Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Netbook van 638 gram - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Netbook van 638 gram

..of de iPad?
Die past niet in een gemiddelde stuurtas. :wink:
Wel ideaal voor binnenshuis. Ik zit te denken dat die i.c.m. een Mac Mini eigenlijk alles kan wat ik nodig heb... 8) Om onderweg foto's van een geheugenkaartje te trekken heb ik wel iets anders.
Roald,

Ik gebruik voor mijn reisverslagen mijn Nokia E71 in combinatie met een uitklapbaar toetsenbord (Freedom, weegt ca 200 gram dacht ik). Dit is een volwaardig toetsenbord, Freedom heeft ook een kleiner (en lichter) toetsenbord maar die vond ik minder fijn (heb hem nog steeds maar is over te nemen). Dit kleine toetsenbord typt minder fijn als het grotere.

De nokia heeft QuickOffice (word, excel e.d) en werkt prima. Het toetsenbord wordt via bluetooth gekoppeld.

Sjoerd
Al jaren reis ik met een Macbook. Geweldig. Blijft draaien en is natuurlijk prachtig werken. Nu op lichtgewicht tour Singapore-Shanghai op een single speed met slechts een rugzakje onderweg met Macbook Air.

http://osmosno.wordpress.com/2010/01/31/packing-list/
Een netbook vind ik erg zwaar, ook als het maar 600 gram is. Dan komt er nog een lader bij, zit je al op 750 ofzo. Dan kun je nog steeds niet 'gewoon' bellen of sms'en, dus dan gaat er nog weer een telefoon mee (met lader), door het stroomverbruik kan zo'n ding ook niet echt een muziekspeler vervangen dus die gaat ook mee (met lader).

Dat is dan dus 1,1 kg aan gadgets. Voor mij is dat echt onbespreekbaar. Tot nog toe heb ik me dan ook beperkt tot een telefoon en een muziekspeler. Via SMS kun je uitstekend een reisweblog bijhouden, als je mp3-speler Rockbox draait, kun je daar zoveel extra functies op installeren dat je niet veel dingen echt zou missen.

Maar toen kwam de Nokia N900, de eerste telefoon die ook een echte computer is, met een volwaardig besturingssysteem. In z'n eentje bijna 100 gram lichter dan telefoon en mp3-speler bij elkaar.

Dus die heb ik nu. Netbook en GPS zitten er ook op, dat is mooi meegenomen :wink:
@ Robertjan, thanx die I pod touch lijkt wel wat.

Ik zit ook wat ornd te kijkjen naar bijv Samsung omnia, maar dan zit je ook gelijk weer vast aan een abbo waar ik niet echt op zit te wachten, al kun je dan ook bellen.
Dan kun je ook aan een simlockvrije iPhone denken. (16GB v.a. € 550)
Apps zijn er genoeg, zoals een gratis (iTunes-link) en een betaalde (iTunes-link) office suite. En vertaalprogramma's natuurlijk ook (iTunes-links, gratis programma's).
Of een Nokia N97 (ca 530 simlock free), heb je alle office software gratis en ook nog een gps erbij.
Navigatie is er op de iPhone natuurlijk ook (iTunes-link). Navigon is daarin wel het meest opvallend. TomTom (iTunes-link) is uiteraard ook beschikbaar.
WikiMap (iTunes-link) lijkt me een interessant goedkoop (€ 2,39) alternatief voor (wereldwijde!?) offline kaarten, welke werkt met OpenStreetMap.
Maar voor de nokia N97 N97mini (EUR 450) en E72 (EUR 350) en andere nieuwe Nokia's met GPS is deze navigatie gratis (plus gratis reisgidsen). Mijn ervaring met de nokia E71 is erg goed (is robuust, heeft echter geen gratis navigatie, maar wel gratis kaarten voor de hele wereld, dus je kunt wel zien waar je bent) en zie deze smartphones als goed alternatief voor een laptop (zeker met mijn uitklapbaar toetsenbord).

