Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin TOPO goed? Waarvoor? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Garmin TOPO goed? Waarvoor?

142 berichten

Kwam bij toeval op jullie posting en heb me maar even aangemeld.
Voor meer details op de kaart kun je beter gaan voor het programma
oziexplorer.
hierbij gebruikmaken van de topografische kaarten TOP25 to move, schaal 1:25.000

Website

met oziexplorer is het ook mogelijk om de tracks of routes te maken en gelijk naar je gps te uploaden.
je kunt niet de kaarten op je gps laden. daar moet je de garmin kaarten voor hebben. maar voor het plannen van een track is de betere details zeer makkelijk.

Als alles goed is hieronder een screenshot van hetzelfde gebied als 'de tovenaar' gepost heeft van het Valleikanaal.

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er inderdaad beter uit dan de Garmin kaartjes, alleen mis ik nog steeds het fietspad langs het kanaal (jaagpad).

Jammer dat er geen ozi kaartjes in de Garmins geladen kunnen worden.

Ja, TOP25 zijn super. Heb in Duitsland heel vaak TOP50 gebruikt. Daar komen ze met een eigen heel goed programma van de desbetreffende Landesvermessungsamt. De nieuwste versie voor Nordrhein-Westfalen komt zelfs met een extra cd met wandel- en fietspaden. Ik kan deze kaarten voor Duitsland echt aanbevelen (voor planning). Ze zijn er voor elk deelstaat (Bundesland). Oudere versies zijn vaak goedkoop op eBay verkrijgbaar. Nieuw kosten ze tussen 40,- en 80,- EUR.

Afbeelding

Ik heb laatst een aanleiding gezien om gewone digitale kaarten om te zetten naar kaarten die je kunt overnemen op je Garmin GPS. Hier is de website. Ik heb het nog niet probeert. Maar het is bleekbaar wel te doen.

Andreas schreef: Ik heb laatst een aanleiding gezien om gewone digitale kaarten om te zetten naar kaarten die je kunt overnemen op je Garmin GPS. Hier is de website. Ik heb het nog niet probeert. Maar het is bleekbaar wel te doen.
Dat is monnikenwerk, je moet ieder lijntje converteren (raster->vector). Ik raad het je ook niet aan om het te proberen :lol:
Op http://mapcenter.cgpsmapper.com/ vind je een grote verzameling zelf gemaakte kaarten die geschikt zijn voor Garmin.

Tja de topo van Nederland staat nog op m'n verlanglijstje. Jammer dat hij zo duur is. Veel te duur... De topo van het relatief gigantische Duitsland heb je namelijk voor bijna dezelfde prijs.

Voor Nederland download ik voorlopig de tracks. Nog even (...) en je kunt voor alle fiets- en wandelpaden tracks downloaden.

Met namen in de bergen zijn topo's leuk om te hebben. Je ziet dan alle bergpaadjes...

Zie voor het downloaden van tracks 'mijn' linkenpagina:
http://verweg.de/linkenpagina_tracks_over_deze_we.htm

Heerda schreef:Tja de topo van Nederland staat nog op m'n verlanglijstje. Jammer dat hij zo duur is. Veel te duur...
Je kan m ook downloaden. Naar Nederlands recht is downloaden niet illegaal, mits er sprake is van een thuiskopie. :lol:

Soms kun je ze ook heel erg goedkoop op marktplaats vinden. Trouwens is TOPO Nederland veel beter dan TOPO Duitsland:

Een stuk uit de Duitse TOPO:
Afbeelding

Hetzelfde stuk uit de Nederlandse TOPO:
Afbeelding

En het gaat om een stuk in Duitsland vlak bij de grens.

Downloaden is niet illegaal? Oké, als je het niet gebruikt, denk ik. :-)

Andreas schreef: Trouwens is TOPO Nederland veel beter dan TOPO Duitsland:
Topo Nederland is over het geheel genomen beter ja !!!
Vooral oostelijk Duitsland is erg verouderd.

