaatser met sterk achterover gekanteld bekken, Enrico Fabris of Ireen Wust weer niet (rechtere onderrug). Het is ook weer niet zo dat ze met een holle rug fietsen/schaatsen. Misschien dat vrouwelijke playboymodellen zo op een motor zitten, maar ik heb een schaatser/wielrenner nog nooit met een holle rug zien sporten. Hoe dan ook, bij een sterk achterover gekanteld bekken of een minder sterk gekanteld bekken, in beide gevallen heb je baat bij goede buikspieren (zie sportschool metafoor).
PietV schreef: Ook met een schouderhoek, borstkas/armen, van rond de 90 graden zal het prettig fietsen zijn. Als het zadel voldoende naar achteren staat, ontstaat er voldoende ruimt om met een gestrekte romp ontspannen te fietsen. Lekker voor de schouders en goed voor de lende- en nekwervels. Tevens prettig voor een optimale buikademhaling.
Tenzij je een dikke pens hebt natuurlijk… ;)
De verwijzing van Wim naar het artikel van Peter White laat ook een leuke vergelijking met schaatsers zien. Bij het schaatsen is het zo dat hoe dieper je zit, je zitvlak meer naar achteren drukt, anders val je naar voren en schaats je op de punten. De prijs van een diepe zit wordt betaald door de onderrug, want je kunt niet op je armen ergens afsteunen, zoals bij het fietsen. Een hernia komt nog wel eens voor bij (marathon)schaatsers. Vertaal je dit naar een fietshouding dan is de (al dan niet diepe) schaatshouding de natuurlijke balanspositie waarbij je geen druk op de armen/polsen uitoefent. Dus hoe horizontaler de romp, hoe verder naar achter het zadel als je tegelijkertijd de druk op de armen wilt minimaliseren. Voor de meeste vakantiefietsers zal dit balansprincipe een goed uitgangspunt zijn (i.c.m. een hoger stuur en minder horizontale romp). Wil je wat meer kracht op de pedalen kunnen ontwikkelen dan zal het zadel met de richting van het bracket meedraaien. Iets hoger en iets naar voren. De natuurlijke balans zal dan iets verstoord worden en je neigt ietsje naar voren te vallen. Maar een fietser heeft gelukkig een stuur in tegenstelling tot een schaatser. Dus waarom die niet gebruiken om op te steunen? Een hoek van 90graden tussen armen en bovenlichaam is een goed uitgangspunt. Als je benen het uren kunnen volhouden, moet dat bij armen ook te trainen zijn? Een ligstuur kan het comfortabel opvangen. En bij staand klimmen of een versnelling/sprintje uit het zadel steun je ook op je stuur. Redenen waarom ik een lager stuur prettiger vindt, maar goed, dat moet je wel aan kunnen. Een koude overstap van een rechtop-houding naar diepere racehouding lijkt me vragen om tijdelijke moeilijkheden ook al is je racefiets door sportartsen goedgekeurd….
PietV schreef: En van veel fietsen krijg je geen zitvlees. Ik fiets al 60 jaar afstanden tot over de 200 km daags en heb nog geen zitvlees. Wel een goed afgestelde fiets. Zo niet, dan krijg ik kont als een baviaan. Of wel een rooie reet aap.
Piet.
Denk je ook niet dat met zitvlees iets anders wordt bedoeld? Ben van den Burg reed deze winter in zijn uppie de elfstedentocht. Je mag aannemen dat zijn basis-schaatstechniek nog goed is (zie parallel met een goed afgestelde fiets), maar Ben heeft nog nooit zo afgezien in zijn leven als tijdens deze tocht. Ben had nog geen “zitvlees” voor het schaatsen gekweekt. Van veel fietsen krijg je wel degelijk zitvlees. Niet letterlijk, maar wel figuurlijk. Eigenlijk wordt er de optelsom van al je spiergroepen en drukpunten bedoeld die je bij het fietsen gebruikt. Ga jij na 60 jaar fietsen maar eens een paar jaar sabbatical houden en daarna opeens een lange tocht doen. Of ga maar eens 9uur door de bergen fietsen als je slechts 3uur gewend bent. Of zet Bob de Jong tussen marathonschaatsers…..

