Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd over reisfietsen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd over reisfietsen

Lasse schreef:Eens alles in elkaar zit, zal ik zelf ook eens de vergelijking maken in een conclusie van mijn bouwprojectje...
Leuk, maar de tijd à 50 Euro per uur reken je natuurlijk niet mee? 8)
Als student ben ik maar 10 euro per uur waard hoor :(
Maar als het de werkuren zijn die het verschil moeten maken: VSF wordt in Duitsland (Oldenburg) in elkaar gestoken dus de uurlonen zullen daar wel niet zo veel lager zijn dan in Nederland vermoed ik?
Lasse schreef:Als student ben ik maar 10 euro per uur waard hoor :(
Maar als het de werkuren zijn die het verschil moeten maken: VSF wordt in Duitsland (Oldenburg) in elkaar gestoken dus de uurlonen zullen daar wel niet zo veel lager zijn dan in Nederland vermoed ik?
Zoals ik al zei is er voor elke fiets 1 monteur bezig.

Op de Koga site lees je dit:

Een van onze fundamenten.
Al meer dan dertig jaar de basis van ons succes: Koga’s ongeëvenaarde productiemethode. Elke Koga wordt geheel met de hand geassembleerd door één enkele hoog opgeleide vakman.


Dat is dan ook te merken want zo'n fiets zit perfect in elkaar en dat kan bij andere merken nog wel eens anders zijn.
Bijvoorbeeld een slecht gespaakt wiel of geen of te weinig vet in naven, balhoofd of crankstel.
Voor die kwaliteit en zekerheid betaal je wel en de ene heeft dat er voor over en de ander niet.

Als je zelf een fiets in elkaar gaat zetten dan krijg je weer een heel ander verhaal.
Je kunt dan bij Hopmans of bij Math Salden zeer goedkoop aan groepen, wielen en (MTB) frames komen waardoor je zeker 30% goedkoper uit bent.
DirkjanM schreef:
Een van onze fundamenten.
Al meer dan dertig jaar de basis van ons succes: Koga’s ongeëvenaarde productiemethode. Elke Koga wordt geheel met de hand geassembleerd door één enkele hoog opgeleide vakman.


Dat is dan ook te merken want zo'n fiets zit perfect in elkaar en dat kan bij andere merken nog wel eens anders zijn.
Bijvoorbeeld een slecht gespaakt wiel of geen of te weinig vet in naven, balhoofd of crankstel..

Als ze een frame uit de taiwanese doos pakken zit balhoofd en crankstel er al in. Wielen maken ze ook ergens anders. Zou die monteur heen en weer pendelen :D
m-gineering schreef:
DirkjanM schreef:
Een van onze fundamenten.
Al meer dan dertig jaar de basis van ons succes: Koga’s ongeëvenaarde productiemethode. Elke Koga wordt geheel met de hand geassembleerd door één enkele hoog opgeleide vakman.


Dat is dan ook te merken want zo'n fiets zit perfect in elkaar en dat kan bij andere merken nog wel eens anders zijn.
Bijvoorbeeld een slecht gespaakt wiel of geen of te weinig vet in naven, balhoofd of crankstel..

Als ze een frame uit de taiwanese doos pakken zit balhoofd en crankstel er al in. Wielen maken ze ook ergens anders. Zou die monteur heen en weer pendelen :D
Ach ja, als je zegt dat ik lieg dan heeft het verder niet zoveel zin om nog een discussie te voeren.

De groeten.
Lasse schreef:Maar als het de werkuren zijn die het verschil moeten maken: VSF wordt in Duitsland (Oldenburg) in elkaar gestoken dus de uurlonen zullen daar wel niet zo veel lager zijn dan in Nederland vermoed ik?
Tja, waarom is het huismerk bruine bonen van AH goedkoper dan het A-merk ?
Zitten toch gewoon dezelfde bonen is :wink:
Het is maar hoe je het interpereert; Koga maakt goeie fietsen; maar doet er ook alles aan om de indruk te geven dat elven bij maanlicht het fietsframe ambachtelijk aan elkaar smeden (zie plaatjes website, dat heet marketing).

De realiteit is denk ik dat productie in vrijwel elke branche wordt uitbesteed aan aziatische landen, bedrijven zijn er nou eenmaal op uit om winst te maken; hoe meer hoe beter; dat kan met verschillende formules.

Ook wanneer een vakman elders geproduceerde onderdelen in een kant en klaar frame steken klopt hun claim natuurlijk; hoewel er dan nog steeds een verschil kan zitten in de afwerking; dat zal bij Koga wel goed zitten.
Matthie9000 schreef:De realiteit is denk ik dat productie in vrijwel elke branche wordt uitbesteed aan aziatische landen.
Yep, en de Thai die mijn camera en lenzen in elkaar hebben gezet hebben dat verdomd goed gedaan. En dat is wel even wat anders dan een fietsje. Wat ik bedoel: het maakt niet uit waar het gebeurt, als de aandacht voor kwaliteit maar gemeend is en niet alleen voor de marketing.
Leon
Leon schreef:
Matthie9000 schreef:De realiteit is denk ik dat productie in vrijwel elke branche wordt uitbesteed aan aziatische landen.
Yep, en de Thai die mijn camera en lenzen in elkaar hebben gezet hebben dat verdomd goed gedaan. En dat is wel even wat anders dan een fietsje. Wat ik bedoel: het maakt niet uit waar het gebeurt, als de aandacht voor kwaliteit maar gemeend is en niet alleen voor de marketing.
Leon
Zeker; het (ik) zeg(t) ook helemaal niks over de kwaliteit!
DirkjanM schreef:
m-gineering schreef:
DirkjanM schreef:
Een van onze fundamenten.
Al meer dan dertig jaar de basis van ons succes: Koga’s ongeëvenaarde productiemethode. Elke Koga wordt geheel met de hand geassembleerd door één enkele hoog opgeleide vakman.


