Additionally, paste this code immediately after the opening tag: staal of alu - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

staal of alu

PietV schreef: De meeste frames wegen minder dan 5 kilo
.

Ik had hier laatst een Full suspension kinderfietsje van de bouwmarkt, en ik zou zweren dat die zwaarder was als de Thorn twin raven tandem die ik aan het monteren was. Dus dat Halfords frame zal wel 5 kilo gewogen hebben, maar verder? Een RVS Bridgestone mariner weegt 4.4 met vork, een heren transportfiets met dubbele bovenbuis zit ook nog maar op 4.5.

Een willekeurig 90 jaren stalen mtb frame in een kleine maat zit op 2.2kg + 0.9 voor de voorvork

Ook voor de wedstrijdsport worden nog steeds stalen frames gebouwd.

Piet.
Ik kom niet veel verder dan frames voor kunstrijden en de crossframes van Richard Sachs ( die het zich kan veroorloven), heb ik wat gemist?
pedalman schreef:Klopt Piet. Ritchey komt ook weer met een stalen wedstrijdfiets:

http://www.cxmagazine.com/ritchey-swiss ... mes-return

Mooimooi 8)

O ja, het gewicht van het frame is 5,18lbs = 2,34kg incl. voorvork.
cool, zo kwam ik deze nog tegen: http://cielo.chrisking.com/3rd-place-at ... -manifest/

alu of staal, ach, als het maar een goede fiets is :)
alu of staal, ach, als het maar een goede fiets is :)
Tja, de definitie van een goede fiets verschilt sterk met waar je huis woont. Zo is er in de VS bijv. een gigantische markt voor de Trek520 en soortgelijke fietsen.
http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/ro ... ng/520/520#

<rant modus aan> De gemiddelde Europeaan/Nederlander zal deze fietsen afdoen als 'oncomfortabel' en liever kiezen voor een 'rechtop' alu-tank met Schwalbe anti-lek sloffen. <rant modus uit> :wink:
pedalman schreef:
alu of staal, ach, als het maar een goede fiets is :)
Tja, de definitie van een goede fiets verschilt sterk met waar je huis woont. Zo is er in de VS bijv. een gigantische markt voor de Trek520 en soortgelijke fietsen.
http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/ro ... ng/520/520#

<rant modus aan> De gemiddelde Europeaan/Nederlander zal deze fietsen afdoen als 'oncomfortabel' en liever kiezen voor een 'rechtop' alu-tank met Schwalbe anti-lek sloffen. <rant modus uit> :wink:
Als fietsfreak kan ik beide type fietsen wel waarderen. Als je zwaar en lomp ben en met veel bagage op offroad vakantie gaat dan gaat mijn voorkeur wel uit naar de superstijve europese tank met dikke sloffen. Het moment dat ik mijn sidi's aantrek en over asfalt snel en lichtvoetig onderweg ga, dan doet mijn stalen racertje het ook nog prima :). Voor elke situatie zou je een optimale fiets kunnen bedenken.

Een beetje als met leaserijders in een SUV..... veel overkill voor de snelweg, maar die ene keer dat ze hobbelen over een zandpad met vriesgaten dan heeft zo'n trekker ook wel voordelen :).

Mijn volgende fiets wordt zeker een monstercrossbike, voor elk type weg alleen nog maar andere banden monteren. Denk zo'n beetje het beste gemiddelde voor elk type situatie
AB schreef:Een beetje als met leaserijders in een SUV..... veel overkill voor de snelweg, maar die ene keer dat ze hobbelen over een zandpad met vriesgaten dan heeft zo'n trekker ook wel voordelen :).
Al kom je er met menige SUV na veel slurpende snelwegkilometers, moeizaam parkeren in parkeervakken en krap op vakantie omdat de laadruimte toch tegenvalt er op de eerste gladde helling achter dat de geländetauglichkeit toch niet van het niveau is dat je opa met de legerjeep gewend was.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Een beetje als met leaserijders in een SUV..... veel overkill voor de snelweg, maar die ene keer dat ze hobbelen over een zandpad met vriesgaten dan heeft zo'n trekker ook wel voordelen :).
Al kom je er met menige SUV na veel slurpende snelwegkilometers, moeizaam parkeren in parkeervakken en krap op vakantie omdat de laadruimte toch tegenvalt er op de eerste gladde helling achter dat de geländetauglichkeit toch niet van het niveau is dat je opa met de legerjeep gewend was.
Leon
Totally offtopic: tijdens mijn afstuderen heb ik landbouwkundig bodemonderoek gedaan in Noord-Polen. Ik kreeg toen een Lada Niva (4wd) ter beschikking. Na drie dagen was ik er achter dat mijn eend (2cv) met modder en sneeuw banden vele malen geländetauglicher (mooi woord!) was dan die Niva...

