Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onverhard klimmen op 28" - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Onverhard klimmen op 28"

Wim schreef:Wat ik nog wel gek vind in het Schwalbe assortiment is dat van hun nieuwe dure banden nu net de Extreme in 28 inch niet in iets breder dan 42 mm te koop is, maar wel de Dureme en de Supreme.
Veel plezier op je Long Haul Trucker. Ik vind het prachtige fietsen.
Wim
Mee eens en mee eens!

Ik heb op de Surly ook een 46 cm Noodle Bar (super), maar ben niet van plan er nog iets breders op te zetten.

Ik ga komend voorjaar eerst maar eens op de Supremes een testweekeindje bepakt onverhard doen en dan kijk ik wel of ik er Smart Sams op gooi. Qua maximale belasting (volgens de Schwalbe-site) en breedte komen die het dichtst in de buurt van de Supremes. Bovendien zitten daar redelijk grove noppen op (waar je volgens mij op een stenige ondergrond meer aan hebt dan een oppervlakkig profiel), maar doen ze het ook goed in de modder. Een alternatief heb ik nog niet gevonden.

En bij bikecomponents.de kost de Smart Sam maar E 12,95 (+ E 4,95 verzending).
Wim schreef:Wat ik nog wel gek vind in het Schwalbe assortiment is dat van hun nieuwe dure banden nu net de Extreme in 28 inch niet in iets breder dan 42 mm te koop is, maar wel de Dureme en de Supreme.
Dat vind ik ook raar. Ik zat juist te kijken naar de 'Marathon Plus Tour'. En in de 28 inch versie gaat die maar tot 42mm. De 26 inch versie is er wel in 47mm en 50mm, degene die ik zou kopen als ik door de bush bush zou gaan. De 'Marathon Plus MTB' is zelfs helemaal niet in 28 inch verkrijgbaar.

Zo zie je maar weer dat het heel leuk is als je 28 inch fiets brede banden ondersteunt . . . maar dat ze niet altijd verkrijgbaar zijn.

Als je daarom voor een ruige tour een brede 28 inch band zoekt, dan kan is er ook nog de 'Marathon Plus' 47mm. :wink:
Leo van Lierop schreef:
Wim schreef:Zo zie je maar weer dat het heel leuk is als je 28 inch fiets brede banden ondersteunt . . . maar dat ze niet altijd verkrijgbaar zijn.
De 29er boys & girls moeten hun rubber ook ergens halen, maar doen dat blijkbaar niet bij Schwalbe. Er zijn dus vast ook bandenfabrikanten die andere cq. bredere 28" banden maken.

Nu ik heb kunnen vaststellen dat mijn 28er deze onverharde klimmen moet aankunnen (dank voor jullie input!) moet ik me ook maar eens buigen over de problemen die Rens op dit forum brachten...
Albert (54mm), Racing Ralph (tot 62mm..., maar gemaakt voor wedstrijden).
bikelike schreef:Deze? Of de XL?
Lijken me prima banden. Ik heb op de Nokian Extreme gereden door sneeuw en ijs en dat was een degelijke ervaring. Zodoende kwam ik op deze links. Ze blijken nog eens minder belastend te zijn voor het milieu, dus dat is mooi meegenomen.

Waar je ze kunt kopen weet ik niet, maar dat zal toch wel lukken, ergens in Europa.
Robertjan schreef:Albert (54mm), Racing Ralph (tot 62mm..., maar gemaakt voor wedstrijden).
en nog
furious fred 50
mara 47
plus 47
plus tour 42
extreme 42
dureme 50
supreme 50
racer 40
cross 40
big apple (lite)60
fat frank 50
smart sam 47
hurri 42
cx 40
winter 42
snow stud 40
citizen 47
road cruiser 47
tyrago 42
land cruiser 47
silento 47
Ik had rekening gehouden met de modder-behoeften, dus atb-profiel. :wink:
Ik ook.

Met het profiel van bv. de Furious Fred kan ik in dezen niet zoveel.
Robertjan schreef:Ik had rekening gehouden met de modder-behoeften, dus atb-profiel. :wink:
Ok,Ok, ik weet wel niet waar die modder opeens vandaan komt, maar dan is een Geax Saguaro misschien wel een alternatief :wink:
Eh, ja, je hebt gelijk, ik bedoelde eigenlijk ook een stenige ondergrond.

Maar ook modder, zodat zo'n band wat meer allround is. Eigenlijk is de Smart Sam gewoon wel een goeie: kan volgens de fabrikant voldoende belasting aan, is breed, grof profiel, ook een goeie crossband (voor thuis, als de bagagedragers er af worden geschroefd) en loopt ook op asfalt zodanig dat je niet steeds denkt dat je door een vrachtwagen wordt ingehaald.

Alleen zit ik met de minimale druk. Volgens Schwalbe moet er minimaal 3 bar in. Betekent dat dat met minder de band kapot gaat of zo?
Ik neem aan dat hij dan teveel gaat zwabberen en dat de de band en vooral de wangen sneller slijten.

Algemeen gezien heb je met een zachtere band meer grip op de weg, totdat het onaangenaam wordt door het zwabberen. Sterk noppenprofiel lijkt wat dat betreft een zachtere band te imiteren, want hij zwabbert van huis uit meer en heeft meer grip.

Toen ik mijn Nokian Extemes aan het testen was op de zandstrandjes bij het Nieuwe Meer merkte ik hoegenaamd geen verschil tussen een lage en een hoge bandenspanning. Maar het zand was daar zo rul dat fietsen vrijwel niet te doen was voor langere afstanden. Op asfalt was er natuurlijk wel een groot verschil.

Het blijft een moeilijk verhaal want soms is de ondergrond een tikje zacht, waar een band met een glad profiel makkelijker overheen rijdt, een rustig, egaal spoor achterlatend, terwijl noppen er zich ingraven, wat de snelheid aardig terugbrengt. Op andere planeten hebben ze daarom electronisch instelbare profielen en gedachtengestuurde bandenspanning 8) .
Volgens mij moet je gewoon de banden die Marten voorstelt meenemen op je schouder en af en toe wat wisselen.
Puik plan. Kan ik onderweg een bandengroothandeltje opzetten en mijn vakantie meer dan terugverdienen. :wink: