wel ik ben ook op zoek naar een nieuw frame.
ongeveer hetzelfde als jij zoekt, een atb trekking.
ben 1.76, dus ongeveer jouw lengte, heb wel vrij lange benen 86.5cm
heb zelf een 20" atb en die is veeeel en veeel te groot voor mij (ik heb een kort bovenlijf dus (allé relatief, het is maar als je binnenbeenlengte of torso 50% of meer van je lengte uitmaken dat je mag stellen dat je maat groter of kleiner nodig hebt ivm de bovenbuislengte)
ik met mijn relatief korte torso en iets langere benen heb nood aan een 18 inch. een 21 inch is echt een joekel van een frame, en voormij zou dat niet meer gaan, je kan de stuurpen superkort nemen, iets van een paar cm, maar het stuurgedrag wordt zo nerveus en lastig dat dat niet leuk meer is.
je laten opmeten is idd al iets in de goede richting. je kan altijd je laten opmeten 40-60 euro betalen en dan weet je perfect waar je moet naar zoeken, en hoe je dan die fiets moet afstellen. ik denk dat dit het geld zeker waard is.
als je toch op goed geluk gaat, dan is die 19" een veiligere keuze, een iets langere stuurpen geeft iets rustiger sturen, dat is een optie die meer realistisch is dan een te korte.
veel geluk
ps: en hoe lang waren die proefritten eigenlijk, toen ik mijn 20 inch kocht (slechte fietsenmaker) dacht ik, tiens zit wel voorover, maarja dat moet zo zijn, totdat je eens gepakt en gezakt 10 uur in het zadel zit, je kont voel je niet meer omdat het steunoppervlak zo klein is geworden, je handen dragen een pak gewicht en je ellebogen doen mega pijn, om nog maar over nek pijn te zwijgen.