Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verschillende vragen over fietsvakantie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

verschillende vragen over fietsvakantie

bedankt voor de uitgebreide lijst met wollen items! dank je voor je moeite!

wat heb je aan een muts als je ook ene helm hebt of doe je die eronder? en: heb je een merk/type van handschoenen waarmee ik bever in kan?

bosgod schreef: Bovendien stinkt het niet en kan je het gerust meerdere dagen op de fiets dragen.I
Precies, 24 dagen ZONDER wassen :oops: en geen luchtje bij mijn Icebreaker Techtop 260 8)

Ook ik pleit altijd voor (merino)wol. IDEAAL spul gewoon. Die schapen hebben het niet voor niks :-) Daarom fiets ik ook met wolle sokken en sandalen

Met 2 paar wolle sokken had ik ook bij -15C warme voeten en bij 40+ graden en 1 paar dunne wollen sokken waren mijn voeten heerlijk koel. Dit alles omdat zweet zich in sandalen niet ophoopt zoals in een schoen en wol goed in staat is vocht op te nemen en af te geven en nog veel meer fancy eigenschappen heeft.

Bij 40C in Iran:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=1160

En -10C in Tibet (Khitai Pan, 5120m, grens Axai Chin), Ik was wel moe maar mijn voeten waren warm :)
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=2609

Fiets de wereld (met wollen kleding),
Whisky

lola schreef:wat heb je aan een muts als je ook ene helm hebt of doe je die eronder? en: heb je een merk/type van handschoenen waarmee ik bever in kan?
Voor handschoenen maakt het niet zoveel uit welk merk. Waar het omgaat is dat ze warm zijn, wind en waterdicht. Zelf heb ik goedkope leren handschoenen van de Hema en als het echt koud is draag ik daaronder Jawel :wink: maino wollen onderhandschoenen. Opnieuw meerder laagjes zodat je kan varieren.

Een muts is tegen de kou. Warmteverlies via het hoofd is aanzienlijk. Precies weten doe ik het ook niet maar ik dacht dat het in de orde van 25% is. Dus 25% van alle lichaamswarme verlies je via het hoofd. Een fietshelm is nu juist gemaakt om op warme dagen zo koel mogelijk aan te voelen. Verwacht daar dus minder warmteisolatie van. Als het echt koud is dus muts aan onder de helm eventueel. Overigens wel eens op de site van m-ginering het artikel gelezen over helmen op de fiets?

catemaron schreef:Overigens wel eens op de site van m-ginering het artikel gelezen over helmen op de fiets?
Ojee, die arme helmen altijd :roll: :D

Fiets de wereld (met muts, zonder helm),
Whisky

Als je een helm van 10 hoog gooit, valt 'ie kapot.
Als je een muts van 10 hoog gooit, blijft 'ie heel.

Doe mij dan maar een muts of pet :D.

Ben het wel met Catemaron eens. Kies in elk geval winddichte handschoenen, ik heb een stel Extemities die goed voldoen.

Helm en muts hebben niets met elkaar te maken, behalve dat ze op je hoofd zitten. Ik heb zelfs wel eens gelezen dat je 60% van je lichaamswarmte via nek en hoofd kan verliezen. Daarom is een muts handig in de kou.

OK misschien had ik dit beter bij kletspraat kunnen zetten. Maar ziet er wel lekker warm uit. Het is het ultieme alles in 1 kledingstuk. Die trek je 1 keer aan en aan het eind van de reis weer uit.

Afbeelding

http://www.selkbag.nl/

Hoi1

:shock: Lang niet gek :P Een nadeel van de selkbag is alleen dat het 1 grote zak is en dat je geen handschoenen en schoeisel kunt dragen.

Dan is die van Exped denk ik handiger:
Afbeelding

En de fietshelm past er zeker onder :D

Fiets de wereld,
Whisky

Ps:
Waar zijn de mouwen?? :roll:

Robertjan schreef:Als je een helm van 10 hoog gooit, valt 'ie kapot.
Als je een muts van 10 hoog gooit, blijft 'ie heel.

Doe mij dan maar een muts of pet :D.
Mee eens. Ik bedoel zo'n opvouwbare helm (=muts) is in deze crash test gewoon de sterkste. :P

Niet alleen onzin, ook on-topic kan ik een bijdrage leveren:

Bij een muts denk ik al gauw aan 2 Buff-sjaaltjes. Met 1 kun je al een muts maken, met 2 heb je daarnaast ook een nekwarmer (kun je alleen de ogen vrij houden).

Wordt het kouder dan iets onder het vriespunt, dan kun je denken aan een muts voor onder de helm. Er zijn vele diktes hierin (thermo-ondergoed, PowerStretch-fleece (of ander merk), WindStopper-fleece (of ander merk), 300 dikte fleece), dus wat het beste is hangt van de situatie af. Prettig allround is wel de Buff i.c.m. een WindStopper muts voor onder de helm.

Bij handschoenen gaat het om comfort: dikkere kussens=prettiger. Ik moet wel altijd oppassen voor sluitingen die "aan elkaar" zijn vastgestikt en elastisch zijn: ik heb van Agu eens zoiets gehad, en dat was in no-time "van elkaar" losgetrokken. Bij mij moet het dus elkaar overlappen en voldoende vast zitten, liefst ook niet te elastisch.
O.h.a. zijn handschoentjes zonder vingerkootjes voldoende. Alpen in april kan vanalles zijn, dus neem ook warmere mee.
Tegen regen heb ik losse overwanten van Gore-Tex. Zo lang het niet te nat is trek ik deze niet aan. Hetzelfde voor de voeten: waterdichte sokken van SealSkinz. Zo lang het niet te nat is: niet aan.

