Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
rooss schreef:
wo 22 aug, 2018 19:44
Wat wel grappig is, zowel vandaag als gisteren kregen we ziekenbezoek van kennissen waarvan ik nog niet wist dat ze e-bikes hadden. Nou die hadden ze. 2 x 2 keer middenmotor. ze kwamen van nog geen 3km afstand en alle vier gebruiken ze die niet voor ww-verkeer en hebben een redelijke gezondheid (behalve misschien het gewicht).
Foei foei foei, dat mag niet. :shock:
Ed kettingvet schreef:
za 25 aug, 2018 16:58
rooss schreef:
wo 22 aug, 2018 19:44
Wat wel grappig is, zowel vandaag als gisteren kregen we ziekenbezoek van kennissen waarvan ik nog niet wist dat ze e-bikes hadden. Nou die hadden ze. 2 x 2 keer middenmotor. ze kwamen van nog geen 3km afstand en alle vier gebruiken ze die niet voor ww-verkeer en hebben een redelijke gezondheid (behalve misschien het gewicht).
Foei foei foei, dat mag niet. :shock:
Zucht, natuurlijk mag dat wel Ed. Ik mag die mensen erg graag en ik begrijp ook dat ze een leuk nieuw life-style gadget aangeschaft hebben. Ik vind het ook prachtige apparaten maar het probleem is dat ze die dingen ook gebruiken. En niet sporadisch. Nee altijd.

Zitten is het nieuwe roken, en e-biken is het nieuwe zitten.

Sinds de start van dit onderwerp heb ik een soort dwangneurose ontwikkeld :D Als ik een fietstochtje maak (indmiddels 3x) hou ik de stand FIETS - EBIKE bij. Dus als een soort score bij een voetbalwedstrijd. THUIS is natuurlijk de niet-ondersteunde fiets en UIT is de e-bike. Het is verslavend. Heel makkelijk. 1-0. 2-0, 2-1, 2-2. 2-3, etc. etc. En mijn voorlopige conclusie is dat het nog erger is dan ik aanvankelijk dacht.

Je krijgt wel een aparte manier van "naar fietsen kijken":

- voorwielmotor?
- achterwielmotor?
- middenmotor?
- accu in frame?
- accu op bidonplek?
- accu onder bagagedrager?
- accu in achtertas ?

Wordt vervolgd
Ik zie het al Rooss, jij fietst tenminste echt voor je plezier. Goed hoor!!!!
rooss schreef:
za 25 aug, 2018 17:16
het probleem is dat ze die dingen ook gebruiken. En niet sporadisch. Nee altijd.
Wat een verschrikkelijke vrienden die jij hebt, misdadigers zijn het. :( :(
Ed kettingvet schreef:
za 25 aug, 2018 18:03
rooss schreef:
za 25 aug, 2018 17:16
het probleem is dat ze die dingen ook gebruiken. En niet sporadisch. Nee altijd.
Wat een verschrikkelijke vrienden die jij hebt, misdadigers zijn het. :( :(
Leuk hoor, maar ik doel op de volksgezondheid in het algemeen. Hoe meer mensen zich actief opstellen, en daarvan is een onderdeel het "gewone" fietsen, hoe minder mensen op een gegeven moment gedwongen zijn om een e-bike te gebruiken.

Door gezond te bewegen blijf je het langst fit. En als je niet meer fit bent, ben je overgeleverd aan de e-bike en de scootmobiel.

Ik begrijp uberhaupt niet dat een discussie als deze op dit forum zou kunnen plaatsvinden. Alsof je het helicoptergebruik aan het bespreken bent bij bergbeklimmers.
Met die helicopters red je bergbeklimmers in nood. Zo doorredenerend kan je met de ebike gestrande gewone fietsers ophalen.
Senior2 schreef:
za 25 aug, 2018 19:16
Met die helicopters red je bergbeklimmers in nood. Zo doorredenerend kan je met de ebike gestrande gewone fietsers ophalen.
De enige "redster" die ik afgelopen dagen zag was een circa 13 jarig meisje op e-bike die twee schoolvriendinnen aan weerszijden van haar e-bike een lift gaf. Ze hadden veel lol samen.
Senior2 schreef:
za 25 aug, 2018 19:16
Met die helicopters red je bergbeklimmers in nood. Zo doorredenerend kan je met de ebike gestrande gewone fietsers ophalen.
Afgezien van de absurditeit van de redenering wil ik wel even meegaan in de analogie: Nee, op grote hoogte doen helicopters het niet meer, ze hebben niet genoeg "lift¨ vanwege de ijle lucht. (O.a. daarom vallen er ook zoveel doden bij Mount Everest beklimmingen.)

