Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 18 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
BertKremer schreef:
ma 27 aug, 2018 19:54
Heb ik toch een rechtstreekse vraag voor jou Hans; Heb jij al eens een fietsvakantie gedaan?
Recentelijk niet meer dan heen en weer naar een adresje achter Arnhem. Eerste dag heen, overnachten en volgende dag terug. Heel vroeger gebeurde het wel af en toe.

Ik ben hier op dit forum omdat ik na de aanschaf van de e-bike lol heb gekregen in langere tochten en wil kijken waar het me brengt.

Ik voel 'm al aankomen Bert, ik ben benieuwd of je 'm ook doet.
Je hebt dus niet echt ervaring met fietsvakanties en toch ga je mij advies geven over hoe ik zou kunnen fietsen.
Ik vind dat eigenlijk een beetje raar aangezien ik al vanaf 2003 elk jaar op de fiets met vakantie ga (daarvoor ook al een paar keer). De laatste drie met een E-bike in de bergen/fjorden van Noorwegen, Noord Engeland en dit jaar van Carcassonne naar Gulpen (1500 km); waarvan zo'n 1400 km in de Eco stand. Aan één batterij heb ik echt voldoende. Op dit forum zitten een aantal mensen die nog veel meer ervaring/kennis hebben dan ik en toch lijkt het alsof je denkt het beter te weten; ik vind dat raar.
BertKremer schreef:
ma 27 aug, 2018 21:55
Je hebt dus niet echt ervaring met fietsvakanties en toch ga je mij advies geven over hoe ik zou kunnen fietsen.
Ik vind dat eigenlijk een beetje raar aangezien ik al vanaf 2003 elk jaar op de fiets met vakantie ga (daarvoor ook al een paar keer). De laatste drie met een E-bike in de bergen/fjorden van Noorwegen, Noord Engeland en dit jaar van Carcassonne naar Gulpen (1500 km); waarvan zo'n 1400 km in de Eco stand. Aan één batterij heb ik echt voldoende. Op dit forum zitten een aantal mensen die nog veel meer ervaring/kennis hebben dan ik en toch lijkt het alsof je denkt het beter te weten; ik vind dat raar.
Beste Bert,

Ik stelde je slechts een vraag, ik gaf je geen advies. Een heel verschil volgens mij.

Ik vond het een waardevol verhaal wat je vertelde en probeerde te begrijpen waarom je de ondersteuning niet lager zette als je vond dat je conditie achteruit ging.

Ik neem tenminste aan dat je reageert op :
"
Bert, wat ik me dan afvraag, kan je de ondersteuning wat lager zetten tijdens je vakantie zodat je toch wat meer traint?
"
rooss schreef:
vr 17 aug, 2018 18:15
Jammer genoeg zie ik echter meestal mensen die een e-bike gebruiken terwijl ze ook heel goed zouden hebben kunnen fietsen.
Dit is een zin uit de openingsmail van dit onderwerp. Inmiddels hebben we dankzij de bijdragen van Hans wat meer inzicht mogen krijgen in de beweegredenen van een van hen.
Hans Keesom schreef:
ma 27 aug, 2018 19:44
Als je kijkt naar vermogensrekeningen als bikecalculator.com dan is 10 kilo extra nauwelijks van invloed op de snelheid of vermogen wat je moet trappen. Het scheelt 1 km/h in snelheid of 6 watt vermogen.
Ja, in die zin maakt het weinig uit. Het maakt echter wel uit in het optrekken. Toen ik met een stuk lichtere fiets naar mijn werk ging fietsen (scheelde meer dan 10kg) kwam ik op een route met veel oponthoud toch een stuk uitgeruster aan. Op de race route langs het kanaal naar andere werklocatie maakte het weinig uit.
Voor alle andere ritjes, dus als ik ergens naar toe moet om iets te doen (en na afloop meestal ook terug) dan zijn de vragen als hieronder van belang :
-Wil/kan/mag ik daar in m'n eigen zweet zitten.
-Hoever is het weg?
-Hoeveel tijd heb ik om daar te komen?
-Hoeveel dingen neem ik mee?
Zweten doe ik altijd wel als het meer dan 7km is. Ik trek altijd even een schoon shirt aan bij aankomst.
Ik weet even niets te zeggen. Te vroeg. Moet naar het werk, op de fiets dus dat wordt weer Zweden zoals elke keer.
BertKremer schreef:
di 28 aug, 2018 05:20
Moet naar het werk, op de fiets dus dat wordt weer Zweden zoals elke keer.
Da's een end fietsen dan ;)
bast1aan schreef:
ma 27 aug, 2018 23:17
Zweten doe ik altijd wel als het meer dan 7km is. Ik trek altijd even een schoon shirt aan bij aankomst.
Minder hard fietsen niet mogelijk?

Ik rij soms (niet-ondersteund) ww-verkeer (54km enkele reis) maar heb de "mazzel" dat ik weinig zweet. Beetje deo en ik kan er een dag op kantoor tegenaan. Mocht het echt tegenzitten qua zweten dan zijn er gelukkig wel douches op het werk (dus heb altijd naast de deo ook een handdoekje mee).
Allereerst; ik ben een mooi voorbeeld voor de openingspost.

1. Ik ben een e-bike gebruiker
2. Ik ben erg fit. Sterker nog, ik rij graag sportief met een "gewone" fiets.

Waarom een e-bike? Omdat het prettig is bij het forenzen. Voel ik me schuldig? Nee. Ik heb ook niet het gevoel dat ik me moet verantwoorden.

Maar toch een paar reacties eruit lichtend:
Wim schreef:
zo 19 aug, 2018 14:48
Leon slaat de spijker op de kop: als het aandeel ebikers (en dat kennen we uit marktonderzoeken) veel groter is dan het aandeel mensen met een beperking (en dat kunnen we ongeveer weten uit surveys over gezondheid) dan kun je concluderen dat er vrij veel mensen een ebike gebruiken terwijl dat op grond van hun fysieke beperkingen niet nodig is. Vanuit volksgezondheidsperspectief kun je daar vervolgens wat van vinden.
Als we de discussie platslaan tot de keuze: Fiets/E-bike hebben we het niet meer over de realiteit.

1. Liever een e-bike dan een scooter.
2. Liever een e-bike dan een Canta
3. Liever een e-bike dan een auto.

Het idee dat die mensen met e-bikes anders wel "als echte fietsers" een gewone fiets zouden pakken is onbewezen en dubieus. De verkopen van fietsen liepen al jaren terug, dus het lijkt erop dat de data aangeeft dat de e-bike niet de oorzaak is van minder "echte" fietsers.

Betreft opgevoerde/automatisch-fietsen... dat is en blijft een minderheid (anecdotisch/gebaseerd op wat ik op Tweakers zie). In tegenstelling tot het opvoeren van een scooter komt er namelijk wel degelijk het een en ander bij kijken (en het is niet gratis, opvoeren van een scooter kost niks en gebeurd vanuit de winkel).

Ik denk dat we misschien ons iets minder druk moeten maken over de keuzes van anderen, zeker als het gaat om een alternatief voor de scooter/auto. "Perfect should never be the enemy of good"
joukon schreef:
ma 20 aug, 2018 19:48
Beetje werkgever heeft een douche beschikbaar op het werk.
Dat is volgens mij een minderheid.

En ja, ik ben door collega's en een leidinggevende geattendeerd op een zweetlucht. Dat is namelijk een dingetje wat vaak niet wordt begrepen, een goed getraind persoon (dat was ik) zweet niet minder, soms zelfs meer (lekker efficent hitte afvoeren.
loknor schreef:
di 28 aug, 2018 08:47
Allereerst; ik ben een mooi voorbeeld voor de openingspost.
Nee, dat ben je niet. Ik heb in de openingspost heel duidelijk aangegeven dat het o.a. niet gaat om:

--
3. door mensen die daardoor de auto laten staan, bijvoorbeeld bij woon-werk-verkeer
--

want dat is juist erg bewonderingswaardig gedrag.

