Pagina 2 van 5
Geplaatst: do 28 feb, 2008 10:58
door Demy
[quote="bert sitters/quote]
De Fietsersbond in Amsterdam wordt niet gesubsidieerd door de gemeente. De gemeente Amsterdam betaalt voor diensten die de Fietsersbond verricht bij het tot standkomen van fietsprojecten. En dit heeft succes: het fietsgebruik in Amsterdam neemt duidelijk toe.[/quote]
Wel
degelijk subsidie.
Geplaatst: do 28 feb, 2008 11:10
door Ronald van der Perk
Demy, krijg jij van je werkgever ook subsidie?
Ronald
Geplaatst: do 28 feb, 2008 11:13
door bramteunissen
Sow wat een reacties allemaal
Fijn om eens wat mensen te spreken die er hetzelfde over denken.
Op de site van de minister van waaruit ik de mail heb gestuurd stond dat hij binnen 5 dagen zou reageren dus ik hou jullie op de hoogte
@ Eric, goed idee dat van de Fietsersbond zodra ik een reactie terug heb zal ik daar ook een mail heen sturen.
En zoals mazzeltovv al zei: een druppel op een gloeiende plaat is waarschijnlijk niet voldoende; maar zo te zien zijn er genoeg mensen die ook wel willen "druppelen" maar het (nog) niet gedaan hebben.
En ik denk dat als dat wat meer gedaan zou worden dit wel een verschil zou kunnen maken want er zijn bergen met voordelen voor het fietsen en het enigste " nadeel" wat ik kan bedenken is dat het moeite kost.
En het probleem is denk ik ook dat de meeste automobilisten zo gewend zijn om met de auto te gaan dat ze er niet eens meer aan denken om eens met de fiets te gaan zodat ze de voordelen er ook niet van in zien. (het is fijner, goedkoper, ze hoeven 's avonds niet ook nog een keer (met de auto

) naar de sportschool, etc) En ook merk je als automobilist niets van de stank doe je veroorzaakt.
En bovendien is het in de meeste gevallen zelfs sneller, niet alleen omdat je niet in de file hoeft te staan maar ook omdat een auto ontzettend veel meer kost als een fiets en als je de extra uren die je moet werken om auto te rijden ipv te fietsen bij je reistijd telt ben je gewoon ontzettend veel langer bezig om met de auto ergens te komen.
Dus ik denk dat we gewoon wat meer moeten "klagen" als fietsers
Bram
Geplaatst: do 28 feb, 2008 11:18
door Demy
ciclista schreef:Demy, krijg jij van je werkgever ook subsidie?
Ronald
Ik kan je vraag even niet plaatsen. Misschien dat je dit even kunt uitleggen?
Geplaatst: do 28 feb, 2008 11:19
door Deimor
Top initiatief, toch zou ik idd wel een beetje naar de spelling en gebruikte woorden kijken. Het is een kleine moeite en het zorgt ervoor dat niet je taal, maar de boodschap opvalt en blijft hangen in het hoofd van de minister (of zijn ambtenaren).
Ik zou misschien niet focussen op het verschil in subsidie voor auto's en fietsen (via fietsplan). De subsidie voor fietsen ligt (voor zover ik dat uit jouw brief begreep) absoluut wel veel lager, maar procentueel hoger. En als student krijg je 60 euro per maand als je de OV jaarkaart inlevert, daar kan je dan in 1-2 jaar een aardige fiets van kopen.
Ik denk zeker dat deze brief goed voor het agendapunt fiets is, sowieso doen.... maar de oplossing d.m.v. subsidies is zoals hier wordt opgemerkt waarschijnlijk niet DE oplossing voor minder automobilisten.
Ik zeg niet dat dit betere ideëen zijn, maar misschien kan er op de wereldfietser wel gediscussiërd worden over goede oplossingen. Mijn poging:
- streekbussen/interliners uitrusten met mogelijkheid voor fietsvervoer. max 1 halte per dorp waar het in en uitladen plaats vind.
- terugbrengen van bagagecompartimenten in treinen
- belastingvoordeel voor fietsende werknemers ?
- korting op verzekering voor mensen die fietsen, alhoewel dat wel wat dubbel is. Waarschijnlijk een betere conditie en minder ziekte, maar ook een hogere kans op ongelukken :S
- .. ?
P.S. Ik dacht in eerste instantie toen ik de titel las dat het ging over het probleem van auto's die in nederland / het buitenland geen rekening houden met fietsers op de weg (je inhalen als het eigenlijk niet kan of zo kort langs je heen rijden dat het als zelfmoord voelt om door te fietsen)... maar dat is dus offtopic.
