Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur van een stalen fietsframe - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Levensduur van een stalen fietsframe

gartnl schreef:
Haike schreef:
sjugt.. ja via E-bay.

Maar niet bij de lbs bij mij om de hoek, en ook niet bij de volgende een straat verderop.

Tuurlijk kan je er aan komen, maar er is een verschil tussen of de verkoper onder de toonbank moet bukken en het voor het grijpen heeft, of dat hij het eerst op moet zoeken in een boek om te kijken of hij het kan bestellen, en of het vervolgens leverbaar is....
Dat is dan meer een probleem van de LBS. Als je in de catalogus van de fabrikanten zoekt hebben ze voor bijna alles een oplossing, en vaak in meerdere varianten. 'Tuurlijk verkoopt de LBS liever iets nieuws wat in de zaak ligt, maar daar moet je je als consument niet door laten imponeren. En ook niet door het bekende 'bestaat niet'' en 'niet meer leverbaar'.
'Niet leverbaar' betekent over het algemeen trouwens 'die importeur wil mij niks leveren'.
Is het nou echt zo moeilijk om te lezen wat er staat?

Haike schreef:
gartnl schreef:
Haike schreef:
sjugt.. ja via E-bay.

Maar niet bij de lbs bij mij om de hoek, en ook niet bij de volgende een straat verderop.

Tuurlijk kan je er aan komen, maar er is een verschil tussen of de verkoper onder de toonbank moet bukken en het voor het grijpen heeft, of dat hij het eerst op moet zoeken in een boek om te kijken of hij het kan bestellen, en of het vervolgens leverbaar is....
Dat is dan meer een probleem van de LBS. Als je in de catalogus van de fabrikanten zoekt hebben ze voor bijna alles een oplossing, en vaak in meerdere varianten. 'Tuurlijk verkoopt de LBS liever iets nieuws wat in de zaak ligt, maar daar moet je je als consument niet door laten imponeren. En ook niet door het bekende 'bestaat niet'' en 'niet meer leverbaar'.
'Niet leverbaar' betekent over het algemeen trouwens 'die importeur wil mij niks leveren'.
Is het nou echt zo moeilijk om te lezen wat er staat?
Kennelijk ..

Het is wel een leuk gesprek geworden na aanleiding van mijn vraag.
Voor alle duidelijkheid, mijn fiets betreft een Koga TerraLiner uit 1995. Deze is uitgerust met een DeoreLX voorderailleur en een XT achterderailleur, Grippschift schakelaars, Mavic 261 velgen en de ouderwetse cantilever remmen. Behalve ketting en kettingbladen zijn alle onderdelen nog origineel. Wel heb bagagedragers gemonteerd zodat ik de fiets als vakantiefiets kan gebruiken. Ik heb er ongeveer 27.000 km mee gereden en vroeg mij af of het zinvol is onderdelen (wielen, remmen, crankstel) te vervangen of de fiets af te rijden en dan een nieuwe te kopen.

BertKremer schreef:Het is wel een leuk gesprek geworden na aanleiding van mijn vraag.
Voor alle duidelijkheid, mijn fiets betreft een Koga TerraLiner uit 1995. Deze is uitgerust met een DeoreLX voorderailleur en een XT achterderailleur, Grippschift schakelaars, Mavic 261 velgen en de ouderwetse cantilever remmen. Behalve ketting en kettingbladen zijn alle onderdelen nog origineel. Wel heb bagagedragers gemonteerd zodat ik de fiets als vakantiefiets kan gebruiken. Ik heb er ongeveer 27.000 km mee gereden en vroeg mij af of het zinvol is onderdelen (wielen, remmen, crankstel) te vervangen of de fiets af te rijden en dan een nieuwe te kopen.
Kijk, dat is concreet. Als het frame je goed bevalt en niet op instorten staat, dan kun je altijd nieuwe onderdelen monteren om weer verder te gaan. Nieuwe wielen kun je evt meenemen naar een volgende fiets. Omdat het een 7- of 8-speed fiets zal zijn, ben je wel aangewezen op de nog verkrijgbare goedkopere types. Daar is weinig mis mee.

