en (is geschreven voor racefietsen, maar het principe is universeel):Wim schreef:http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
onder kopje "oops"
Als je op je plaat gaat, kan ook je fiets schade oplopen. Voor je eigen schade zijn voldoende sensoren aanwezig , om je fiets te controleren is een checklist handig ....
frame
controleer de uitlijning. Dat kun je proberen met touwtjes ed, maar gaat het snelst door te proberen met losse handen te fietsen. Gaat dat nog net zo goed als voorheen dan is de kans groot dat wat dit betreft alles nog in orde is.
Controleer je fiets op deuken: de bovenbuis waar hetr stuur tegen aan klapt, de onderbuis waar de voorrem tegenaan komt, rimpels in de lak (vooral balhoofd-onderbuis) als het frame ergens tegen aan geknalt is, een kromme staande achtervork als iemand in je fiets gereden is, staat het derailleuroor nog recht, geen krassen of gaten in het carbon enz. Doe ook een paar stappen naar achteren en kijk nog eens in grote lijnen naar het plaatje.
voorvork
Controleer de uitlijning van de vorovork. Gaat het wiel nog net zo makkelijk in en uit de vork, staan niet opeens de remblokjes scheef to de velg, staan in zijaanzicht de vorkscheden in lijn met balhoofdbuis, geen rimpels in binnenbalhoofdbuis, geen krassen of gaten in het carbon ?
zadel
als het krom is voel je dat direkt als je voor de eerste keer gaat zitten (aangenomen dat je de valpartij het nog enigzins overleefd hebt), zijn de hoeken beschadigd?
zadelpen
nog recht?. Een iets verbogen zadelpen wordt ovaal en wil vaak niet meer dieper in het frame. Vervangen, want een afbrekende zadelpen is niet grappig
crankstel
Als de fiets een buiteling maakt en op een pedaal land kan een crank makkelijk naar binnen buigen. Dat voel je als je de eerste keer opstapt, iemand anders op je fiets laat rijden is vaak ook veelzeggend. Is het buitenblad nog recht? In plaats van een kromme crank kunnen ook de pedaalassen verbuigen. Daar moet je ook niet mee fietsen, dat levert maar blessures.
ketting
geen slag in de ketting? Geen idee hoe het gebeurd, maar er kunnen soms na een valpartij hele rare slagen in een ketting zitten. Dat schakelt niet, en als de ketting vervolgens breekt is het "Hazzo tandazz" of erger!
schakelen
kijk of de derailleur geen diepe krassen heeft (wil het bovenste draaipunt nog draaien?) of verbogen is. Is de indexkabel niet geplof en zijn kabelhoedjes niet gebroken? Zijn de shifterkapjes onbeschadigd (zeer zeldzaam bij Shimano, Campa grepen vallen meestal veel beter)? Bij Shimano zit de sti body nog vast op de niet verbogen steun?
stuur
Controleer het stuur op schuurplekken (lelijk, maar op de uiteinden niet kritisch), is het stuurlint nog heel, zitten de stuurdoppen er nog in (bij wedstrijden verplicht, en altijd verstandig), en zitten geen knikken of diepe groeven bij de klemming in de stuurpen (zo ja kun je het stuur weggooien)
wielen
Zijn de velgen recht en zonder butsen? Controleer de banden op schuurplekken (doorgeremd?). Zijn de assen nog recht (zo nee vervangen), uiteinden vd uitvalassen niet beschadigd (lelijk, maar niet kritisch) ?
remmen:
de voorrem wil nog wel eens verbuigen als die tegen het frame klapt. Als je heel arm bent kun je die weer voorzichtig recht buigen en de remarm uitwisselen met die van de veel minder belaste achterrem. Vervolgens niet weer vallen!
Bidonhouders
Ook de bidonhouders kunen makkelijk stuk gaan, zeker de huidige designmodelletjes
en tot slot: kijk ook naar je schoenen: zijn de pedaalplaten en zolen nog heel?