Geplaatst: do 28 feb, 2008 11:22
door Franke
bramteunissen schreef:
En bovendien is het in de meeste gevallen zelfs sneller, niet alleen omdat je niet in de file hoeft te staan maar ook omdat een auto ontzettend veel meer kost als een fiets
Wat de kosten betreft het volgende:
Een autokilometer kost ongeveer 32 eurocent, een fietskilometer iets minder dan 7
eurocent. Dat scheelt € 250,- per duizend kilometer en die afstand haal je eenvoudig op
de fiets.
Bron:
Fietsen scoort
Geplaatst: do 28 feb, 2008 11:28
door Demy
mazzeltovv schreef:bramteunissen schreef:
En bovendien is het in de meeste gevallen zelfs sneller, niet alleen omdat je niet in de file hoeft te staan maar ook omdat een auto ontzettend veel meer kost als een fiets
Wat de kosten betreft het volgende:
Een autokilometer kost ongeveer 32 eurocent, een fietskilometer iets minder dan 7
eurocent. Dat scheelt € 250,- per duizend kilometer en die afstand haal je eenvoudig op
de fiets.
Bron:
Fietsen scoort
Ik denk dat iedereen zich wel bewust is dat een fiets veel goedkoper is. Zoals hier al eerder werd geschreven zal je daarvoor een mentaliteitsverandering moeten hebben. Als het regent worden tegenwoordig bijna alle kinderen met de auto naar school gebracht en onstaan er bij scholen gewoon opstoppingen. Een klein voorbeeldje dat ik bijna iedere dag zelf kan waarnemen.
Geplaatst: do 28 feb, 2008 12:18
door bramteunissen
Dag Deimor, het is (helaas) niet zo dat je die 60 euro per krijgt als je je OV-kaart inleverd (alweer zon regeling die niet stimuleerd tot fietsen

).. het is alleen zo dat als je je OV-kaart niet inleverd op het moment dat je dat wel zou moeten je 60 euro per halve maand moet betalen voor het gebruik ervan.
En wat de subsidies betreft ben ik het er wel mee eens dat het goedkoper maken van fietsen niet de beste/enigste manier is om het fietsen te stimuleren. Maar helaas is het wel zo dat dit gewoonweg het beste werkt (hoeveel mensen reden er in milieuvriendeijke/hybride auto's toen dit nog niet door de overheid gesubsidieerd werdt..)
Geplaatst: do 28 feb, 2008 12:37
door Jaron
volgens mij is het beste alternatief voor een auto een velomobiel. deze fietsen zijn sneller dan conventionele fietsen en hebben het voordeel dat je zeer weinig last hebt van slecht weer. het probleem van deze fietsen is dat ze vrij onbekend zijn. de meeste mensen hebben er ooit weleens een gezien, maar weten niet waar ze te koop zijn, wat de voordelen zijn, enz. wellicht is het een idee om deze manier van forenzen te promoten en er belastingvoordeel/subsidie op te geven. hierdoor wordt de te fietsen afstand ook nog eens vergroot. 30 km tegen de wind in is met een velomobiel toch echt comfortabeler dan op een omafiets.
Jaron
Geplaatst: do 28 feb, 2008 12:45
door 123456
Laten we Bram niet zo aanpakken op zijn taalgebruik. Per slot van rekening behoort Camiel tot het clubje rondom Jan-Peter dat het Nederlands vervuilt. Ga maar na: vanaf het moment dat Jan Peter begin 2e millenium in the picture kwam sprak hij dit soort zinnen: "En als u de Nederlandse burger vraagt "Wat betekent vervoer voor mij? dan zeg ik "Dat moeten we beter willen doen" en dag zeg ik "En dat is je eigen verantwoordelijkheid"" etc etc Vreeeselijke zinnen die helaas wel trendzettend zijn gweest voor in ieder geval het CDA. Dus voor de kniesoren onder ons: wat Bram doet is alleen maar inspelen op het infantiele taalgebruik van de hoge heren.
Geplaatst: do 28 feb, 2008 12:50
door bert sitters
Openbaar vervoer duur?
Retour Amsterdam - Utrecht
met de trein: vol tarief 12,10, kortingkaart 7,30
met de auto: 25,60
Het openbaar vervoer moet gewoon beter.
Snellere intercity-treinen, betere aansluitingen, oplossingen voor missing links.
Geen goederentreinen, stoptreinen en intercitytreinen op slechts een spoor.
Oplossen bottlenecks op en rond stations.
Betere realatie tussen fiets en openbaar vervoer. Het overgrote deel van de Nederlanders woont op minder dan zeven km van een station. Maar ook de combinatie van fiets met bus, metro en tram kan een oplossing zijn.
Stoppen met aanbestedingen aan de goedkoopste: de overheid moet zelf voor goede verbindingen zorgen.
