Additionally, paste this code immediately after the opening tag: x - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

x

multiwgb schreef:Voor ??? achter ??? en de stoker die zal toch ook wel fit zijn geweest. :wink:
Ik denk dat de stoker vaak met haar/zijn voetjes op de stang zat. :wink:

On topic. Voor jou, in jip-en-janneke-taal: Crankstel 22-32-42 en cassette 13-34
Je hoeft niet altijd een heel nieuw crankstel te kopen, je kunt ook andere kettingbladen monteren, maar dat ligt aan het crankstel wat je nu hebt (geklonken of met boutjes).
Voor 24 en achter 34. De stoker was toen bijna zes jaar.... :lol:
Wim

x

x
wakkeropdefiets schreef:


Waar het voor mij zo onlogisch werd is dat er gezegd wordt dat voor en achter nagenoeg het zelfde moeten zijn.
Juist, en daar ging het fout. Succes! :)
Daarom is het zo lastig met die verzetten. De een rijdt op een tandem en kar een stoker van 6 (hulde voor de stoker) met 24 voor en 34 achter in de Ardennen rond.
Ik denk dat het gros van de mensen niet omhoog komt op deze combinatie. Gelukkig zit er heel heel veel verschil in mensen en hun kunnen.
wakkeropdefiets schreef:Waar het voor mij zo onlogisch werd is dat er gezegd wordt dat voor en achter nagenoeg het zelfde moeten zijn.
Mijn logica is dan dat 28 voor 34 achter dichter bij elkaar ligt dan 22 voor en 34 achter.
Waar je naar op zoek bent is, gezien wat je mee de berg op wilt nemen (het gewicht, uitrusting, hond etc. ), dus zo licht mogelijk kunnen trappen om die berg op te komen.

Als je voor en achter zo dicht mogelijk bij elkaar zit qua tandwielen is de verhouding tussen het aantal tandjes dus 1:1. Eén rondje met je trappers, betekent dan dus ook één rondje van je achterwiel. Maak je het voortandwiel kleiner (of je achtertandwiel groter), dan zal dat voortandwiel dus vaker rond draaien dan je achterwiel.
(Je hebt voor dan immers minder tandjes die dezelfde afstand over de ketting moeten afleggen).

Wanneer je een berg op fietst zou ik me niet zo snel zorgen maken over omvallen, als je maar je trappers kan blijven ronddraaien. Een tandje meer/minder maakt overigens niet een wereld van verschil. Wel zou ik zo min mogelijk aan m'n stuur/voorwiel hangen.

De rest van de versnellingen is volgens mij minder interessant. Met kar etc. ga je toch niet je best doen om 30+ km/u te fietsen.

Veel plezier op reis!
doubletravel schreef:Wanneer je een berg op fietst zou ik me niet zo snel zorgen maken over omvallen, als je maar je trappers kan blijven ronddraaien.
Oefening baart kunst. Ik ben eens met iemand die nog nooit op een (lage)ligfiets had gefietst in de Provence gaan fietsen. In het begin lukte het haar niet om langzamer dan 10 km/u te gaan. Na een week ging ze met 5 km/u tegen de berg op. Met een normale fiets met licht verzet ga je met het verzet 22-34 met 4 km/h tegen een steile berg. Dat is nog altijd beter dan lopen want dat hou je dan ook niet lang vol.
Leon