Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gates Carbon Drive system in de sneeuw - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Gates Carbon Drive system in de sneeuw

PietV schreef:
Ook bij grote trapkrachten zullen de tandriemwielen niet in lijn blijven.




Daarom heeft Rohloff ook eisen gesteld aan het frame waarin de belt drive is toegestaan ( Shimano niet btw). De achterbrug moet wat steviger zijn dan bij een ketting, dat is waar.

Maar onder slechte omstandigheden komen eventuele zwakheden boven water. Dit had gewoon niet getest kunnen worden. Gelukkig blijft er ontwikkeling in.

Over een tijdje over naar center-track...
http://www.carbondrivesystems.com/image ... B1%5D.pdf
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door de rand in het midden blijft de riem gecentreerd op de tandwielen. Hierdoor zijn de randen aan de zijkant niet meer nodig. Voordeel spreek voor zichzelf: De vuilafvoer is perfect nu, er blijft geen prut meer "onder" de riem plakken. De huidige tandwielen kunnen gewoon vervangen worden voor de center track tandwielen.

Aan mijn Rohloff WEL een riem :p !
rvdh schreef:PietV schreef:
Ook bij grote trapkrachten zullen de tandriemwielen niet in lijn blijven.




Daarom heeft Rohloff ook eisen gesteld aan het frame waarin de belt drive is toegestaan !
Daar is de firma Carbondrive mee gekomen, onafhankelijk van wat voor naaf je er in gooit.
Ik vernomen dat dat van rohloff afkwam. Want die gaven volgens mij niet zomaar aan iedereen toestemming om de riem te gebruiken in combi met rohloff volgens mijn info.
rvdh schreef:Ik vernomen dat dat van rohloff afkwam. Want die gaven volgens mij niet zomaar aan iedereen toestemming om de riem te gebruiken in combi met rohloff volgens mijn info.
Ze zullen het wel samen verzonnen hebben, maar ik vind het wel best zo ;)
rvdh schreef:
Over een tijdje over naar center-track...
http://www.carbondrivesystems.com/image ... B1%5D.pdf
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door de rand in het midden blijft de riem gecentreerd op de tandwielen. Hierdoor zijn de randen aan de zijkant niet meer nodig. Voordeel spreek voor zichzelf: De vuilafvoer is perfect nu, er blijft geen prut meer "onder" de riem plakken. De huidige tandwielen kunnen gewoon vervangen worden voor de center track tandwielen.

Aan mijn Rohloff WEL een riem :p !
-Wanneer is de "centre track" verkrijgbaar?
-Is de vuilafvoer hiervan beter dan het recent door Santos ontwikkelde stalen achtertandwiel met mudports? (zie vorige pagina's)
-Hoe word modder met grof zand uit de centrale-groef van de riem gedrukt?
-Is er dan nog een snubber nodig? Het kleine achtertandwiel is nu immers principieel gelijk aan het grote voortandwiel.
- Is het (onderweg) vervangen van de riem niet veel lastiger omdat de afstand naaf-trapas middels het excenter nu altijd eerst verkleind moet moet worden?
SantosTravelmaster schreef: -Is er dan nog een snubber nodig? Het kleine achtertandwiel is nu immers principieel gelijk aan het grote voortandwiel.
- Is het (onderweg) vervangen van de riem niet veel lastiger omdat de afstand naaf-trapas middels het excenter nu altijd eerst verkleind moet moet worden?
De snubber is net voor links-rechts centrereing van de riem, maar om er voor te zorgen dat de riem zich niet kan uithaken als het onderste part los komt te hangen

Als je de riem verwisselt zul je altijd het wiel uit het frame moeten halen
SantosTravelmaster schreef: -Wanneer is de "centre track" verkrijgbaar?
-Is de vuilafvoer hiervan beter dan het recent door Santos ontwikkelde stalen achtertandwiel met mudports? (zie vorige pagina's)
-Hoe word modder met grof zand uit de centrale-groef van de riem gedrukt?
-Is er dan nog een snubber nodig? Het kleine achtertandwiel is nu immers principieel gelijk aan het grote voortandwiel.
- Is het (onderweg) vervangen van de riem niet veel lastiger omdat de afstand naaf-trapas middels het excenter nu altijd eerst verkleind moet moet worden?
Erg klein is dat achtertandwiel niet hoor, 22 tands...

Ik heb geen idee wanneer het leverbaar is. Ik weet dat ze ermee bezig zijn, maar eerst moet er getest worden.

Uiteraard is de vuilafvoer beter, het valt er gewoon tussenuit. Het randje wat de riem centreert is knap smal en dus zal er weinig vuil op blijven liggen.

De snubber wordt inderdaad alleen gebruikt om de riem weer in de tanden te drukken al zou hij de neiging hebben om erover te springen. Rohloff heeft dit verplicht gesteld voor riemaangedreven fietsen met Rohloff. Dus ik vermoed dat dit bij center track ook zo zal zijn.

Vervangen van de riem is net zoiets als een ketting vervangen, alleen moet het wiel er even uit.
TravelDuck schreef:
DeFietsreiziger schreef:
Wim schreef:Wat gaat er dan wel mis, Leo?
Wim
Herrie. http://www.defietsreiziger.nl/diverse/piepende_riem.wmv
staat de riem niet te strak?
of loopt ie tegen de opstaande rand van het voorblad aan (aan de trapper zijde)?
succes,
staan je rohloff versnellingkabels wel op de juist spanning? niet te strak?
ik had laatst ook wat aan de stelschroeven zitten draaien toen 't achterwiel eruit moest en na terugplaatsen maakte de riem herrie. Tenminste ik dacht dat de riem 't was maar door de rohloff kabels wat losser te zetten was 't geluid verdwenen. 't was dus niet de riem maar de rohloff zelf.

Of ben je er inmiddels al uit wat 't is?