Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verkeersveiligheid tijdens fietstochten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verkeersveiligheid tijdens fietstochten

Robertjan schreef: Verder weleens met >65km/u afgedaald met 35-40kg bepakking... Niet aan te raden. Ronduit levensgevaarlijk. 40km/u gaat hard zat.
Ik zie dat anders. Niets is zo erg om na een inspannende klim remmend naar beneden te moeten.
Als je een goede fiets met een stijf frame en goede remmen hebt kun je zonder probleem sneller dan 60 km/u. Overigens is 40 kg bepakking in mijn ogen wel belachelijk veel.

Niets is zo erg om na een inspannende klim remmend naar beneden te moeten. Als je een goede fiets met een stijf frame en goede remmen hebt kun je zonder probleem sneller dan 60 km/u
Afbeelding

Volgens mij bedoeld Robertjan dit soort wegen.

Leon schreef:
Bob&Marguérite schreef:In Frankrijk zie je veel van dit soort 'uitklapschildjes' (oranje) om afstand te creëren aan de linkerzijde, dus de gevaarlijkste zijde. Wij zagen ze daar ook te koop bij Decathlon. Hier in Nederland (nog) niet.
In Nederland ware deze dingen in de jaren zeventig en tachtig te koop via de Fietsersbond. Kennelijk bevindt Frankrijk zich in een bepaalde fase. Hoopgevend, bedoel ik.
In ieder geval in een fase dat als het fout gaat de rechter niet mals is. In tegenstelling tot veel andere landen.
Zo leren we meteen ook nog even hoe je in Frankrijk je fiets dient te bepakken (zie foto). Alles aan de lowriders en het stuur... Confused
Is in ieder geval een stuk beter dan de hele zooi achterop. Zo rijdt je fiets wel lekker stabiel.
Robertjan schreef:

Verder weleens met >65km/u afgedaald met 35-40kg bepakking... Niet aan te raden. Ronduit levensgevaarlijk. 40km/u gaat hard zat.

Ik zie dat anders. Niets is zo erg om na een inspannende klim remmend naar beneden te moeten.
Als je een goede fiets met een stijf frame en goede remmen hebt kun je zonder probleem sneller dan 60 km/u.
Zelfs zonder stijf frame maar wel juist bepakt (dus genoeg aan de voorkant) kun je makkelijk met 60km/u. Veel langzamer dan onbepakt hoef je echt niet de bocht door te gaan met volle bepakking. Ik heb trouwens de ervaring dat een snelheid van 30-40km/u in een afdaling gevaarlijker is dan 50-60km/u (heeft iets met concentratie te maken).

Ivo Miesen schreef:
Zo leren we meteen ook nog even hoe je in Frankrijk je fiets dient te bepakken (zie foto). Alles aan de lowriders en het stuur... Confused
Is in ieder geval een stuk beter dan de hele zooi achterop. Zo rijdt je fiets wel lekker stabiel.
Ik heb het wel eens geprobeerd, alleen mijn achtertassen en die voorop. Het voelde niet erg stabiel aan en los daarvan leidde een matige remactie al direct tot een voorwielwheelie.
Ik ga het dus niet meer doen.
Leon

Ik probeer een meter van de berm te blijven en fiets altijd met een spiegeltje waardoor je niet achterom hoeft te kijken. Bovendien weet je dan waar je partner zich bevind en zie je het achteropkomend verkeer van verre aankomen. Als er een vrachtwagen langskomt ga ik op het laatste moment een stukje naar rechts om voldoende speling te houden.

De keren dat we gesneden zijn was in het buitenland door Nederlanders...

Franke schreef:De keren dat we gesneden zijn was in het buitenland door Nederlanders...
Idd valt me op dat best veel Nederlandse automobilisten zodanig 'gewend' zijn aan fietsers dat ze denken er wel even vlak langs te kunnen. Op de een of andere manier zijn dat vooral mannelijke bestuurders in Audi's en Volkswagens (hoe zo vooroordelen :roll: ). Bij onze directe buurlanden voel ik me veiliger op de weg (fietspaden niet meegerekend), al blijft het oppassen.

willem.megens schreef:Op de een of andere manier zijn dat vooral mannelijke bestuurders in Audi's en Volkswagens (hoe zo vooroordelen :roll: ).
Misschien verwissel je vooroordelen met waarnemingen? Niet erg, gebeurt vaker hoor.
Leon

Hoi!

