Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf GPS - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Aanschaf GPS

165 berichten
't Wordt tijd dat Apple hierin een makkelijke oplossing gaat maken... :wink: :lol:
Allemaal bedankt voor de vele tips. Ik denk toch dat het de Dakota moet worden. Nog tips voor de broodnodige accessoires? Goedkoopste deal?

Groeten,

Rutger
www.rutgersreizen.nl
Rutger schreef:Allemaal bedankt voor de vele tips. Ik denk toch dat het de Dakota moet worden. Nog tips voor de broodnodige accessoires? Goedkoopste deal?

Groeten,

Rutger
http://www.rutgersreizen.nl
Deze misschien? http://www.futurumshop.nl/garmin_dakota_10_gps.whtml
Wat je ook nodig hebt is een houder voor op de fiets.
Rutger schreef:Ik denk toch dat het de Dakota moet worden.
Nou, die Dakota lijkt me een schitterend apparaat, qua specificaties een stuk verder dan de eTrex serie (waarvan ik er eentje hebt).
Hij is nog nergens leverbaar, dus jammer genoeg zijn er ook geen gebruikers-ervaringen. Maar ja, iemand moet de eerste zijn.
Zo zie je maar Rutger, het gaat altijd zo met die dingen, op een gegeven moment ben je ook overtuigd van de aanschaf van een nieuw apparaat, je oriënteert je aanvankelijk eerst op de onderkant van de markt (dat is voor mij al meer dan voldoende, denk je dan) en uiteindelijk koop je toch die duurdere, want die komt veel meer aan je eisen tegemoet.
Laat ons weten wat je definitief gaat kopen en vervolgens zijn we ook benieuwd naar je ervaringen.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen.

Groeten,

Rutger
Robertjan schreef:'t Wordt tijd dat Apple hierin een makkelijke oplossing gaat maken... :wink: :lol:
Over Apple gesproken, op deze site staat een hoop informatie voor Mac gebruikers met een GPS.

Frank
Klopt, die staat in m'n favorieten... :wink:
De Dakota is helaas nog niet leverbaar werd mij verteld bij Futurumshop. Dat kan nog wel twee weken duren. Goed ik kan nog wel tot die tijd wachten.

Groeten,

Rutger
Welke Dakota wil je kopen? De 10 of de 20?
Hoi allen,

Vorige week heb ik mijn Etrex de deur uitgedaan, te klein scherm om tijdens het fietsen op te rommelen.
Volgende week ligt er een Oregon 300 op de mat!
Ik kijk er nu al naar uit!
De Oregon heeft de zelfde funkties en bediening als de Dakota, alleen een groter scherm, dit lijkt me veiliger / handiger / mooier / enz.
Voor het iets hogere verbruik neem ik wel een extra setje batterijen mee.


John.
De Oregon 300 heb ik nu een paar dagen in huis.
Blij dat ik niet op de Dakota heb gewacht, het scherm van de Oregon is al klein genoeg.
Iets hoger batterij verbruik neem ik op de koop toe.
Het lijkt er op dat 16 uur op Topcraft batterijen 2000mAh (ALDI) geen probleem is.
Na aanschaf van 2900mAh batterijen zullen de prestaties alleen maar toenemen.

De bediening (touchscreen) werkt echt heel makkelijk en intuitief.
Graphics zijn een genot om naar te kijken.

John.
Wat ik raar vind is als je naar het design van de Dakota en de Oregon kijkt, deze ongeveer gelijk ontworpen zijn. Toch zou bij redelijk gelijkwaardige afmetingen het scherm van de Dakota 2,6" zijn en die van de Oregon 3,8"....?

Ook raar vind ik dan de batterijlevensduurindicatie van Garmin voor de Oregon van 6 uur, terwijl John er 16 uur mee zou kunnen spelen op een 2-tal batterijen.....?

Ook raar is trouwens de 20 tracklogs van de Oregon t.o.v. de 200 tracklogs van de "budget"-serie Dakota...?

