Er is één ding dat ik niet begrijp: De "innovaties" van de firma Shi(t
)mano moeten toch ééns als een boemerang gaan werken. Als die moderniteiten met externe lagers de geest geven na 800 tot 2200 km. moeten er toch echt veel klachten over komen.
Niet alleen "wereldfietsers" leggen die afstand binnen korte tijd af, de gemiddelde woon-/werkfietser staat dan ook al heel gauw bij de leverancier van zijn alu dan wel stalen ros.
Of moet ik aannemen dat dat allemaal van die "fietsenmakers" zijn, die de klant de rekening presenteren en het daar dan verder maar bij laten? Nooit eens een klacht richting importeur/fabrikant van het rijwiel? Die dan misschien ook eens gaat nadenken over een klacht richting S of ehhh..... alternatieven voor wat betreft afmontage, of ben ik nu gek?
Of misschien zijn het allemaal van die fietsenmakers die bang zijn dat klachten de volgende "verbetering" tot gevolg zal hebben...?
De firma S was ooit toch wel aardig in staat om behoorlijke kwaliteit te leveren. Mijn "antieke" octalink, LX balhoofd en XT tandemnaven functioneren na ruim 5 jaar en zo'n 45k km., weliswaar met wat onderhoud, vet en afstellen, nog steeds zonder problemen.