Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op zoek naar een goede tent - Forum Wereldfietser

op zoek naar een goede tent

Hallo mensen,

ik ga trekken (op de fiets :) ).
ik weet deze vraag is al vaak heeeel vaak gesteld; maar ik stel ze graag nog eens want mijn eisen zijn misschien net iets anders.

Wat zou ik graag kopen.

1)een tweepersoons tent. niet te krap, minstens 60cm per persoon, mag ook meer zijn
2)een voortent. Hier doet zich een eerste probleem voor: ik zou graag de fietsen in de voortent zetten, maar dat is kwasi onmogelijk. een fiets meet senl 180 *110(hoog). er zijn eigenlijk geen voortenten waar je dat in kwijt kan.
a)Ik lees ook dat dit niet nodig is. je kan je fiets gerust buiten stallen. Natuurlijk het is veiliger binnenin, en ook in zware regen lijkt het me beter dat de fiets binnenstaat.
b)ook zou bij het omvallen van de fiets de tent kunnen scheuren; niet goed dus.
c)maar ik wil absoluut een voortent voor gerief in te stallen en droog te blijven; indien dit deel aan de tent er is, moet de tent zelf minder groot zijn en slechts twee slaapzakken herbergen.
3)Ze moet goede kwaliteit zijn. ik ga waarschijnlijk niet snel van het europese continent af, maar dat wil zeggen: van noorwegen tot cyprus; (en schotland niet te vergeten). Dus moet goed ventileerbaar zijn, warmte en kou goed doorstaan;
4)het gewicht: tja zo licht hoeft het niet te zijn; ik vraag me af of er een prijs van tenten is waar je enkel begint te betalen voor het lichter worden van het materiaal. (bijvoorbeeld: een XTR groep is waarschijnlijk niet beter dan XT maar wel lichter).
5)het type tent. Maakt me niet uit. maar gemakkelijk zou zijn dat de tent zichzelf kan rechthouden zonder haringen; en snel op te zetten zou zijn. Ik wil gerust haringen in de grond slaan, maar tis misschien net iets handinger als dat niet altijd moet. of althans gewoon ter verankering tegen de wind; MAar dit is niet echt superbelangrijk
6)mijn budget: niet onbelangrijk, maar heb echt wel een serieuze slag geld over voor een goede tent. (alsook slaapzak enz..). Als het niet nodig is om echt duur te gaan doe ik het natuurlijk niet. Maar even een verhaaltje: een vriend van mij kocht 12 jaar geleden een expiditietent voor 4 personen (5.2kg zwaar), werkelijk een topding, tot op heden heel veel mee rondgereist (wel geen expidities op grote hoogten) maar gewoon met het gezin. Dat ding is nu 12 jaar oud, en werkelijk in nieuwstaat + alle comfort dat ze in de tussentijd hebben gehad. (de prijs was er ook naar: 1100 euro als toonzaalmodel). Zoveel wil ik er absoluut niet aan uitgeven, maar de helft lijkt me okee; Ik wil gerust 600 euro leggen voor een tent.

Op dit moment kijk ik naar lightwave tenten. Deze lijken me echte topkwaliteit, en blijken ook nog eens superlicht te zijn. een t2 ultra bijvoorbeeld is een knappe tent, die binnen het budget zit
http://www.lightwave.uk.com/en/tents_overview.php

in een g2 ultra xt zouden de fietsen (voortent 115*180) net inkunnen denk ik en is ook meer dan ruim genoeg om te slapen (220*140). en alles blijft onder de 2.7kg. met een richtprijs van 660 euro.

voila mensen, graag wat jullie ervan denken.
Van mijn verschillende eisen, en misschien ook van het merk lightwave.

hartelijk dank
fillemon

Fillemon,

Als geld niet echt een bezwaar is, dan zou je ook eens naar een Hilleberg kunnen kijken, een Nallo 2 of 3GT wegen iets van 2,8 kg met voortent overigens. Ruim zat, vrij licht dus en erg mooie tenten.

