door
Wim » zo 09 mar, 2008 09:50
Marten, weet je dit wel heel zeker? Ik heb altijd begrepen dat benzine onder zuilke omstandigheden kan ploffen.
Nu even over spiritusbranders. De ene spiritus brander is de andere niet. De grote Trangia's (de 27 voor 1-2 personen en de 25 voor 2-3 personen) maken gebruik van een slim systeem om de lucht langs de brander te sturen, en een geintegreerd windscherm. Daardoor halen ze nog best veel warmte uit een spiritusbrandertje. Als je meer warmte wilt (of meer keuze in brandstof), dan moet je er een multifuel brander in hangen. Ik heb hier laatst al iets over geschreven onder het kopje Trangia met Optimus Nova.
De hele kleine Trangia mini die jij hier afbeeldt is veel simpeler, en is wel heel licht, maar ontbeert de efficiency van het geintegreerde syteem. Er zijn meer van zulke ultralight alcohol branders. Zie
http://art.simon.tripod.com/Stoves/ voor een uitgebreid (maar niet compleet) overzicht. De twee beste op dit moment zijn allebei branders die het geintegreerde Trangia principe gebruiken voor een hele kleine ultralight brander: de Clikstand en de Caldera (zie mijn andere post voor de links). De Caldera is het meest efficient, maar je kunt er alleen mee opwarmen en koken, en niet bakken. Dat is mooi voor een amerikaans lang weekend met gevriesdroogde maaltijden, maar niet voor een langere fietsreis. Daarom lijkt de Cklikstand mijn persoonlijke favoriet (ik denk dat ik er maar eens eentje ga bestellen, duur is het niet). Voor al deze branders geldt wel dat de warmteopbrengst niet heel hoog is, en dat je het hele lage gewicht betaalt met een hoger brandstofgebruik, en dus gewicht. Ze zijn dus ideaal voor een korte solo trip van een paar dagen, maar naarmate je langer gaat, en naarmate er meer mensen mee gaan, wordt het minder interessant, en kun je beter een multifuel brander meenemen (liefst een geintegreerde zoals de Trangia Nova combinatie of de nieuwe Primus Etapower MF).
Ik hoorde net gisteren van Clikstand dat ze nu ook een versie hebben (nog niet op de site) die geschikt is om er een Optimus Nova in te hangen. Hun ultralichte windscherm is echter niet opgewassen tegen de enorme hitte van de Nova, dus mij is nog niet helemaal duidelijk wat het voordeel is boven de gewone Nova voet. Mij leek nu juist die combinatie met dat windscherm zo interessant.
Eet smakelijk,
Wim