Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koken op spiritus - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

koken op spiritus

Willem Jongman schreef:Marten, weet je dit wel heel zeker? Ik heb altijd begrepen dat benzine onder zuilke omstandigheden kan ploffen.
Alles kan ploffen. Completa, kunstmest, bloem, zaagsel en ook methanol/lucht of benzine/lucht mengsels. De alcohol achtige brandstoffen hebben daarbij nog als nadeel dat ze met een kleurloze vlam branden, In de felle zon pak je dus makkelijk een gloeiend hete brander op, om het over bijvullen maar helemaal niet te hebben.

Hoi!

Bedoel je dat je er meer energie in moet stoppen om het te laten ontbranden of dat spiritus minder energie levert en daarom veiliger is?

Gewoon je spullen op orde hebben en dan lekt er niks :-)
En dan lekker V-power tanken bij de Shell. Dan kookt het eten in notime, wooohoo :D

Fiets de wereld (koken op v-power),
Whisky
Spiritus ontbrandt minder gauw bij een vonk dan bvb benzine, en levert ook een minder hoge temperatuur. Dus met spiritus kun je wat meer risico's nemen, al doe je met vuur altijd een beetje veilig.

Voor vorige zomer zag ik dat koken op gas laat staan benzine helemaal niet zitten. Terwijl het met een goede brander helemaal geen probleem is, het aansteekmoment is het lastigste, zeker als je brander wat vuil is. Ik kook liever met een wijdbeense brander a la omnifuel, dan met een wankel gaspitje van campingaz. Maar goed da's een andere discussie.

Willem

Willem Jongman schreef:De brander zelf kan veel lichter zijn. Een Trangia branderpot weegt 100 gram, en een standaard ook nog zoiets. Een Trangia mini set van brander, pan en een koekenpan weegt minder dan 300 gram aHeel erg freaky branders zijn nog aardig wat lichter. Dus wie een paar dagen het hooggebergte in wil heeft zo een erg lichte brander.

Kortom, het zijn wat mij betreft branders voor het ultralight gebeuren.
Tot slot zijn het heel simpele branders: er kan niets aan kapot gaan, en ploffen doen ze evenmin
Wim
Hoi Willem,

Als ik in het hooggebergte ben neem ik lekker gas mee en als het niet anders kan een benzine brander. Bij kou is het belangrijk om zo snel mogelijk warm te zijn en 20 minuten wachten tot het water kookt is dan veel te lang. Dan liever wat meer gewicht. Maarja, ieder het zijne :-)
Geinig zijn ze natuurlijk wel maar ik zou er nooit eentje serieus willen gebruiken. Het zijn meer hobby dingen. Beetje een brandertje in elkaar prutsen en zo. Erg leuk allemaal maar niet geschikt voor het echte werk.

Fiets de wereld,
Whisky

Over benzine had ik nog een interessante correspondentie met Optimus. Zij wezen zeer nadrukkelijk op de gevaren van autobenzine. Daar zitten zeer carcinogene additieven in, ook, of misschien wel juist, in loodvrij. Zelf gebruik ik altijd petroleum, en zal dat ook met mijn nieuwe multifuel brander blijven doen. Dat was trouwens ook het advies van Optimus. Petroleum explodeert veel moeilijker, en de emisssies zijn ook veel minder problematisch.
Wim

Willem Jongman schreef:Over benzine had ik nog een interessante correspondentie met Optimus. Zij wezen zeer nadrukkelijk op de gevaren van autobenzine. Daar zitten zeer carcinogene additieven in, ook, of misschien wel juist, in loodvrij. Zelf gebruik ik altijd petroleum, en zal dat ook met mijn nieuwe multifuel brander blijven doen. Dat was trouwens ook het advies van Optimus. Petroleum explodeert veel moeilijker, en de emisssies zijn ook veel minder problematisch.
Wim
Ook zonder additieven begint benzine met (uit mijn hoofd) 10% benzeen :D

msds rulez ;)

Ik geloof dat ik in feite ook gas kan gebruiken op die omnifuel, nog nooit gedaan overigens, misschien toch eens over peinzen.

