Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spaakbreuk na 1200 km - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

spaakbreuk na 1200 km

we zijn momenteel onderweg in marokko en hebben een flink aantal off road paadjes gepland. ik rij met een 26" wiel met 32 spaken (rohloff) met 17kg bagage (achter). mijn 1 jasr oude wiel heeft een zelfde aantal km's op de teller staan als franck.
na 500 km heb ik al 2 spaken gebroken en ben ik door mijn voorraad spaken heen. Wel heb ik een serie taiwanese spaken op de kop weten te tikken. Omdat ik vermoed dat de spaak spanning te laag is wil ik als nog de spanning wat verhogen. De spaken zijn al ongunstig belast geweest dus ik ben benieed hoe dit uitpakt en hoe het wiel het gaat houden. Ik zal laten weten hoe het is afgelopen...

Martijn
Rapro schreef:we zijn momenteel onderweg in marokko en hebben een flink aantal off road paadjes gepland. ik rij met een 26" wiel met 32 spaken (rohloff) met 17kg bagage (achter). mijn 1 jasr oude wiel heeft een zelfde aantal km's op de teller staan als franck.
na 500 km heb ik al 2 spaken gebroken en ben ik door mijn voorraad spaken heen. Wel heb ik een serie taiwanese spaken op de kop weten te tikken. Omdat ik vermoed dat de spaak spanning te laag is wil ik als nog de spanning wat verhogen. De spaken zijn al ongunstig belast geweest dus ik ben benieed hoe dit uitpakt en hoe het wiel het gaat houden. Ik zal laten weten hoe het is afgelopen...
Martijn
Bij twee gebroken spaken in 500 km, in jouw situatie, zou ik me inderdaad wel gaan afvragen of de spanning voldoende is. Jammer dat het zo moeilijk via het forum te meten is.
Leon
Het hoort in elk geval niet. Sterker nog, gebroken spaken horen eigenlijk helemaal niet meer met moderne spaken en velgen. En al helemaal niet als het wiel nog vrijwel nieuw is.
Wim
Leon schreef:
Rapro schreef:we zijn momenteel onderweg in marokko en hebben een flink aantal off road paadjes gepland. ik rij met een 26" wiel met 32 spaken (rohloff) met 17kg bagage (achter). mijn 1 jasr oude wiel heeft een zelfde aantal km's op de teller staan als franck.
na 500 km heb ik al 2 spaken gebroken en ben ik door mijn voorraad spaken heen. Wel heb ik een serie taiwanese spaken op de kop weten te tikken. Omdat ik vermoed dat de spaak spanning te laag is wil ik als nog de spanning wat verhogen. De spaken zijn al ongunstig belast geweest dus ik ben benieed hoe dit uitpakt en hoe het wiel het gaat houden. Ik zal laten weten hoe het is afgelopen...
Martijn
Bij twee gebroken spaken in 500 km, in jouw situatie, zou ik me inderdaad wel gaan afvragen of de spanning voldoende is. Jammer dat het zo moeilijk via het forum te meten is.
Leon
Filmpje met geluid en tokkelen?, Ik ben alleen niet zo van de video
Rapro schreef:we zijn momenteel onderweg in marokko en hebben een flink aantal off road paadjes gepland. ik rij met een 26" wiel met 32 spaken (rohloff) met 17kg bagage (achter). mijn 1 jasr oude wiel heeft een zelfde aantal km's op de teller staan als franck.
na 500 km heb ik al 2 spaken gebroken en ben ik door mijn voorraad spaken heen. Wel heb ik een serie taiwanese spaken op de kop weten te tikken. Omdat ik vermoed dat de spaak spanning te laag is wil ik als nog de spanning wat verhogen. De spaken zijn al ongunstig belast geweest dus ik ben benieed hoe dit uitpakt en hoe het wiel het gaat houden. Ik zal laten weten hoe het is afgelopen...

Martijn
Wat voor velg heb je? Bij mij rijst het vermoeden dat je een dubbel-gebuste velg hebt die niet compatibel is met een Rohloff-naaf. Waren de spaken direct bij de nippel gebroken?

