Additionally, paste this code immediately after the opening tag: FooTprint lek? (gerepareerd) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

FooTprint lek? (gerepareerd)

frank bueters schreef:Het vocht kan tussen grondzeil en de nieuwe laag komen, dat wil je niet.
Precies, daarom ook dat het aanbevolen wordt als je een ondergrondzeil op maat maakt, deze zo'n 10cm binnen de omtrek van de tent te maken.
Een footprint op maat voor een bepaald model tent, is dat uiteraard al.

Geen probleem dus om dit middel te gebruiken.
Blanche schreef:En wat is een -niet filmvormend hydrofobeermiddel- precies?
Het middel dat ik ga toepassen is een zogenaamde urethaan coating.
Dat is een waterafstotend middel dat geen laagje vormt. Een urethaan coating is een laagje (poly) urethaan. Als je footprint al PU gecoat is zal het waarschijnlijk wel hechten. Op siliconen is het kansloos.
Frank
Ik kan nergens vinden of de footprint PU- of siliconen-gecoat is. Iemand anders wel?
Het tentdoek is van kerlon en dat is een silicoon. Maar of dit ook gebruikt is in het grondzeil vind ik nergens. Hilleberg zef geeft geen antwoord. Je zou bijna een nieuw grondzeil kopen :lol:
Grondzeilen worden altijd PU-gecoat!
Blanche schreef:Ik kan nergens vinden of de footprint PU- of siliconen-gecoat is. Iemand anders wel?
Het tentdoek is van kerlon en dat is een silicoon. Maar of dit ook gebruikt is in het grondzeil vind ik nergens. Hilleberg zef geeft geen antwoord. Je zou bijna een nieuw grondzeil kopen :lol:
Ik had ook al even gezocht en niets gevonden. Volgens Robert Jan hebben footprints altijd een PU coating, wist ik niet. Zo'n laagje PU op weefsel hoort absoluut waterdicht te zijn, uitgezonderd misschien de naden. Als het lekt denk je eerder aan een-, of meerdere gaatje(s) dan aan een poreuze coating. Jammer dat je 'm niet even op kunt pompen :)
Robertjan schreef:Grondzeilen worden altijd PU-gecoat!
Robertjan, heb je het nu over footprints of over grondzeilen?
Maakt niet uit. Het gaat om het verhogen van de schuurvastheid. Siliconen verlagen dat juist. Vandaar dat Hilleberg zo trots is op de treksterkte van z'n gesiliconiseerde nylondoek in de buitentent.
Een PU-coating verhoogt juist de schuurvastheid. Vandaar dat men dat gebruikt in grondzeilen.

Verder is een siliconencoating duurder om aan te brengen dan een PU-coating. Dat is niet handig bij een ondergrondzeiltje, want dat is met name een extraatje. Niet noodzakelijk om te kunnen kamperen. Door gebruik van een PU-coating wordt het ondergrondzeil niet té duur en aldus verhoogt men makkelijker de omzet en winst.
Robertjan schreef:Maakt niet uit. Het gaat om het verhogen van de schuurvastheid. Siliconen verlagen dat juist. Vandaar dat Hilleberg zo trots is op de treksterkte van z'n gesiliconiseerde nylondoek in de buitentent.
Een PU-coating verhoogt juist de schuurvastheid. Vandaar dat men dat gebruikt in grondzeilen.

Verder is een siliconencoating duurder om aan te brengen dan een PU-coating. Dat is niet handig bij een ondergrondzeiltje, want dat is met name een extraatje. Niet noodzakelijk om te kunnen kamperen. Door gebruik van een PU-coating wordt het ondergrondzeil niet té duur en aldus verhoogt men makkelijker de omzet en winst.
Dat klinkt aannemelijk. De PU coating zit, in tegenstelling tot siliconen, aan één kant van het doek. Het doek zelf is waarschijnlijk met een waterafstotend middel behandeld. Ik zou Blanche niet durven aanraden om daar een PU laag bovenop te smeren. Eventueel wel aan de onderkant, over de al aanwezige laag Polyurethaan.
Frank
De waterafstotende laag zit aan de bovenkant. De fabrikant van het midel geeft aan dat het op deze glanzende laag moet worden aangebracht.We gaan het doen. Als dat niet lukt kopen we een nieuwe.

O ja hilleberg gaf een nogal raar antwoord terug. Ze zeiden dat ik een footprint moest gebruiken (terwijl mijn vraag daarover ging). :shock:
Ze kennen niet allemaal zulk goed Engels vrees ik (hoewel, er werkt ook een amerikaan op de serviceafdeling).
Wim
Blanche schreef:De waterafstotende laag zit aan de bovenkant. De fabrikant van het midel geeft aan dat het op deze glanzende laag moet worden aangebracht.We gaan het doen. Als dat niet lukt kopen we een nieuwe.
OK, sorry, bovenkant :)
Fr.
Net de test gedaan en het lijkt erop dat het werkt !!! De footprint onder onze voortent is weer dicht. :P Komt goed uit want dit weekend gaan we weer op pad.

