Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsmaat 19" of 21" - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsmaat 19" of 21"

De kans dat 21 inch te groot is voor iemand van 1,78m lijkt me heel reëel. Het lijkt me meer een maat voor iemand van 1,90 of langer. Ik heb zelf een 21,5 inch mtb voor de verhuur en alleen mensen van 1,90 of langer zitten er goed op.

Misschien nog een andere aanwijzing dat je met 21" verkeerd zit. Je bent 7 cm korter dan de gemiddelde Nederlandse man. De middenmaat van Santos (en vele andere merken) is 19". Trek je conclusie.

Jan Eleveld schreef:De kans dat 21 inch te groot is voor iemand van 1,78m lijkt me heel reëel. Het lijkt me meer een maat voor iemand van 1,90 of langer. Ik heb zelf een 21,5 inch mtb voor de verhuur en alleen mensen van 1,90 of langer zitten er goed op.

Misschien nog een andere aanwijzing dat je met 21" verkeerd zit. Je bent 7 cm korter dan de gemiddelde Nederlandse man. De middenmaat van Santos (en vele andere merken) is 19". Trek je conclusie.
Ik ben 1,79 m met vrij korte benen en heb laatst proefritten gemaakt op zowel een 19" als 21" Santos Travelmaster alu.
De 19" zat uitstekend, op de 21" kon ik ondanks verstellen van zadel en stuur geen goede zitpositie vinden.

wel ik ben ook op zoek naar een nieuw frame.
ongeveer hetzelfde als jij zoekt, een atb trekking.
ben 1.76, dus ongeveer jouw lengte, heb wel vrij lange benen 86.5cm

heb zelf een 20" atb en die is veeeel en veeel te groot voor mij (ik heb een kort bovenlijf dus (allé relatief, het is maar als je binnenbeenlengte of torso 50% of meer van je lengte uitmaken dat je mag stellen dat je maat groter of kleiner nodig hebt ivm de bovenbuislengte)

ik met mijn relatief korte torso en iets langere benen heb nood aan een 18 inch. een 21 inch is echt een joekel van een frame, en voormij zou dat niet meer gaan, je kan de stuurpen superkort nemen, iets van een paar cm, maar het stuurgedrag wordt zo nerveus en lastig dat dat niet leuk meer is.

je laten opmeten is idd al iets in de goede richting. je kan altijd je laten opmeten 40-60 euro betalen en dan weet je perfect waar je moet naar zoeken, en hoe je dan die fiets moet afstellen. ik denk dat dit het geld zeker waard is.

als je toch op goed geluk gaat, dan is die 19" een veiligere keuze, een iets langere stuurpen geeft iets rustiger sturen, dat is een optie die meer realistisch is dan een te korte.

veel geluk

ps: en hoe lang waren die proefritten eigenlijk, toen ik mijn 20 inch kocht (slechte fietsenmaker) dacht ik, tiens zit wel voorover, maarja dat moet zo zijn, totdat je eens gepakt en gezakt 10 uur in het zadel zit, je kont voel je niet meer omdat het steunoppervlak zo klein is geworden, je handen dragen een pak gewicht en je ellebogen doen mega pijn, om nog maar over nek pijn te zwijgen.

Kortom, de werkelijk belangrijke maat is de lengte van het frame. Om je een idee te geven: ik ben 177cm lang, en de horizontale bovenbuis lengte van mijjn fiets is 56 cm. Niet iedereen heeft dezelfde proporties, of dezelfde wensen, maar dit is perfect bij mij.
Wim

de lengte van de fiets lijkt mij ook het belangrijkste,
maar naast de lengte van de bovenbuis ook de lengte van de voorbouw.

Ik zit nog eens naar het tabelletje te kijken van de Santos maten, en zie nu dat Santos volgens mij de alu travelmaster korter heeft gemaakt. Ik heb er hier eentje staan van mijn vrouw (model 2005), en die 15 inch fiets heeft een 550mm bovenbuis. Dat was ook veel te lang, en je zag ook dat in werkelijkheid bijna alle berijders van alu Travelmasters er extra korte flink sloping stuurpennen op zetten. Maar als ik gelijk heb is de ene Travelmaster dus niet hetzelfde als de andere. Hoe dan ook: de horizontalke bovenbuis lengte is de kritische maat. Veel atb's zijn relatief lang voor een sportieve zit. Voor vakantiefiets waar je veel langer op zit dan op een atb is dat een minder goed idee.
Wim