Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op zoek naar een goede tent - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

op zoek naar een goede tent

hallo bas,

jij zegt dat je tent krap is maar die blijkt breder te zijn van de macpac,
die is slechts 135*220. beide mooie tenten maar misschien die 10cm te smal voor twee, tenzij: je geschrankt kan liggen. de ene zijn voeteinde is de andere zijn hoofdeinde.

ik ben dus verder aan het zoeken en blijkbaar hoef ik niet te duur te gaan;
eens rond de 400 euro heb je een super tentje, het is dan niet ultra licht, maar gewoon licht. voordeel ervan is ook dat het gewicht voornamelijk in dikker nylon zit, en dus slijtvaster is.

tot op heden heb ik de volgende tentjes goed bekeken

tent prijs gewicht opzet afmeting tent - voortent
salewa 200(*350) 2.88 binnen 144*220 220*65 (II)
exped sirius 340 3.2 binnen 155-122*200 150*110
lightwave xt 440 3.5 binnen 150*220 170*220
trek
macpac 400(*600) 3.6 binnen 135*220 110*135

*=promotie

de salewa versmalt niet op het grondzeil, terwijl de macpac en lightwave en de sirius dat wel doen. Eigelijk moeten ze niet superbreed zijn, maar moet je wel in beide richtingen kunnen slapen. met de macpac zou dat kunnen en de salewa. de sirius en lightwave gebruiken teveel het dalende einde vna de tent als voeteinde.

de salewa is goed en goedkoop.
de sirius is blijkbaar het product van het jaar 2003 geworden, dan weet je het wel
de lightwave is blijkbaar ook steeds in de kijker voor deze prijzen
en de macpac is blijkbaar onverwoestbaar en heeft zijn kwaliteit op expidites al bewezen.

ik zou eigenlijk direct de salewa nemen: die is vrij groot, je kan in beide richtingen slapen (de tent is dus symmetrisch) de prijs is ook heeeel goed
maar ik heb schrik dat de voortent net iets te klein gaat zijn.
als je je tassen daar moet zetten, wat kleding wilt drogen...

de sirius is een serieuze tent, (http://www.moontrail.com/tents/exped_siriusxtreme.php) maar ze verkleint een beetje naar achteren en loopt af, dus geen geschrankt slapen. (als dat nodig mocht zijn, maar ik ben redelijk breed, meer dan 60cm, en geschrankt slapen heeft al bewezen een oplossing te zijn :)

de macpac is niet echt breed, de voet en hoofdeinde zit evenhoog van de top van de tent weg; dus je zou kunnen schranken, ze wordt wel smaller naar voet en hoofduiteinde. een supersterk maar redelijk klein tentje; vermist je twee voortenten hebt krijg je wel wat extra ruimte (althans zo zie ikhet van op foto).

de lightwave: deze tent kan je maar in een richting slapen, maar is breed genoeg denk ik en heeft een enorme voortent. dus daar kan alles wel in kwijt. en niet echt zwaar. wel de duurste uit de rij.

voila mensen (waar ik over twijfel in mijn overzichte: de opzet: eerste de binnen en dan de buitentent. ik dacht dat dat bij al deze tenten zo was.
maar ben niet zeker.

fillemon schreef:ik zou eigenlijk direct de salewa nemen: die is vrij groot, je kan in beide richtingen slapen (de tent is dus symmetrisch) de prijs is ook heeeel goed
maar ik heb schrik dat de voortent net iets te klein gaat zijn.
als je je tassen daar moet zetten, wat kleding wilt drogen...
De voortent was wel ruim groot genoeg hoor, om de tassen in kwijt te kunnen (ik fiets wel niet met voortassen).
Ik wil je absoluut niet pushen ;-) maar nog een voordeel van een tent als de Sierra Leone vind ik :
- slechts 2 stokken; is een factor van gemak en snelheid
- efficiënte footprint; daarmee bedoel ik dat je op een minimale grondoppervlakte een maximaal nut haalt, of met andere woorden, je kan op soms onooglijke kleine plekjes gaan staan zonder dat je met lange uitsteeksels, scheerlijnen of verloren ruimte zit.

