Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weinig vermogen uit Son delux? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Weinig vermogen uit Son delux?

Er kloppen een paar dingen niet.

De weerstand van het lampje is:
P=UxI, dus I=0,3/6=0,05A
I=U/R, dus R=U/I dus R=6/0,05=120 Ohm

De spanning heb je vermoedelijk onbelast gemeten, mocht dat niet zo zijn (dan stond de meter dus parallel aan het lampje):
bij 25km/h en 16V, I=16/120=0,130A dus 16*0,130=2,13 Watt

De stroom heb je onder belasting gemeten en dan komen we op het volgende:
bij 25km/h en 0,08A U=0,08*120=9,6 Volt dus 9,6*0,08=0,77 Watt

Dat wil zeggen dat je lampje dankzij de spanning van 9,6 volt geleverd door de dynamo bij 25km/h 0,77 Watt verstookt heeft, wat veel meer is dan waar het lampje voor gemaakt is (0,3 W), daar wordt je lampje op den duur niet erg blij van.

Je weet hiermee nog helemaal niets over de capaciteit van je dynamo, alleen hoeveel spanning het onder de belasting van dit lampje nog kan leveren. Wat je wilt weten is onder welke belasting je dynamo de spanning nog voldoende op peil kan houden. Welke spanning je nodig hebt om een en ander nog te laten werken, hangt van de apparatuur af.

Om een indicatie te krijgen van de capaciteit van de dynamo zou je er lampjes voor 6V met een groter vermogen in kunnen draaien. Als je zover bent dat een lampje alleen nog brand bij een snelheid van bijvoorbeeld 20km/h en je meet de geleverde stroom dan heb je een aardige indicatie van de capaciteiten van de dynamo.
blokdoorn schreef:Er kloppen een paar dingen niet.
Ik had al zo'n bang vermoeden.
blokdoorn schreef:De weerstand van het lampje is:
P=UxI, dus I=0,3/6=0,05A
I=U/R, dus R=U/I dus R=6/0,05=120 Ohm
0.05A klopt, althans, dat staat op het lampje. Maar ik ben verbaasd over die faktor 10 verschil in de weerstand. De 12,1 Ohm was gewoon gemeten met de universeelmeter, ingesteld op de juiste schaal.
blokdoorn schreef:De spanning heb je vermoedelijk onbelast gemeten
Jawel
blokdoorn schreef:bij 25km/h en 16V, I=16/120=0,130A dus 16*0,130=2,13 Watt
De stroom heb je onder belasting gemeten en dan komen we op het volgende:
bij 25km/h en 0,08A U=0,08*120=9,6 Volt dus 9,6*0,08=0,77 Watt

Dat wil zeggen dat je lampje dankzij de spanning van 9,6 volt geleverd door de dynamo bij 25km/h 0,77 Watt verstookt heeft, wat veel meer is dan waar het lampje voor gemaakt is (0,3 W), daar wordt je lampje op den duur niet erg blij van.
Het brandde heel vrolijk :wink: Had uit voorzorg al meerdere lampjes gekocht.
blokdoorn schreef:Je weet hiermee nog helemaal niets over de capaciteit van je dynamo, alleen hoeveel spanning het onder de belasting van dit lampje nog kan leveren. Wat je wilt weten is onder welke belasting je dynamo de spanning nog voldoende op peil kan houden. Welke spanning je nodig hebt om een en ander nog te laten werken, hangt van de apparatuur af.

Om een indicatie te krijgen van de capaciteit van de dynamo zou je er lampjes voor 6V met een groter vermogen in kunnen draaien. Als je zover bent dat een lampje alleen nog brand bij een snelheid van bijvoorbeeld 20km/h en je meet de geleverde stroom dan heb je een aardige indicatie van de capaciteiten van de dynamo.
excuseer mijn onwetendheid, maar wat betekent het voor de meting dat het lampje net wel (of net niet) gaat branden?

Frank
Een gloeilampje is geen lineaire weerstand maar heeft een oa temperatuur afhankelijke karakteristiek

Ik zou er een veel dikker lampje aanhangen, en harder fietsen. 220V 75 watt is misschien wat overdreven (moet je 200 km/h :D ) mar een 12v-5W autolampje geeft vast betere resultaten
Inderdaad hangt een en ander bij lampjes ook nog af van de temperatuur. Je zou toch mogen aannemen dat als je netjes 6V op zo'n lampje zet, dit lampje zich korte tijd na het inschakelen gedraagt zoals op zichzelf vermeldt, namelijk een stroomverbruik van 0,05A en dus met een weerstand van 120Ohm.

Om met huis tuin en keuken middelen iets over de capaciteit van een dynamo te weten te komen, lijkt mij het moment dat een lampje net aangaat het meest informatief, als je daarbij de stroom meet, dan weet je hoeveel de dynamo maximaal kan leveren bij een bepaalde snelheid. Bij een lampje dat de dynamo met gemak aan kan, meet je alleen maar hoeveel het lampje verbruikt, en weet je dat de dynamo tenminste het gemeten vermogen kan leveren.

Ander voorbeeld: als je je amperemeter tussen het stopcontact en een lamp zet, meet je ook niet de capaciteit van de electriciteitscentrale of je stoppenkast, maar het verbruik van de lamp. Als je nu een lamp zoekt waarbij je stoppen net niet doorslaan, dan meet je met je amperemeter het maximale vermogen en dus de capaciteit van je stoppenkast.

Aangezien je geïnteresseerd bent in het maximum, wil je meten bij een lampje dat de dynamo nog net aan het branden kan krijgen. Als je een lampje hebt dat bij b.v. 10km/h niet brandt, maar bij b.v. 15km/h wel dan weet je dat je bij een nog zwaarder lampje nog harder moet trappen en dus vlakbij het maximumvermogen van de dynamo zit.