De bedoeling was het te hebben over mensen die bijvoorbeeld een pleziertocht op de e-bike maken, en een e-bike hebben gekocht vanwege het "altijd wind mee" hebben of het "duwtje in de rug" terwijl ze ook in staat zijn te fietsen op een niet-ondersteunde fiets en daar misschien wel een heel sportief gevoel bij hebben.
In een ander topic schrijft Bert van Sprang dat het motto van deze vereniging “vrijheid blijheid” is. Als ik zie hoe vaak in dit topic denigrerend of laatdunkend over anderen wordt gedaan, dan vraag ik me toch af of iedereen dat onderschrijft. Als iemand het lekker vindt om me wat ondersteuning te fietsen, laat hem dan toch. Je moet maar zo denken, beter met ondersteuning fietsen dan langs de kant gaan zitten turven wie er wel of niet een motortje heeft en dan de pretentie hebben dat jij wel kan beoordelen of die ander daar een goede reden (volgens jouw normen!!!!!) voor heeft of dat die gewoon lui is.
Fedor schreef:
di 28 aug, 2018 06:20
bast1aan schreef:
ma 27 aug, 2018 23:17
Zweten doe ik altijd wel als het meer dan 7km is. Ik trek altijd even een schoon shirt aan bij aankomst.
Minder hard fietsen niet mogelijk?
Ik zweet vrij snel. In de praktijk lukt zweetvrij blijven me dat alleen als ik met iemand anders meefiets die echt langzaam gaat. Gaap! (Verder wel gezellig hoor)
Als ik alleen fiets kan ik kan de verleiding blijkbaar niet weerstaan om even lekker door te knallen.
loknor schreef:
di 28 aug, 2018 08:47
joukon schreef:
ma 20 aug, 2018 19:48
Beetje werkgever heeft een douche beschikbaar op het werk.
Dat is volgens mij een minderheid.

En ja, ik ben door collega's en een leidinggevende geattendeerd op een zweetlucht. Dat is namelijk een dingetje wat vaak niet wordt begrepen, een goed getraind persoon (dat was ik) zweet niet minder, soms zelfs meer (lekker efficent hitte afvoeren.
Ik douchte eigenlijk nooit bij aankomst. Incidenteel wel eens klachten over zweetluchtjes, maar dat kon ook gebeuren als ik met het OV had gereisd. Goede hygiëne voorkomt dat, zorg voor elke werkdag voor schone shirts; en een reserve schoon shirt bij de hand voor de 2e helft van de dag indien nodig. En zorg er ook voor dat je shirts goed gewassen worden, want ik had ook een paar t-shirts gehad waar de zweetluchtbacteriën in bleven zitten na een wasbeurt. Tijdje in azijn laten weken deed wonderen.

Overigens werkte ik onlangs een tijdje op een locatie op flinke fietsafstand, met een goede douche. Dat was wel erg luxe, zo fris je werkdag beginnen.
Senior2 schreef:
di 28 aug, 2018 11:46
In een ander topic schrijft Bert van Sprang dat het motto van deze vereniging “vrijheid blijheid” is. Als ik zie hoe vaak in dit topic denigrerend of laatdunkend over anderen wordt gedaan, dan vraag ik me toch af of iedereen dat onderschrijft.
Dat stoort mij ook. Ik snap ook niet waarom je daar (negatieve) energie aan zou willen besteden, en sommigen zich zo druk maken. Ik negeer het zoveel mogelijk.
bast1aan schreef:
di 28 aug, 2018 12:11
Dat stoort mij ook. Ik snap ook niet waarom je daar (negatieve) energie aan zou willen besteden, en sommigen zich zo druk maken. Ik negeer het zoveel mogelijk.
Toch is het niet de eerste discussie (niet alleen door deze TS gestart dus er maken zich meer mensen druk over) over of e-bikes wel op dit forum thuishoren.

