Van m'n laatste 4 reizen:
35% met groothoeklens (14-24/2.8 of 35/2)
de overige 65% met de 70-300/4.5-5.6 waarvan
- 47% tussen 70-86mm
- 35% tussen 90-180mm
- 18% tussen 185-300mm
Bij een zoomlens gebruik je opvallend vaak de beide uiterste uiteinden van het bereik.
Vandaar een beetje mijn enthousiasme voor de recente Sony RX10.... dan heb je toch nog een 200/2.8 equivalent. In M43 is de 35-100/2.8 van Panasonic een mooie compacte telelens. In APS-C formaat zou de Sigma 50-150/2.8 een mooie keuze kunnen zijn. Een relatief lichtsterke telelens in fullframe is de 85/f1.8, 105/f2.8 of 70-200/f4.
Hoe groter de sensor, hoe zwaarder het glas.... daar gaan die nieuwe Sony A7 camera's ook niets aan veranderen.
PS, waarom fotograferen jullie voor het beeldscherm. Maak je geen afdrukken meer? Bedenk wel dat over een paar 4k TV heel normaal is . Ook diashows kun je mooi gebruik maken van veel resolutie door op een foto in- en uit te zoomen. Daarnaast fullframe heeft ook zo zijn voordeel in dynamisch bereik, handig bij het oplichten van hoge contrasten.
35% met groothoeklens (14-24/2.8 of 35/2)
de overige 65% met de 70-300/4.5-5.6 waarvan
- 47% tussen 70-86mm
- 35% tussen 90-180mm
- 18% tussen 185-300mm
Bij een zoomlens gebruik je opvallend vaak de beide uiterste uiteinden van het bereik.
Vandaar een beetje mijn enthousiasme voor de recente Sony RX10.... dan heb je toch nog een 200/2.8 equivalent. In M43 is de 35-100/2.8 van Panasonic een mooie compacte telelens. In APS-C formaat zou de Sigma 50-150/2.8 een mooie keuze kunnen zijn. Een relatief lichtsterke telelens in fullframe is de 85/f1.8, 105/f2.8 of 70-200/f4.
Hoe groter de sensor, hoe zwaarder het glas.... daar gaan die nieuwe Sony A7 camera's ook niets aan veranderen.
PS, waarom fotograferen jullie voor het beeldscherm. Maak je geen afdrukken meer? Bedenk wel dat over een paar 4k TV heel normaal is . Ook diashows kun je mooi gebruik maken van veel resolutie door op een foto in- en uit te zoomen. Daarnaast fullframe heeft ook zo zijn voordeel in dynamisch bereik, handig bij het oplichten van hoge contrasten.