De veerdienst Vlissingen- Breskens is gegund aan de BBA. Volgens de Zeeuwen heeft die Brabantse busmaatschappij totaal geen ervaringen met varen. Bijna voortdurend is een van de twee boten in reparatie, met als gevolg dat er tijdens de spits slechts een boot per uur kan varen. Door deze uitgeholde dienstregeling is er vaak zo'n groot aanbod aan fietsen dat er geen fiets meer bijkan. Fietsers moeten dan een vol uur wachten!
Wie is er nog geen lid van de Fietsersbond?
De Fietserbond heeft ook tal van plaatselijke en regionale afdelingen die aldaar actief zien in het aanpakken van fietsknelpunten:
www.fietsersbond.nl
Geplaatst: do 28 feb, 2008 13:07
door Marjan
Superinitiatief Bram! ik word blij van mensen als jij
Het is nu 4 1/2 jaar geleden dat ik bewust mijn auto aan de wilgen heb gehangen. Een sticker op mijn fiets geplakt: :Één auto minder".
Ik geloof wel zeker in het burgerinitiatief, het is te makkelijk om te zeggem: in je eentje kun je de wereld niet veranderen, (is voor mij een excuus om maar lekker door te gaan met vervuilen), men kan zijn eigen wereld veranderen.
En het heeft ook nog eens een domino- effect...... mijn buren hebben ook geen auto meer....
Waar ik zeker van baal is dat de automobilist door wergever beloont wordt als hij gebruik maakt van flexibele werkuren( buiten spits om ) en dan denk ik: waar blijft mijn vergoeding, mijn auto is weg van de weg.
Maar dan denk ik: heb m'n vergoeding al, bespaar zeker E75,- per maand.
Succes!!!!
Geplaatst: do 28 feb, 2008 13:23
door Tokkelaar
BramT, ik ben het helemaal met je eens. Maar het is de economie die maar steeds moet groeien. Dit is helaas niet tegen te houden.
Meer nieuwe bedrijven en grotere omzetten bij bestaande bedrijven.
Veel mensen willen een grotere auto, een ander huis, een flatscreen, 4 tot 5 keer per jaar met vakantie enz.enz.
Dit alles gaat ten koste van de natuur. Ook voor de gezondheid van de mensheid. Mijn klein kinderen zien geen koeien meer in de wei.
Hoe dit te stoppen ? Wie het weet mag het zeggen.
Gelukkig pak ik regelmatig de fiets om van een stukje door de nog overgebleven natuur te genieten.
Geplaatst: do 28 feb, 2008 15:10
door Deimor
willem.megens schreef:
Laten we Bram niet zo aanpakken op zijn taalgebruik. Per slot van rekening behoort Camiel tot het clubje rondom Jan-Peter dat het Nederlands vervuilt.*knip*
Een beter (taal)milieu begint bij jezelf. Ik wil niet bekritiseren of afkraken en ik maak zelf ook legio fouten (gezakt op Nederlands). Ik vind het alleen zo'n goed initiatief dat het zonde zou zijn als het verkeerde bleef hangen. But I'll rest my case.. het gaat om de inhoud en die is top.
bramteunissen schreef:Dag Deimor, het is (helaas) niet zo dat je die 60 euro per krijgt als je je OV-kaart inleverd (alweer zon regeling die niet stimuleerd tot fietsen

).. het is alleen zo dat als je je OV-kaart niet inleverd op het moment dat je dat wel zou moeten je 60 euro per halve maand moet betalen voor het gebruik ervan. *knip*
Idd, ik heb het even nagekeken want ik kon het niet geloven. Toen ik een half jaar in het buitenland zat kreeg ik namelijk wel de OV vergoed toen ik hem inleverde.. helaas geldt dat niet als je in Nederland woont.
Ik koester hem nog 7 dagen, dan moet ik hem inleveren *snif*
Geplaatst: do 28 feb, 2008 15:37
door Demy
bert sitters schreef:
Het openbaar vervoer moet gewoon beter.
Snellere intercity-treinen, betere aansluitingen, oplossingen voor missing links.
Geen goederentreinen, stoptreinen en intercitytreinen op slechts een spoor.
Oplossen bottlenecks op en rond stations.
Betere realatie tussen fiets en openbaar vervoer. Het overgrote deel van de Nederlanders woont op minder dan zeven km van een station. Maar ook de combinatie van fiets met bus, metro en tram kan een oplossing zijn.
Stoppen met aanbestedingen aan de goedkoopste: de overheid moet zelf voor goede verbindingen zorgen.
l
Bert,
We hebben er nu eenmaal voor gekozen om het openbaar vervoer te privatiseren. Ook al maak je de verbindingen beter en goedkoper of zelfs gratis OV, dan nog zal de vermindering van het aantal autoverplaatsingen nauwelijks afnemen. Gratis OV zal zelfs een toename van de mobiliteit voor mensen met een laag inkomen, jongeren en ouderen zonder een rijbewijs teweeg brengen. (dus de groep die juist al niet in de auto zit)
Als je er goed over na denkt zijn we elkaar eigenlijk langzaam aan het vergassen. Onder het motto " De economie moet doordraaien"
De automobilist een schuldgevoel aanpraten zou een hoofdtaak moeten worden van de fietsersbond. Vandaag toevallig het nieuws over de uitstoot van brommers. Als je dan ziet wat de anti-rokers beweging na dertig jaar heeft bereikt, zou je misschien in die richting moeten lobbyen.