Leon

Op de body van een 8-speed naaf kun je ook een 9-speed cassette monteren. Gecombineerd met andere shifters levert dat dan geen probleem op. Ook andere wielen met moderne naven zijn geen probleem. In '93 was de breedte van de achtervork al 130mm, zo niet 136 (ATB-maat). Indien je alleen onderdelen wilt vervangen uit dezelfde generatie, XT derailleurs zijn nog zat op Ebay te krijgen. 7-speed cassettespullen ook. Evt. heb ik nog een goede naaf hier liggen in 7-speed (Sachs).
Ouderwetse cantilever remmen ondervinden de laatste jaren een revival, diverse firma's produceren ze weer. Die harmonieren namelijk beter met racegrepen (STI/Ergopower) dan V-Brakes.
Een stalen frame, zeker van Koga, met 27.000 kilometers op de klok is nog lang niet aan het eind van z'n leven gekomen. Die kan nog heel lang mee. Zeker als ie nooit onhandig geparkeerd is. Je Koga een goede beurt geven, evt. met een nieuwe laklaag, is een prima methode voor stalen frames. Een methode die bij de Britten erg populair is. Die sturen hun oude frames regelmatig terug naar de framebouwer voor een opfrisbeurt.

Lijkt me een lekker frame.
Gewoon onderdelen vervangen als die op zijn.
Naven, balhoofd en trapas een goeie beurt geven en met veel vet weer monteren.
Canti's zijn cool.
Staal wordt hier in Amsterdam trouwens steeds hipper.
RIH kan de vraag naar stalen maatframes al niet meer aan.
Opvallend hoeveel ouwe racefietsen je hier tegenwoordig door de stad ziet rijden.
Stalen frames met verstellers op de onderbuis.
En er moeten er nog heel veel op zolders staan.
Veel plezier met die Koga!

niko

http://www.flickr.com/photos/deboof/set ... 86/detail/

nikopaul schreef:Staal wordt hier in Amsterdam trouwens steeds hipper.
RIH kan de vraag naar stalen maatframes al niet meer aan.
Opvallend hoeveel ouwe racefietsen je hier tegenwoordig door de stad ziet rijden. Stalen frames met verstellers op de onderbuis.
Lijkt me weinig praktisch of comfortabel in de stad, maar goed, ieder het zijne. Wie hip wil zijn moet lijden, zullen we maar zeggen.
En er moeten er nog heel veel op zolders staan.
Staan er ook heel wat op Marktplaats. Moet ik gaan hamsteren, oplappen en verkopen aan de fashion victims uit de buurt? Goeie handel? Repareren van ielige racewieltjes na een aanvaring met een boomwortel meteen meepakken... Kost een paar centen, maar dan hoor je d'r weer helemaal bij, hoor! Grootformaat zonnebril op je harses en je bent helemaal de bink.

.tsooJ

nikopaul schreef:Lijkt me een lekker frame.
Gewoon onderdelen vervangen als die op zijn.
Naven, balhoofd en trapas een goeie beurt geven en met veel vet weer monteren.
Canti's zijn cool.
Staal wordt hier in Amsterdam trouwens steeds hipper.
RIH kan de vraag naar stalen maatframes al niet meer aan.
Opvallend hoeveel ouwe racefietsen je hier tegenwoordig door de stad ziet rijden.
Stalen frames met verstellers op de onderbuis.
En er moeten er nog heel veel op zolders staan.
Veel plezier met die Koga!
Ohhh wat een mooie Brussels blauwe Gazelle, zo een had ik ook, pure nostalgie!! :D

Alien schreef:Lijkt me weinig praktisch of comfortabel in de stad, maar goed, ieder het zijne. Wie hip wil zijn moet lijden, zullen we maar zeggen.Staan er ook heel wat op Marktplaats. Moet ik gaan hamsteren, oplappen en verkopen aan de fashion victims uit de buurt? Goeie handel? Repareren van ielige racewieltjes na een aanvaring met een boomwortel meteen meepakken... Kost een paar centen, maar dan hoor je d'r weer helemaal bij, hoor! Grootformaat zonnebril op je harses en je bent helemaal de bink.

.tsooJ
Hum.... Over opvallen willen, en je willen onderscheiden van de rest......
.tsooJ

Sorry, maar er wordt hier weer wat aan boute beweringen het net op geslingerd. Jaren terug, toen ik nog in Amsterdam woonde, reed ik veel liever met een oude Gitane semi-racefiets, ontdaan van alle overbodigheden als vesnellingen, door de stad. Dat was veel comfortabeler en sneller dan de gebruikelijke stadsbarrels. En werd ook nog eens een stuk minder snel gestolen. Een ouder stalen frame is sowieso een stuk comfortabeler dan de tegenwoordige op stijfheid geoptimeerde aluminium frames. Dus de betere keuze voor een stadsparcours. Racefietswielen kunnen overigens bij oordeelkundig gebruik veel hebben. Alleen zijn veel mensen het oordeelkundig gebruik afgeleerd vanwege de vering die ze op hun fietsen hebben.