Waar leg je de grens? Er komen soms ook topics over: ik zoek een goede e-bike voor woonwerk, of een e-bike om in de camper mee te nemen.

Lastig....
Fedor schreef:
di 28 aug, 2018 12:25
Waar leg je de grens? Er komen soms ook topics over: ik zoek een goede e-bike voor woonwerk, of een e-bike om in de camper mee te nemen.
Lastig....
Inderdaad lastig.

Binnen de club is informeel een soort grens geformuleerd dat een wereldfietser een fietser is die zelfstandig op pad gaat en minstends één overnachting in zijn tocht opneemt; maar daar is, behalve het geformuleer ervan, verder nooit iets mee gedaan en er is verder ook nooit over gesproken om daar iets mee te gaan doen. (Voor zover ik weet; spreek me gerust tegen als het anders is)

Daarvóór en daarna is op dit forum is nooit moeilijk gedaan over vragen die gaan over woon-werk, dagtochtjesfietsen en dergelijke.

Over onderwerpen over e-bikes is ook nog nooit moeilijk gedaan. Sterker: er is een apart subforum voor aangemaakt.
Ik durf daarom de voor de hand liggende regel wel aan dat het not done is om binnen dat subforum ook maar iets ten nadele van e-bikende wereldfietsers te zeggen. Ook in andere subfora moet er denk ik rekeing mee worden gehouden dat het subforum over e-bikers zich binnen het forum bevindt, en dus legitiem is.

Dit onderwerp bevindt zich echter in het subforum kletspraat, dat ooit na een ontzagwekkende hoeveelheid geklets in andere subfora in het leven is geroepen om het al dan niet zinnige geklets dáár kwijt te zijn. Dus als iemand vindt dat hier gekletst wordt, tsja...

Waar voor zover ik weet nooit een vérgaande interne discussie over geweest is zijn denk ik:
* hoe ver het mag gaan als er op dit forum steeds meer gesproken zou worden over fietserij die niet tot de kern van de vereniging zou behoren, lees: woon-werk, dagtochtjes en dergelijke. Mogelijke contramaatregel: apart subforum.
* in hoeverre e-bikes op een gemengde manier binnen de fysieke wereldfietseractiviteiten geïntegreerd kunnen blijven worden. Dit bij een soort verwachting van dat als er een bepaald percentage e-bikes mee zou fietsen dit anderen zou storen waarna deze niet meer zouden willen meedoen.
* in hoeverre speedpedelecs binnen dit plaatje horen. (Mijn persoonlijke verwachting: niet)
Dat die discussie plaatsvindt, snap ik. Waar ik me vooral aan stoor is de manier van discussiëren. Sommige reacties zijn ronduit trollerig, lijken bedoeld om anderen af te kraken of de discussie op de spits de drijven. Dat gaat wat mij betreft voorbij kletspraat. Een paar pagina's geleden had ik me maar gede-abonneerd van het onderwerp omdat het nergens meer over ging.
bast1aan schreef:
ma 27 aug, 2018 23:17
Hans Keesom schreef:
ma 27 aug, 2018 19:44
Als je kijkt naar vermogensrekeningen als bikecalculator.com dan is 10 kilo extra nauwelijks van invloed op de snelheid of vermogen wat je moet trappen. Het scheelt 1 km/h in snelheid of 6 watt vermogen.
Ja, in die zin maakt het weinig uit. Het maakt echter wel uit in het optrekken. Toen ik met een stuk lichtere fiets naar mijn werk ging fietsen (scheelde meer dan 10kg) kwam ik op een route met veel oponthoud toch een stuk uitgeruster aan. Op de race route langs het kanaal naar andere werklocatie maakte het weinig uit.
Bij optrekken merk ik het wel inderdaad. Soms vind ik dat prima en zie ik het als extra training. Op andere momenten zet ik de ondersteuning even omhoog en spuit er vandoor.

