door
AB » za 16 okt, 2010 08:14
DeFietsreiziger schreef:AB schreef:Voor snel en soepel hoef je niet bij de oude Marathon-serie te zijn, daar zijn ze nooit voor ontworpen, in die zin waren ze altijd al lomp.
De voorlaatste versie van de Marathon hadden ze juist uitgerust met een extra soepele anti lek laag. Hij rolde heerlijk over het asfalt heen. Lomp zou ik hem echt niet willen noemen, aangezien hij behoorlijk sneller is dan bv een Supreme. En met de Marathon durf ik ook nog over de zwaarste off road wegen te gaan. Een combinatie die wat mij betreft uniek is.
De Marathon sneller dan de Supreme? Dan heb je die dag vast spinazie gegeten
. Maar zou kunnen hoor, heb nog nooit met de supreme gereden, dus zou het niet kunnen beamen, hoewel ze bij Schwalbe de supreme geschikter voor snelheid achten dan de Marathon.
Uiteraard is het maar net waar je het mee vergelijkt, maar ik heb de Marathon altijd een redelijk lompe band gevonden, en precies de reden waarom ie altijd onder mijn woonwerk-fietsje zat, onverwoestbaar bandje, duizenden kilometers mee gefietst en nooit een lekke band. Maar toch denk ik dat snelheid vooral in de benen zit en soepelheid en gevoel (hoe reageert de band op microschokjes) slechts ten dele in de band zit en zo bijdraagt aan een gevoel van comfort.
Maar ben zeker nieuwsgierig naar de praktijktest tussen de nieuwe Marathon en de oude Marathon. Twee nieuwe setjes van beide marathon-versies op een zelfde type fiets, graag inclusief een vermogensmeter (cycleops of srm) om de snelheid te testen en dezelfde bandenspanning om de soepelheid te testen, zoiets.
Voorbeeldje bij een racefiets: een afgeragd en ten dele vierkant afgesleten continental gp4000s zal zeker anders aanvoelen dan een gloednieuw, mooi rond gp4000s bandje....... en een nieuwe continental voelt weer net iets anders aan dan een vittoria open corsa evo cx....., maar of je nou met de een sneller gaat dan met de ander?
Maar goed, voor vakantiefietsen zou je wellicht meer verschil tussen de bandentypen kunnen merken, aangezien de snelheid een stuk lager is en de rolweerstand procentueel meer de snelheid vertraagt dan de aerodynamica. Ik denk dat de soepelheid en rondheid van de band vooral bijdraagt aan een gevoel van snelheid en dat de mate van het profiel hebben en de dikte van het rubberprofiel een theoretische weerstand geeft. Het lijkt me interessant om dit weerstandsverschil uit te drukken in procenten en zolang dat onder de 3-5% procent zit, zul je er denk ik in de praktijk weinig van merken. En als je het wel merkt ben je het na 10 minuten fietsen al lang weer vergeten
.