door
urje » di 05 nov, 2013 00:25
AB schreef:OPvallend dan wel dat je voor het diafragma nog steeds digitaal het systeem in moet duiken (notabene een G-lens bijgeleverd) en daar geen dedicated "analoog" wieltje voor hebben.
Niet bepaald de digitale budgetversie van bv. een Practica LTL-3, het lijkt meer alsof ze een paar exclusieve draaiwieltjes hebben toegevoegd voor sluitertijd, iso en over/onderbelichting en voor de rest alles bij het oude (digitale) hebben gelaten. Misschien dat de optische zoeker nog een verrassing herbergt, morgen is de officiële release.
Die wieltjes lijken ook helemaal niet praktisch. Waarom hebben ze geen 'A' stand bijvoorbeeld? Nu moet je op het PASM wieltje kijken om te zien of je de sluitertijdknop kunt gebruiken (neem ik aan). Veel eleganter is de oplossing van bijvoorbeeld de Voigtlander R3A:
Sluitertijd en belichtingscompensatie in één. Voeg een diafragmaring met Auto stand toe en een ISO-ring met Auto, en je kunt door de wieltjes wel of niet op A te zetten kiezen uit P, A, S, M, 'Sensitivity-priority' (stel zelf iso in, verder als P) en 'AS-priority' (stel diafragma en sluitertijd in, camera regelt belichting via ISO). Alles wat je nodig hebt met minder knoppen en een meer intuïtief voorspelbaar gedrag.
Als het zo moet, dan werkt een gewone dSLR met twee control dials (zeg, een D610) volgens mij net zo goed. En als er zo weinig eenvoud aan de buitenkant zit, dan maak ik me ook geen illusies meer over een zoeker die voor handmatig focussen is geoptimaliseerd. Next!
(Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met oude lenzen op de Sony A7, vooral wat betreft handmatig focusen en beeldkwaliteit - misschien moet ik toch eens gaan kijken hoe de EVF's tegenwoordig zijn...)
Edit: en wat een kitch ook, die camera tussen een kompas, een handvol ponden, een kaart, een vulpen en een glas whisky. Met ijs nog wel! Het 'klassieke fotografie'-gevoel moet duidelijk van de aura komen en niet van de (volledige) interface. Maargoed, met zo'n 50/1.2 kun je er vast prachtige plaatjes mee schieten, dat dan weer wel.