nee hoor, je pusht me echt niet :D
tis goed om te weten hoe de tenten zich in real live laten hanteren.

die twee stokken en ook de smalle voetprint is idd iets wat me ook belangrijk lijkt, je bent snel 4 meter kwijt met de andere tenten, daar
schrik ik soms wel even van. nu ja vaak zal dat geen probleem zijn.
de extra meters worden echt ingezet voor de voortent.
ik kan natuurlijk nog vanalles in de tent zelf leggen, maar doe dat liever niet, omdat ik de binnentent zo proper mogelijk probeer te houden.

een andere opmerking, alleen de macpac lijkt een zeil te hebben dat zo sterk is dat een extra grondzeil niet meehoeft. dan scheelt geld, gewicht en snelheid.

maar elke dag een tent opzetten, dan moet het idd wel snel en moeiteloos gaan; dat is zeker belangrijk.

ik zou je durven volgen jansenius. maarja, to much options, and choosing is loosing (hahah, wat een misantropische opmerkingen).
okee: choosing is winning: voila dat lijkt er al meer op. :D
wat ik ook kies: ik win een TENT.

effe zien wat de rest zegt, en wachten op het setupje van willems tent

fillemon schreef: de lightwave: deze tent kan je maar in een richting slapen, maar is breed genoeg denk ik en heeft een enorme voortent. dus daar kan alles wel in kwijt. en niet echt zwaar. wel de duurste uit de rij.
Even als waarschuwing. Ik heb een lightwave en ik vermoed dat dit voor meer modellen van hun geldt. Je zet hierbij eerst de binnentent en daarna de buitentent op. Dat je het weet.

hartelijk dank jarno,

ja van de lightwave wist ik dat, van de andere ben ik het niet zo zeker.

de vraag is hoe relevant is dat:

indien je een tent kan opzetten met de buitentent eerst. dan moet je daarna de binnentent erin hangen.
Maar stel: het is een mooie warme dag: dan is het gewoon praktischer om de binnentent eerst op te zetten. Kan Dat ???

of is dat afhankelijk van het principe. een droom zou zijn, dat je een tent hebt die je de keuze laat. mij lijkt het in veel omstandigenheden, makkelijker en netter om de binnenten op te zetten en dan de buitentent

ik dacht dat de salewa dit kon, even moeten googlen

neen de salewa kan die niet, eerst de binnentent, en dan de buitentent erover

Ik had hiervoor een tent waarbij je eerst de buitentent moest opzetten. Binnentent werd er naderhand ingehangen. Los van het fet dat je even flink op je knieën moet om de binnentent vast te zetten, is daar niet veel mis mee. Belangrijk voordeel is dat als het geen lekker weer is, zeg maar regen, dat je je binnentent droog houdt.

De lightwave is zodanig gemaakt dat de binnentent op zichzelf kan staan. Dus als je naar een lekker warm land gaat en zeker weet dat het droog blijft, dan kun je de tent zonder buitentent gebruiken. Lekker luchtig en toch beschermd tegen vliegende beestjes.
In het lekkere Nederlandse weer gaat het ook wel goed, maar je moet soms of snel opzetten of even wachten tot de bui voorbij is.

jarno, ik keek op de site van lightwave, en zag daar niets speicaal
maar op een andere foto van jouw tent blijkt dat die achteraan (aan het voeteinde) nog een extra boog heeft. is dit zo ? en kan je daaronder slapen ? (met het hoofdeinde)

merci

Ik heb mijn woonkamer vrijgemaakt en heb hem eens opgezet de salewa.

Hij heeft een hoge kuip, en laat zich makelijk opzetten. Ik zat nog even te prutsen met een dwarse stang over het kruis in de 'nok'. Ik heb nog niet uiitgezocht of dat onder of boven het kruis moet. De tent heeft 2 tochtgaten, tegen de nok van de tent. Verder zat er een zoldernetje bij die binnenin in de nok kan hangen. Echt breed is de tent niet, de normale versie is iets breder. En ook de 'voortent' is niet echt breed, voor wat fietstassen, al da niet lege is er wel plaats.