Eigenlijk net zoiets als het gebrek aan stopcontacten voor wereldfietsers(sorry, ik verspreek me, ik bedoel natuurlijk wereld-e-bikers, wereldfietsers hebben geen stopcontacten nodig).
rooss schreef:
za 25 aug, 2018 20:24
Senior2 schreef:
za 25 aug, 2018 19:16
Met die helicopters red je bergbeklimmers in nood. Zo doorredenerend kan je met de ebike gestrande gewone fietsers ophalen.
Afgezien van de absurditeit van de redenering...
Ha ha, hilarisch. Of moet ik zeggen: intrigerend? Je begint immers zelf over die helikopter.

Ik zie een patroon: je voegt steeds een stukje informatie toe en laat de ongelukkige ebikers happen, en daarna doe je er weer een schepje bovenop. Toegegeven: het vuurtje blijft zo branden - om maar een metafoor te gebruiken.
Even een lekker filmpje over fietsen in China tussendoor. Lekker muziekje, drie fietsers die elkaar hebben gevonden en samen naar de finish fietsen.
Geniet van de beelden en de muziek en zie hoe het om samen gaat en niet om hetzelfde of anders zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=0Dv1MIdZ6Vs
willem.m schreef:
za 25 aug, 2018 20:37
rooss schreef:
za 25 aug, 2018 20:24
Senior2 schreef:
za 25 aug, 2018 19:16
Met die helicopters red je bergbeklimmers in nood. Zo doorredenerend kan je met de ebike gestrande gewone fietsers ophalen.
Afgezien van de absurditeit van de redenering...
Ha ha, hilarisch. Of moet ik zeggen: intrigerend? Je begint immers zelf over die helikopter.

Ik zie een patroon: je voegt steeds een stukje informatie toe en laat de ongelukkige ebikers happen, en daarna doe je er weer een schepje bovenop. Toegegeven: het vuurtje blijft zo branden - om maar een analogie te gebruiken.
de absurditeit sloeg op de introductie van de e-bike als "hulpdienst" voor gewone fietsers. Ik "laat" niemand happen en wil het liefst een serieuze discussie hebben over de verdringing van de fiets door de e-bike met de daarbij horende randverschijnselen. Op het moment dat ik een voorbeeld uit mijn kennissenkring naar voren breng worden daar grapjes over gemaakt en als ik over een fietstochtje begin waarin ik e-bikers aan het tellen ben wordt daar een grapje van gemaakt. En steeds door dezelfde mensen.

Soms gaat deze discussie de goede kant op, en komt er interessante informatie naar boven. Aanvankelijk werd er schamper gereageerd op mijn telling op Terschelling van 30%/70%.

Later waren er wat meldingen van uiterst serieuze mensen die nog een hoger percentage aan e-bikes melden op enig moment. Ik lees gewoon tussen de onzinposts door en richt me op de serieuze berichten.

Nogmaals, wat mij betreft is het niet positief, het feit dat steeds meer mensen de fiets inruilen voor de e-bike. Misschien komt het nog eens zover dat we helemaal de deur niet meer uitgaan en alleen nog fietsen in virtual-reality, lekker thuis achter de buis of in de badkuip, zoals in de SF-film The Matrix.
Hans Keesom schreef:
za 25 aug, 2018 20:56
Even een lekker filmpje over fietsen in China tussendoor. Lekker muziekje, drie fietsers die elkaar hebben gevonden en samen naar de finish fietsen.
Geniet van de beelden en de muziek en zie hoe het om samen gaat en niet om hetzelfde of anders zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=0Dv1MIdZ6Vs
Ja, sorry Hans, maar dit voegt helemaal niets toe aan deze discussie. Dit is je reinste sabotage van een onderwerp. Je hebt dit onderwerp al overstelpt met posts en hebt zelf aangegeven dat je zou stoppen met posten. Blijf On Topic! of post hier niet meer zoals je al aangegeven had.

Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar om hier op deze manier te intervenieren vind ik stuitend.
"De Telegraaf" van 5 juli 2018 berichtte er ook al over onder de kop:

’Obesitas te lijf gaan, doe je zelf’

Heel veel van de scholieren gaan al op een e-bike naar school en kinderen worden met de auto naar school gebracht, ook al wonen ze maar een paar honderd meter van school vandaan. Daar wordt de kiem al gelegd.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2261204 ... oe-je-zelf
rooss schreef:
za 25 aug, 2018 21:04
... of post hier niet meer zoals je al aangegeven had.
Toch onvoorstelbaar ...
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 19:12
De groeten verder, ik kan mijn tijd wel beter besteden.
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 19:15
Nu ben ik echt weg.
Ed kettingvet schreef:
za 25 aug, 2018 21:46
rooss schreef:
za 25 aug, 2018 21:04
... of post hier niet meer zoals je al aangegeven had.
Toch onvoorstelbaar ...
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 19:12
De groeten verder, ik kan mijn tijd wel beter besteden.
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 19:15
Nu ben ik echt weg.
En nu terug on topic graag Ed.
rooss schreef:
za 25 aug, 2018 21:15
"De Telegraaf" van 5 juli 2018 berichtte er ook al over onder de kop:

’Obesitas te lijf gaan, doe je zelf’

Heel veel van de scholieren gaan al op een e-bike naar school en kinderen worden met de auto naar school gebracht, ook al wonen ze maar een paar honderd meter van school vandaan. Daar wordt de kiem al gelegd.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2261204 ... oe-je-zelf
Van fietsen op een E-bike krijg je meer trek in voedsel. Van fietsen nog meer. Sporten leidt voor de meeste mensen tot meer inname van voedsel. Zelfs meer kcal door sportdranken etc. Weer een zwak verhaal van een sensatiekrant.

Obesitas kan alleen worden beperkt door de inname van voedsel te beperken. Gewoon een gezonde leefwijze. Voeding, bewegen en rust. Dat kan ook op een e-bike.

Ik kan me niet druk maken als meer dan 50% op een e-bike gaat rijden. De e-bike heeft de ligfiets verdrongen. Alleen de velomobielen en ligtrikes worden nog redelijk verkocht. Het is niet anders.
PietV schreef:
zo 26 aug, 2018 08:45


Van fietsen op een E-bike krijg je meer trek in voedsel. Van fietsen nog meer. Sporten leidt voor de meeste mensen tot meer inname van voedsel. Zelfs meer kcal door sportdranken etc. Weer een zwak verhaal van een sensatiekrant.

Obesitas kan alleen worden beperkt door de inname van voedsel te beperken. Gewoon een gezonde leefwijze. Voeding, bewegen en rust. Dat kan ook op een e-bike.

Ik kan me niet druk maken als meer dan 50% op een e-bike gaat rijden. De e-bike heeft de ligfiets verdrongen. Alleen de velomobielen en ligtrikes worden nog redelijk verkocht. Het is niet anders.
Nergens in je aangehaalde Telegraafartikel staat dat je van fietsen op e-bike meer trek krijgt in voedsel. Dat is je eigen aanname. E-bike bewegen vergelijken met sporten is je toevoeging die niet in artikel terug te vinden is. Van die bewering klopt overigens ook niets. Meeste ebikers willen niet zweten terwijl sport en inspanning waarbij je gaat zweten essentieel is om vooruitgang te boeken en eventueel af te vallen.
Met sportdrankjes heb je die calorieën ook zo weer terug.
Afvallen zal pas lukken als je minder calorieën tot je neemt dan wat je nodig hebt.
Leefstijlverandering is hierbij nodig.
Dit verantwoord doen, dus onder professionele begeleiding is bij obesitas hard nodig.

