Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Totaal gewicht bepakking en fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Totaal gewicht bepakking en fiets

Ik bedoel dus geen percolator (glazen kan met schuiffilter) maar zo'n potje voor op het vuur waarbij het water onder druk door de koffie omhoog wordt geduwd. Zal wel niet best zijn voor het cholesterol, maar wel voor de smaakpapillen.
Er wordt gesproken over 5 tot 6 koppen percolator- of turkse koffie per dag, hetgeen een verhoging van het cholesterolgehalte van 10% zou leiden. Nou nuttig ik 2, hooguit 3 koppen (sterke) turkse koffie per dag en mijn cholesterol wordt jaarlijks gecontroleerd.
Ik heb even de laatste meting opgezocht, van vrijdag 13 ( :evil: ) maart j.l..
Resultaat:
Totaal cholesterol: 5,4 mmol per liter
HDL : 2,0 mmol
LDL : 3,4 mmol

Volgens mijn arts voor iemand van mijn leeftijd (61): fantastisch... 8)
En nou weer aan de koffie! :wink:

Of zullen we teruggaan naar het onderwerp van dit draadje?
Dick Schuurman schreef:Of zullen we teruggaan naar het onderwerp van dit draadje?
Daar heb ik eerst een kop koffie voor nodig :wink: :roll: .

:lol:
Dick Schuurman schreef:
alime schreef: Dat noem je ook visser's koffie. De vissers op hun oude botters maakten zo ook hun koffie. Grote pot en hup kokend water er op. Schijnt volgens de huidige inzichten erg ongezond te zijn.
:?: :?: :?: Waarop zijn die "huidige inzichten" dan wel gebaseerd? Wat is het verschil met koffie in een filter en dan heet water opgieten? Dat het koffiedik niet in je pan dan wel beker zit?
Je laat het echt wel uit je hoofd om dat koffiedik te nuttigen... :twisted:. Je eet je koffiefilter ook niet leeg, toch... :roll:

We raken wel een hééééél klein beetje off topic zo... :lol:
Ik heb het "van horen zeggen", maar... "van horen zeggen" leer je liegen. Rob
liz schreef:Ik bedoel dus geen percolator (glazen kan met schuiffilter) maar zo'n potje voor op het vuur waarbij het water onder druk door de koffie omhoog wordt geduwd. Zal wel niet best zijn voor het cholesterol, maar wel voor de smaakpapillen.
???
Je zienswijze is anders dan o.a. wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koffie
Leon
Maar misschien word je er wel zo sterk van dat je je bepakte fiets kunt optillen om er samen mee op een weegschaal te staan? Ik ben niet zo'n grammenjager, Stram en stijf in de ochtend heb ik graag wat comfort, mijn fiets weegt 17,5 kilo (exclusief 2 liter water), mijn tent met recreatieruimte 4,2, mijn camera 1,5, mijn bergschoenen (in voor- en najaar) ook, ikzelf 82 en wat weegt een set Ortliebtassen? Mijn pot Nescafé Espresso-poeder 400 gram. De rest is min of meer variabel en blijft rond de 15 kilo. Verder nog een kilo of twee aan boeken. De twee loopvlakjes van mijn uitstekende Continental Topcontacts zullen dus zo'n 125 kilo dragen. Tenzij ik ergens een mij onbekend bier tegenkom. Dan wordt het meer.
arnob schreef:Maar misschien word je er wel zo sterk van dat je je bepakte fiets kunt optillen om er samen mee op een weegschaal te staan? Ik ben niet zo'n grammenjager, Stram en stijf in de ochtend heb ik graag wat comfort, mijn fiets weegt 17,5 kilo (exclusief 2 liter water), mijn tent met recreatieruimte 4,2, mijn camera 1,5, mijn bergschoenen (in voor- en najaar) ook, ikzelf 82 en wat weegt een set Ortliebtassen? Mijn pot Nescafé Espresso-poeder 400 gram. De rest is min of meer variabel en blijft rond de 15 kilo. Verder nog een kilo of twee aan boeken. De twee loopvlakjes van mijn uitstekende Continental Topcontacts zullen dus zo'n 125 kilo dragen. Tenzij ik ergens een mij onbekend bier tegenkom. Dan wordt het meer.
Zeker als je in Belgie bent, wordt het meer. :) :D

Rutger
arnob schreef:Maar misschien word je er wel zo sterk van dat je je bepakte fiets kunt optillen om er samen mee op een weegschaal te staan? Ik ben niet zo'n grammenjager, Stram en stijf in de ochtend heb ik graag wat comfort, mijn fiets weegt 17,5 kilo (exclusief 2 liter water), mijn tent met recreatieruimte 4,2, mijn camera 1,5, mijn bergschoenen (in voor- en najaar) ook, ikzelf 82 en wat weegt een set Ortliebtassen? Mijn pot Nescafé Espresso-poeder 400 gram. De rest is min of meer variabel en blijft rond de 15 kilo. Verder nog een kilo of twee aan boeken. De twee loopvlakjes van mijn uitstekende Continental Topcontacts zullen dus zo'n 125 kilo dragen. Tenzij ik ergens een mij onbekend bier tegenkom. Dan wordt het meer.
Zeker als je in Belgie bent, wordt het meer. :) :D

Rutger
56 kilo voor een weekje Eiffel is misschien wel wat veel, maar als je alleen reist kun je nu eenmaal niet een deel van de bagage verdelen.
Mijn fiets was inclusief bepakking, etensvoorraad enz. exact 60 kilo voor een tocht die een maand of 9 zal duren.
Nou, wie biedt er meer? Mag ook wel een knappe fiets zijn die al dat gewicht moet dragen.

