Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht fietsen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht fietsen

Ik ging dit jaar met mijn race randonneur door Frankrijk [over de Alpen] met minder dan 13 kilo bagage incl. tent, brander en pan etc. , een Tubus Fly met daaraan een paar ligte tassen.
Dat vond ik al mooi maar het kon achteraf veel minder, mooi om te lezen hoe jij op pad gaat Han.
Mijn eigengewicht slonk met 3 kilo naargelang de reis vorderde, die kilo's hadden er eigenlijk bij aanvang al afgemoeten :(

Trouwens ik neem nooit een zwembroek mee, kan ook in de fietsbroek of onderbroek zwemmen.
Welk slaapmatje heb jij, ziet er nog redelijk groot uit, ik heb zelf de Exped ul 7, super fijn matje.

Henk

kunst en fietswerk
Hi Henk,

Flyer achterdrager is erg mooi, ooit overwogen maar toch voor carradice systeem gekozen.

Slaapmatje op de foto is een goedkoop aluminium matje geknipt op maat, alleen voor zomer tochtjes.

Zwembroek hoeft eigenlijk niet perse mee. Maar die gaat in de zomer toch in de tas. t Is opgerold lichter en kleiner dan een pakje sigaretten en droogt sneller dan korte fietsbroek met zeem.

Ben benieuwd naar wat je beter thuis had moeten laten voor je de Alpen in ging!
Een slaapmatje neem ikzelf niet mee, ook een slaapkussen is niet echt nodig (je kan hiervoor gemakkelijk je trui op een bolletje rollen en als kussen gebruiken).

In mijn ogen kan je al veel uitsparen op gewicht bij tent en slaapzak; in mijn geval tent 900gr en slaapzak 600gr. Opgelet ik spreek hier wel over zomertochten richting het zuiden hé!

Kookgerief neem ikzelf ook niet mee, enkel plastieken bord + bestek. 's Avonds ga ik wel ietske gaan eten.

Ik heb het gewicht nog nooit gewogen maar het zal zo rond de 10-15kg zijn (inclusief tassen).

Blijft altijd moeilijk om "elkaars kilo's" te vergelijken want elke tocht is verschillend:
- meer comfort = extra gewicht
- indien grote kans op kou en regen = extra gewicht
- zelf koken = extra gewicht
- ...
Ik had 2 koersbroeken en 2 wieler shirts bij me, dat had 1 stel kunnen zijn.
s'avonds even wassen en ook al is het in de ochtend niet helemaal droog, ik trok het gewoon weer aan.

Wat betreft die zwembroek heb je gelijk Han, sommige dingen moet je [af]wegen :wink:

Ik had een heel mooi espresso aparaatje van Bodum mee, ik wil s'ochtens voor mijn tentje graag genieten in het landschap onder genot van een heerlijk bakje koffie met stokbrood, koken heb ik heel weinig gedaan. Wat kan je gebeuren als je een paar weken niet zo gezond als thuis eet en af en toe een pizza of "plat du jour" tot je neemt?

Aan reserve spullen had ik een minimum bij me, slechts bandenlichters, spakenspanner, plaksetje en res. binnenband.

EHBO, slecht een paar pleisters, jodium en paracetamol.

Wat Gunter zegt over het kussen is ook een overweging, je hebt dan slechts een klein kusssensloopje nodig, maar een goede nachtrust is wel belanrijk vind ik. Ben daarom blij met mijn Thermarest kussentje, weegt weinig, slaapt heerlijk.

Ik heb wel een lange tight en een ice-breaker shirt bij me, dat gebruik ik bij koude nachten in mijn slaapzak, incl. een BUFF op mijn hoofd.

Ik heb een heel mooie slaapzak van dons, Yeti 500 gram en een zijdenlakenzak.
Een zijdenlakenzak is erg comfortabel en geeft meer extra warmte dan katoen, katoen neemt je eigen lichaams vocht op en is daardoor kouder.

Ik was erg snel en wendbaar in Frankrijk, ik zag mensen met let wel; 40 kilo bepakking. Dit waren trouwens wel Duitsers en ik vermoed dat ze de tassen vol hadden met kartofeln en snaps :shock:
Trouwens ook Nederlanders tegengekomen met een giga hoeveelheid aan ballast op de fiets.