Dat was mijn eerste les in Less is More!!

On topic: is die trek 520 ook in NL te koop?

Groet
Eric
m-gineering schreef:
PietV schreef:Ook voor de wedstrijdsport worden nog steeds stalen frames gebouwd. Piet.
Ik kom niet veel verder dan frames voor kunstrijden en de crossframes van Richard Sachs ( die het zich kan veroorloven), heb ik wat gemist?
Ik kom nog veel sites tegen van bouwers die nog steeds stalen frames bouwen. Ook voor baanfietsen en jeugdfietsen in de wielersport.

http://italiaanseracefietsen.wordpress.com/tag/staal/

http://www.vittorio.nl/racefietsen

http://www.storoni.nl/Ned/frames_staal.htm

Piet.
PietV schreef:
m-gineering schreef:
PietV schreef:Ook voor de wedstrijdsport worden nog steeds stalen frames gebouwd. Piet.
Ik kom niet veel verder dan frames voor kunstrijden en de crossframes van Richard Sachs ( die het zich kan veroorloven), heb ik wat gemist?
Ik kom nog veel sites tegen van bouwers die nog steeds stalen frames bouwen. Ook voor baanfietsen en jeugdfietsen in de wielersport.

http://italiaanseracefietsen.wordpress.com/tag/staal/

http://www.vittorio.nl/racefietsen

http://www.storoni.nl/Ned/frames_staal.htm

Piet.
Het internet is geduldig. Ga een keer naar een wedstrijd toe en kijk wat er aan de start staat.
Er is inderdaad een verschil tussen wedstijdfietsen en racefietsen... :wink:
eric190173 schreef:On topic: is die trek 520 ook in NL te koop?

Groet
Eric
Die 520 was wel iets voor mij geweest. Ik heb zelf iets dergelijks gemaakt op basis van een Centurion Cyclocross 4000:

Afbeelding

Crossbanden vervangen door Schwalbe Marathon Supreme 32-622, spatborden erop, een On One Midge stuur monteren en klaar is de dikkebandenwegfiets. Geen staal, maar wel een comfortabel ding (vind ik).
eric190173 schreef:
Leon schreef:
AB schreef:Een beetje als met leaserijders in een SUV..... veel overkill voor de snelweg, maar die ene keer dat ze hobbelen over een zandpad met vriesgaten dan heeft zo'n trekker ook wel voordelen :).
Al kom je er met menige SUV na veel slurpende snelwegkilometers, moeizaam parkeren in parkeervakken en krap op vakantie omdat de laadruimte toch tegenvalt er op de eerste gladde helling achter dat de geländetauglichkeit toch niet van het niveau is dat je opa met de legerjeep gewend was.
Leon
Totally offtopic: tijdens mijn afstuderen heb ik landbouwkundig bodemonderoek gedaan in Noord-Polen. Ik kreeg toen een Lada Niva (4wd) ter beschikking. Na drie dagen was ik er achter dat mijn eend (2cv) met modder en sneeuw banden vele malen geländetauglicher (mooi woord!) was dan die Niva...

Dat was mijn eerste les in Less is More!!

On topic: is die trek 520 ook in NL te koop?

Groet
Eric


Ik heb toevallig in 2007 een trek 520 op de kop kunnen tikken bij bike planet in haarlem, mega mooi

groeten,
Jano