Vraag kan hierbij zijn of een e-bike het juiste hulpmiddel is.
Dit laat ik graag over aan een sportarts. Van te voren een sportkeuring doen wat het meest geschikt is als je gezondheidsclaims ter sprake brengt, zou een eerste stap kunnen zijn. Het inschakelen van een diëtiste. Je huisarts.

Uiteindelijk zul je zelf in beweging moeten komen.
Vooruitgang krijg je door een combinatie van belasting en herstel. Zonder herstel geen vooruitgang. Zweten is daarbij niet essentieel, maar een bijproduct om de warmte af te voeren die je krijgt door het belasten. Sommigen mensen zweten heel snel en anderen alleen bij zware belasting. Dus de mate waarin men zweet zegt niets over de vooruitgang.

Je kan je ook afvragen of je altijd vooruitgang moet boeken. Als jouw conditie goed of bovengemiddeld is, en je doel is daarmee in lijn, hoef je conditioneel geen vooruitgang te boeken en is het onderhouden van je conditie voldoende. Daarmee kom je dan in een ritme dat bewegen belangrijker is dan belasten. Zeker bij mensen die of wat ouder zijn, of fysiek niet 100%, of mensen die lang niets gedaan hebben zal het bewegen essentieel zijn, niet het belasten.

Wat betreft het gebruik van een e-bike, mijn vrouw rijdt erop, zij heeft haast altijd de eco stand aan waarbij ze net een aangenaam steuntje in de rug krijgt en het fietsen voor haar meer plezier geeft. Op deze manier blijft dit wel degelijk fietsen.
joukon schreef:
zo 26 aug, 2018 09:00
PietV schreef:
zo 26 aug, 2018 08:45
Van fietsen op een E-bike krijg je meer trek in voedsel. Van fietsen nog meer. Sporten leidt voor de meeste mensen tot meer inname van voedsel. Zelfs meer kcal door sportdranken etc. Weer een zwak verhaal van een sensatiekrant.

Obesitas kan alleen worden beperkt door de inname van voedsel te beperken. Gewoon een gezonde leefwijze. Voeding, bewegen en rust. Dat kan ook op een e-bike.

Ik kan me niet druk maken als meer dan 50% op een e-bike gaat rijden. De e-bike heeft de ligfiets verdrongen. Alleen de velomobielen en ligtrikes worden nog redelijk verkocht. Het is niet anders.
Nergens in je aangehaalde Telegraafartikel staat dat je van fietsen op e-bike meer trek krijgt in voedsel. Dat is je eigen aanname. E-bike bewegen vergelijken met sporten is je toevoeging die niet in artikel terug te vinden is. Van die bewering klopt overigens ook niets. Meeste ebikers willen niet zweten terwijl sport en inspanning waarbij je gaat zweten essentieel is om vooruitgang te boeken en eventueel af te vallen.
Met sportdrankjes heb je die calorieën ook zo weer terug.
Afvallen zal pas lukken als je minder calorieën tot je neemt dan wat je nodig hebt.
Leefstijlverandering is hierbij nodig.
Dit verantwoord doen, dus onder professionele begeleiding is bij obesitas hard nodig.

Vraag kan hierbij zijn of een e-bike het juiste hulpmiddel is.
Dit laat ik graag over aan een sportarts. Van te voren een sportkeuring doen wat het meest geschikt is als je gezondheidsclaims ter sprake brengt, zou een eerste stap kunnen zijn. Het inschakelen van een diëtiste. Je huisarts.

Uiteindelijk zul je zelf in beweging moeten komen.
Het rijden op een e-bike is een gezonde beweging. Dat je moet zweten om vooruitgang te boeken en eventueel af te vallen slaat nergens op. E-biken is ook een gezonde leefstijlverandering. Afvallen doe je als je minder calorieën opneemt dan je verbruikt. De gemiddelde huisarts weet erg weinig over voeding en laat dat over een een diëtist.