Die reactie van math is maar vreemd. Formuleren het compleet oneens te zijn terwijl er waarschijnlijk een overlap is van 95%. Er is toch niemand die suggereert om op een verkeerd afgestelde fiets door te blijven fietsen, terwijl ie wel naar de sportschool gaat om mogelijk onderontwikkelde spiergroepen van het bovenlichaam bij te timmeren. Het is en/en en niet en/of. Aan de fiets van Yvette is ook niet af te leiden dat het stuur te ver staat en dat natuurlijke flexibiliteit van de wervelkolom de beperkende factor is. Bij de transitie van omafiets naar racefiets is het toch logisch dat je pijn in je nek krijgt, ook al heb je de “juiste” positie op een racefiets. Het tegenovergestelde wordt bijna gesuggereerd, alsof je met een “goed” afgestelde racefiets opeens pijnloos 150km kunt fietsen. Die spiergroepen hebben opeens een hoofd te dragen van 4-6kg die ook nog de hele rit op en neer geschud wordt….. nek- en schouderspieren vangen de klappen op en gelukkig maar want anders viel je hoofd eraf. Wim’s suggestie van soepele bredere banden lijkt me een goede. Een horizontaal zadel geeft je ruimte om heen en weer in de lengterichting van je fiets te bewegen, zonder weg te glijden. Liever het zadel een klein beetje lager in plaats van schuin omhoog. Misschien dat ik iets over het hoofd zie, maar een zadel schuin omhoog lijkt me eerder hernia-bevorderend, tenzij het bedoeld is om je geforceerd te laten voelen wat het is om je bekken te kantelen. Triathleten kiezen zelfs liever voor zadel ietsje naar beneden gekanteld, of speciale zadels met een punt naar beneden om de druk op het perineum te ontlasten.

Daarnaast een beetje afgeven op profs en dan wel verwijzen naar een medisch centrum die een profploeg en wedstrijdfietsers helpt goed op de fiets te zetten. Niets wijst er op dat dat centrum de natuurlijke flexibiliteit van je wervelkolom meet. De huidige fiets van Yvette heeft ook niets met een prof-afstelling te maken. Datzelfde instituut geeft bij pijn in de onderrug als advies mee om het punt van het zadel omhoog te kantelen. Zoiets verbaast me echt, als er iets waardeloos fietst is het wel een achterover gekanteld zadel. Kan me er qua ontlasting van de onderrug ook weinig bij voorstellen, zet dan je zadel gewoon ietsje lager als je stuur niet hoger kan. Bij mij werkt gestrekt hiel in de onderste crankstand prima om zadelhoogte te bepalen. Lengte onderarm van punt zadel naar hart balhoofdbuis om de zadel in horizontale richting te bepalen. Ik heb daar als (cyclo)recreant geen dure dokter voor nodig. Ik geloof ook niet zo zeer dat het op de millimeter aan komt….. misschien bij wedstrijdrijders wel omdat die vaak op het randje balanceren en 20-30.000km per jaar fietsen. Maar iemand die in zijn leven nog geen 1500km heeft gefietst heeft nog een lange gewenningsperiode te gaan, ook al is zijn/haar fiets wel goed afgesteld. Doe je een overgang van rechtop naar sportief, doe het dan in stapjes en houd elk stapje 4 weken vol. Goede algemene fysieke ontwikkeling is (imho) daarbij van belang: een oom van me heeft jarenlang eens per jaar twee dagen achter elkaar de 11-steden gedaan. De eerste dag voor het goede doel op een step, de tweede dag op klompen en een bakfiets. Vraag me niet waarom, maar ja, die vent was zo sterk als een beer, een judo-verleden en de hele dag op de steigers in de bouw. Elfstedenwinnaars op de schaats hebben vaak een beroep als boer (abe de vries, angenent, van benthum)….. dat zijn geen kantoorbaantjes.