Wij hebben zelf de Nallo 3GT, past alles goed in en mocht het echt heel slecht weer zijn, zet je een deur een beetje op, maar kun je toch nog droog koken.
Fietsen passen er niet in, maar dat zou ik maar van je afzetten..

hallo,

een 3gt is echt groot maar ook redelijk zwaar;
het is namelijk zo, dat ik met twee ga trekken, maar een groot deel van d reis ook alleen ga afleggen. om allen 4kg tent mee te nemen is misschein wat veel. Daarnaast is het ook wat gek op je eentje in een tent te liggen van meer dan 4 meter lang en bijna 2 meter breed. haha. wel leuk
maar den mont ventoux opfietsen met dat ding gaat pijn doen.

indien ik de fiets toch niet ga onder de voortent zetten. wat is dan het voordeel van een voortent met extra stok, zodat die veel meer ruimte biedt ? in de tent koken is misschien wat gevaarlijk voor brandgevaar ? dus als je dat ook al uit de tent doet, waarom zou ikeen grote voortent nodig hebben ?

hartelijk dank

OEPS ik had niet naar de nallo gezien maar zijn zwaarder broertje; die is 4kg de nallo is idd 2.7kg. Ik vraag me af hoe duurzaam deze super lichte tenten zijn. zijn zwaardere broertje de Nammatj weegt 3.8kg, maar zou een stuk sterker zijn. is dit belangrijk ? het is te zeggen, wanneer heb je die extra dikke stof nodig ? of maakt het allemaal niet veel uit zolang je maar de tent goed verzorgt ? 2.7kg kan ik alleen aan, 3.8 is misschien wat veel voor mezelf.

fillemon schreef:hallo,

een 3gt is echt groot maar ook redelijk zwaar;
het is namelijk zo, dat ik met twee ga trekken, maar een groot deel van d reis ook alleen ga afleggen. om allen 4kg tent mee te nemen is misschein wat veel. Daarnaast is het ook wat gek op je eentje in een tent te liggen van meer dan 4 meter lang en bijna 2 meter breed. haha. wel leuk
maar den mont ventoux opfietsen met dat ding gaat pijn doen.

indien ik de fiets toch niet ga onder de voortent zetten. wat is dan het voordeel van een voortent met extra stok, zodat die veel meer ruimte biedt ? in de tent koken is misschien wat gevaarlijk voor brandgevaar ? dus als je dat ook al uit de tent doet, waarom zou ikeen grote voortent nodig hebben ?

hartelijk dank

OEPS ik had niet naar de nallo gezien maar zijn zwaarder broertje; die is 4kg de nallo is idd 2.7kg. Ik vraag me af hoe duurzaam deze super lichte tenten zijn. zijn zwaardere broertje de Nammatj weegt 3.8kg, maar zou een stuk sterker zijn. is dit belangrijk ? het is te zeggen, wanneer heb je die extra dikke stof nodig ? of maakt het allemaal niet veel uit zolang je maar de tent goed verzorgt ? 2.7kg kan ik alleen aan, 3.8 is misschien wat veel voor mezelf.
Hé Fillemon,
Wat is wijsheid?
Ook goedkopere tentjes kan je wel uitproberen. De pest is dat de meeste tentjes sneuvelen bij noodweer of nat opgerold worden en wegrotten op een zolder. Als je dan ziet waar wij in het leger in sliepen??? Dan is bijna iedere tegenwoordige nieuwe tent beter.

Ik ben vorig jaar bezig geweest met een nieuwe tent. Wellicht heb je hier wat aan.

hallo demy,

wat wijsheid is: tja als filosoof kan ik je daar wel iets op antwoorden, of we daarmee dichter bij een goede tent komen is maar zeer de vraag. :D

ik weet dat ik goedkopere tentjes kan uitproberen. maar elke keer als ik iets goedkoop koop gaat het idd stuk. ik ben het een beetje beu om te goedkoop te gaan. Natuurlijk 650 euro is misschien overkill, i know. maar ik ben van plan om een aantal maand door europa te fietsen, om dan problemen met een tent te krijgen, en onderweg toch nog iets nieuws te moeten kopen zie ik ook niet zitten.
ik weet: tegenwoordig zijn we misschien wel wat verwend. zo een topmateriaal wat ze dertig jaar geleden nog niet hadden op de grote expidities. Maar eerlijk gezegd: kan me niets schelen :)
ik wil rustig reizen en niet zeiknat worden als het regent (ik ben nogal snel verkouden van nat weer).
En vaak zie dat er over duurdere producten ecth wel is nagedacht. daarom: i'm gonna bite the bullet.

vooral het feit dat ik alleen verder ga fietsen na marseille begint gewicht tot een rol te spelen.