Graag wil ik een Carradice zadeltas "Nelson" voor het komende seizoen.
Ik ga weer lange randonneurstochten rijden, hoe/waar kan ik zo'n tas bemachtigen?

Ik hoor het graag van Jullie.

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef: Graag wil ik een Carradice zadeltas "Nelson" voor het komende seizoen.
Ik ga weer lange randonneurstochten rijden, hoe/waar kan ik zo'n tas bemachtigen?

Ik hoor het graag van Jullie.

Henk

kunst en fietswerk

ehh, misschien hier?

http://www.carradice.co.uk/

Gr.
Eric
Oke...
dank je voor de informatie, ik ga zo'n tas bestellen.

groet Henk

kunst en fietswerk
Zolang je op 2 a 3 dagen afstand fietst van de bewoonde wereld kun je de keuken ook missen.

Wel handig zijn koffie of thee in een thermos. s'Ochtends maken en de rest van de dag heb je warme drankjes voor bij een snack in de pauze.

Maar dan moet je wel iets hebben om water te koken: potje, brandertje, brandstof... Wat gebruik jullie hiervoor?

Een opgevouwen luchtkussentje is zo licht, plat en klein als een portemonnee. Het hoofd ligt er zacht en comfortabel op. Dat is beter voor als je de nekspieren de volgende ochtend niet wil voelen.

Ik gebruik een katoenen slaap liner van Me'ru. Weinig gemerkt van vochtophoping. Goedkoper maar wel zwaarder en groter in volume dan de zijden liner.

Een buff is goed op onverharde wegen met veel stof en voor zweet tijdens fietsen. Voor slapen, heb ik liever een muts, efficiënter.

Een Carradice tasje is prettige en werkt beter als je die ondersteunt met een speciaal stalen draagertje onder de zadel. Anders gaat de tas schommelen tijdens fietsen.

Sommige mensen gebruiken een Brooks zadel om de tas aan op te hangen. Dat kan ook opgehangen worden aan de stalen drager. Geen Brooks nodig.

Bij bestellen moet je rekening houden met wachttijd. Ik heb er bijna 5 maanden op moeten wachten. Die zijn zo gewild dat ze bijna overal uitverkocht zijn.

Foto van tas:
http://goo.gl/TxKjN

Foto van steuntje tas:
http://goo.gl/Itjga
henkfietst52 schreef:Oke...
dank je voor de informatie, ik ga zo'n tas bestellen.

groet Henk

kunst en fietswerk
Carradice icm mail beantwoorden is berucht, succes ;)
Han schreef:
En zou je hiermee ook een tocht in het buitenland kunnen doen?
Waarom niet? In elk geval wel in landen waar de voorzieningen lijken op die in NL Dus als er water/winkels/onderdak/gereedschap/onderdelen binnen redelijke afstand te vinden zijn.
Nog nooit heb ik zo hard gefietst als afgelopen dinsdag toen ik besloot rondje Amsterdam-Groningen te doen via de Afsluitdijk. De windrichting was precies goed: windkracht 8 uit zuidwesten. Het regent maar het was niet te koud.

Om 10.00 uur was ik nog onder de rook van Amsterdam. Om 14:30 zat ik bij te komen bij een kacheltje in een havencafe van Harlingen. In slechts 39 minuten was ik met een gemiddelde snelheid van 50 km klaar met de Afsluitdijk, van sluis tot sluis, inclusief een korte stop.

Lastig waren vooral de open stukken tussen Amsterdam en Den Oever. Daar waren veel omgewaaide takken op de wegen. Door de oorverdovende lawaai van de wind in de bomen hoor je het verkeer naast je niet meer. Een enorme tractor passeerde mij op een eenzame landweg. Ik heb het totaal niet horen aankomen, week uit naar een boterzachte berm en lag zo in de modder.

Enkele keer was het lopen met de fiets tegen de wind in daar waar de weg niet recht naar het noorden liep.

Op de Afsluitdijk, vooral bij de relingen van de sluizen, krijg je het gevoel elk moment in de zee te worden geblazen. De wind is zo hard dat de lantaarnpalen heen en weer buigen.