Waarom die Fransen alle bagage voorop de fiets hadden is simpel. Vanwege dat sullige signaalboordje achterop hebben ze geen plek voor achtertassen :lol: :roll:

Ik zelf fiets ook breed met een ruime marge naar de kant van de weg en kijk weggebruikers direct aan. Bij afdalingen op slechte pistes rij ik nooit sneller dan 40kmh, anders kan ik niet meer op tijd regareren mocht er zich iets voordoen (hond, stenen, gruis, kind, zand etc). Maar als de weg goed is dan ga ik vol gas. Vlak voor de bocht flink afremmen en lekker door de bocht rollen. Maar meer dan 60 kmh fiets ik met bagage niet want 1 steentje op de verkeerde plek en ze kunnen je alleen nog aan je gebit identificeren...

In steden ben ik heel erg blij met mijn spiegeltje, dan heb ik net iets meer overzicht. In het drukke verkeer hou ik er rekening mee dat autorijders de breedte van mijn fiets verkeerd inschatten en rij dus iets conservatiever maar met een wat arrogante zelfverzekerde houding en probeer oog contact te houden en gebruik diverse handsignalen (ff wachten, kom maar, ik sla rechts af, bedankt! etc). Dus niet afwachtend maar participerend.

Hesjes en dat soort dingen gebruik ik niet. Ik heb wel rode Ortlieb tassen om iets meer op te vallen maar dat is het enige.

Fiets de wereld,
whisky

whisky schreef:Hoi!


In steden ben ik heel erg blij met mijn spiegeltje, dan heb ik net iets meer overzicht. In het drukke verkeer hou ik er rekening mee dat autorijders de breedte van mijn fiets verkeerd inschatten en rij dus iets conservatiever maar met een wat arrogante zelfverzekerde houding en probeer oog contact te houden en gebruik diverse handsignalen (ff wachten, kom maar, ik sla rechts af, bedankt! etc). Dus niet afwachtend maar participerend.
Je valt in het buitenland toch al op als je fietst met een stapel bagage (en nog meer met een bagagekar). En daarboven de bovengenoemde tips dan kom je een heel eind.

Leon schreef:
Ivo Miesen schreef:
Zo leren we meteen ook nog even hoe je in Frankrijk je fiets dient te bepakken (zie foto). Alles aan de lowriders en het stuur... Confused
Is in ieder geval een stuk beter dan de hele zooi achterop. Zo rijdt je fiets wel lekker stabiel.
Ik heb het wel eens geprobeerd, alleen mijn achtertassen en die voorop. Het voelde niet erg stabiel aan en los daarvan leidde een matige remactie al direct tot een voorwielwheelie.
Ik ga het dus niet meer doen.
Ik denk dat veel afhangt van de geometrie van de fiets waarmee je dit probeert. Ik heb over het algemeen vrij nerveuze fietsen. De jaren dat ik met een luie Koga reed deed had ik ook minder gewicht voorop, in mijn beginjaren met een Gazelle Formula raceframe dan weer bijna alle gewicht voor.

Ivo Miesen schreef:
Leon schreef:
Ivo Miesen schreef:Is in ieder geval een stuk beter dan de hele zooi achterop. Zo rijdt je fiets wel lekker stabiel.
Ik heb het wel eens geprobeerd, alleen mijn achtertassen en die voorop. Het voelde niet erg stabiel aan en los daarvan leidde een matige remactie al direct tot een voorwielwheelie. Ik ga het dus niet meer doen.
Ik denk dat veel afhangt van de geometrie van de fiets waarmee je dit probeert. Ik heb over het algemeen vrij nerveuze fietsen. De jaren dat ik met een luie Koga reed deed had ik ook minder gewicht voorop, in mijn beginjaren met een Gazelle Formula raceframe dan weer bijna alle gewicht voor.
Ik vond de onmogelijkheid om flink te remmen dan ook stukken vervelender.
Leon

whisky schreef:Hoi!