Overigens is het Eifel met één f. Anders denken we dat het om een weekje Parijs gaat.
Ik ben net terug van een week fietsen (Emmen - Kopenhagen).
Mijn fiets (16 kg) incl. bagage weegt ongeveer 45 kg. Ik heb ook een petfles en 2 bidons. Sommigen merken op dat dit te veel is. Als het boven de 20 graden is en de zon schijnt. Dan drink ik zo'n 2,5 tot 3 liter per dag, dus geen overbodoige luxe! Ik heb verder alles bij me en echt niet de lichtste dingen. 56 kg is inderdaad wat veel. Ik denk dat ik incl. water niet ver van de 50 kg af zit. Ik heb een gedetaileerde paklijst waar van elk item het gewicht staat vermeld. Op die manier kun je het ook mooi verdelen over je tassen.

Wijnand
wijnand schreef:Ik heb ook een petfles en 2 bidons. Sommigen merken op dat dit te veel is. Als het boven de 20 graden is en de zon schijnt. Dan drink ik zo'n 2,5 tot 3 liter per dag, dus geen overbodoige luxe!
Heb ik ook, maar alléén alles vól als dat écht nodig is. Bijvoorbeeld als ik ga wildkamperen gaat die anderhalve liter (= kilo !!) water in de petfles
Ik kom, ook op zonnige dagen, toch regelmatig mogelijkheden tegen om mijn bidon(s) te vullen met vers, koel water. Het water dat nog (warm) in de bidons zit gooi ik zonder gewetensbezwaren lekker weg.... :wink:
Hallo Allemaal.

Voor fietstocht naar Spanje net mijn bagagegewicht gemeten, zonder eten, water (2 petflessen, bidon 800 cc en bidon 500 cc) en zonder abus fietsslot.
24 kg

MSR hubba hubba HP tentje
slaapzak
handdoekje
flipflops (teenslippers dus)
matje
sokken, t-shirts, zakdoeken etc. alles in drievoud ( ik doe bijna iedere dag klein handwasje)
mijn trouwe strooien hoed
diverse gereedschap (weegt als geheel het meest) o.a. stukje ketting en verstelbare sleutel (geen Bahco)
diverse reservekabels
reserve buitenband en twee binnenbanden
rolletje duc tape
lafuma stoeltje (waar je mee op de grond zit maar steun in de rug hebt)
trui
korte broek
afritsbroek
dunne katoenen jeans
totaal 2000 blz boeken
kaarten etc
regenbroek/jas
ehbo spullen
klein grut
helmpje
toilettas met van alles
bord, zakmes, lepel, waterkokerstaaf en mok
eten doe ik altijd heel gezond, maar niet voor tent koken, dus geen pannen spul en brander
inclusief 2 ortlieb voor, achter, en aan het stuur
Volgens mij heb ik alles zo'n beetje

Rob
Ja, het is inderdaad niet heel moeilijk te zien dat je hierop nog heel wat kunt besparen.
Wim
Hoi Wim,
Bedoel je dat ik wel of niet kan besparen?
Rob
Wim schreef:Ja, het is inderdaad niet heel moeilijk te zien dat je hierop nog heel wat kunt besparen.
Wim
Ja precies
- spijkerbroek
- totaal 2000 blz boeken
om maar alvast wat te noemen :wink:
Spijkerbroek vervangen door iets lichters of thuislaten. Ook bij andere kleren kun je daar op letten: katoen is meestal zwaarder dan kunststof. Afgeknipte laarzen? Als je op je fietsschoenen behoorlijk kan lopen kun je dat thuislaten.

Spanje is lekker warm, mits je niet op grote hoogte komt. Dus als het regent trek je gewoon de flipflops aan op de camping. Als het regent tijdens het fietsen krijg je natte voeten, maar dat droogt wel weer.

Boeken: is erg persoonlijk, maar 2000 blz vind ik veel. Van een spaanse krant of tijdschrift kun je ook lang plezier hebben als je de taal niet erg machtig bent.
alime schreef:Hallo Allemaal.

Voor fietstocht naar Spanje net mijn bagagegewicht gemeten, zonder eten, water (2 petflessen, bidon 800 cc en bidon 500 cc) en zonder abus fietsslot.
24 kg

Voor een fietstocht morgen naar Spanje ook net mijn bagage gewogen, naast de fiets gaat er 5kg mee als ruimbagage plus een rugzakje handbagage van zo'n 3 kg. Campingspullen blijven thuis, op Mallorca zijn er nagenoeg geen campings. :wink:
@alime: Neem je boeken in ieder geval mee. Het is volgens mij veel aangenamer halverwege een helling een ruime pauze met een goed boek te nemen dan lichtgewicht volgas naar boven te jagen. En op vlak terrein maakt wat extra gewicht toch niet uit?
liz schreef:Spijkerbroek vervangen door iets lichters of thuislaten. Ook bij andere kleren kun je daar op letten: katoen is meestal zwaarder dan kunststof. Afgeknipte laarzen? Als je op je fietsschoenen behoorlijk kan lopen kun je dat thuislaten.

Spanje is lekker warm, mits je niet op grote hoogte komt. Dus als het regent trek je gewoon de flipflops aan op de camping. Als het regent tijdens het fietsen krijg je natte voeten, maar dat droogt wel weer.

Boeken: is erg persoonlijk, maar 2000 blz vind ik veel. Van een spaanse krant of tijdschrift kun je ook lang plezier hebben als je de taal niet erg machtig bent.
Het zijn maar twee boeken. Die soijkerbroek vervangen door iets lichters was goed idee. scheelde 300 gr.
Rob