Zwaarbeladen de hellingproef is ook geen feest. Opstappen en wegrijden is nog een hele kunst. Een stukje lopen gaat door de "loop"-functie dan weer vrij gemakkelijk.

In bochten merk je ook wel dat de fiets wat zwaarder is. Maar dat heb je ook als je een kist aardappelen meeneemt ;-)
bast1aan schreef:
di 28 aug, 2018 13:13
Dat die discussie plaatsvindt, snap ik. Waar ik me vooral aan stoor is de manier van discussiëren. Sommige reacties zijn ronduit trollerig, lijken bedoeld om anderen af te kraken of de discussie op de spits de drijven. Dat gaat wat mij betreft voorbij kletspraat. Een paar pagina's geleden had ik me maar gede-abonneerd van het onderwerp omdat het nergens meer over ging.
Helemaal mee eens en mocht ik me daar schuldig aan maken verneem ik dat graag, desnoods in een persoonlijk bericht.
joukon schreef:
zo 26 aug, 2018 18:38
Ik heb zelf een vakantiefiets die weegt 19 kg heeft verder naafversnelling en brede banden 50 mm en als ik er 25 km/uur mee haal mag ik blij zijn.

Ik heb een vakantiefiets die weegt 13 kg met dreailleur en zit hiermee tussen de 24 km - 30 km/uur.

Verder heb ik nog een racefiets, smalle bandjes, zelfde derailleurgroep als de vakantiefiets, maar bandomtrek verschilt. Fiets weegt minder dan 10 kg. Ik haal er 26 km - 35 km/uur mee.

Er hangt wel degelijk een snelheidbeperkende factor aan fiets en totaalgewicht van de fiets.
Laat, maar 2 reacties hierop:

1. Dat je racefiets het lichtst loopt zal er meer vanaf hangen dat die aerodynamischer is en lichter lopende banden (en andere onderdelen) heeft, dan van het gewicht. Voorbeeldje; mijn met lichtlopende banden uitgeruste 21kg wegende Gazelle met drieversnellingsnaaf rijdt beduidend vlotter en fijner dan mijn 14kg wegende Dahon vouwfiets, die nooit echt lekker vlot vooruit wil.

2. Naar mijn onbescheiden mening geeft dit de verkeerde prioriteit aan. Een vakantiefiets zou het lichtst moeten lopen omdat je hier veel kilometers op maakt. Als een vakantiefiets zwaarder loopt dan een vouwfiets en mensen gaan denken aan elektrische ondersteuning als oplossing, vraag ik me af of je niet verkeerd bezig bent. Klinkt betweterig, is het misschien ook wel, maar zie bv dit draadje hoeveel blijer mensen kunnen worden van een lichter lopende fiets.
Senior2 schreef:
di 28 aug, 2018 11:46
In een ander topic schrijft Bert van Sprang dat het motto van deze vereniging “vrijheid blijheid” is. Als ik zie hoe vaak in dit topic denigrerend of laatdunkend over anderen wordt gedaan, dan vraag ik me toch af of iedereen dat onderschrijft. Als iemand het lekker vindt om me wat ondersteuning te fietsen, laat hem dan toch. Je moet maar zo denken, beter met ondersteuning fietsen dan langs de kant gaan zitten turven wie er wel of niet een motortje heeft en dan de pretentie hebben dat jij wel kan beoordelen of die ander daar een goede reden (volgens jouw normen!!!!!) voor heeft of dat die gewoon lui is.
Je afkeuring van dit onderwerp heb je al een aantal keren laten horen. Met dezelfde ergernis. Ik weet echt niet wat je met dit soort reacties denkt te bereiken. Misschien kan je zelf een ander onderwerp openen met een door jouzelf gekozen onderwerp.