Met weinig haringen staat de tent. Binnenin zijn nog 2 zakken.

Zolang ik er niet in geslapen heb, kan ik er niet meer over zeggen.

Willem

haha, fantastisch willem, gewoon effe in de huiskamer. moet kunnen;
tja, echt breed is ze niet, het grondzeil zou 145*220 zijn. Das kleiner dan de meeste twee persoonsbedden.

het probleem is: wil ik meer voortent, dan zal er waarschijnlijk een stok extra bijmoeten. en dat maakt alles alleen maar moeilijker,zwaarder, en duurder. maar een tent waar geen 4 achtertassen en 4 voortassen inkunnen lijkt me niet handig als je iets langer gaat reizen.
merci

Op de tekening staat iets van 20 cm, mij lijkt het iets meer, maar ook niet veel, maar eens je tent op gezet, en je slaapcomfort geïnstalleerd zijn de meeste tassen leeg. Als je echt veel luifel ruimte wil moet je een andere tent. Ik ben niet gewoon van met voortassen rond te rijden. Dus schat dat probleem misschien lager in.

Groeten

check halti misschien ook eens

http://www.halti.fi/

Ik ben aardig wat bergpassen overgefietst met een tent van bijna 4kg (incl haringen), en je merkt er nix van. Ik zou niet al te veel letten op een paar honder gram meer of minder: functionaliteit en kwaliteit lijkt me belangrijker.

Op zich maakt 1 kilo niet uit, maar als elk deel van je uitrusting 25% zwaarder is dan zou kunnen, en je hebt een totaal van 20kg, dan wordt dat 25 kg, en dat is toch een heel verschil. Maar als je er geen last van hebt, ook zo.

Verder reis ik vaker alleen, en slechts met achtertassen en een toptas, en dan maakt volume soms wat uit.

Verder is een discussie over gewicht niet erg zinvol, de ene doet het gewoon liever met een kilootje minder dan de ander. Maar elk comfort opgeven voor een superlichte uitrusting, dat niet.

Willem

aha, een tent van 4kg is dus nog binnen de grenzen.

tja, ik moet eigenlijk een gehele uitrustig aanschaffen.
en weet niet hoeveel in the end alles tesamen weegt, dus probeer een beetje op te letten. maar ga alleen deftig materiaal kopen en daar is
blijkbaar altijd ook al op gewicht gelet.

20cm extra is niet echt veel. en indien de tassen tegen de binnentent leunen zou dit natte plekken kunnen veroorzaken? want dan kom de salewa niet meer in aanmerking, terwijl het echt een supertentje blijkt te zijn (en echt de helft maar is van de prijs).

ik zal eens kijken naar dat andere tentje.

hartelijk dank

Ik kan het niet goed zien, omdat de tent niet volledig opgezet is geweest, ik bedoel zonder pennen is het moeilijk om de werkelijke ruimte te schatten.

Volgens de tekening op de tentzak is het veel meer dan 20 cm. Namelijk 60 cm langs elke kant. Op het uiterste punt. Dat loopt gauw af natuurlijk.Het is zo dat de koepel wat naar beneden gedrukt wordt bij het aanbrengen van de pennen. En er zo meer ruimte ontstaat in de luifel.

Dus misschien moet ik hem toch maar eens echt opzetten. Voor mij is hij ideaal. Niet te veel ruimte ook niet te weinig, wie weet op welke kleine plaatsen ik nog terecht kom. volgens meerder bronnen stormvast, betaalbaar, en de juiste 'architectuur'. Maar die 60 cm aan elke kant, daar moet ik echt voor naar buiten om dat te bevestigen.

Wat kilo's betreft, op mijn laatste vakantie had ik toch last om mijn fiets een helling op te krijgen, dat was dan een helling van 15%, op sommige plaatsen misschien meer. De helling naar de camping richting Meiningen(dan denk je ik ben er bijna, moet je een pisnijdige helling op), naast mij ging een duitser met schijnbaar minder gewicht, wel naar boven, het kan zijn dat er nog andere factoren speelden, kwaliteit fiets (fiets was een hybride), vermoeidheid, slecht fietsschoeisel voor de pedalen. Maar het gaf wel aan dat het voor mij ook mogelijk moest zijn. En gewicht speelt toch echt een rol, ook bij maneuvers, belasting dragers en tassen. Zelf ben ik overigens ook niet licht, 90 kg of zo, hangt af van de tijd van het jaar.