Corestability-oefeningen is gemeengoed geworden in de trainingsmethodes van schaatsers en wielrenners. Eric Heiden begon er ooit mee om ook je bovenlichaam te trainen en Lance Armstrong heeft als oud-triathleet nog nooit zijn bovenlichaam verwaarloost. Corestability is een veel subtielere manier van krachttraining, waarbij het gevaar van overbelasting niet direct om de hoek ligt. Combineer het anders met lenigheidsoefeningen als je denkt dat je wervelkolom een van nature zwakke schakel is…. gewoon thuis in de woonkamer of op de sportschool bij lessen poweryoga oid.

Daarnaast is een ligstuur gewoon een hele comfortabele manier om je onderrug en polsen iets te ontlasten, niet bedoeld om als Bjorn Anderson rond te fietsen. Het brengt je stuursteunpunt een stuk hoger dus dat vangt de drop al een beetje op…. Je bovenlichaam blijft stabieler en je kunt door aan het stuur te trekken veel beter kracht zetten. Veel forensen en schoolfietsers gebruiken een simpel ligstuur…. Yvette schreef dat ze wel eens met haar onderarmen op het stuur steunde en dat snelheid belangrijk was. Geloof me, met een ligstuur is dat een stuk comfortabeler. En net zo snel, zoniet sneller dan een racestuur. Kortom je zou je huidige fiets met een ander stuur en ligstuur nog best kunnen ombouwen tot een snel fietsje, daar heb je niet perse een kona sutra of racefiets voor nodig. Een ligstuur is samen met de rohloffnaaf toch wel de mooiste fietsuitvinding van de laatste decennia :) .

Ik zou je fiets zowieso niet verkopen totdat je proefondervindelijk wijzer bent geworden wat voor jou de ideale zithouding is. Een flexibele stuurpen als deze kan ook handig zijn om mee te experimenteren, hiermee kun je je stuur in practisch alle standen zetten. Heb je eenmaal de juiste stand gevonden dan vervang je die pen met een vaste stuurpen. Gezien je nekklachten bij computerwerk en autorijden zou ik ook maar eens wat advies inwinnen bij een fysiotherapeut. Kan best zo zijn dat die je met wat specifieke oefeningen naar de sportschool of het zwembad stuurt. Fietsen is voor je spiergroepen nogal een eenzijdige sport en een statische belasting van je bovenlichaam is zwaarder dan een dynamische belasting van je onderlichaam. Gelukkig kun je als recreant pauzes inlassen.
Even terug onder de aandacht brengen wat op vorige pagina werd gezegd door Math: beenlengte verschil kan ertoe aanleiding geven dat bekken wat scheef staat en dat dit gecorrigeerd wordt in de rug. Als je dan op een gelzadel rijdt dat je bekken dwingt om recht te zitten, dan zit je rug eigenlijk scheef en kan je rugpijn ontwikkelen.

Dus alvast het advies om het zadel van je oma fiets eens grondig te bestuderen: staat het wat scheef? Is één van de twee kanten sterker ingesleten?

Hetzelfde kan overigens voor je armen: armlengte verschil, stuur perfect recht = meer druk op de langste arm en continu gespannen spier in de rug die corrigeert voor het groter dragend vermogen van de langer arm.

Ik zou je dus aanraden om een paar keer te switchen tussen je reisfiets en je omafiets en proberen te voelen of je polsen ongelijk belast worden, of je het gevoel hebt dat je meer op één bil zit, .... Het zou stom zijn een grote investering te doen om dan te merken dat er niets is opgelost.
Mijn rugklachten hebben inderdaad deels hun oorsprong in een beenlengte verschil. Ik heb dus een door m-gineering aangepast (dwz verhoogd) klikpedaal. Het helpt wat.
Wim
Wim schreef:Mijn rugklachten hebben inderdaad deels hun oorsprong in een beenlengte verschil. Ik heb dus een door m-gineering aangepast (dwz verhoogd) klikpedaal. Het helpt wat.
Wim
Rechterkant van mijn zadel is afgesleten, omdat mijn rechter dijbeen een stuk dikker is (geworden?). Dijbeen schuift letterlijk tegen zadel aan (schuurplekken in de wielerbroek). Geen last van mijn rug met fietsen (wel bij schaatsen overigens). Gisteravond wel last van mijn nek na mijn eerste 150km tocht. De benen waren na 5 uurtjes ook behoorlijk leeg ;).
Pas op met adviezen geven bij serieuze klachten.