Dat is dan ook te merken want zo'n fiets zit perfect in elkaar en dat kan bij andere merken nog wel eens anders zijn.
Bijvoorbeeld een slecht gespaakt wiel of geen of te weinig vet in naven, balhoofd of crankstel..

Als ze een frame uit de taiwanese doos pakken zit balhoofd en crankstel er al in. Wielen maken ze ook ergens anders. Zou die monteur heen en weer pendelen :D
Ach ja, als je zegt dat ik lieg dan heeft het verder niet zoveel zin om nog een discussie te voeren.

De groeten.
Ik denk dat je de Koga site prima hebt samengevat, en dat de werkelijkheid een stuk gecompliceerder is.
Het is voor Koga een stuk makkelijker communiceren dat 'Jan' jouw fiets in elkaar geschroefd heeft, dan dat ze met zijn allen de tijd voor kwaliteit mogen nemen.
DirkjanM schreef:Dan praat je nog steeds over bijna 500 euro verschil en dat zal wel te maken hebben met de perfekte aflevering van Koga en de naam natuurlijk.
Koga laat zijn fietsen in elkaar zetten door 1 vaste monteur per fiets.
De naam van die monteur staat op een kaartje wat aan de fiets zit bij aflevering.
Alles zit netjes en goed in het vet en alles zit volgens het advies moment vast.
Ik weet niet hoe dat bij VSF gaat maar dat zal waarschijnlijk ook wel goed zijn maar daar moet je dus goed naar kijken.
Die zekerheid van kwaliteit is vaak nou net waar een fabrikant een afweging mee maakt om te gaan voor wat meer of wat minder winst.
DirkjanM schreef:Op de Koga site lees je dit:

Een van onze fundamenten.
Al meer dan dertig jaar de basis van ons succes: Koga’s ongeëvenaarde productiemethode. Elke Koga wordt geheel met de hand geassembleerd door één enkele hoog opgeleide vakman.


Dat is dan ook te merken want zo'n fiets zit perfect in elkaar en dat kan bij andere merken nog wel eens anders zijn.
Bijvoorbeeld een slecht gespaakt wiel of geen of te weinig vet in naven, balhoofd of crankstel.
Voor die kwaliteit en zekerheid betaal je wel en de ene heeft dat er voor over en de ander niet.
Klopt helemaal en dat is in de praktijk zeer goed te merken.
Ik monteer dagelijks Koga's af en als ik die dan vergelijk met hoe bijvoorbeeld Gazelles aangeleverd worden, dan maakt dat een wereld van verschil. Bij een Gazelle heb ik minstens een half uur meer tijd nodig om alles correct afgesteld en ingevet te krijgen dan bij een Koga. Ik vind het bijvoorbeeld ongelofelijk dat een merk als Gazelle hun kettingen gortdroog monteren en er dan een kettingkast omheen monteren die bijzonder slecht te demonteren is (en makkelijk stuk gaat als het van de fabriek af niet perfect gemonteerd is).
Koga, maar ook Santos (en er zullen er vast wel meer zijn), besteden echt veel meer tijd en aandacht aan de afmontage en afstelling van de fiets. 1 monteur maakt daadwerkelijk een beter product dan wanneer er 100 handen (welke niet met elkaar communiceren) aan 1 fiets gezeten hebben. Dat verschil wordt nog eens extra goed zichtbaar als de fiets voor zijn eerste servicebeurt in de werkplaats terug komt.

En verder vergelijken we hier een goedkoop stalen VSF-frame met een hoogwaardig aluminium Koga-frame. Kom op, heren. Appels en peren! Gooi er maar eens een paar tassen op en ga ze dan allebei berijden.
Christophorus schreef: En verder vergelijken we hier een goedkoop stalen VSF-frame met een hoogwaardig aluminium Koga-frame. Kom op, heren. Appels en peren! Gooi er maar eens een paar tassen op en ga ze dan allebei berijden.
Ik heb ook een goedkoop stalen frame (Surly LHT). Ik durf blind de strijd aan te gaan met 'een hoogwaardig aluminium Koga-frame'. Goedkoop en staal is niet per definitie minderwaardig. VSF wordt op dit forum niet voor niets zeer gewaardeerd.
Pedalero schreef:Goedkoop en staal is niet per definitie minderwaardig.
Mee eens, daarom heb ik het ook over "appels en peren" en niet over "appelmoes en appelcompote".
Ok, sorry, verkeerd begrepen.