Willem

Ik schreef hier hogerop dat ik al die jaren nooit een probleem heb gehad om reistassen (Agu achtertassen in mijn geval) kwijt te kunnen in de voortent van mijn Sierra Leone Salewa.
Maar nu heb ik er de Ultra eens naast gezet, en er is toch een verschil, in de voortent dan toch (10cm aan elke kant)

"gewone" Sierra Leone :
Afbeelding

Ultra :
Afbeelding

ja, dat lijkt idd wel een beetje verschil uit te maken. mm, difficult al die dingen.

maar wordt je binnentent nu nat, als er iets tussen de binnen en buitentent ligt dat deze aanraakt, zoals een fietszak. of is dit niet zo ?

en heb je niet een beetje extra ruimte nodig om bepaalde kledij te drogen?

fillemon schreef:ja, dat lijkt idd wel een beetje verschil uit te maken. mm, difficult al die dingen.

maar wordt je binnentent nu nat, als er iets tussen de binnen en buitentent ligt dat deze aanraakt, zoals een fietszak. of is dit niet zo ?

en heb je niet een beetje extra ruimte nodig om bepaalde kledij te drogen?
De binnentent kan wel tegen wat vocht hoor. Het is niet omdat een natgeregende tas tegen de binnentent zou leunen en deze laatste dan wat vochtig zou worden, dat je onherroepelijk in de problemen zou zitten ;-).
Ik slaap ook niet met m'n neus tegen de binnentent (zo groot ben ik niet).
Het enige wat je moet vermijden is dat bij langdurige regenval de binnentent ergens tegen de buitentent zou contact hebben. In dat laatste geval gaat het wel binnenregenen, ja.

Ruimte om kledij te drogen is naar mijn ervaring een onnuttige behoefte. Als je rondtrekt, kan iets laten drogen alleen 's avonds en 's nachts.
Welnu, in de praktijk hebben de meeste tenten, zelfs de goeie, al moeite genoeg om je eigen uitgescheiden lichaamsvocht (condens) te evacueren.
Laat staan dat er van bv. een fietsbroek drogen nog veel in huis komt onder het tentzeil.

Aansluitend daarop maar toch lichtjes off-topic : ik waste m'n fietsbroek elke morgen uit voor het vertrek, drukte er met de hand het meeste water uit, en trok ze nat aan... waarna ik spoorslags in het zadel kroop ... na enkele km was de broek droog 8) .

ik wilde toch nog even reageren op het binnentent/buitentent punt. Ik heb ook een voorkeur gehad voor buitentent eerst opzetten... echter dan kan je idd nooit de binnentent alleen opzetten.
Mocht het nu regenen als een gek, vraag dan je fietsmaatje om de ene kant van de tunnel omhoog te houden, de stok in het luifeldeel houdt de andere kant omhoog.. en zo kan je toch je binnentent onder je buitentent eerst afbreken ;)
Het meest ideale zou zijn als je eerst de stokken kon neerzetten en dan zelf kon kiezen of je eerst de Binnen of buitentent vast maakte. helaas heb je dan wel minimaal 2 kruisende stokken + de nodige spanbandjes nodig om alles stabiel en op de juiste afstand te houden. dat gaat dan weer ten koste van de op/afbreek tijd.

ik zal toch eens binnenkort weer eens een persoonlijk ideaal tentje ontwerpen. Trouwens, zou de TNF fortress ook niet wat voor jou zijn?

hallo deimor,

ik heb even naar het tentje gekeken, maar dat zou meer dan 4 kg wegen en een prijs hebben van 450 euro. dus misschien iets te zwaar, en als het moet concureren met de andere blijft het misschien wat achter.
maar er zijn meerder modellen precies, misschien kijk ik niet naar het juiste tentje ?

wat bedoel je met : ik zal zelf even een tentje moeten ontwikkelen ?

merci