Zoals ik eerder reeds opschreef heb ik vooral mijn enthousiasme over mijn huidige fiets willen overbrengen. Nu ik inmiddels een behoorlijke tijd geniet van en op fietsen (zie mijn eerste bericht) was ik des te meer verbaasd hoe zeer de speciaal gemaakte Van Herwerden Roadmaster daar WEER EXTRA MEERWAARDE aan bleek te kunnen geven.
Met mijn tweede berichtje leek dit item voldoende beschreven, althans door mij. Een aantal lezers heeft denk ik precies begrepen wat ik heb bedoeld, waar onder Haike (‘Kijk.... nu worden een aantal dingen wat duidelijker; een hele kritische fietser dus...’; “met knipoog”). Gisteren had ik nog een mooie rit van Den Haag naar een dorpje onder Eindhoven, waarbij ik het advies van Fillemon (‘ik wens je super veel plezier met je nieuwe knal fiets en lachen man, lachen bij elke trap’) vol opgevolgd heb, ondanks de miezerige regen de eerste 2 uur en de straffe ZW-wind de eerste 90 km.
Toch nog maar een inhoudelijke aanvullende reactie op twee punten.
- De vraag is gesteld: ‘Waarom zou je op een Idworx smallere banden monteren en vervolgens het rijgedrag gaan testen? Je monteert op een Bentley toch ook geen banden van 'n Fiat om te kijken hoe hij dan rijdt.’Nee, bij die auto’s zou ik dat ook niet doen. Echter, op mijn Randonneur vóór ik de ER Sport kocht zaten dezelfde (prima) velgen als de ER had; namelijk Exal SP19. Om de rijervaring met de ER die ik in mijn eerste bericht beschreef beter te kunnen plaatsen, was het zinvol om onder de ER de banden te zetten waar ik ja-ren lang mee gefietst had. Daarmee kon ik zaken uitsluiten. Alsdan resteren de frames vrijwel als louter variabelen.
-Jacques stelt in één van zijn reacties: ‘Zo geeft de draadschrijver bijvoorbeeld aan wat volgens hem een sportieve zit op een fiets betekent en dat verhaal rammelt een beetje.’Met alle respect ga ik er vanuit dat hij het door mij gestelde niet geheel juist heeft opgevat. Door mij was gesteld: ‘… Het frame is aangepast aan mijn iets langere armen & benen en mijn voorkeur voor een sportieve zit. In verband met dat laatste is ook de voorvork rechter onder de fiets gekozen.’.
In mijn tekst heb ik niet zomaar gesteld, dat in verband met de sportieve zit, de voorvork ook rechter onder de fiets is gekozen. Dat betekent NATUURLIJK niet dat door mij is gesteld dat een sportieve zit inhoudt dat de voorvork rechter onder een fiets staat. M.a.w.: ‘dat heeft u mij niet horen zeggen’. E.e.a. dient taalkundig te worden gelezen in de zin dat een ‘recht geplaatste’ voorvork past/behoort bij een ‘sportieve zit’.
Overigens ben ik er mee bekend dat een frame en vork aan bepaalde voorwaarden hebben te voldoen willen zij een sportieve zit c.q sportief rijgedrag mogelijk maken (Bij voorbeeld, maar niet onvoorwaardelijk: een langere - aflopende - bovenbuis, een niet te hoge hoofdbuis <ik bedoel de buis waar de voorvork en stuurpen in steken>, de vorkbocht, het vorkspoor, enz.). Gelukkig weet John van Herwerden daar kennelijk alles van.