want 1 steentje op de verkeerde plek en ze kunnen je alleen nog aan je gebit identificeren...
Welk gebit? :lol:

Ik weet ut, maar het geeft wel een geweldig gevoel zo volle bak naar beneden :wink:

Leon schreef:
Ivo Miesen schreef:
Leon schreef:Ik heb het wel eens geprobeerd, alleen mijn achtertassen en die voorop. Het voelde niet erg stabiel aan en los daarvan leidde een matige remactie al direct tot een voorwielwheelie. Ik ga het dus niet meer doen.
Ik denk dat veel afhangt van de geometrie van de fiets waarmee je dit probeert. Ik heb over het algemeen vrij nerveuze fietsen. De jaren dat ik met een luie Koga reed deed had ik ook minder gewicht voorop, in mijn beginjaren met een Gazelle Formula raceframe dan weer bijna alle gewicht voor.
Ik vond de onmogelijkheid om flink te remmen dan ook stukken vervelender.
Dat vindt ik merkwaardig, ik kan met alle bagage voor net zo goed remmen.

Ivo Miesen schreef:
Leon schreef:
Ivo Miesen schreef:Ik denk dat veel afhangt van de geometrie van de fiets waarmee je dit probeert. Ik heb over het algemeen vrij nerveuze fietsen. De jaren dat ik met een luie Koga reed deed had ik ook minder gewicht voorop, in mijn beginjaren met een Gazelle Formula raceframe dan weer bijna alle gewicht voor.
Ik vond de onmogelijkheid om flink te remmen dan ook stukken vervelender.
Dat vindt ik merkwaardig, ik kan met alle bagage voor net zo goed remmen.
Ja, met mijn remmen was niks mis, maar door het gebrek aan gewicht achterop wilde de bagage voorop de hele fiets maar al te graag voorover laten kieperen.
Het komt waarschijnlijk ook omdat ik groter ben dan jij en de wielbasis van mijn fiets niet navenant langer is.
Leon

Ivo Miesen schreef:
Leon schreef:
Ivo Miesen schreef:Ik denk dat veel afhangt van de geometrie van de fiets waarmee je dit probeert. Ik heb over het algemeen vrij nerveuze fietsen. De jaren dat ik met een luie Koga reed deed had ik ook minder gewicht voorop, in mijn beginjaren met een Gazelle Formula raceframe dan weer bijna alle gewicht voor.
Ik vond de onmogelijkheid om flink te remmen dan ook stukken vervelender.
Dat vindt ik merkwaardig, ik kan met alle bagage voor net zo goed remmen.
moet je betere remmen monteren. Met wat simpele aannames kom ik zo op 30% meer mogelijke remvertraging met de bagage achterop ipv voorop. Moet je toch kunnen merken

willem.megens schreef:
Franke schreef:De keren dat we gesneden zijn was in het buitenland door Nederlanders...
Idd valt me op dat best veel Nederlandse automobilisten zodanig 'gewend' zijn aan fietsers dat ze denken er wel even vlak langs te kunnen. Op de een of andere manier zijn dat vooral mannelijke bestuurders in Audi's en Volkswagens (hoe zo vooroordelen :roll: ). Bij onze directe buurlanden voel ik me veiliger op de weg (fietspaden niet meegerekend), al blijft het oppassen.
Dat kan ik niet geheel onderschrijven. Tijdens een rit 2 weken geleden tussen Ibbenburen en Bad Ibuurg in het Teutoburgerwoud, raasden ook Duitse kenteken langs me heen en sneden ook regelmatig af. Ook Franse autobestuurders zijn niet vies van afsnijden. In dat land vallen al jaren de meeste dodelijke verkeersslachtoffers.