Willem

Leuk dat opnieuw inloggen na een bepaalde tijd (30 min?), kan ik mn reactie opnieuw schrijven... niet dus :(

Leuk om te lezen hoe dit forum werkt. Er ontstaat al snel een uitgebreide discussie. Omdat ik de triangia brander nog had liggen (inderdaad aangeschaft voor een trekking in de bergen) en al genoeg geld heb uitgegeven aan fietsspullen voor mijn komende reis heb ik besloten de brander te gebruiken. Hij is inderdaad erg licht en compact. Voldoet na de test prima voor het koken van kleine hoeveelheden zoals pasta en rijst voor 1 persoon. Nog een opmerking: de spiritus branders moeten even op gang komen. Na een aantal minuten gaat ie harder branden en wordt alles veel heter. Je kan hem dan evt. terug regelen.

Bedankt voor jullie tips en suggesties.

Wijnand

En mocht het niet lukken, dan kan het altijd nog zo:
Afbeelding

waar komt het fenomeen opgang komen vandaan? het enige wat ik zo 1-2-3 kan verzinnen is dat het omliggende materiaal heter word en dus ook gaat functioneren als straler oid.

Daarnaast las ik bij iemand dat deze een fleece hoesje om z'n brander heen wilde maken(of ik heb het verkeerd begrepen uiteindelijk). Fleece smelt uitermate makkelijk ;) dus je kan je brander half ver-plastificeren als je er fleece omheen gooid ;)

Wat betreft explosie gevaar van Brandvloeistoffen:
Het valt allemaal wel mee, zolang je zorgt dat de tank niet heet(in een vuur laten liggen is bijv niet slim) wordt en er zoiets als overdruk ontstaat loopt het wel los. Ik spreek uit jaren ervaring met ouwe primus 2-4-6 kops branders. Daar zijn aardig wat lompe dingen mee uitgehaald en het is eigenlijk 99,999% van de keren goed gegaan(ik weet van een perdio van 10 jaar tijd, 1 ongeluk).

Uiteraard ontbranden bepaalde vloeistoffen sneller. Maar ik heb steek vlammen gehad met spiritus bij onze kachel thuis. maar ook ken ik ze van de primussen en MSR's. en ouwerwetse benzine branders(overdruk, noodventiel plopt open, en m'n vader had een gratis ontharing voor z'n onderbenen.)

En zelfs als je tankje in de fik staat: door de geringe hoeveelheid zuurstof die erbij zou kunnen komen(open tank, zonder dop etc) brand deze nog langzaam leeg tot ergens het einde, wanneer je misschien een optimaal mengsel lucht-brandstof krijgt, en je een mooie steekvlam genereert.(of zijn er hier mensen die hun vlam van de brander, door de toevoer de 95% lege tank in krijgen? :?: )


en last but not least: Wijnand, het hoeft idd niet allemaal high tech, een trianga kan ook, mits goed gebruikt, prima werken en volstaan.

wwwillem schreef:Dus met spiritus kun je wat meer risico's nemen
Misschien zijn benzinebranders daarom zo veilig: iedereen vindt het eng. De echt engste dingen die ik heb gezien zijn dan ook een foutje met een gasbrander waarbij je het gas in vloeibare vorm over de tegels zag stromen en een ongelukkige die zijn spiritusbrander wilde uitblazen (NIET DOEN, GEBRUIK HET DEKSELTJE).
Leon

idd,

als ik een lijstje zou moeten geven over de veiligheid van een brandstof krijg je eerst de vaste brandstoffen dan de alcohol brandstoffen, vervolgens de benzine en diesel achtige brandstoffen en als laatste Gasvormige. Heb met de scouting al een aantal maal mogen mee maken dat het met gas mis ging, met andere brandstoffen nog nooit.... Het grote voordeel van gas boven de rest is dat je deze niet hoeft voor te verwarmen en dat ze met minimale middelen willen ontbranden... houd maar eens een gasbrander op de kop... krijgje behoorlijke steekvlammen. Zelf eens mijn benzine brander omgekegeld maar naast wat morsen van water weinig aan de hand.

Ook heb ik wel eens een handige harry een prikblik zien vervangen door de beugels weg te klappen, een nieuw blik eronder te steken en vervolgens hard te rammen op de rand van een bakje totdat hij de beugels er weer onder kon klikken... de schroefdraad was scheef gedraaid van de prikker/ branderkop.... dan vraag je je af.

Kook zelf meestal op benzine. Maar wil in de toekomst nog proberen over te schakelen op petroleum oid...