Weinig bouds aan, dunkt me, als ik met mijn mening reageer op de bewering dat je meer stalen racefietsen ziet omdat dat "hip" is. Maakt mij geen ene moer (bout?) uit waar iedereen op rijdt, ik vind het niet praktisch of comfortabel om ofwel met m'n snufferd in de uitlaat van een taxi te zitten of wat meer rechtop te zitten en niet meer bij de remmen te kunnen.

Wat ik wel behoorlijk boud vind, is de veronderstelling dat ik iets tegen stalen frames zou hebben of tegen het zich onderscheiden van de massa.

Inderdaad, racewielen kunnen aardig wat hebben, bij oordeelkundig gebruik. Ik denk alleen dat mensen die van het voorheen zo hippe stadsbarrel met kratje en bloempjes, dat in het algemeen al erbarmelijk werd onderhouden, overstappen op de nieuwe hype van een stalen racer, die dat onderhoud wel wat meer nodig heeft, niet de meest oordeelkundige fietsers zijn.

.tsooJ

BertKremer schreef:Het is wel een leuk gesprek geworden na aanleiding van mijn vraag.
Voor alle duidelijkheid, mijn fiets betreft een Koga TerraLiner uit 1995. Deze is uitgerust met een DeoreLX voorderailleur en een XT achterderailleur, Grippschift schakelaars, Mavic 261 velgen en de ouderwetse cantilever remmen. Behalve ketting en kettingbladen zijn alle onderdelen nog origineel. Wel heb bagagedragers gemonteerd zodat ik de fiets als vakantiefiets kan gebruiken. Ik heb er ongeveer 27.000 km mee gereden en vroeg mij af of het zinvol is onderdelen (wielen, remmen, crankstel) te vervangen of de fiets af te rijden en dan een nieuwe te kopen.
Wel, dan ben ik ervan overtuigd dat dat stalen kwaliteitsframe nog heel wat jaren en ettelijke duizenden (tienduizenden !) kilometers verder kan hoor.
Mijn vorig stalen ros, een Koga Traveller uit 1990, 40-42.000km, met nog de shifters op de kader(onderbuis) heb ik alleen maar aan de wilgen gehangen omdat ik voor m'n rug (herniaoperatie) een verende zadelpen wilde en dus een kleiner maatje nodig had. Alle andere goodies (SON naafdynamo, IQ Fly licht, Dali stuur enz) had ik even goed op die goeie ouwe triple butted ranke iron lady kunnen monteren.
Nu rust ze uit op zolder, maar eens komt de dag dat ik haar weer optuig voor een van mijn zonen.
Niet voor niets geeft Koga levenslang garantie op zijn kaders.

Nou, ik heb een paar slechte ervaringen met aluminium frames. Maar je kan ook zeggen dat het te wijten is aan fabricage fouten.

Bij een racefiets (Koga RoadWinner), nog een paar maanden oud, scheurde het frame uit bij de zadelpen. Daar heb ik gelukkig wel een beter frame voor terug gekregen en die rijd nog steeds heel lekker. Ben achteraf zelfs blij dat het is gebeurd. :D

De huidige vakantiefiets die ik ook gebruik voor woon/werk, begon jaren geleden te roesten aan de onderkant van de trapas. Ja, ook een Koga! Het nokje voor mijn verlichting liet op een gegeven moment los. Volgens de fietsenmaker was het frame niet goed schoongemaakt tijdends de fabricage en hier kreeg ik ook weer een nieuw frame voor terug. Het frame is gratis, maar je moet wel het arbeidsloon betalen. :roll:

Als ik een fiets nodig zou hebben om ergens in de george george te gaan fietsen, zou ik zeker kiezen voor een stalen frame. Maar dat is puur op mijn eigen ervaringen met deze Koga's.

Niet dat ik dat ooit zou doen hoor. Ik vlieg in principe niet omdat het slecht is voor het milieu, dus blijf ik in lekker in Europa fietsen. En omdat ik aluminium lekkerder vind rijden dan staal zou ik bij een nieuwe fiets waarschijnlijk weer voor aluminium kiezen. :)