Ed kettingvet schreef: ↑zo 26 aug, 2018 13:46
bodhi schreef: ↑zo 26 aug, 2018 12:55
wat me opvalt is dat ze bijna allemaal denken dat ze toch flink fietsen (dus aan conditie werken )
Wat er mis is aan fietsen zonder aan de conditie te werken ontgaat me.
Of moeten we allemaal wielertoerist worden met merk / reclame pakjes aan en streven naar een bepaald aantal pedaalomwentelingen per minuut , de ideale hartslag, aantal gereden kilometers, gemiddelde snelheid enz ...
Hallo Ed,
Er is helemaal niets mis mee, net als autorijden zonder aan je conditie te werken. Waar het mis gaat is dat sommigen helemaal in de stress raken als ze iemand met een electro-motor-ondersteuning zien fietsen. Blijkbaar willen ze op dat moment van die e-bikers een applaus voor het feit dat ze het zonder ondersteuning doen....tsja, ik heb vanmorgen niemand horen klappen, niet voor mij, niet voor een ander, iedereen was weer lekker bezig met z'n eigen ding.
Wat conditie en trainen betreft, PietV en Senior2 kunnen het veel beter uitleggen en hebben het deels al gedaan. In de trainingsleer heb je 3 energiesystemen die aan elkaar energie doorgeven. Vanuit de vetvoorraden wordt energie het bloed in gestuurd en vanuit het bloed wordt het naar de spieren gebracht alwaar het wordt verbruikt.
Als je van lage intensiteit overgaat naar midden-intensiteit zal de overdracht vanuit de vetvoorraad stoppen. Daarvoor is een iedere intensiteit goed dat je ergens tussen een paar minuten en een uur kan volhouden.
Ga je nog sneller dan is er zelfs geen overdracht van bloed naar spier maar dan ben je echt aan het sprinten.
Als het doel is om kilo's kwijt te raken werkt lage intensiteit het beste. Vet wordt omgezet in energie en die energie verbruikt, zonder dat je dat schrale, vermoeide gevoel hebt na aflopen.
Wandelen, niet te snel fietsen of e-biken is daar ideaal voor.
Probleem met dikke mensen is, ik heb ze getraind, dat ze weten/denken dat iedereen het aan ze ziet, en dat geeft ze nog meer een rot gevoel over zichzelf.
Dus ja, met een e-bike (en zeker de motor op high) krijgen ze een positief gevoel over zichzelf alhoewel wij weten dat ze de prestatie niet helemaal zelf leveren maar dat het wel o zo goed voor ze is om dit te doen.
Ook voor niet echt dikke mensen waar wel een kilootje af mag, is lage intensiteit een goede manier.
Nadeel van lage intensiteit is dat je wel dat je het veel uren moet doen en vele keren per week. Integreren in woon-werk verkeer is dan een praktische manier om elke dag even laag-intensief te trainen. Bijvoorbeeld door na werk een omweg te maken op de fiets of e-bike, zolang het maar niet te intensief wordt.
Dus om toch nog even flink on topic te eindigen : Ja, de e-bike verdringt de fiets! en dat is waarschijnlijk een goede zaak!
-Zou het voor velen een goede zaak zijn om niet perse steeds en overal met en door de ondersteuning 25 km/h te gaan, ja zeker, absoluut. Maar dat geldt ook voor al die amateur-wielrenners.
zie ook
http://chivo.nl/fit-gezond-e-bike/
Zie ook deze link voor een preciezere uitleg over de energiesystemen
https://losseveter.nl/2014/06/11/de-3-e ... puttelijk/