Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wildkamperen met bivakzak - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wildkamperen met bivakzak

Dat snap ik, maar verwacht dan geen differentiatie tussen een klein tentje en een bivakzak.
daarom schreef ik ook
Camperen met een grote of kleine tent of met bivakzak blijkt even duur te zijn op een camping.....
cabonga schreef:Zopas terug van een fietsrit rond Luxembourg. Zoals tijdens mijn rondzwervingen in Frankrijk en Nederland had ik ook deze keer mijn bivakzak mee. Door de combinatie, koude nachten, geen restaurant dichtbij mijn vermoedelijke bivakplaats besloot ik te overnachten met de bivakzak op een camping....
Het tarief was ongeveer 11 euro...: één persoon en één "emplacement". Mijn stelling dat een bivakzak geen tent was hielp niet. Ik bedankte want voor enige eurootjes meer slaap ik comfortabel in een jeugdherberg.
Camperen met een grote of kleine tent of met bivakzak blijkt even duur te zijn op een camping..... :cry:
Bijgevolg dient bivakeren enkel als echt wildcamperen....
zo is toch mijn ervaring.

Piet
In Frankrijk hebben veel campings inderdaad een tarief per emplacement, ongeacht wat je daar allemaal neerzet. In Italië hebben campings dan weer vaak een apart tarief voor kleine tenten en grote tenten. Een tarief voor een bivakzak ben ik nog nooit tegengekomen (ook niet echt op gelet overigens) en dat lijkt me ook logisch, want een fietser plus bivakzak neemt evenveel plek in als een rugzakker met een klein tentje. Er zijn grenzen aan tariefdifferentiatie...
Overigens lijkt 11 euro me een heel redelijk tarief anno 2014; kamperen is nu eenmaal flink duurder geworden de afgelopen jaren. In Italië vroegen ze eind augustus zonder blikken of blozen € 30 voor twee fietsers met klein tentje (weliswaar aan de Riviera).
Kunnen we aub weer terug on topic?

Ik ben veel geïnteresseerder in de ervaringen van Cabonga met dingen als condens, regen en insecten in combinatie met zijn bivakzak. Welke bivakzak heb je? Gebruik je dan bijvoorbeeld ook een onderzeiltje als je ergens gaat liggen?
Ik heb ervaring met deze:

http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/ ... ousPage=lr

Bevalt me prima. Niet heel erg licht (1.5 kilo) maar onopvallend, snel op te zetten, geen condens, muggengaas dus geen ongedierte - met de juiste mat en slaapzak goed voor alle seizoenen.
hey Pedalero,

mijn bivak is net zo ene als van "straalstrater". (van het Belgisch leger).
Niet licht, maar goed. Waterdicht en geen gedoe om je in twee minuten
te installeren. Ik gebruik geen onderzeiltje.
Condens heb ik niet want de zak moet aan het hoofdeinde half open staan.
Anders heb je na een tijd geen adem meer.... :D
Er is een boogje aan het hoofdeinde en enkele "stormkoorden" te bevestigen met
piketten. Op andere plaatsen kunnen er ook piketten gebruikt worden maar dat doe
ik meestal niet.
Er is een muggengaas en de zak is (voor mij) groot genoeg om gedurende de nacht mijn bagage onderdak te geven...
Bij regenachtig weer probeer ik niet zo ver van een onderdak te bivakeren. Dit kan een piknicktafel zijn op een rustplaats, een leegstaande garage of caravan, afdak etc... Verhuizen als het regent is snel gebeurd.