Ik verricht ook fietsmetingen, daarbij krijg ik weinig gemiddelde mensen over de vloer.

Ik geef slechts 1 advies: ga naar een goede fietsmeter toe. Liefst eentje met een eventuele connectie met fysiotherapeut.
Topic starter geeft aan ook bij autorijden snel last te hebben van nek en rug. Lijkt me goed om eerst te weten wat in zijn algemeenheid het probleem met de nek en rug is. Ik zou eerst eens bij een huisarts, fysiotherapeut, manueel therapeut o.i.d. langs gaan.
Je vraagt je toch bijna af hoe we als mensheid zonder al te grote kleerscheuren ooit de oertijd hebben overleefd.

Meten van de ideale fietsafstelling en "foutmarges" van het driehoekje tussen zadel, stuur, en pedaal. De een kan toe met foutmarges van 2-3cm zonder klachten te ervaren (bouwvakker metafoor), de ander heeft 2 of 3mm marge nodig en heeft dan nog steeds pijntjes (kantoorklerk metafoor). Wie zal het zeggen? Zet 100mensen met dezelfde lichaamsverhoudingen op dezelfde fiets en je krijgt 100 verschillende afstellingen. Wat is een computermeting dan nog waard? Die gaat toch ook maar uit van aannames? Of zetten ze je met fiets en al onder de MRI-scan op zoek naar beknelde zenuwen of overbelaste spiergroepen en is er voor die ene persoon slechts één fietsafstelling voor die ene bepaalde doelstelling fysiologisch haalbaar?

Sinds ik Rocky 4 heb gezien geloof ik niet meer zo in de moderne wetenschap ;). Ik geloof wel dat er in de overgesubsidieerde gezondheidszorg heel veel mensen hun geld verdienen met marginalisme en overbodigheid. Ken genoeg sporters die nooit naar een masseur gaan en op hun gevoel trainen, terwijl anderen hele specifieke trainingsschema "nodig" hebben en met elk pijntje naar de manueel therapeut gaan. Het is soms maar net waar je in gelooft.