Je wordt voortgestuwd met een enorme kracht waar je geen enkele controle op hebt. Mijn enige zorg was niet te worden geblazen richting het tegenkomende verkeer.

De hele tijd voel ik de wind letterlijk in mijn rug als een reusachtige hand die mij lanceert. Enkele keer komt er een stootje van rechts dan weer van links ter hoogte van de schouders, soms bij de wielen. Daar moet je razendsnel op reageren voordat de fiets het zelf doet.

Op de asfalt voor mij zie ik golfjes water los van de grond voorbij razen. Soms voel ik de fiets van onder van links naar rechts bewegen alsof iemand eraan zit te schudden. Muisstil moest ik de hele tijd bijsturen en maar hopen dat de remmen het uithouden.

Bij zo'n snelheid heeft het eigenlijk totaal geen zin om de hele tijd te remmen. De remschijfjes zullen het zeer waarschijnlijk niet overleven. Dus de fiets maar laten gaan en bijsturen.

Ik trotseer mezelf met de gedachte dat, in geval van nood, het mogelijk is bij fietsen zonder achterspatbord een voet tussen het wiel en de frame te plaatsen. Het geheim is net zolang de druk op het wiel te doseren tot de fiets vanzelf stopt.

Ik heb het al eerder op een andere fiets geoefend, maar niet onder deze weersomstandigheden. En het werkte alleen als de zolen van de schoenen van sterk materiaal zijn!

Niets van dit allemaal hoefde ik gelukkig te doen.

Tijdens de hele tocht op de dijk was er geen fietser te bekennen. Alleen tegenkomende auto's en vrachwagens die soms toeteren. Een echtpaar sprak me in het havencafe van Harlingen aan. Ze zagen me op de dijk en waren benieuwd waar ik vandaan kwam.

Anderen verklaarden me voor gek. Een vrouw ging de kachel controleren om mijn spullen te laten drogen. Ik heb dat cafeetje niet meer verlaten tot het diner werd geserveerd.

De volgende dag om 10:00 uur uit Harlingen vertrokken om via Lauwersoog rond 16:30 uur in Groningen aan te komen. Het weer was een stuk rustiger maar het werd kouder, waaide nog altijd hard maar de richting was vaak gunstig.

Alleen het stukje naar beneden richting Groningen had ik wind in de zij. Het was gelukkig maar een stukje van 40 km.

De Waddenroute was niet kaarsrecht maar wel mooier en beschut achter de dijk en de dorpjes. Er was gedoe met het opnenen en dichtdoen van de hekjes op de route. Uitgerekend bij die hekjes waren er soms grote plassen water en modder van de vorige dag. Voordeel van licht fietsen is dat je alles over het hek zet en zo droog blijft.

Een stukje fietspad in het natuurgebied van Lauwersoog was overstroomd. Omfietsen via een autoweg, en niet zonder gevaar, was de enige oplossing!

Deze rit was ook een gelegenheid om wat spullen te testen. Wat werkt er en wat werkt er niet voor licht fietsen bij zware weersomstandigheden?

Veel plezier had ik vooral van kleine en goedkope dingen zoals de rain cover van mijn helm. Die was wind- en waterdicht. Daaronder had ik de capuchon van mijn gewone regenjas. En weer daaronder een dun kapje tot over mijn oren.

Onder de regenjas was er nog een kleine regenjas, een fietsjas en een ademend t-shirt.

Voor de benen had ik een thermisch broekje, een fietsbroek met zeem en een regenbroek.

Voor de voeten had ik wandelsokken, voetbalschoenen en een overschoen.

Voor de handen had ik The North Face TNF APEX: http://goo.gl/xq0gq

Die had ik al eerder gebruikt op de Maasroute. Ik had ze opnieuw aan en nu de bevestiging gekregen dat ze echt ongeschikt zijn.

Voordat ik Den Oever bereikte, was er al water opgehoopt in de top van de vingers. Dat werd ijskoud en pijnlijk.

Eenmal vochtig is het een gedoe om die aan en uit te trekken. De binnenlaag staat namelijk los van de buitenlaag.

Op de verpakking beloven ze wind- en waterdichtheid. Mooi niet! Ik heb de tocht uiteindelijk voltooid met reserve veel goedkope handschoenen.