Roald wil een psion achtig ding, ik vind het psion toetsenbord (heb zelf een Revo) veel fijner dan het toetsenbord van een smartphone, en ik denk dat een smartphone met echt toetsenbord (en dus geen 'on screen' toetsenbord) wel aan zijn wensen kan voldoen. Ga vooral in de winkel proberen hoe zo'n toetsenbord voelt, ik vond dat er nogal wat verschil in 'beleving' tussen diverse toestellen was.

Sjoerd
Ik vind persoonlijk de automatische correctie van de iPhone/iPod touch (géén T9) erg goed.
Wereldwijde navigatie voor € 2,39 is ook niet duur. :wink:
Robertjan schreef:Dan kun je ook aan een simlockvrije iPhone denken. (16GB v.a. € 550)
Is een iPhone zo duur? :shock: Voor dat geld heb je ook een simlockvrije N900, en die kan meer dan drie iphones bij elkaar...

Belangrijk puntje voor fietsers trouwens is het type touchscreen. Veel slimfoons hebben een capacitief touchscreen, en dat wil je niet; dat kun je alleen bedienen met je blote vinger direct op het scherm. Resistief touchscreen werkt ook met handschoenen aan of door een ziplockzakje heen. Oftewel, hij doet het ook in de regen :)

De trend is richting capacitief, maar ik hoop dat ze ook een beetje aan ons blijven denken...

grtjs, Waltertje
Kogaatje schreef:
Roald wil een psion achtig ding, ik vind het psion toetsenbord (heb zelf een Revo) veel fijner dan het toetsenbord van een smartphone, en ik denk dat een smartphone met echt toetsenbord (en dus geen 'on screen' toetsenbord) wel aan zijn wensen kan voldoen. Ga vooral in de winkel proberen hoe zo'n toetsenbord voelt, ik vond dat er nogal wat verschil in 'beleving' tussen diverse toestellen was.

Sjoerd

Hoi Sjoerd,
De Revo, die zit iets anders in elkaar volgens mij als de 3c/5 serie of niet? Gebruik je hem zelf ook onderweg? VInd je hem robuust?
Ik heb nu al bij twee het scharnierpunt afgebroken waardoor ze meoilijk open gaan en ook de tiptoetsfuncties verleizen, ik heb nu nog eeen oude psion 3 als reserve ,via via gekregen, en ik heb inmiddels ook div psions aangeboden zien staan op marktplaats.
waltertje schreef:Is een iPhone zo duur? :shock: Voor dat geld heb je ook een simlockvrije N900, en die kan meer dan drie iphones bij elkaar...
Overdrijven is ook een vak. Zo veel verschil is er technisch niet. Qua gebruiksgemak daarentegen is er wel een verschil.
waltertje schreef:Veel slimfoons hebben een capacitief touchscreen, en dat wil je niet; dat kun je alleen bedienen met je blote vinger direct op het scherm. Resistief touchscreen werkt ook met handschoenen aan of door een ziplockzakje heen. Oftewel, hij doet het ook in de regen :)
Nu lijkt het me niet verstandig zulke elektronica veel aan vocht bloot te stellen... :roll: Als je 'm gewoon uit je stuurtas haalt om even te bellen, is er niets aan de hand.
Robertjan schreef:
waltertje schreef:Is een iPhone zo duur? :shock: Voor dat geld heb je ook een simlockvrije N900, en die kan meer dan drie iphones bij elkaar...
Overdrijven is ook een vak. Zo veel verschil is er technisch niet. Qua gebruiksgemak daarentegen is er wel een verschil.
Ik denk niet dat ik overdrijf. 2x zo hoge schermresolutie, 2x zoveel opslagruimte + uSD-slot, toetsenbord, betere camera + nog een webcam, SIM verwisselbaar, multitasking vooral: een volwaardig, open besturingssysteem. Ik draai OpenOffice en Gimp (fotobewerking) op mijn N900!