Maar zal het snel afkloppen, heb gelukkig nog nooit chronische gezondheidsklachten gehad (eigenwijsheid was niet meer te genezen). Lijkt me geen pretje als je het wel hebt. Wat dat betreft lang leve het noodzakelijke deel van de gezondheidszorg.
Ja AB, van jouw eigenwijsheid heb je zelf geen last, maar wij wel en je hebt er steeds zoveel tekst voor nodig.... :D :wink:
Het voornaamste advies, van mij, maar zeker ook van fietsmeters, peuten, artsen en zelfs wetenschappers zal ongetwijfeld zijn en blijven: eerst zien.
Vaak zul je zien dat de klachten uit iets heel eenvoudigs komen. In dit draadje zijn al echter een aardig aantal aanwijzingen dat het hier gecompliceerder ligt.
Leon
Leon schreef:Ja AB, van jouw eigenwijsheid heb je zelf geen last, maar wij wel en je hebt er steeds zoveel tekst voor nodig.... :D :wink:
Leon
Als je er echt last van hebt, gewoon zeggen hoor. :lol: Wil niet hebben dat woorden je het hulpcircuit insturen.
AB schreef:
Leon schreef:Ja AB, van jouw eigenwijsheid heb je zelf geen last, maar wij wel en je hebt er steeds zoveel tekst voor nodig.... :D :wink:
Leon
Als je er echt last van hebt, gewoon zeggen hoor. :lol: Wil niet hebben dat woorden je het hulpcircuit insturen.
Nee, maak je niet ongerust. Zodra een bijdrage niet op één beeldscherm past lees ik het gewoon niet meer.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:
Leon schreef:Ja AB, van jouw eigenwijsheid heb je zelf geen last, maar wij wel en je hebt er steeds zoveel tekst voor nodig.... :D :wink:
Leon
Als je er echt last van hebt, gewoon zeggen hoor. :lol: Wil niet hebben dat woorden je het hulpcircuit insturen.
Nee, maak je niet ongerust. Zodra een bijdrage niet op één beeldscherm past lees ik het gewoon niet meer.
Leon
haha, ik dacht al, die Leon is eentje van de twittergeneratie ;)
AB schreef:
Leon schreef:
AB schreef:quote="Leon"
Ja AB, van jouw eigenwijsheid heb je zelf geen last, maar wij wel en je hebt er steeds zoveel tekst voor nodig.... :D :wink:
Als je er echt last van hebt, gewoon zeggen hoor. :lol: Wil niet hebben dat woorden je het hulpcircuit insturen.
Nee, maak je niet ongerust. Zodra een bijdrage niet op één beeldscherm past lees ik het gewoon niet meer.
Leon
haha, ik dacht al, die Leon is eentje van de twittergeneratie ;)
Nee, ik heb een groot beeldscherm en geen 12 gratis reclamebalken :lol:
Gebruikerspaneel -> Vrienden en Vijanden -> Vijanden -> 'click' en de langdradige auteur naar keuze is samengevat in één regeltje ;)
m-gineering schreef:Gebruikerspaneel -> Vrienden en Vijanden -> Vijanden -> 'click' en de langdradige auteur naar keuze is samengevat in één regeltje ;)
Ik dacht dat je een grapje maakte, maar het bestaat ook nog. Hoe is het mogelijk, vijanden maken met een zo mooi gemeenschappelijk gedeelde passie :)
Auke, je draaft door. De korte samenvatting van alle advies is namelijk simpel: ga naar de fysiotherapeut want er zou meer aan de hand kunnen zijn, en koop niet gelijk een nieuwe fiets, want er zou wel eens veel aan de afstelling verbeterd kunnen worden. Simpel toch?
Wim
I like turtles!!

En dan nu weer ontopic voordat de modder-eter (omnomnom modder hmmmm) ingrijpt!
Wim schreef:Auke, je draaft door. De korte samenvatting van alle advies is namelijk simpel: ga naar de fysiotherapeut want er zou meer aan de hand kunnen zijn, en koop niet gelijk een nieuwe fiets, want er zou wel eens veel aan de afstelling verbeterd kunnen worden. Simpel toch?
Wim
Helemaal mee eens, mits je wel een onderscheid weet te maken tussen chronische pijn en kleine pijn. Kleine pijn zou na normale hersteltijd en gewenning over kunnen gaan. Chronische pijn is lastiger af te lezen in het voorbeeld van Yvette. Wel last bij autorijden, computeren en gazelle, geen last bij omafiets. In transitie van rechtop naar sportief horen ook kleine nekpijntjes ook al stel je zadelhoogte en afstand stuur/zadel goed af. Een scheef bekken zou ook last moeten geven bij wandelen (steunzolen) en die indruk had ik niet. Maar wat Leon zegt, zolang we niets zien kunnen we ook niets zeggen. Meeste bijdragen in dit topic zou je dan ook kunnen lezen als projectie van eigen ervaringen, niet zo zeer specifieke oplossingen voor Yvette. Het is te hopen dat ze een goede afstelling weet te vinden, eer ze een nieuwe fiets koopt (meten is weten) en dat er niet teveel ernstigers aan de hand is (rsi, kwetsbare ruggewervel, etc).
AB schreef:
PietV schreef:Met een lengte van 1,87 m kom je gemiddeld uit op een effectieve zitbuislengte van 0,60 m.
De zitbuislengte is helemaal niet zo relevant meer met die mega-lange zadelpennen. Hoogte zadel en onderlinge horizontale/verticale afstand van je zadel en stuur is dat wel. Vandaar dat het veel belangrijker is om naar de lengte van je bovenlichaam (=balhoofdbuis, stuurpen en bovenbuis, type stuur) te kijken als je de geometrie van fietsen met elkaar vergelijkt. En houd flink wat overmaat bij de vorkbuis, voordat je hem op lengte zaagt. Yvette zit al aardig op de hoogste stand van haar stuur, misschien dat ze haar stuur met deze aheadpen nog iets hoger kan krijgen. Aan de foto’s te zien zou het me ook niet verbazen als je te kort zit, misschien is gezien je lengte een herenframe wel beter. Een Kona Sutra is een randonneur met racestuur. Dan zit je onderin de beugels nog gestrekter en dieper. Let dus op de totaallengte van bovenbuis+stuurpen, die kan bij een racefiets korter zijn dan bij een trekkingbike (zonder racestuur). enz, enz, enz, enz, enz.
Toch nog een reactie. Het schrijven is te uitgebreid om op details in te gaan. Maar met een aantal aanbevelingen ben ik het niet eens.
Dat je een willekeurig frame voor fietsers geschikt kunt maken door het monteren van een lange zadelpen is uit de lucht gegrepen.
Elke framegrootte heeft zijn maten. Kleine frames hebben een steilere zitbuis of grotere zitbuishoek dan grote frames. Variërend van 74 graden voor de kleine frames tot 71 graden voor de grote.
Als je een klein frame met een effectieve zithoogte van 45 cm met een lange zadelpen ophoogt naar 60 cm of meer, komt die lange rijder met zijn gewicht te ver voor de trapas te zitten. Het zadel kan dan nog beperkt naar achter worden gesteld.
Het aanpassen van zadel en stuur biedt enig soelaas, maar de fietser zit uit balans t.o.v. de trapas.