thanx jarno, we waren samen aan het posten, kzal snel effe lezen

Je eerste punt wijst op een tweepersoonstent met minstens 60cm per persoon. Er zijn weinig 2pers tenten die zowel vooraan als achteraan 120cm breed blijven. Als je echt ruimte wil kun je beter voor een 3 persoons gaan. Fietsen staan best buiten en dan kun je bvb voor een dwarsslaper met twee kleine luifels gaan aan beide kanten. Exped en Hilleberg zijn ook goede tenten. Helsport is extreem lichtgewicht maar ook vrij dun doek. Terra Nova heb je ook, je kan ook voor een tarptent gaan die zijn wel niet ideaal bij slecht weer maar wel heel licht.

In 't leger hadden we ieder de helft van het tentje bij ons. (Was ook nog een regencape!)

Bij ons op MP staat trouwens de wereld aan gebruikte tentjes te koop van ex ontdekkingsreizigers. Wellicht ook nog een optie. Denk ook aan een degelijke slaapzak. Uiteindelijk kan iedere tent gemeen koud zijn. Ik heb een keer in de Ardennen in juli +3 graden gehad en dat was behoorlijk koud. Helemaal omdat je het dan niet zo snel verwacht. Lijkt me een mooi avontuur wat je tegemoet gaat. Geweldig!

Ik heb laatst een tentje gekocht, de salewa sierra leone ultra, een lichte versie. Een paar items terug in dit onderdeel heb ik er het een en ander over neergeschreven.

Verder heb ik ook gekeken naar solar terranova 2.2, en lightwave tenten.

Hilleberg tenten lagen buiten mijn budget.

Willem

Tsja... ik had dus geen 600 euro voor een nieuwe tent en ongeveer dezelfde eisen... geen luxe merk voor mij, maar wel een redelijk fijne tent (gezien het feit ie 2e hands 90 euro heeft gekost).

Wildebeast Mampaba (oud model, nieuwe model is ruk in mijn ogen). Voordeel, redelijk ruime voortent, aardig stabiel, ruimte voor 2 pers. + aan de zijkanten 40 cm per persoon ruimte over de lengte (kan eventueel met 3p slapen.

Voordeel is dat ik de hele voorkant kan wegrollen en enkel de spanlijntjes blijven staan en dus goed kan ventileren met de achterkant open. Ook kan ik met alle windrichtingen (bijna) droog, maar iig windluw koken. Fiets past er idd niet in maar waarom, buiten de tent kan ik hem makkelijker vastbinden aan een grote struik of boom en nat wordt ie toch wel als het regend en we samen fietsen.

Oh ja... de binnentent kan tot aan de voorste boog lopen (als je slaapt 2.2 meter) of als je onder de luifel zit voorbij de middelste boog teruggelegd worden... 60-80 cm luifelruimte erbij.
Oh ja (2)... ik heb er wel bever aquafolie bij gekocht voor onder de hele tent + luifel.. want de waterkolom van de kuip was niet echt overdreven hoog + nu is alles beschermt tegen beestjes, vocht en de grond in het algemeen.

wat plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hartelijk dank mensen
even proberen te replyen

@ jarno, daar heb ik zeker wat aan merci

@solar
ik zoek idd een tent die minstens 120cm breed is,
liefst breder. vanaf 140 lijkt het me meer dan genoeg en mag ze versmallen. het is iets waar ik zeker rekening mee hou.
ik ga liever voor een iets zwaarder doek, dan iets dat snel de geest geeft.
en de tent moet vooral bij slecht weer haar mannetjes staan, dat is voor mij absoluut het belangrijkste. (vooral regen denk ik, wind is ook niet onbelangrijk maar het is niet dat ik 6km hoogte ga kamperen.)

@demy:
ik ben zeker niet vies van tweedehandsspullen. maar dan meot de tent wel in zeer goede staat zijn. en gebrekken die je pas later merkt zijn niet echt leuk. idd, een goede slaapzak en matje ga ik zeker aanschaffen. dat lijken me de minimum vereisten om leuk te reizen. niets is zo lastig en vermoeiend dan de slaap te moeten laten omwille van de kou. niets is zo fijn, als vrieskou en lekker in je slaapzak warm te hebben :D
dankjewel demy, sta wel aan het begin van mijn aankoop en planning. ga er rustig aan beginnen. dan deze zomer effe inrijden langs nederland en misschein denmark. en dan daarna vertrekken wanneer weet ik nog niet zo goed, hangt af van mijn werk. maar trappen zullen we.