De reden dat ik over de N900 begin is dat dit dus een echt mini-netbookje is, met telefoon en GPS erbij. Alle andere smartfoons blijven telefoons met (veel) extra functies.

En ja, het is wel degelijk erg handig om de navigatie ook in de regen te kunnen gebruiken. Gewoon een transparant ziplockertje er omheen en het werkt :)

grtjs, waltertje - N900 ook te zien op de fiets en wandelbeurs, als je me even aanspreekt ;)
Kun je met die nokia-supertelefoons (deze nokia bijvoorbeeld) ook gpx-bestanden uploaden om zo tracks als uitgangspunt voor je gps-ding op je smartphone te gebruiken.
En moet je tijdens dat gps-gebruik (navigeren of hoe je het ook noemt) dan ook voortdurend telefoonbereik hebben (in een woestijn of afgelegen hooggebergte). En maak je dientengevolge dan ook telefoonkosten (met bijvoorbeeld een simlockvrij ter plaatse gekocht telefoonkaartje? Of is gps-gebruik ten alle tijden geheel gratis en bereikbaar waar je ook bent en maak je alleen telefoonkosten als je alleen belt?

Excuses voor de domme vragen, maar het is soms net een oerwoud als je iets specifieks wilt weten in het bos dat vooruitgang heet.
Roald,

Ik heb 3 Revo's, één is stuk (voedingsplug defect), één waar de accu's (is een zwak punt van de Revo's) nog van vervangen moeten worden en één waarvan ik de accu's al vervangen heb en die ik nu niet meer vertrouw. Hij heeft 1 vacantie goede diensten bewezen maar nu valt hij weer onvoorspelbaar uit. Dat is ook de reden dat ik een Nokia E71 gekocht heb. Deze is wel betrouwbaar, accu gaat lang mee, lader is klein en licht en laad razend snel op, en nu heb ik 1 apparaat om te bellen en mijn dagboek bij te houden. Ik gebruik een Garmin Edge als GPS omdat deze veel robuster is dan een telefoon (opladen via naafdynamo). De telefoon is nu een backup van de Edge maar ik verwacht niet dat de Edge snel uit zal vallen.

Het toetsenbord van de Revo vind ik best goed maar het uitklapbaar toetsenbord dat ik nu heb is nog fijner. De Revo had ik altijd in de stuurtas en dat heeft hij wel overleefd. Ik moet ze nog eens op marktplaats zetten voor een hobbist die er misschien nog iets mee kan (toetsenborden en schermen zijn nog goed). Ik ga hem in ieder geval niet meer gebruiken en blijf bij mijn Nokia.

Sjoerd
Hoi Leo,

Carla heeft een Vaio VGP-N35 in Singapore gekocht voor ik mee iets van € 700,-. Het is een model dat draait op Windows 7, inderdaad erg licht en compact is. In Nederland heb ik hem nog niet kunnen vinden. De resolutie is erg hoog en de lettertjes zijn inderdaad aan de kleine kant.
Het is een hele verbetering ten opzichte van de Toshiba T1000L notebook waarmee ik in 1991 en 1992 van Nederland naar Indonesie fietste :lol:
Als IT-er houd ik dit soort ontwikkelingen altijd wel in de gaten. Maar als je het mij persoonlijk vraagt, dan ga ik toch liever mee met Leon op de no-gadgets tocht. :)
Voor ons werk is het van belang dat wij onderweg goed bereikbaar zijn via internet. Wij hebben speciaal voor de fietsvakanties een Samsung N210 aangeschaft. Deze is 1,3 kg, 10,1"scherm, W7 en heeft een accuduur van 12 uur. Vooral dat laatste was voor ons belangrijk. Nu kunnen we twee weken lang zonder bijladen iedere dag driekwartier internetten.
Het weegt wel wat, maar kleiner vonden wij toch niet praktisch. Daarvoor is het (helaas) voor ons te noodzakelijk.