Voorvering is zeker niet onmisbaar, dat is veel te stellig geformuleerd. Op sommige stukken van de Great Divide is het hoogstens "nice to have", maar op de meeste stukken kun je er ook zonder mits je een beetje lekkere brede banden monteert. De ongeveerde Idworx Off Rohler is wellicht niet de meest specifieke fiets voor deze tocht, maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht. Het is wel een uitgekiende allrounder, die zich zowel op asfalt als ruig en onverhard echt wel thuis voelt. Ik heb de fiets ook nodig voor woonwerkverkeer, voor een sportief toertochtje, of voor een mooie asfalttoertocht (100colstocht bijvoorbeeld).Robertjan schreef:a. onmisbaar
Over de andere paden niet (Kroatië, Rallarvegen, etc.), maar van wat ik over de Great Divide gehoord heb is het onmisbaar.
Het is natuurlijk maar net wat je gewend bent, maar voor mij persoonlijk is fully loaded fietsen (dus met flink wat bagage) met voorvering hetzelfde als in bad gaan met je sokken aan . Geef mij maar het echte great divide fietsen over onverharde wegen door de mooiste landschappen, beetje oldskool, het zadel hoog en ongeveerd a.u.b. Als je comfortabel wilt rijden dan pak je maar een 4wheeldrive .
Maar serieus, de Great Divide zonder voorvering kan echt wel, net zoals het met voorvering ook wel kan. Wellicht dat de ideale setup een hardtail met voorvering is met alleen een stuurtas en achterbagage, zoals Kees de tocht heeft gereden, maar de term onmisbaar is zeker niet van toepassing in my humble opinion. Ik heb zelf met flink wat kilo's aan bagage en eten rondgereden, en ben zelf ook niet de lichtste (het komt dus echt niet aan op een paar kilo meer of minder), dus degelijkheid was voor mij zowieso belangrijker dan comfort. En degelijk is de Idworx Off Rohler zeker, een tank van een fiets, iets waarvan ik verwacht dat de Santos Travelmaster dat ook is......
Ik heb in het begin van mijn reis met twee andere reisgenoten opgetrokken die beide met voorvering reden..... en het was nou niet bepaald dat die twee anderen nou zoveel comfortabeler, beter, stabieler of sneller op hun fietsje reden als ik dat deed, althans dat idee had ik niet. Het kan aan hun merk fietsen liggen, of aan de wijze van afmontage (full suspension + bob trailer voor de een, en een voorgeveerde vork met voorbagage voor de ander, met overeenkomstig schijfremmen voor beiden), maar ze hebben beiden een aantal keer de fietsenmaker moeten bezoeken.... Niet dat bovenstaande nou wel of niet iets met een specifieke vraag omtrent voorvering te maken heeft gehad, maar ik wil wel aangeven dat ik voor deze route liever degelijkheid nastreef dan net dat ietsjepietsje meer comfort. Maar goed, nogmaals gezegd, ik beleef meer fietsplezier ongeveerd dan geveerd, het is directer en speelser fietsen.
Moet wel zeggen dat mijn beide buitenbanden (2,25" Schwalbe Marathon Extreme) tot op de draad toe versleten waren, dat wil zeggen dat het canvas zichtbaar werd. De slijtage betrof metname het rubbervlak tussen het hogere rubberprofiel in. Ik weet niet of Schwalbe hiermee een misbatch heeft gemaakt, maar het sleet wat mij betreft veel te vroeg. Andere mensen die ik op de Great Divide Route tegenkwam en ook met Marathon Extremes reden hadden hier duidelijk geen last van. Wellicht dat dat deels toe te schrijven is geweest aan het ontbreken van voorvering, aangezien de banden alle klappen moeten opvangen..... Kan ook zijn dat ik veel te snel en te ruig afdaal of simpelweg mijn banden te hard had opgepompt (2,5bar) .
Als ik mijn voorbereidingen over zou doen dan zou ik vooral goed kijken naar het volume en de mate van degelijkheid wat je meeneemt en niet zozeer naar veel voorkomende vragen in dit topic ten aanzien van gewicht en wel of niet voorvering.
PS, lang leve de Rohloffnaaf voor deze tocht, vond het echt ideaal! Net zoals de Magura remmen, geen gepiep en gekraak, maar lekker gedoseerd remmen onder de meest barre omstandigheden (hoewel bij compleet kletsnatte CSS gecoate velgen, de velgen eerst even droog moesten remmen).
Stuur maar een pm'tje als je eens wilt bellen. Zo heb ik ook telefonisch contact met Kees gehad en dat communiceert altijd beter dan al schrijvend op dit forum.
Succes met je voorbereidingen en je persoonlijke afwegingen, maak vooral je eigen keuzes. Altijd doen deze tocht, echt de moeite waard.