Geplaatst: do 28 feb, 2008 15:53
door bert sitters
Demy schreef:bert sitters schreef:
Het openbaar vervoer moet gewoon beter.
Snellere intercity-treinen, betere aansluitingen, oplossingen voor missing links.
Geen goederentreinen, stoptreinen en intercitytreinen op slechts een spoor.
Oplossen bottlenecks op en rond stations.
Betere realatie tussen fiets en openbaar vervoer. Het overgrote deel van de Nederlanders woont op minder dan zeven km van een station. Maar ook de combinatie van fiets met bus, metro en tram kan een oplossing zijn.
Stoppen met aanbestedingen aan de goedkoopste: de overheid moet zelf voor goede verbindingen zorgen.
l
Bert,
We hebben er nu eenmaal voor gekozen om het openbaar vervoer te privatiseren. Ook al maak je de verbindingen beter en goedkoper of zelfs gratis OV, dan nog zal de vermindering van het aantal autoverplaatsingen nauwelijks afnemen. Gratis OV zal zelfs een toename van de mobiliteit voor mensen met een laag inkomen, jongeren en ouderen zonder een rijbewijs teweeg brengen. (dus de groep die juist al niet in de auto zit)
Als je er goed over na denkt zijn we elkaar eigenlijk langzaam aan het vergassen. Onder het motto " De economie moet doordraaien"
De automobilist een schuldgevoel aanpraten zou een hoofdtaak moeten worden van de fietsersbond. Vandaag toevallig het nieuws over de uitstoot van brommers. Als je dan ziet wat de anti-rokers beweging na dertig jaar heeft bereikt, zou je misschien in die richting moeten lobbyen.
"We hebben er voor gekozen." Dat was niet mijn keuze. De prijs van het OV maakt niet zo veel uit. Ik heb nergens gepleit voor het verlagen van de prijs. Ik heb gezegd dat ik het OV niet duur vind. Kwaliteit kan wel uitmaken en vooral de beeldvorming. Verder heb ik gezegd dat een beter OV onderdeel moet zijn breed en samenhangend pakket van pull en push maatregelen.
Opmerkelijk is dat in Amsterdam het gemiddelde inkomen onder mensen die zich veel per fiets verplaatsen hoger ligt, dan mensen zich niet of weinig per fiets verplaatsen. Toch noemen veel winkeliers fietsers armoedzaaiers.
Geplaatst: do 28 feb, 2008 16:20
door Marjan
De privatisering.. ik val ook niet onder "we" , niet mijn keuze.
de beeldvorming van de automobilist vs fietser werd nog eens gestigmatiseerd door het CBS met het idee "inflatiemandje".
Iemand die rookt als een ketter, graag een borreltje drinkt en er van houdt het gaspedaal van de auto goed in te trappen, heeft een heel ander uitgavenpatroon dan iemand die sport, vruchtensappen drinkt en naar het werk fietst.
Vruchtensappen drink ik niet zoveel, hou van een goed glas wijn.

Geplaatst: do 28 feb, 2008 16:21
door m-gineering
bert sitters schreef:
Opmerkelijk is dat in Amsterdam het gemiddelde inkomen onder mensen die zich veel per fiets verplaatsen hoger ligt, dan mensen zich niet of weinig per fiets verplaatsen. Toch noemen veel winkeliers fietsers armoedzaaiers.
Moet je fietsenmakers horen klagen over die armoedzaaiers die met een veel te dikke auto voor komen rijden

Geplaatst: do 28 feb, 2008 16:35
door Demy
"We" is de meerderheid die in de jaren negentig voor "Paars" heeft gekozen.
En zeg nu niet dat je er niet bijhoort of "Wir haben es nicht gewußt" Had je het partij programma maar beter moeten lezen.
Geplaatst: do 28 feb, 2008 16:49
door Pathfinder_II
Er moet iets veranderen in de denkwijze van een groot deel van de bevolking.
Laatst kwam ik langs een fitness centrum gefietst. Daar zitten tientallen mensen op een hometrainer voor het raam te zweten om aan hun conditie te werken. Voor de deur staan er 5 fietsen in een rek voor maximaal 10. Wel staat de parkeerplaats vol met benzine slurpende monsters waar je gemakkelijk Parijs Dakar mee kunt rijden.
Als we dat begrijpen kunnen we richting een oplossing gaan denken.
Wouter