Conclusie: Het frame is de basis voor elke fietser.

Het aanmeten van de fiets is een belangrijk gegeven. Meten = Weten. Vergelijk het maar met een fundering van een huis. Fundering te klein, het huis zakt erover. Fundering te groot en het huis zakt er in. Dat geldt ook voor het frame van de fietser. Met juiste framegrootte heb je de mogelijkheid om de driehoek trapas, zadel en stuur optimaal af te stellen. Dat los je niet op met een lange zadelpen.

Jouw eerdere opmerking dat het zadel naar voren kan om de zitvlak te ontlasten, de druk om het voorwiel te verhogen en daarmee het achterwiel te sparen is onzin. Dat leidt alleen tot meer druk op de polsen. Het goed gespaakt achterwiel is veel sterker dan de polsen.
Ook jouw eerdere opmerking om uit het zadel te komen is vaak een bewijs dat de fiets niet lekker zit. Hetzelfde geldt voor het trekken aan het stuur om te versnellen en je zitvlak te verschuiven op het zadel.
Een zadel zit op één plaats goed. Op een leren zadel te herkennen aan de afdrukken van de zitbotjes.
Ik zit stil in het zadel, kom alleen uit het zadel om af te stappen en trek nooit aan mijn stuur. Dat is energieverspilling. De meest effectieve spieren zijn de beenspieren. Niet fietsen met je armen of schouders.
Ook de sportschool laat ik links liggen. Als fietser heb je niets aan overtollige spiermassa die je niet gebruikt om te fietsen. Extra massa, die bovendien extra brandstof kost. Als je goed zit is een sportschool niet overbodig.
Ik wissel fietsen af met kanovaren en heb nooit last spier- of gewrichtspijn. Zowel de kano als de fiets is aangemeten.

Je noemde ook een reeks namen van sporters. Ken ze niet of nauwelijks. De enige naam waarover ik heb gelezen is van ene Lance Armstrong. Zijn naam werd genoemd in een artikel over maskeren van doping. Ik fiets graag, maar kijkt niet naar (commerciële) sportverdwazing. Dat is voor mij tijdverspilling. Moet er niet aan denken om voor te TV met een pot bier en een bak pinda's in een bank te hangen. Gaat van mijn fietstijd af.

Piet.