Bas

Leon schreef:
wwwillem schreef:Dus met spiritus kun je wat meer risico's nemen
Misschien zijn benzinebranders daarom zo veilig: iedereen vindt het eng. De echt engste dingen die ik heb gezien zijn dan ook een foutje met een gasbrander waarbij je het gas in vloeibare vorm over de tegels zag stromen en een ongelukkige die zijn spiritusbrander wilde uitblazen (NIET DOEN, GEBRUIK HET DEKSELTJE).
Leon
Ik ben altijd tevreden als het brandertje weer ingepakt is, en ook dat van de buurman op een drukke stadcamping, van je eigen weet je dat je veilig bezig bent, ten minste dat hoop je. Maar van de buurman, ben je a gauw wat minder zeker.

Willem

Sephi schreef:waar komt het fenomeen opgang komen vandaan? het enige wat ik zo 1-2-3 kan verzinnen is dat het omliggende materiaal heter word en dus ook gaat functioneren als straler oid.

Daarnaast las ik bij iemand dat deze een fleece hoesje om z'n brander heen wilde maken(of ik heb het verkeerd begrepen uiteindelijk). Fleece smelt uitermate makkelijk ;) dus je kan je brander half ver-plastificeren als je er fleece omheen gooid ;)

Wat betreft explosie gevaar van Brandvloeistoffen:
Het valt allemaal wel mee, zolang je zorgt dat de tank niet heet(in een vuur laten liggen is bijv niet slim) wordt en er zoiets als overdruk ontstaat loopt het wel los. Ik spreek uit jaren ervaring met ouwe primus 2-4-6 kops branders. Daar zijn aardig wat lompe dingen mee uitgehaald en het is eigenlijk 99,999% van de keren goed gegaan(ik weet van een perdio van 10 jaar tijd, 1 ongeluk).

Uiteraard ontbranden bepaalde vloeistoffen sneller. Maar ik heb steek vlammen gehad met spiritus bij onze kachel thuis. maar ook ken ik ze van de primussen en MSR's. en ouwerwetse benzine branders(overdruk, noodventiel plopt open, en m'n vader had een gratis ontharing voor z'n onderbenen.)

En zelfs als je tankje in de fik staat: door de geringe hoeveelheid zuurstof die erbij zou kunnen komen(open tank, zonder dop etc) brand deze nog langzaam leeg tot ergens het einde, wanneer je misschien een optimaal mengsel lucht-brandstof krijgt, en je een mooie steekvlam genereert.(of zijn er hier mensen die hun vlam van de brander, door de toevoer de 95% lege tank in krijgen? :?: )


en last but not least: Wijnand, het hoeft idd niet allemaal high tech, een trianga kan ook, mits goed gebruikt, prima werken en volstaan.
Bedankt voor je tips. Het opgang komen is echt aanwezig! Als je de brander aansteekt dan brand hij eerst een beetje flauw/licht, na enkele minuten gaat hij dan harder en fellerbranden. Dit komt waarschijnlijk omdat er een soort venturie (schoorsteeneffect) werking op gang komt.

gr. Wijnand

wijnand schreef: Bedankt voor je tips. Het opgang komen is echt aanwezig! Als je de brander aansteekt dan brand hij eerst een beetje flauw/licht, na enkele minuten gaat hij dan harder en fellerbranden. Dit komt waarschijnlijk omdat er een soort venturie (schoorsteeneffect) werking op gang komt.

gr. Wijnand
De opgewarmde spiritus verdampt sneller en meer

B@se schreef:als ik een lijstje zou moeten geven over de veiligheid van een brandstof krijg je eerst de vaste brandstoffen dan de alcohol brandstoffen, vervolgens de benzine en diesel achtige brandstoffen en als laatste Gasvormige.
Dan vergeet je wel een paar dingen:
* Wasbenzine is stukken minder giftig dan methanolhoudende alcoholen en andere benzines.
* Diesel is minder brandgevaarlijk dan alle andere brandende vloeistoffen. Probeer maar eens een plasje koude diesel aan te steken; lukt niet. Ook zal het je niet zomaar lukken om een ruimte te vullen met dieseldamp en dan een explosie te krijgen.
Echte veiligheidsbeoordelingen houden ook rekening met de beleving door de gebruiker. In de verkeerswereld is dat effect ook bekend, en ik denk dat de meesten van jullie de voorbeelden wel kennen: op kruispunten die er angstwekkend gevaarlijk uitzien gebeuren vaak heel weinig ongelukken, terwijl op sommige onopvallende plekken regelmatig doden vallen, terwijl het daar niet eens druk is.
Leon