Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar woon-werk fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Op zoek naar woon-werk fiets

IK zou nooit die "officiele" LX etc cranks willen hebben. Dat zijn tegenwoordig allemaal cranks met geintegreerde trapassen en buitenboordlagers. En dat slijt snel, heel snel. Verder zou ik nu geen XT naven meer willen (dikke alu assen en dus kleinere lagers). LX is nog wel OK. Moderne geintegreerde balhoofden wordt je evenmin vrolijk van. Zou kun je weer heel wat wegstrepen. :D
Wim
De keuze is nu tussen twee fietsen:

Stevens Randonneur of een Focus uit de ltd edition lijn.
http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... ent#inhalt
http://badbikes-online.de/shop/article_ ... ml?pse=apq

De Focus is eigenlijk iets luxer afgemonteerd:
- XT derailleur en 10 speed cassette ipv slx
- Magura HS33 remmen ipv deore
- verende voorvork ipv rigid

Nadeel is dat de focus alleen in framemaat 50 te leveren is en ik weet niet of dat toch te klein is voor mij (1.83 meter). De zit was oke, sportief, en vanwege de verende voorvork is het frame ook wat hoger getild dan normale vaste vork. Maar het is moeilijk in te schatten of dit na een hele tijd ook nog oke is, of te sportief voor de stad. Daarnaast is de leverancier van de Stevens fiets ook op fietsafstand. De ander een stuk verder. Anderzijds is de fiets dus wel iets luxer afgemonteerd en een stuk goedkoper.

Een ander alternatief is een Focus Maleta, die weer duurder is (1150 euro), ook goed afgemonteerd, maar met schijfremmen. http://badbikes-online.de/shop/article_ ... 011-001%26

Iemand nog goede info die ik mee zou kunnen nemen voor deze afweging?
Vermijd schijfremmen en vering, wat mij betreft. Het onderdeel wat er het meest toe doet is overigens het frame. Dat bepaalt het gevoel van de fiets. Mooie vooral stalen frames zijn wel duurder dan het lompe Chinese alu spul.
Wim
Wim schreef:Vermijd schijfremmen en vering, wat mij betreft. Het onderdeel wat er het meest toe doet is overigens het frame. Dat bepaalt het gevoel van de fiets. Mooie vooral stalen frames zijn wel duurder dan het lompe Chinese alu spul.
Wim
Ha, ik ben het met je eens dat die lasnaden verre van mooi zijn afgewerkt. Dan ziet mijn 20 jaar oude Peugeot Racefiets met Reynolds 501 buizen er nog mooier uit. De VSF T700 ziet er mooi uit en fietste wel oke, maar is wel significant duurder. (en heeft ook de door jou gevreesde XT naven :wink: )
Ik vind die Focus niks. Als je toch een derailleur fiets neemt dan zou ik gaan voor een van de Fahrradmanufaktur of eventueel Stevens fietsen als je een recht stuur wilt of een Surly Long Haul Trucker of de wat lichtere Cross Check met een racebocht. Als je echt snel door de polder wilt is een racestuur een voordeel, in de stad is het denk ik eerder omgekeerd. Denk aan een goede naafdynamo. Snelheid hangt vooral af van rolweerstand van de banden (bij lagere snelheden) en de luchtweersatnd (bij hogere snelheden). Een fiets met racestuur en snelle (niet te smalle) banden is aanmerkelijk sneller dan al die hybrides. Op vakantie is gewicht ook nog een punt als je moet klimmen, maar tegelijk moet zo'n vakantiefiets stevig genoeg zijn om bagage mee te kunnen nemen.
Wim
Menn_o schreef:De keuze is nu tussen twee fietsen:
Stevens Randonneur of een Focus uit de ltd edition lijn.
Iemand nog goede info die ik mee zou kunnen nemen voor deze afweging?
Ik ben wel benieuwd welke keuze de TS uiteindelijk heeft gemaakt. Een Stevens? Een Focus? Of toch de VSF Fahrradmanufaktur?

Ik vraag dit, omdat ik zelf op dit moment belangstelling heb voor de VSF Fahrradmanufaktur T-300 model 2012 met Nexus Premium 8-speed.