@wwwillem
ik dacht jouw bericht gezien te hebben van die fijne aankoop in duitsland ?
stond daar ook niet dat de hilleberg tenten vaak stokken breken ?
die salewa is met korting, ongeveer een derde van de prijs van een lightwave of hilleberg, niet minnetjes (200 ipv 600).
miscshien moet ik er maar eens goed naar zien;
ik zag ook in een belgische winkel de MACPAC - OLYMPUS
http://www.kariboe.be/tentenkiezer/index.php?detail=151
voor 400 ipv 600, wel 3.6kg.
ik ben niet gehaast, en kan gerust wel een koopje afwachten.

@deimor
idd, daarom dat ik toch effe poste, vaak is het budget maar 250 euro, en dan is de keuze sneller gemaakt. als je meer geeft, tja, dan verschijnen plots tientallen koepels aan de horizon :)
een mooie tent is dat. en handig, misschien moet ik niet voor een enorm grote voortent gaan. somige modellen hebben 1.80, als de fiets er niet in moet, dan lijkt me dat eigenlijk overdreven. (of sla ik de bal mis). een extra onderzeil lijkt me idd iets wat ik moet meenemen, zo bescherm ik de tent ook een beetje.

@iedereen
hoeveel kg mag een tent zijn om nog mee te nemen op de fiets,
in acht genomen dat ik op een bepaald moment alles zelf ga dragen(op de bagagedrager)

groetjes fillemon

In mijn zoektocht naar een nieuwe ten ben ik ook wel eens op een haglöfs genius gestoten. Een zeer degelijk 4 seizoenstentje met dubbel grondzeil.

Hier aan lage prijs.

Link

Er zijn fietsers die rondrijden met een tentje van 1 à 1,5 kg, ik zelf doe het nu dus met 2,88 kg. Maar ik heb ook met 3,3 kg rondgereden. Als je totaalgewicht 20 kg is vind ik dt mooi, met mondvoorraad wordt al gauw wat zwaarder.

Van Macpac heb ik wel eens gehoord dat het een duurzame producent van tenten is. En dat hun tenten eens hun kwaliteit bewezen niet steeds gerestyled worden. Maar wat daar van aan is, kan ik niet zeggen.

Willem

merci willem,

ik heb je ander threat ook opnieuw gelezen, en die Salewa Sierra Leone Ultra lijkt idd niet slecht. het is niet dat ik een fortuin wil uitgeven, maar indien dit de moeite zou zijn wil ik het wel doen. nu jouw tent lijkt toch
wel heel okee.


die macpac zou idd nog niet van vorm gewijzigd zijn sinds zijn introductie 30 jaar geleden. naar het schijnt is het echt een ongelofelijk duurzame en sterke tent, met een grondzeil dat zo sterk en waterdicht is dat iets extra niet nodig is. blijkbaar een echte expeditietent. 3.6 kg is misschien wat teveel voor korneel.

in stijgende prijs hebben we dan
Salewa Sierra Leone Ultra
macpak olympus
lightwave XXX

heb je de tent al eens opgezet willem ?
ik zou graag eentje hebben waarbij je de buitentent eerst doet. naar het schijnt is dit niet zo bij die salewa maar kan je toch eerst de buitenkant doen, als je een extra grondzeil legt. (snap niet goed waarom, maar soit).

twee vraagjes.
1)hoe belangrijk is het eerst de buitentent op te zetten?
2)hoeveel kilo lijkt aangewezen voor een tent (als je weet dat ik een heel eind alleen ga fietsen)

mercie

Max. gewicht dat je van een tent wil verdragen is erg persoonlijk.
Ik ben in 2004 twee weken alleen op pad geweest met m'n Sierra Leone van 20 jaar oud, een full version, dus niet de light versie. Die 1kg meer maakt mij eigenlijk minder uit, als het opzetten en opkrassen maar snel en makkelijk is, en dat is zeker wel het geval.

Salewa zegt wel dat er ook voor kan kiezen van eerst de buitentent te zetten, maar in de praktijk viel dat tegen bij mij (niet praktisch). Ik zou trouwens niet weten waarom je perse eerst de buitentent zou zetten ? De tent staat er echt zodanig snel dat je het ook bij wat malse regen (ik zeg niet : stortregen...) niet moet laten om eerst de binnentent te doen.