Het lijkt me dat er bij de Dakota 3,6" hoort te staan bij het schermformaat, en bij de Oregon 16 uur bij de batterijlevensduur en 200 bij het aantal tracks.....?
AfbeeldingAfbeelding

De specificaties lijken mij ook niet te kloppen, de Dakota zou een kleiner schermpje hebben dan de Etrex, terwijl de omvang van beide apparaten ongeveer gelijk is.
Het zal wel nog even afwachten zijn. Bij de Colorado-serie stonden eerst ook andere specificaties... :roll:

Ik citeer uit hun persbericht:
Een harde schijf van 348 Megabit/43,5 MegaByte .... Welkom terug naar 15 jaar geleden :wink:

en
Garmin Nederland ([url=http://www.sailtron.nl/]Sailtron[/url] dus) over de Colorado-serie, schreef:Samen met het vernieuwende design zorgt dit voor een droom-GPS voor buitensporters.
Met een batterij-levensduur van 5 uur... :roll:
Over de batterij levensduur doen verschillende berichten de ronde.
Naar mijn bescheiden mening (ik heb nog maar net) is 13 tot 21 uur afhankelijk van type batterij, kompas aan / uit enz reëel.


John.
Ja, zowel de Oregon als de Dakota lijken interessant. Als eenmaal de echte specificaties/eigenschappen van de Dakota duidelijk zijn, zal een keuze maken makkelijker worden.
Hallo Robertjan,
Robertjan schreef:
Garmin Nederland ([url=http://www.sailtron.nl/]Sailtron[/url] dus) over de Colorado-serie, schreef:Samen met het vernieuwende design zorgt dit voor een droom-GPS voor buitensporters.
Met een batterij-levensduur van 5 uur... :roll:
Ach, ik ben niet ontevreden met deze GPS, die vier weken probleemloos heeft gewerkt tijdens mijn fietstocht van Wenen naar NL.

Hij doet het goed en ik vind die Rock ‘n Roller (lijkt een beetje op een iPod ;-) ) wel handig om snel de schaal van de kaart tijdens het fietsen in de stad aan te passen. Hoewel de bediening van de Oregon ook wel makkelijk schijnt te zijn, heb er persoonlijk geen ervaring mee.

De batterijen gaan ruim twaalf uur mee, genoeg voor twee dagen fietsen. De processor is snel genoeg om de nieuwe Onroute wandelkaart weer te geven, door de enorme gedetailleerdheid van deze kaart hebben diverse oudere modellen moeite hiermee. Het interne geheugen is 350 MB en bestaat uit IC's en niet een harde schijf. De kaarten kunnen op een SD-kaartje.

Een test van de Colorado en Oregon is hier te vinden.

BTW volgens mij klopt dat van die 20 tracks van de Oregon niet, moet ook 200 zijn. Zie http://garminoregon.wikispaces.com/
Interessante gast, die Anatoly Ivanov. En een heel interessant artikel. Net in het voordeel van de Oregon, hoewel het scherm wel roet in het eten schijnt te gooien. Nu afwachten op reacties op de Dakota, kan ik nog mooi ervoor sparen!
Robertjan schreef:Wat ik raar vind is als je naar het design van de Dakota en de Oregon kijkt, deze ongeveer gelijk ontworpen zijn. Toch zou bij redelijk gelijkwaardige afmetingen het scherm van de Dakota 2,6" zijn en die van de Oregon 3,8"....?

(...)

Het lijkt me dat er bij de Dakota 3,6" hoort te staan bij het schermformaat, en bij de Oregon 16 uur bij de batterijlevensduur en 200 bij het aantal tracks.....?
Die 2.6 inch (=6.6 cm) klopt denk ik wel, als ik kijk naar de specificaties op
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID ... 6#specsTab
Display size, WxH: 1.43"W x 2.15"H (3.6 x 5.5 cm); 2.6" diag (6.6 cm)

In vgl met de opgegeven specs van de etrex (heb ik nagemeten, klopt wel) is dit iets groter, maar niet veel:
Display size, WxH: 1.3" x 1.7" (3.3 x 4.3 cm) diagonaal 5.4cm

Het scherm van de Dakota zou ongeveer zo groot moeten zijn als die van de etrex plus de zwarte rand eromheen:
AfbeeldingAfbeelding
Er staat opmerkelijke info over afleesbaarheid bij zonlicht op http://www.futurumshop.nl/garmin_dakota_20_gps.whtml , onder 'Product opmerkingen'.

Volgens de support van Futurum is het 'aan te raden om een GPS toestel te kiezen dat geen touchscreen heeft. Die zijn namelijk beter afleesbaar in fel zonlicht.'

Da's nou jammer, want zonlicht is mijn favoriete weersomstandigheid bij het fietsen, dus afleesbaarheid bij zonlicht is een belangrijk ding.
Ik had in gedachten al een Dakota 20, maar nu moet ik dat weer heroverwegen.