Die The North Face TNF APEX hoef ik nooit meer aan!

En de Carradice?

Ik had een wollenjas onder in de tas gedaan. De rest van de spullen waren ingepakt in een waterdicht zak. De tas was de hele dag in wind en regen. Ook toen ik in Harlingen tusen 14:30 en 19:00 in het cafe was.

Aan het einde van de dag bleek de wollenjas licht nat maar nog steeds grotendeels droog. Er was water binnengeslopen. Geen idee waar precies! Ook de zijzakken hebben het niet droog gehouden.

Bij zwaar regen en wind is het dus aan te raden om extra bescherming te gebruiken voor de tas.

Of voor de spullen erin!

Geraadpleegde websites voor het weer:
http://www.knmi.nl - waarschuwingen per provincie
http://www.windfinder.com - info over de wind
--
prachtig verhaal! Ben zelf eens met de hardste storm van het jaar (2010) de ketelbrug overgereden, heerlijk avontuur. Hele dag regen op de kop, superkoude handen omdat de skinseals misschien wel waterdicht waren, maar ze werden wel koud, omdat aan de buitenkant water zich water verzamelde en zo wel enorm afkoelde. Ik fiets nu gewoon met wollen handschoentjes en waterdichte overtrekhandschoenen bij regen.
mooi verhaal maar zeker niet zonder risico mijn inziens; naast water of een afgrond (in de bergen) zou ik er persoonlijk nooit aan beginnen bij stormweer

en je voet/schoen tussen frame en achterwiel steken aan hoge snelheid lijkt mij toch ook niet zomaar zonder risico; hoe denk je dat trouwens te doen als je daar aan 50kmh aan het rijden bent met stormwind en natte wegen??
AB schreef:Ik fiets nu gewoon met wollen handschoentjes en waterdichte overtrekhandschoenen bij regen.
En zijn die echt waterdicht? Want ik ben nog steeds op zoek naar echte waterdichte (over)handschoenen en heb tot heden spijtig genoeg moeten vaststellen dat de grote meerderheid van de handschoenen die als 'waterdicht' worden verkocht, dat echt niet zijn. (Toch niet in de omstandigheden dat ik soms fiets.)

Renaat
Bij windkracht 8 is het net niet stormachtig volgens de weernormen. Buitenactiviteit is dus nog altijd mogelijk, mits je je goed hebt voorbereid.

Ik zag vissersboten op het IJsselmeer. Windsurfers vinden dit soort winden trouwens ideaal. En er zijn fietsers die slim gebruik maken van de wind. Ze halen afstanden van wel 200 km per dag!

Maar dit zou ik nooit gedaan hebben als ik niet wist dat de fietspaden helemaal voor mij waren. En ik had ook de nodige maatregelen genomen voor ik wegging.

Het effect van hard remmen met de zool van je schoen tegen het achterwiel (zonder spatbord) is vergelijkbaar met het trekken aan de handrem bij het rijden van een auto. De achterwielen glijden zijlings naar voren. Je kunt hiermee een gecontroleerde glijpartij veroorzaken en zo de fiets dwingen tot stoppen.

Je plaatst je voet, tenen naar beneden en hiel omhoog, op de ketting, tussen het wiel en framebuis. Vervolgens bouw je de druk op op het wiel, net zolang tot het stilstaat. Deze techniek heb ik eerder geprobeerd maar niet bij nat wegdek. Het werkt echt.

Ik heb geen idee of dat het ook bij mijn laatste tocht zou werken. Maar dat was gelukkig niet nodig. Ik heb met de gewone rem ook een tussenstop gemaakt op de Afsluitdijk bij het benzinestation.

De tip van AB lijkt wel wat: 2x handschenen, 1x buiten waterdicht, 1x binnen dun en warm. Alleen is het dan nog wel ademend?
Han schreef:Nog nooit heb ik zo hard gefietst als afgelopen dinsdag toen ik besloot rondje Amsterdam-Groningen te doen via de Afsluitdijk.
Prachtig verhaal. Ik zou het je onder deze omstandigheden niet snel nadoen.