Inderdaad zul je eerder richting 12v/ 5W moeten gaan denken, een fietslampje van 6v/3w zal vermoedelijk nog veel te weinig indruk maken op je dynamo. Aangezien een dynamo voor 6V is ontworpen, lijkt me een 6V lampje wel het handigst. Je kunt natuurlijk ook meerdere lampjes van 6V parallel schakelen, ziet er nog veel leuker uit, en iedereen zal het beschouwen als een poging tot originele kerstversiering ;) Bij lampjes van 0,3W zul je al snel moeten denken aan een lampje van 15-25, schat ik, dus dat wordt een echte kerstfiets ;) Handiger is om een paar zwaardere lampjes te halen, bijvoorbeeld van 3 watt. Met lampjes van 0,3 W kun je dan aardig finetunen, zodat je uiteindelijk een kerstverlichting hebt, die aan gaat boven bijvoorbeeld 15km/h, en lekker fel gaat branden bij 25km/h

Kan op dit moment geen handigere en betrouwbaardere huis tuin en keuken middelen verzinnen, het is ook al wel een anderhalf decennium terug dat ik met electronica bezig was...
m-gineering schreef:Een gloeilampje is geen lineaire weerstand maar heeft een oa temperatuur afhankelijke karakteristiek
Aha, dat wist ik niet. Verandert dan ook het vermogen van een lampje met de temperatuur (P=I^2 x R) ? En zou die verandering een factor 10 kunnen zijn?
blokdoorn schreef:als je je amperemeter tussen het stopcontact en een lamp zet, meet je ook niet de capaciteit van de electriciteitscentrale of je stoppenkast, maar het verbruik van de lamp. Als je nu een lamp zoekt waarbij je stoppen net niet doorslaan, dan meet je met je amperemeter het maximale vermogen en dus de capaciteit van je stoppenkast.
Da's een goeie, goed om te onthouden.
blokdoorn schreef:Je kunt natuurlijk ook meerdere lampjes van 6V parallel schakelen, ziet er nog veel leuker uit,
Er is nog ruimte op het plankje met elektronica, ik zie mogelijkheden. Even terug naar het knutselhok.
blokdoorn schreef:Inderdaad hangt een en ander bij lampjes ook nog af van de temperatuur. Je zou toch mogen aannemen dat als je netjes 6V op zo'n lampje zet, dit lampje zich korte tijd na het inschakelen gedraagt zoals op zichzelf vermeldt, namelijk een stroomverbruik van 0,05A en dus met een weerstand van 120Ohm.

we hebben het hier over naafdynamo's, en die doen niet aan netjes 6v! Een naafdynamo probeert 0.5 ampere door de leiding te drukken, of dat 0.1V of 220V wordt boeit niet. Een naafdynamo is een STROOMBRON.

Om bij een bepaalde snelheid het maximale vermogen uit een dynamo te halen moet je dus de weerstand tunen op de dynamo, zodanig dat die en zijn maximaalstroom en een zo hoog mogelijke spanning kan leveren. Hoe harder je gaat, des te meer weerstand (meer lampjes in serie) je er aan kunt hangen.

Schmidt had ooit een prachtige matrix met ik meen 6x 6 koplampen, aangesloten op een hometrainer die een Son aandreef. Met een schakeling die er als het kon weer een lampje bij deed. Als je echt je best deed kon je alle rijen aan krijgen : 6 x 36=216 volt, 0.5 amp, dus 108 w electrisch vermogen
Het beloofde experiment met de reeks lampjes op de voordrager moet nog even wachten :oops:

Maar na wat "trial and error" experimenten lukt het nu wel om de 1500 mA Lion batterij van de Motorola Defy+ op te laden, zelfs terwijl deze permanent aanstaat als GPS.

Tijdens de afgelopen wintertocht heeft de GPS volle 215 Km aan gestaan.
Daarnaast is er ook nog wat gebeld, gemailed en gelezen.
Het apparaat is niet aan het stopcontact geweest.

Bij thuiskomst was de accu vol :!:
De optimale instelling op de E-Werks lijkt te zijn: 5Volt / 0,5Amp :idea:

Voortaan nog maar één apparaat mee van minder dan 120 gram, en toch GPS, GSM, E-reader en I-net! Zonder bufferbattterij!
Hoe noemen duitsers dat ook al weer? Die WollMilchEierSau? Het bestaat! :lol:

Het geheim:
- Naafdynamo
- B&M E-Werks instelbare spanningsregelaar op 5V/0,5A.
- Motorola Defy Plus, een waterdichte android GSM met 4 inch touchscreen.

Frank
Continu gps aan lukt hier ook; ik draai daarbij ook regelmatig muziek tijdens het fietsen. Wat ik me afvraag: hoe staan bij jou de scherminstellingen? want het scherm kost volgens mij verruit de meeste stroom. Ik zet daarom het scherm eigenlijk zo weinig mogelijk aan (navigeren op stem is vaak toch wel voldoende) en heb nu bij de motorola defy(- ;-)) geen accuproblemen meer (icm dh3-n80 naafdynamo icm zzing smarphone ed). Ook laad ik de telefoon niet continu op maar doe ik dat in een aantal fasen. Voorlopig heb ik dus nog geen echte redenern om een 4x zo dure SON te overwegen :shock:
Matthie9000 schreef:Wat ik me afvraag: hoe staan bij jou de scherminstellingen?
Continu aan, op de meest heldere stand.
Geen enkel geluid anders dan de banden en mijn eigen ademhaling :idea:
Matthie9000 schreef:heb ik dus nog geen echte redenern om een 4x zo dure SON te overwegen :shock:
het kan volgens mij met iedere goeie naafdynamo. 3N80 is prima.