Piet
De snelheid van uitrollen en opbreken is natuurlijk onovertroffen, maar 1,5 kg vind ik dan wel weer veel. Zeker sinds ik een enkeldaks tentje (Lunar Solo) heb gekocht: 850 gram, zes haringen, staat letterlijk in 5 minuten.
Mijn ervaringen op basis van kamperen met een voorloper van deze bivi:
  • Condens: ja, na een aantal dagen regen zonder meer. Ook als je geen gaatje open laat om fris te kunnen ademen, damp je je eigen slaapzak vochtig.
  • Regen: bij aankleden in de regen worden je spullen al enigszins nat. Ook bij koken wordt je nat, en regen vindt vaak toch wel een manier om tenminste oncomfortabel op je gezicht te vallen. Een zeiltje boven het hoofdeinde verhelpt dit, maar weegt ook weer.
  • Insecten: midges in Schotland hebben vrij spel. Ik kan verklappen dat dit erg onplezierig kan zijn. Een zeiltje boven het hoofd helpt daar niet tegen.
  • Opzetten: door de horizontale rits is het in- en uitstappen niet erg prettig. Wel erg snel. Geen haringen nodig, want je eigen gewicht (en van het kleine beetje uitrusting wat erbij past) houdt de bivakzak op z'n plek.
  • Pakmaat: alleen de bivakzak is heerlijk compact. Met een zeiltje wordt het al minder. Wel handiger dan een spatbord.
  • Gewicht: alleen de bivakzak is superlicht. Zeiltje erbij weegt al wat meer, maar is waarschijnlijk lichter en houdt minder modder dichtbij de band dan een spatbord. Goed te gebruiken als je met bagagedrager fietst dus. In bike-packing-stijl wordt het voordeel al een stuk kleiner...
  • Prijs: een goede lichte tent kost al bijna het dubbele (Terra Nova Photon 1) en weegt ongeveer hetzelfde als bivakzak en superlicht zeiltje samen.
Een dergelijk tentje heeft daarnaast ook gaas, waardoor dat waarschijnlijk een allrounder oplossing is. Tenzij je een noodvoorziening wilt voor randonneurstochten waarbij je je (kunststof?) slaapzak wilt beschermen tegen het ergste vocht van buitenaf. Of als je bij de infanterie/speciale eenheden zit en een paar dagen snel moet verplaatsen door het veld. Immers kost het graven van een diepe kuil ter observatie na training nog altijd bijna 3 uur... (Incl. camouflage.)
Ik heb ook al wel vaker naar een bivakzak gekeken. Gewoon omdat de natuurbeleving dan nog groter is. Ik kwam deze tegen:

http://www.outdoorresearch.com/en/or-ge ... -bivy.html

En als ik de filmpjes en reviews zie, lijkt me die best fijn. Heeft er iemand ervaring met deze?
voor de snelhied maakt t mij weingi uit de bivakzak, de tarp of de 1p tent. qua gewicht is de volgorde bij mij:
kale tarp
trap met grondzeiltje
tent
tarp met grondzeil en klamboe
bivakzak

ik heb neit alles gelezen. maar het snelle wildkamperen doe ik vaak ik nl. trappen tot de schemering, plekje zoeken en sochtedn weer met schereimgn weg.
in de zomer fiets je dan veel en doe je weinig abonds in de winter slaap je hopelijk veel , want met een llampje val je sneller op. en in t donkder maakt de kleut van je spullen niks uit :)
Ik gebruik mijn bivakzak alleen op korte fiets- en wandeltochten in NL (max 3-4 dagen) en dan alleen bij redelijk weer. Bij langere tochten geef ik de voorkeur aan het comfort van een tent. Hoewel mogelijk vind ik slapen in een dichtgeritste bivakzak niet erg comfortabel. Ik heb er dan wel een zonder boogstokje van Outdoor designs. Voor die korte trips bevalt hij mij redelijk, alhoewel bij mooi weer ik liever een tarp mee neem.
Ik zie weinig meerwaarde in een bivakzak met boogstok tov kleine 1-persoonstent. Mijn 1-p tent staat ook met 3 minuten en weegt ongeveer hetzelfde als een bivakzak met boogstok, zeker die zware zakken van defensie.
Ideaal zijn bivakzakken wat mij betreft voor een overnachting in een natuurgebied waarbij je niet gezien (en weggestuurd) wil worden door de boswachter en tegelijk de natuur zo intens mogelijk wil beleven en zo min mogelijk wil verstoren.
Dirk