Leefstijl wordt in Nederland overgelaten aan het individu. Mag je zelf uitzoeken. Meer dan de helft in Nederland heeft overgewicht en circa 17% van de Nederlanders is obees. Professionele begeleiding heeft weinig geholpen. Nederland is rijkelijk gevuld met gemakvoedsel dat openlijk staat uitgestald. Zelfs op een scootmobiel krijg je trek in voedsel. Mijn grootouders vielen in de wintermaanden af en aten in het voorjaar bij om op gewicht te komen. Nu komen we in de decembermaand al aan en gaan we in het voorjaar lijnen voor de zomer. :)
Met je laatste regels ben ik het volledig eens.

Nogmaals een e-bike is een prima middel om in beweging te komen. Bewegen is gezond, sporten geeft ongemakken en topsport is ongezond.
Het is triest hoeveel er hier naast elkaar wordt gepraat. Er is niemand die hier pleit voor een verbod op e-bikes of die vindt dat het gebruik van een e-bike altijd slecht is. Het is dan spijtig dat er in deze discussie vaak stromannen van de visie van anderen worden gemaakt.

Er zijn wel mensen die zich vragen stellen bij het groeiend e-bike gebruik, in het bijzonder bij mensen en in omstandigheden waar de gebruikers hun verplaatsing prima met een niet-ondersteunde fiets zouden kunnen doen. Gezien dat het gebrek aan beweging (vaak in combinatie met slechte eetgewoontes en overgewicht) een groeiend maatschappelijk probleem is vind ik de bezorgdheid dat er een verschuiving plaatsvindt van het gebruik van niet-ondersteunde fietsen naar e-bikes op zijn mijnst begrijpelijk.

De meeste mensen (zowel deze die zich zorgen maken als zij die dat niet doen) kunnen enkel speculeren over de huidige verhoudingen tussen e-bikes en niet e-bikers, de mate waarin de gemiddelde e-biker nog inspanningen levert en de invloed op de fysieke inspanning van mensen door de opkomst van de e-bike. (Eigenlijk ben ik een van de weinigen die in deze discussie tot nu toe nuchtere cijfers naar voren heeft gebracht.)
Het lijkt me moeilijk te ontkennen dat er zowel mensen zijn die meer gaan bewegen door de e-bike maar dat de kans ook groot is dat er mensen zijn die minder inspanningen gaan leveren door het vervangen van de gewone fiets door de e-bike. Ik ben nogal wantrouwig voor mensen die visies baseren op niet onderbouwde toekomstvoorspellingen (en zelf met onderbouwing moet men voorzichtig zijn, veel toekomstvoorspellingen gaan de mist in).

De verhalen van mensen die zware fysieke inspanningen leveren met de e-bike zijn naar mijn gevoel behoorlijk anekdotisch. Er zijn veel mensen die bij gewoon fietsen al maar een beperkte inspanning leveren, dat zal met ondersteuning niet beter zijn. Zouden de meeste e-bikers een inspanning doen die meer is dan bij wat rustig wandelen?
En natuurlijk is elke beweging beter dan stilzitten, maar als het echt gaat om het op peil brengen (of houden) van lichamelijke conditie is meer nodig. (Als mensen elke dag is een uurtje wandelen is dat natuurlijk heel goed, maar een prima conditie krijg je daar niet van als dat de enige inspanning is die men levert.)

Ik vind de e-bike en de SP schitterende uitvinding. Ze hebben een groot autovervangend potentieel en kunnen mensen die nu niet of nauwelijks fietsen terug op de fiets krijgen en meer doen bewegen.
Maar ik maak mij ook zorgen over de naar mijn indruk groeiende groep die enkel dankzij de fiets nog wat beweging krijgen en door de overstap naar de fiets met ondersteuning niet meer gaan fietsen maar enkel met minder inspanning gaan fietsen. Zij die mij willen overtuigen dat die bezorgdheid volkomen onterecht is zullen meer moeten doen dan wat anekdotiek en stromangebruik.