Wil je het ook gaan doen, breng dan twee dunne laagjes aan.
Ben blij voor je dat alles weer goed is! Er is niks zo vervelend als een tent die niet goed waterdicht is.

Zelf ben ik heel voorzichtig met dat soort dingen.
- Na een vakantie maak ik de tent eerst goed nat, laten weken.
- Daarna in een emmer lauw water met een weinig zachte shampoo onderdompelen.
- Afspoelen, uithangen, goed drogen! en opbergen.
En na al die jaren is mijn tent nog in perfecte staat.

Vanochtend kreeg ik mijn nieuwe PHD slaapzak binnnen. En er wordt duidelijk vermeld dat je dit met de hand moet wassen en niet in de machine. Wel een flinke klus, maar dat heb ik dan liever dan dat ik iets ga verprutsen.
Leo van Lierop schreef: Zelf ben ik heel voorzichtig met dat soort dingen.
- Daarna in een emmer lauw water met een weinig zachte shampoo onderdompelen.........
Maak nu niet dezelfde fout als ik met mijn footprint en gebruik geen zeep Leo !!!!!!!!!!!!
Blanche schreef:
Leo van Lierop schreef: Zelf ben ik heel voorzichtig met dat soort dingen.
- Daarna in een emmer lauw water met een weinig zachte shampoo onderdompelen.........
Maak nu niet dezelfde fout als ik met mijn footprint en gebruik geen zeep Leo !!!!!!!!!!!!
Ik ben nog voorzichtiger en gebruik ook geen water en geen emmer na de vakantie :)
Gewroet met een tentzeil is iets dat je moet mijden.
Leon
Precies! Geen gedoe met het tentdoek. Het enige wat ik net gedaan heb is de haringen schoonboenen, de tarp stok schoonwrijven (deze staat de hele tijd in de buitenlucht), de footprint, tarp doek en tentdoek uithangen om op te drogen. Zodra deze echt droog zijn, met een zachte borstel het vuil er zo veel mogelijk afborstelen en dat is het dan. Oh ja, de binnentent word losgekoppeld van de buitentent (Hilleberg Njammat 2 GT), uitgeschud en separaat opgeborgen. Binnen- en buitentent worden met de ritsen open en los in een zak gepropt opgeborgen .

mijn €0,05 (wegens afronding)

Nico
Een nakomertje van Hilleberg zelf n.a.v. een tweede mail;
Blanche schreef:- Is the footprint for the Nallo 3 GT waterproof?
- What is the waterkollom (pressure needed for water to go through the material) of the footprint from the Nallo 3 GT?
- My footprint is not waterproof anymore. Can I repare it with TentSure Tentsealer van Mcnett. A urethan based liquid. Or do I damage my footprint and the bottom of the tent?
Hilleberg schreef: Yes, the waterkollom is 5000mm / 49kPa when its new, so it is waterproof.
We haven’t tested the liquid, but I don’t think it will damage your footprint.
Inmiddels hebben we een weekend gekampeerd met regen en het spul werkt echt.
Nou,
onze footprint was ook zo lek als een zeef, niet heel handig in een toch wat drassig en regenachtige bestemming als noorwegen. We hebben er maar gewoon lak aan gehad, maar tis niet erg prettig om half natte matjes op te bergen 's ochtends.
Waarschijnlijk dus m'n eigen schuld: heb hem schoongemaakt met zeep omdat hij zo onwijs vies was, net voordat we op vakantie gingen. Vorig jaar hadden we er ook al een beetje last van, dus zal ook voor deel wel met de leeftijd te maken hebben.

Blanche: ik twijfel nu over jouw oplossing of gewoon een nieuwe kopen. Hoe duurzaam was jouw manier van opnieuw waterproof maken? Een nieuwe footprint zijn nml ook niet echt de kosten en misschien wel een oplossing die weer wat langer meegaat (als ik em niet weer schoon wil boenen tenminste :-)

Gr!
Als je footprint lek is, heb je toch altijd nog het grondzeil die het vocht tegen houdt? Of was het alleen vochtig tot redelijk nat onder de matjes ?
Het vocht van de grond kwam gewoon echt door de footprint heen. De binnentent heeft niet de capaciteit om dat tegen te houden volgens mij. Dus als we de tent met uitzondering eens zonder ingeklikte binnentent opzetten, vervolgens de footprint droog lieten worden van boven, een droge binnentent erin hingen en je ging op de tent zitten, dan werd je kont binnen 10 sec nat... Overal waar druk op kwam, of het nou veel druk is voor langere tijd, dus een nacht slapen op je mat, of weinig druk kortere tijd: boek even neerleggen, alles werd meer dan vochtig, zeg maar gerust nat. Eerdere jaren was dit niet het geval, toen was juist de tactiek in natte perioden de footprint droog te vegen van boven, en dan bleef de binnentent echt droog, afgezien van condens in de ochtend...