Gerd
De spaken zijn idd bij het schroefdraad afgebroken. De betreffende velg is een Mavic XM317 (559x17s.6000). Dubbel gebust weet ik niet. Ik ben zeer benieuwd of deze competibel is, hoe kom ik daar achter?
Ik heb nu een set dunne en dikke spaken gekocht. Welke kan ik het best gebruiken? (er zitten nu dunne in).
Veel dank voor jullie online support! Naast het gedoe met de spaken verloopt de reis overigens perfect! Een vimeo filmpje volgt, al of niet met tokkel geluiden....
In dit lijntje zie je wat dubbel gebust is: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... lit=spaken

Of dat de oorzaak is, kan je denk ik wel zien, als je goed kijkt. Ik kon in ieder geval indertijd duidelijk zien dat de spaken een lichte knik maakten bij het verlaten van de nippel.

Naast een andere velg (bijv. de Rigida Andra 30) geeft John Telleman in genoemd lijntje nog een andere oplossing voor het probleem.

Gerd
Ben inmiddels weer terug uit Marokko met totaal zo'n 1300km op de teller, waarvan een derde onverhard op slechte tot zeer slechte wegen. Het aandraaien van de spaken (3/4 slag) heeft geholpen! Het aantal gebroken spaken is beperkt gebleven tot 2 (precies tegenover elkaar liggend).
Ik vermoed dat het wiel is gespaakt op basis van mijn lichaamsgewicht zonder rekening te houden met een volle bagagedrager. Door de spanning op de spaken te verhogen blijven de spanning verder van het nul-spanningsnivo vandaan. Het feit dat de de spaken al enige tijd ongunstig belast zijn heeft tijdens de verdere reis geen nadelige gevolgen gehad. Nu het dimemma van de vrag of ik het wiel opnieuw moet laten spaken... :roll:

Martijn
Rapro schreef:Ben inmiddels weer terug uit Marokko met totaal zo'n 1300km op de teller, waarvan een derde onverhard op slechte tot zeer slechte wegen. Het aandraaien van de spaken (3/4 slag) heeft geholpen! Het aantal gebroken spaken is beperkt gebleven tot 2 (precies tegenover elkaar liggend).
Ik vermoed dat het wiel is gespaakt op basis van mijn lichaamsgewicht zonder rekening te houden met een volle bagagedrager
je bent te lief ;)

Door de spanning op de spaken te verhogen blijven de spanning verder van het nul-spanningsnivo vandaan. Het feit dat de de spaken al enige tijd ongunstig belast zijn heeft tijdens de verdere reis geen nadelige gevolgen gehad. Nu het dimemma van de vrag of ik het wiel opnieuw moet laten spaken... :roll:



Martijn
Misschien niet door degene die het wiel de eerste keer spaakte?
Als je geen grote reizen in petto hebt zou ik eerst de fietsreparatiecursus via de Wereldfietser doen en vervolgens zelf de wielen nalopen. Wielen spaken en richten is niet moeilijk, maar gewoon een kunstje dat je een keer geleerd moet hebben. Als je onzeker bent over op je gevoel wielen richten, kun je voor kerst/sinterklaas/verjaardag een spaakspanningsmeter op de verlanglijst zetten.
Rapro schreef:Het aantal gebroken spaken is beperkt gebleven tot 2 (precies tegenover elkaar liggend).
Blij voor jou dat het aantal gebroken spaken beperkt is gebleven tot 2. Bij mij waren het er 9. Desondanks zou ik - als ik jou was - serieus overwegen om een andere velg te regelen. Ik weet dat ik absoluut die de enige ben die last heeft gehad van spaakbreuk ten gevolge van de combinatie Rohloff-naaf, 26"-wiel en een dubbel gebuste velg. Het probleem blijft dat er dan veel spanning op de spaak staat en dat daardoor de kans op spaakbreuk veel groter is dan nodig is.

Gerd