Hoewel het soms wel kriebelt om na 20 jaar eens iets nieuws te kopen, gewoon voor het plezier van iets nieuws, zie ik geen 'business case'... jammer dat dat stuk tent niet rapper verslijt :twisted: :wink: .

Ik kan jammer genoeg nog niet veel over de tent vertellen, hij is ongeveer vrijstaand. De tentpalen zijn gekruist. De kleur is maisgeel, neigt wat naar groen, en dus zeker geen northface geel, al is daar natuurlijk ook niks mis mee.

Misschien dat hem morgen maar eens ga opzetten. Als je zo lang geduld hebt, probeer ik morgen er iets over te zeggen, als het tenminste niet regent.

Die aanbieding van de sierra leone light is er nog steeds, maar ik denk niet lang meer.

Ik heb het nog nooit nodig gehad om de buitentent eerst zetten het is soms wel handig om je binnentent wat terug te kunnen hangen, om wat kookruimte te creëren.

Verder vind ik 2 ingangen handig zelfs als ik alleen ben, bij mijn vorige tent had ik vanuit de tent geen of moeilijk buitenzicht, en dat hoop ik met deze tent te hebben. Ik heb wat op het gewicht (daarom de lichte versie)gelet omdat ik vaker alleen reis, maar toch graag wat ruimte heb.

Mijn echte voorkeur ging uit naar de terranova solar 2.2, maar die is iets duurder.





Willem

hartelijk dank jansenuis.
het is waar, een kilogram meer of niet, maakt weinig uit;
ik ben absoluut geen kilowatcher. Van mij mag er veel mee op de fiets,
maar net daarom dat ik bij de aankoop van mijn materiaal wat ga opletten.

het snel opzetten is idd meer belangrijk dan die 1kg. want zal dat naar alle waarschijnlijkheid dagelijks doen; en ook alleen.

tja die salewa lijkt dus geen slechte koop; terwijl die maar 2.88kg weegt,
de macpack (even gegoogled is bomproof) met 3.6kg. ze blijkt wel snel op te zetten, atlijd meer dan een pluspunt

hallo willem we waren weer gezmelijk aan het posten.

ik kan nog lang wachten hoor, je hoeft hem echt speciaal voor mij morgen opte zetten. Wil je dat zelf: laat ons dan zeker weten wat je ervan denkt.

over die promotie, tja, zo erg is dat niet, op de duitse ebay staat hij nieuw tussen de 200 en 239,
te lange link

laat maar iets weten.
(denk toch ernstig na over die macpack)

[Moderated, te lange link voor de opmaak]

Er is ook nog de exped orion, ik bedoel de Sirius, whisky een notoir wereldfietser, heeft die geloof ik, en is er zeer over te spreken, ergens in dit forum.

Willem

Hi, beetje late reactie (kwa tijd dan) maar als ik kijk naar de macpac, deze lijkt erg veel op mijn TNF Westwind. Moet zeggen dat ik daar heel erg tevereden over ben, zeker niet ruim maar heb er al veel langere tochten mee gedaan met mijn vriendin. Afgelopen zomer zelfs buitendijks in Duitsland gestaan waarbij we werden getroffen door behoorlijk noodweer, een kleine 5 uur heeft het enorm gespookt. Terwijl we de tent aan het opzetten waren begon het al aardig te druppelen en toen het echt goed losging had ik net het buitenzeil erover liggen. Dus alles een beetje vastgeprikt en geen centje pijn. Had em zeker niet zo strak gezet als anders.... maar alles wel goed doorgekomen. De volgende ochtend zagen we behoorlijk wat verzopen tenten en hun inhoud... Fietsen leggen we trouwens altijd gewoon buiten. Alle tassen ed gaan in de voortent (stapelen...) en dat gaat al weer te lang goed, heb nl. ook al een paar keer staan te kijken naar een lightwave...

Sleet dat doek maar eens wat harder... :roll:

mes bien, dit is mijn 4-seizoenen tent:

Afbeelding

Maar naast deze hebben we ook een paar andere tentjes, een voor gebruik waar ik de thf niet naartoe wil hebben (bv graspop), een eureka tentje. En een voor super licht-gewicht, de Vaude Refuge.

Afbeelding

Maar zou de macpac best een in real time willen zien, ben benieuwd in hoe verrre deze gelijk is aan de westwind.

Succes er mee.

Bas