door
Sephi » do 13 mar, 2008 13:30
waar komt het fenomeen opgang komen vandaan? het enige wat ik zo 1-2-3 kan verzinnen is dat het omliggende materiaal heter word en dus ook gaat functioneren als straler oid.
Daarnaast las ik bij iemand dat deze een fleece hoesje om z'n brander heen wilde maken(of ik heb het verkeerd begrepen uiteindelijk). Fleece smelt uitermate makkelijk
dus je kan je brander half ver-plastificeren als je er fleece omheen gooid
Wat betreft explosie gevaar van Brand
vloeistoffen:
Het valt allemaal wel mee, zolang je zorgt dat de tank niet heet(in een vuur laten liggen is bijv niet slim) wordt en er zoiets als overdruk ontstaat loopt het wel los. Ik spreek uit jaren ervaring met ouwe primus 2-4-6 kops branders. Daar zijn aardig wat lompe dingen mee uitgehaald en het is eigenlijk 99,999% van de keren goed gegaan(ik weet van een perdio van 10 jaar tijd, 1 ongeluk).
Uiteraard ontbranden bepaalde vloeistoffen sneller. Maar ik heb steek vlammen gehad met spiritus bij onze kachel thuis. maar ook ken ik ze van de primussen en MSR's. en ouwerwetse benzine branders(overdruk, noodventiel plopt open, en m'n vader had een gratis ontharing voor z'n onderbenen.)
En zelfs als je tankje in de fik staat: door de geringe hoeveelheid zuurstof die erbij zou kunnen komen(open tank, zonder dop etc) brand deze nog langzaam leeg tot ergens het einde, wanneer je misschien een optimaal mengsel lucht-brandstof krijgt, en je een mooie steekvlam genereert.(of zijn er hier mensen die hun vlam van de brander, door de toevoer de 95% lege tank in krijgen?
)
en last but not least: Wijnand, het hoeft idd niet allemaal high tech, een trianga kan ook, mits goed gebruikt, prima werken en volstaan.