Allereerst; ik ben een mooi voorbeeld voor de openingspost.
1. Ik ben een e-bike gebruiker
2. Ik ben erg fit. Sterker nog, ik rij graag sportief met een "gewone" fiets.
Waarom een e-bike? Omdat het prettig is bij het forenzen. Voel ik me schuldig? Nee. Ik heb ook niet het gevoel dat ik me moet verantwoorden.
Maar toch een paar reacties eruit lichtend:
Wim schreef: ↑zo 19 aug, 2018 14:48
Leon slaat de spijker op de kop: als het aandeel ebikers (en dat kennen we uit marktonderzoeken) veel groter is dan het aandeel mensen met een beperking (en dat kunnen we ongeveer weten uit surveys over gezondheid) dan kun je concluderen dat er vrij veel mensen een ebike gebruiken terwijl dat op grond van hun fysieke beperkingen niet nodig is. Vanuit volksgezondheidsperspectief kun je daar vervolgens wat van vinden.
Als we de discussie platslaan tot de keuze: Fiets/E-bike hebben we het niet meer over de realiteit.
1. Liever een e-bike dan een scooter.
2. Liever een e-bike dan een Canta
3. Liever een e-bike dan een auto.
Het idee dat die mensen met e-bikes anders wel "als echte fietsers" een gewone fiets zouden pakken is onbewezen en dubieus.
De verkopen van fietsen liepen al jaren terug, dus het lijkt erop dat de data aangeeft dat de e-bike niet de oorzaak is van minder "echte" fietsers.
Betreft opgevoerde/automatisch-fietsen... dat is en blijft een minderheid (anecdotisch/gebaseerd op wat ik op Tweakers zie). In tegenstelling tot het opvoeren van een scooter komt er namelijk wel degelijk het een en ander bij kijken (en het is niet gratis, opvoeren van een scooter kost niks en gebeurd vanuit de winkel).
Ik denk dat we misschien ons iets minder druk moeten maken over de keuzes van anderen, zeker als het gaat om een alternatief voor de scooter/auto.
"Perfect should never be the enemy of good"
joukon schreef: ↑ma 20 aug, 2018 19:48
Beetje werkgever heeft een douche beschikbaar op het werk.
Dat is volgens mij een minderheid.
En ja, ik ben door collega's en een leidinggevende geattendeerd op een zweetlucht. Dat is namelijk een dingetje wat vaak niet wordt begrepen, een goed getraind persoon (dat was ik) zweet niet minder, soms zelfs meer (lekker efficent hitte afvoeren.