Jammer dat je het als reactie op een bestaand topic hebt geplaatst, ik denk er nu minder mensen van je verhaal zullen genieten dan wanneer je er een apart onderwerp voor was gestart.
Revanho schreef:
AB schreef:Ik fiets nu gewoon met wollen handschoentjes en waterdichte overtrekhandschoenen bij regen.
En zijn die echt waterdicht? Want ik ben nog steeds op zoek naar echte waterdichte (over)handschoenen en heb tot heden spijtig genoeg moeten vaststellen dat de grote meerderheid van de handschoenen die als 'waterdicht' worden verkocht, dat echt niet zijn. (Toch niet in de omstandigheden dat ik soms fiets.)

Renaat
Yep, waterdicht en ademend volgens Vaude.... belangrijkste voordeel vind ik echter dat het geen water opzuigt en er dus niet als een natte laag omheen blijft kleven. Ze zijn heel ruim, dus bedoeld om er een warme handschoen onder te dragen.

Fietsen in kou en regen is heerlijk zolang je maar hoofd, tenen en handen warm houdt...... de rest van het lichaam redt zich meestal wel :).... tenzij je te lang stil staat als je uitgeput bent natuurlijk, dus altijd lekker wat eten meenemen.
rbregt schreef:Jammer dat je het als reactie op een bestaand topic hebt geplaatst.
Dat kon idd ook in een nieuw topic maar ja, het blijft een verslag over snel en licht gewicht fietsen.

Wat ook heel goed heeft gewerkt bij deze wind en regen is de Topeak iPhone Drybag. Die doet precies wat het belooft: http://goo.gl/omGe3

Andere belangrijke dingen: ik kon het hoofd warm houden maar niet de handen en de voeten.

De handschoenen hebben gefaald. De overschoen hield wel veel vuil tegen. Maar de sokken en de schoenen waren weer drijfnat.

De volgende dag heb ik iets anders geprobeerd: gamaschen ipv van overschoen.

De schoenen konden hierdoor ademen en de sokken stukje droger maar wel vies van de modder en plasjes water. En de kou was meer voelbaar aan de tenen.

De volgende keer bij slecht weer wil ik voor de voeten een overschoen die alleen het voorste gedeelte van de schoen bedekt.

De rest van de schoen wordt gedekt door de gamaschen, een zeer dun waterdicht soort canvas. De pijpen van de fietsbroek worden tevens hierdoor ook beschermd. En de onderbenen stukje warmer!

Andere ideen zijn welkom!
Han schreef:Bij zo'n snelheid heeft het eigenlijk totaal geen zin om de hele tijd te remmen. De remschijfjes zullen het zeer waarschijnlijk niet overleven. Dus de fiets maar laten gaan en bijsturen. Ik trotseer mezelf met de gedachte dat, in geval van nood, het mogelijk is bij fietsen zonder achterspatbord een voet tussen het wiel en de frame te plaatsen.
Misschien moeten we de schijfjes en blokjes bij Porsche laten maken:

Leon (die er overigens geen probleem mee heeft om zijn fiets met ruim 30 kg bagage in een afdaling van 10% vanaf 55 km/h te stoppen, maar mij voet ergens tussen stoppen doe hij éécht niet!)
AB schreef: Ik fiets nu gewoon met wollen handschoentjes en waterdichte overtrekhandschoenen bij regen.
AB, heb jij - of iemand anders - ook deze overmitts geprobeerd?
http://goo.gl/xwBqg
Han schreef:
AB schreef: Ik fiets nu gewoon met wollen handschoentjes en waterdichte overtrekhandschoenen bij regen.
AB, heb jij - of iemand anders - ook deze overmitts geprobeerd?
http://goo.gl/xwBqg
Ziet er nog beter uit. Kun je beter mee sturen/remmen aangezien je iets meer bewegingsvrijheid hebt om je vingers te gebruiken. Denk dat je met deze handschoen ook nog steeds een warme vuist kunt ballen als je het wel te koud krijgt. Ik heb de overtrekhandschoenen rechtstreeks uit de folder gekocht en niet de kans gehad diverse types te proberen. Geheim van die overtrekhandschoenen is dat ze geen water absorberen en dus minder koud worden. Ideale combi met simpele wollen handschoentjes (imho).