Leon schreef:Ja, met mijn remmen was niks mis, maar door het gebrek aan gewicht achterop wilde de bagage voorop de hele fiets maar al te graag voorover laten kieperen.
Het komt waarschijnlijk ook omdat ik groter ben dan jij en de wielbasis van mijn fiets niet navenant langer is.
Of eerder doordat ik een stuk dieper zit, dus een lager zwaartepunt. En daarbij ook nog eens bij fors remmen met m'n kont naar achteren ga hangen. Niet zozeer vanwege de remwerking maar omdat ik met een lang zadel tussen m'n bovenbenen geklemd de fiets wat beter in bedwang heb.
Meestal zal veel gewicht van voren ook toegepast worden op fietsen die nogal racy gebouwd zijn, en daar zit je vanzelf een stuk dieper. En die racy-er fietsen hebben dan ook de geometrie waarbij meer gewicht voorop een voordeel is.

Bob&Marguérite schreef: [plaatje]
Volgens mij bedoeld Robertjan dit soort wegen.
Precies, of zoiets:
Afbeelding

En onverhard zoiets:
Afbeelding
Ook heb ik onverhard weleens 4km/u naar beneden gefietst op een onverharde snelweg. Ook dat bleek té enthousiast. Uiteraard kun je rechtdoor best doorkarren, maar ik houd altijd in het achterhoofd wat Whisky hierboven zegt (steen, gebit, etc...).
Jan Eleveld schreef:Niets is zo erg om na een inspannende klim remmend naar beneden te moeten.
Ach, wat is een klein stukje naar beneden remmen nou op 4 volle dagen klimmen. Oké, ik geef toe, dat is niet op elke tocht. Maar anderhalve dag klimmen achter elkaar komt toch al gauw wel elke vakantie een keer voor. Ik maak van het afdalen dan ook geen gevaarlijke onderneming. De tandarts is immers m'n grootste vriend niet! :lol:
Jan Eleveld schreef:Overigens is 40 kg bepakking in mijn ogen wel belachelijk veel.
Als je alleen fietst, dagenlang geen betrouwbaar drinkwater tegenkomt (ook niet te zuiveren/filteren) en ook geen winkeltjes om je eten te kopen, dan gaat het gewicht al gauw omhoog. Zeker als je ook nog wat klimspulletjes meeneemt e.d., en een dSLR meeneemt. Gelukkig heb ik heel veel demping in m'n fiets: het hele stalen frame dempt de schokken! Da's nog iets meer demping dan een 120mm veerweg in een ATB :wink:...

Robertjan schreef:
Jan Eleveld schreef:Overigens is 40 kg bepakking in mijn ogen wel belachelijk veel.
Als je alleen fietst, dagenlang geen betrouwbaar drinkwater tegenkomt (ook niet te zuiveren/filteren) en ook geen winkeltjes om je eten te kopen, dan gaat het gewicht al gauw omhoog.
Precies! In centraal Azie zat ik op 30kg bagage, in Tibet op 40, vooral vanwege etensvooraden. Hier in beschaafd en aangeharkt europa rij ik `slechts`met twee achtertassen en een stuurtas :D Tis dus maar net waar je onderweg bent.
Maar ook in europa ben ik altijd voorzichtig in het verkeer. Hoe vaak automobilisten ineens de autodeur opengooien :? Met 60kmh ligt die er dus echt uit net als jij en je fiets :shock:

Fiets de wereld (soms met 40kg bagage),
whisky

whisky schreef:Hoe vaak automobilisten ineens de autodeur opengooien
Hier in Bergen op Zoom is vorige week nog een mevrouw aan zo'n botsing overleden. De beste Belg (de automobilist) gaf aan dat hij toch echt goed had gekeken. Dan vraag ik me af: als hij zo goed gekeken heeft, hoe kan het dan tóch gebeuren? Volgens mij heeft hij net als veel automobilisten gewoon klakkeloos de deur open gegooid.
Was trouwens een mevrouw van tegen de 80, meen ik gelezen te hebben in de krant. Die fietsen meestal niet hard, maar dus toch hard genoeg om lelijk neer te komen. Dan wil ik niet weten hoe ik als sportieve fietser terecht kan komen.... :roll:

Ik fiets daarom altijd met >50cm tussenruimte langs geparkeerde auto's, hoe lullig het soms ook is voor andere automobilisten achter me (is gewoon "hun" eigen schuld dus overigens: oorzaak --> gevolg). Ik kan nog lang doorgaan over de lompheid van zulk gedrag, maar ik laat het hier maar even bij.