Nou is een frame natuurlijk maar één onderdeel van een fiets. Mijn Surly rijdt als een trein en veel beter dan mijn oude alu Altra, maar waar komt dat door? Het materiaal van het frame, de geometrie van het frame, de andere banden die er in zitten of is het een optelsom van alles?
Pedalero schreef:Nou is een frame natuurlijk maar één onderdeel van een fiets. Mijn Surly rijdt als een trein en veel beter dan mijn oude alu Altra, maar waar komt dat door? Het materiaal van het frame, de geometrie van het frame, de andere banden die er in zitten of is het een optelsom van alles?
Het frame is met zijn specifieke geometrie, vorm en buisdiameter natuurlijk wel het belangrijkste, rijgedrag-bepalende onderdeel van de fiets. Daarna zijn de voorvork en de wielen heel erg bepalend. Verder is het inderdaad een optelsom der delen, maar dan moet er wel een logische opbouw in de opsomming zitten.

Is een frame van een mindere kwaliteit een hoogwaardige optelsom der delen wel waard, wanneer een beter frame een veel beter rijdrag kan geven met een minder dure optelsom der delen? De ene fabrikant wenst geen consessies te doen en prefereert een zo goed mogelijke basis (frame, vork en wielen), waar een andere fabrikant de grenzen opzoekt omwille van een zo mooi mogelijke specificatielijst. Kwestie van prioriteiten en budget... Maar het is voor de consument wel lastig om alles op waarde te schatten...
De oorspronkelijke vraag betrof relatief goedkope zeer concurrerend geprijsde fietsen. De suggestie van velen hier was toen dat de genoemde merken misschen wat al te goedkoop zijn om nog een uitgebalanceerde fiets te krijgen. Als alternatief is toen ondermeer Fahrradmanufaktur naar boven gekomen.
Vervolgens zijn er suggesties gedaan van nog weer veel duurdere fietsen. Gezien de oorsponkelijke vraag lijkt me dat wat misplaatst. Vervolgens kwam er wel weer een interessante discussie over de vraag hoeveel meer je dan krijgt voor zoveel meer geld. In het geval van Koga heb ik daar zelf mijn aarzelingen over, ook al zijn het zeker goede fietsen. Ze zijn niet mijn smaak, al is dat sterk persoonlijk, en ik vind ze stevig aan de prijs. Bij Santos en wat mij betreft zeker bij Idworx krijg je in mijn ogen wel wat extra, al zou ik zoals iemand ook al opmerkte voor zoveel geld zelf altijd voor een chique stalen maatframe kiezen, voor dat ultieme rijgevoel. Maar ook dit is toch wel persoonlijk. Het frame is inderdaad wat mij betreft de ziel van de fiets. Daarom zou ik zelf bij een beperkt budget eerder kiezen voor een luxe stalen frame met derailleur dan een goedkoop alu frame en matige onderdelen maar wel een Rohloff naaf. Maar ieder's omstandigheden zijn weer anders, en voor een woon werk fiets is een dik frame met Rohloff naaf niet gek ook als het wat lomp rijdt.
Wim
Ik vind het een prima samenvatting van de discussie tot nu toe zoals Wim die formuleert. Voor mij is dat in ieder geval aanleiding geweest om terug te komen op mijn oorspronkelijke voorkeursfietsen en niet alleen naar de prijs te kijken. In die zin ben ik blij dat ik de vraag via dit forum heb gesteld, anders had ik achteraf misschien spijt gekregen. Natuurlijk heeft mijn budget ook zo zijn grenzen, zeker als het gaat om twee fietsen. Ik heb nog steeds het gevoel dat de VSF T1000 van Fahrradmanufaktur dan een redelijk compromis is. De naam en status van een bepaald merk boeit me eigenlijk niet zo.
Javer, dank voor de prima vraagstelling en dank aan de forum schrijvers voor de verduidelijkingen en de uitstekende discussie. Het helpt niet alleen Javer maar ook anderen in het proces van besluitvorming.

1 tip voor Javer. Maak een proefrit op de diverse modellen zoals eerder genoemd, mij heeft dat een stuk geholpen in het besluit dat ik ook nog moet nemen.
Ik weet er natuurlijk weinig van, maar ik vind wel dat Koga zijn belettering met afstand het best voor elkaar heeft. Die fietsen zien er gewoon altijd supermooi uit. Vergelijk dat met een afstotelijk gifgroen of oranje gespoten Santos en het is een wereld van verschil. Tsja en design kost vaak genoeg geld, al is het maar omdat ze het kunnen vragen omdat mensen ervoor vallen.

Merlijn
Merlijny2k schreef:Ik weet er natuurlijk weinig van, maar ik vind wel dat Koga zijn belettering met afstand het best voor elkaar heeft. Die fietsen zien er gewoon altijd supermooi uit.

"I often suggest to customers who’s main concern is the "look" of the bike, that the one thing guaranteed not to break and let you down when you are miles from home, its getting dark, it’s raining, and there is no mobile phone signal, are the graphics" (DocB)