Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Boutje voordrager afgebroken of losgetrild? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Boutje voordrager afgebroken of losgetrild?

hmmm...

maar wat dat lijstje wel bied zijn de momenten waarop je verschillende onderdelen dient vast te zetten. je wil niet weten hoeveel fabrikanten van fietsen hun waar niet natrekken op het juiste moment (ik denk dan vooral aan een toko in noord-oost nederland), in de werkplaats is dat stap 1 van de uitlevering, alles nalopen (voorzien van evt vet en op moment aandraaien).

Als je de boel op het juiste moment vast zet gaat het niet los en zeker niet stuk.

B@se schreef:hmmm...

maar wat dat lijstje wel bied zijn de momenten waarop je verschillende onderdelen dient vast te zetten. je wil niet weten hoeveel fabrikanten van fietsen hun waar niet natrekken op het juiste moment (ik denk dan vooral aan een toko in noord-oost nederland), in de werkplaats is dat stap 1 van de uitlevering, alles nalopen (voorzien van evt vet en op moment aandraaien).

Als je de boel op het juiste moment vast zet gaat het niet los en zeker niet stuk.
Daar weet ik alles van, aangezien ik in een fietsenwinkel voornamelijk reisfietsen vanaf de fabriek moest nalopen en afstellen op maat van de toekomstig eigenaar. Grootste probleem daarbij zijn voornamelijk de spaken; nauwelijks of ook gewoon niet op spanning, en die staan niet in die mooie lijst van je.

Verder kan ik je verzekeren dat geen van mijn collega's of ik, spatbordboutjes of dergelijke gingen nalopen met een momentsleutel, dat deed je alleen bij een excentrische trapas en de rest gaat op het gevoel, je weet gewoon op een gegeven moment wanneer de bout tegen breken aan zit. Dus voor dat moment aanbrak stopte je al.

P.S.

Daar komt bij dat mijn toenmalig baas het zelfs met een goede degelijke momentsleutel het voor elkaar heeft gekregen om een bout af te laten breken :wink:

tja, dat zegt meer wat over de gebruikte boutjes....

bij het losdraaien van een vastgerot cranck boutje met een lange inbussleutel heb ik idd ook wel eens een kop er af laten knallen... maarja de cranck zat er zeker al meer dan 10 jaar aan.

Een momentsleutel is voor veel zaken wel degelijk belangrijk, als je niet oppast trek je de boel zo aan gort.

Maar voor het spaak verhaal, das wel een lastige, van welke waardes ga je uit? de flens, spaak of velg waardes? en heeft de fabrikant die wel opgegeven....

(leuker zijn thans die ge-groepde spaak patronen waar ze maar 1 maat spaken in monteren... krijg je erg slecht goed...)

Bas

B@se schreef:tja, dat zegt meer wat over de gebruikte boutjes....
Nee hoor die fiets en dus ook die bout waren gloednieuw...
B@se schreef:Een momentsleutel is voor veel zaken wel degelijk belangrijk, als je niet oppast trek je de boel zo aan gort.
Nou dan moet je of geen gevoel hebben, of als een beest te keer gaan...
B@se schreef:Maar voor het spaak verhaal, das wel een lastige, van welke waardes ga je uit?
Van de spaakspanningsmeter van Parktool :D
B@se schreef:(leuker zijn thans die ge-groepde spaak patronen waar ze maar 1 maat spaken in monteren... krijg je erg slecht goed...)
Ja dat heb ik nog nooit bij de hand gehad, maar ik heb me dat ook lopen afvragen, of dat een beetje fatsoenlijk te richten valt..

voor een wiel met 4 spaken bijeen als groepje heb je om het goed te doen 3 lengtes nodig, daarom zie je ook alleenmaar hoge velgen met die onmogelijke spaakpatronen... dan kun je nl. de eindjes wat wegmoffelen.

Maar wat betreft de boutjes, je hebt wel degelijk een beetje verschil in kwaliteit, zegmaar ofdat ze van de aldi of de ah komen.... kijk maar eens naar de vervang actie van een bepaald merk rollerbrakes waarbij een cruciaal boutje niet aan de verwachtingen voldeed (en dus vervangen moest worden... remde nogal lastig zonder dit boutje...), dat was trouwens ook de actie waarbij naast de erg uitgebreide handleiding (was net ikea) ook een momentsleuteltje (-isch) mee werd gestuurd naar de "vakhandel".

Maar nu weet je dus nog niet welke spaakspannings waarde je neemt bijhet bouwen van wielen, welke is de zwakste in de serie? Flens, spaak of velg? die laatste waarde hou je natuurlijk aan.

zo nu snel afk...

B@se schreef:v

Maar wat betreft de boutjes, je hebt wel degelijk een beetje verschil in kwaliteit, zegmaar ofdat ze van de aldi of de ah komen.... kijk maar eens naar de vervang actie van een bepaald merk rollerbrakes waarbij een cruciaal boutje niet aan de verwachtingen voldeed (en dus vervangen moest worden... remde nogal lastig zonder dit boutje...), dat was trouwens ook de actie waarbij naast de erg uitgebreide handleiding (was net ikea) ook een momentsleuteltje (-isch) mee werd gestuurd naar de "vakhandel".
Hier heb ik het verkeerd begrepen, uit je eerdere posting had ik opgemaakt dat je een oudere, gebruikte bout bedoelde, miscommunicatie dus. Maar je hebt gelijk, je hebt pisbakkenstaal en beter :wink:

Haike schreef: je hebt pisbakkenstaal en beter :wink:
Afbeelding

Of toch meer iets voor Raad plaatje?

Gerd

Haike schreef:. Grootste probleem daarbij zijn voornamelijk de spaken; nauwelijks of ook gewoon niet op spanning, en die staan niet in die mooie lijst van je.
van Campa heb ik nog wel ergens een manual met opgaves van 85 en 150 Nm :D

P.S.

Daar komt bij dat mijn toenmalig baas het zelfs met een goede degelijke momentsleutel het voor elkaar heeft gekregen om een bout af te laten breken :wink:

Als je een momentsleutel gebruikt is het zeer belangrijk dat je het goede moment instelt, en niet blind gas geeft met de waarde van een regel hoger ;)

En als je een bout afbreekt kan het ook aan de bout liggen, er wordt een hoop rotzooi in fietsen geschoven. Dan is het handig als je daar in de werkplaats al achter bent

GerdC schreef:
Haike schreef: je hebt pisbakkenstaal en beter :wink:
Afbeelding

Of toch meer iets voor Raad plaatje?
Hij is in ieder geval heel leuk. Overigens zijn de imbussleutls van het Zwitserse merk PB weer van een uitstekend kwaliteit... :D die draaien niet zomaar rond...

Even terug naar het begin "het lostrillen of afbreken van een voordrager boutje".
Hier de oplossing! 8)
Geen voordrager en toch alles meenemen. :wink:

Afbeelding