door
AB » vr 18 okt, 2013 20:27
urje schreef:35-40 en 90-100mm kleinbeeld equivalent. Dus zeg maar een tamelijk ruime versie van m'n volledige blik, en een uitsnede ervan die ongeveer past bij 'ergens gericht naar kijken'. Nogal ouderwets eigenlijk, maar dat werkt goed voor me. De groothoek vind ik dan het lastigst, want dat is meteen de standaard lens, dus hier maak ik dan de meeste foto's mee. En die heb ik graag zo natuurlijk mogelijk, alleen bij een 50mm ofzo betrap ik mezelf net te vaak op 'niet verder achteruit kunnen lopen'.
Ik ben een paar keer op (niet fiets-) vakantie geweest met een Pentax dSLR met 21-50-100 (Dus 31-75-150 eq.). Die 21 was dan m'n standaard, en vaker te breed dan niet. De opnamen met de 50 werden vaak gecropt, en de 100 werd weinig gebruikt. Als ik korter wegging gooide ik vaak alleen de camera met 21 en een losse 50 in m'n tas. Analoog neem ik graag een Olympus RD (meetzoeker met 40/1.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
mee.
Op fietsvakantie zou ik misschien wel een wat meer groothoek kunnen gebruiken, omdat je toch vooral door prachtige landschappen fietst. Die nieuwe kitlens voor de GM1 komt dan wel goed uit met z'n 24mm eq beeldhoek... maar als het er echt maar 2 mogen zijn, dan zou ik geen problemen hebben met een setje 40 - 90.
Wat is jouw minimale bereik waarmee je op reis zou willen?
Voor mijn reisfotografie ben ik de laatste jaren iets meer overgestapt op het stitchen van foto's. Daarmee kun je zelfs met een 70-300mm nog redelijk wat groothoekeffect aanelkaar breien. Aanvullend neem ik meestal ook nog een compacte 35mm mee. Sensor is een fullframe.
Ik zal nog eens onderzoeken welke brandpunten van een 70-300 zoom ik het meest gebruik. Met de metagegevens van Lightroom is dat redelijk gemakkelijk uit te vinden. Het zou me niet verbazen dat de Nikkor 24-120/4 een perfecte allround reiszoom zou zijn (135mm eq).
Tegelijkertijd hou ik erg van lichtsterke vaste brandpuntslenzen en het panoramaformaat als uitsnede (ratio 24:65 van hasselblad xpan). Om tot die verhouding te stitchen is een telelens mijn favoriet. Een telelens houdt het onderwerp op grote afstand, terwijl de lens zelf de minste vertekening aan de randen en dus lekker stitchbare deelfoto's oplevert.....de nikkor 85/1.8 is in overweging, tezamen met een 35/2 en D800 is dat wel een leuke reiscombinatie..... althans voor reizen waar de nadruk op fotografie zou liggen.
Ligt de nadruk op rammen, fietsen en haast, dan is zo'n RX100 lang zo gek nog niet.
En nu we het er toch over hebben, kijk eens waar
Fuji mee komt.... een canon powershot120killer.