Mijn regenjack is heel basaal en aansluitend (tegen klapperen in de wind), weegt slechts 230 gram, en is vuistdik. Toch is dit ook gelijk m'n windjack, omdat het van eVent is: geen plastic, wel kunststof. En voor mij het eerste waterdichte materiaal wat ook net zo goed ademt als een windjack, zodat ik dat niet meer meeneem.

Let op met wol op langere tochten waarbij het uitgewassen moet worden: VAUDE-ondergoed en Patagonia drogen beduidend sneller, daarna Helly Hansen, wol van Patagonia, en ergens als laatste droog zijn Craft en IceBreaker.
Ja, de uitslag van deze test is anders dan de Op Pad-test: waarschijnlijk is daar ook de advertentie-inkomsten in verwerkt... (en de verschillen zijn groot: >12 uur ....)

Let op met wol op langere tochten waarbij het uitgewassen moet worden: VAUDE-ondergoed en Patagonia drogen beduidend sneller [...] Ja en de verschillen zijn groot: >12 uur ....)
Inderdaad, wol heeft tijd nodig om (volledig) te drogen...maar wol dat nat is is niet oncomfortabel...het blijft warm en isoleren.
Bovendien als je het nat aantrekt droogt het ook nog eens sneller ( ik zou nu een lachende emoticon kunnen plaatsen maar ik bedoel het toch zeer serieus)

wederom groetend,
Gilbert

ik ga voor de mummie! :lol: (lekker lege fietstassen) vraag:waterdichte sokken is dat naar als het niet nat is? ik zat inderdaad ook met de schoenen. ik ben niet zo'n sandalenfan, maar na de stoere plaatjes van whisky kan het best zie ik. neem je dus sealskinsokken en 1 paar dunne mee? en: wat is een buff? ik begijp een soort sjaaltje dat je kan vouwen?

en..nu ik toch in gezelschap ben van fietsers met veel ervaring: ik heb gehoord dat je iets mee kunt nemen dat een signaal uitzend waardoor men je kan vinden, als je ergens in een ravijn valt. klopt dat en zoja: waar haal je zoiets? en pepperspray?iemand ervaring? dank jullie voor goede tips!

lola schreef:vraag:waterdichte sokken is dat naar als het niet nat is? ik zat inderdaad ook met de schoenen. ik ben niet zo'n sandalenfan, maar na de stoere plaatjes van whisky kan het best zie ik. neem je dus sealskinsokken en 1 paar dunne mee?
Ja, nee.
Ze zijn naar als gewone sokken. Stug, klam als het warm weer is. Ik trek ze dan ook over m'n gewone sokken heen, of trek die eerst uit. 3 paar gewone sokken gaan mee: 1 paar aan en 2 paar bij. En dan dat paar waterdichte erbij.
lola schreef:en: wat is een buff? ik begijp een soort sjaaltje dat je kan vouwen?
Precies. Je kan er ook een soort piratenmuts van maken voor als het warm is. Of als col gebruiken.
Het is redelijk windafstotend, heerlijk dun, snel droog. In de jungle elke half uur even de andere kant boven je wenkbrouwen vouwen, zodat die natte kant kan drogen. In het koude hooggebergte zorgen dat die goed over je oren heen zit, en dat die daar niet oprolt.

lola schreef:en..nu ik toch in gezelschap ben van fietsers met veel ervaring: ik heb gehoord dat je iets mee kunt nemen dat een signaal uitzend waardoor men je kan vinden, als je ergens in een ravijn valt. klopt dat en zoja: waar haal je zoiets? en pepperspray?iemand ervaring? dank jullie voor goede tips!
Wat ik wel ken is de Recco die in skikleding zit. Heb er dus een in mijn skibroek die ik dit weekend zeker meeneem. Niet omdat ik bang ben in een ravijn te vallen, maar wel omdat dat heeeeeel lekker warm is als je 'savonds in/voor je tentje zit 8)

Pepperspray heb ik soms bij me, nog nooit gebruikt :oops:

Groet

Jans

waar heb je die pepperspray gekocht als ik vragen mag? die buff lijkt me inderdaad heel makkelijk.

lola schreef:waar heb je die pepperspray gekocht als ik vragen mag?
Pepperspray is in Duitsland vrij verkrijgbaar, hint hint :-) Ik heb het ook bij me op reis maar nog nooit gebruikt. Wel mijn stok. Ik HAAT doorgedraaide wilde honden :evil:

Fiets de wereld (met spray en stok),
Whisky

lola schreef:waar heb je die pepperspray gekocht als ik vragen mag? die buff lijkt me inderdaad heel makkelijk.
Hai Lola,

Heb ik inderdaad in Duitsland bij een webwinkel gekocht. Even googelen en je hebt zo adressen.
Ook Rose Versand( een grote web/echte winkel voor alles wat met fietsen te maken heeft) verkoopt het.

Groet

Jans

lola schreef:ik ga voor de mummie! :lol: (lekker lege fietstassen) vraag:waterdichte sokken is dat naar als het niet nat is? ik zat inderdaad ook met de schoenen. ik ben niet zo'n sandalenfan, maar na de stoere plaatjes van whisky kan het best zie ik. neem je dus sealskinsokken en 1 paar dunne mee? en: wat is een buff? ik begijp een soort sjaaltje dat je kan vouwen?
over stinken gesproken. Als je die waterdichte sokken na een dagje uittrekt :shock: . Tjonge dat is pas echt alarmfase rood en gasmaskers op :oops: