Pedalero schreef:Wim schreef:en de racefietsen zijn niet geschikt voor gebruik door een gewoon mens.
Wellicht ben ik een ongewoon mens, maar wat mankeert er volgens jou aan de gemiddelde confectieracefiets?
Interessant thema. Als we de vraag opvatten of de huidige racefiets het meest optimale is voor de gemiddelde recreatiefietser is het antwoord volgens mij negatief
Verzet:
standaard is tegenwoordig een 39-52 met een bij 11 beginnende cassette. Die 39 is voor het vlakke te klein. Je krijgt extra slijtage (voor en achter) en de ketting moet vaak ver naar rechts lopen waardoor de ketting al weer langs het buitenblad schraapt. Bovendien lopen de kleine tandwielen niet mooi rond, wat pas opvalt als je fietsen met verschillende aandrijflijnen kunt vergelijken. Het buitenblad is alleen voor de wind bruikbaar.
Banden.
Banden voor racefietsen zijn de laatste 40 jaar steeds smaller geworden omdat de wegen beter werden. Voor een lichte coureur zijn ze nu redelijk optimaal, Een tourist rijdt met lagere vermogens en heeft baat bij banden die meer vering en wegligging hebben. Zo kun je met iets bredere banden veel harder de berg afjakkeren, en krijg je er veel meer leuke weggetjes bij. Op een racefiets heb je de neiging bij de bekende asfaltwegen te blijven, met 30mm weet je zeker dat je kunt blijven fietsen als het pad een bospad wordt. Huidige raceframes (specials voor parijs roubaix uitgezonderd) hebben alleen geen plek voor bredere banden, laat staan spatborden. Spatborden zijn wel niet kewl, maar als je zelf je fietsen moet schoonmaken en zelf de was moet doen ga je daar naar 30 jaar iets genuanceerder over denken
Onderhoud
Wil je fietsen of sleutelen? De huidige onderdelen zijn doorgaans niet ontworpen op duurzaamheid en de betrouwbaarheid van de lagering in het nederlandse klimaat is de laatste jaren ook niet beter geworden. Met de steeds lichter wordende constructies nemen de ingebouwde reserves af. Kun je het frame na een valpartij rechtbuigen of kan het in de grijze ton? Kun je met een gebroken spaak doorfietsen of wordt het bellen en koukleumen tot je gered wordt? Kun je een bout gewoon vastdraaien of bega je een doodzonde zonder momentsleutel. En zijn de onderdelen nog betaalbaar: een buitenblad voor een 7900 Dura ace crankstel kost €330!