Andreas schreef:Hetzelfde stuk uit de Nederlandse TOPO:

En het gaat om een stuk in Duitsland vlak bij de grens.

Downloaden is niet illegaal? Oké, als je het niet gebruikt, denk ik. :-)
Op mijn pc ziet het kaartje in mapsource er anders uit, de wegen zijn enkele zwarte lijntjes ipv dubbel. Wat voor software gebruik jij?

De tovenaar schreef:
Heerda schreef:Tja de topo van Nederland staat nog op m'n verlanglijstje. Jammer dat hij zo duur is. Veel te duur...
Je kan m ook downloaden. Naar Nederlands recht is downloaden niet illegaal, mits er sprake is van een thuiskopie. :lol:
Dat geldt natuurlijk niet voor software zoals topografisch kaartmateriaal. Het downloaden en gebruiken daarvan zonder toestemming van de copyright-eigenaar is illegaal.

peter de rijk schreef:Dat geldt natuurlijk niet voor software zoals topografisch kaartmateriaal. Het downloaden en gebruiken daarvan zonder toestemming van de copyright-eigenaar is illegaal.
Het gaatje in de wet !!
Volgens http://www.iusmentis.com/p2p-filesharin ... adenlegaal
"Iedereen mag een zogeheten thuiskopie maken, mits die maar niet verder verspreid wordt. En dat mag ook zonder dat je het origineel gekocht hebt. Met andere woorden, het downloaden van een werk via een file sharing netwerk te zien is als een thuiskopie, mits de persoon die het werk downloadt dit maar aan niemand anders geeft."
Zie ook: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/

Een thuiskopie mag dus wel maar je mag er niet mee op fietse :?

Michael W schreef:
peter de rijk schreef:Dat geldt natuurlijk niet voor software zoals topografisch kaartmateriaal. Het downloaden en gebruiken daarvan zonder toestemming van de copyright-eigenaar is illegaal.
Het gaatje in de wet !!
Volgens http://www.iusmentis.com/p2p-filesharin ... adenlegaal
"Iedereen mag een zogeheten thuiskopie maken, mits die maar niet verder verspreid wordt. En dat mag ook zonder dat je het origineel gekocht hebt. Met andere woorden, het downloaden van een werk via een file sharing netwerk te zien is als een thuiskopie, mits de persoon die het werk downloadt dit maar aan niemand anders geeft."
Zie ook: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/
Op dezelfde bladzijde staat dat dit niet geldt voor software. Dat is in de auteurswet ook uitdrukkelijk uitgesloten (artikel 45f). Maar dit allemaal terzijde...

peter de rijk schreef: Op dezelfde bladzijde staat dat dit niet geldt voor software. Dat is in de auteurswet ook uitdrukkelijk uitgesloten (artikel 45f). Maar dit allemaal terzijde...
Klopt, maar een digitale kaart is geen (programma)software, gewoon wat data, lijkt mij !!

In veel van die GPS programma's kan je papieren kaarten inscannen en gebruiken. Dat zou dan ook niet mogen.

Topo Nederland kun en mag je maar op 1 pc installeren (na installatie moet je je registreren bij de leverancier) dus als iemand een topo nederland aanbied en deze is al geregistreerd, dan kun je hem niet unlocken en heb je er dus niets aan. Dan is goedkoop wel duurkoop!

De tovenaar schreef:
Andreas schreef:Hetzelfde stuk uit de Nederlandse TOPO:
En het gaat om een stuk in Duitsland vlak bij de grens.
Downloaden is niet illegaal? Oké, als je het niet gebruikt, denk ik. :-)
Op mijn pc ziet het kaartje in mapsource er anders uit, de wegen zijn enkele zwarte lijntjes ipv dubbel. Wat voor software gebruik jij?
Deze screenshots zijn afkomstig uit Garmin Bobcat, een programma voor de Mac. Ik ga eens kijken of ik de kaarten op de pc ook anders zie.
Michael W schreef: In veel van die GPS programma's kan je papieren kaarten inscannen en gebruiken. Dat zou dan ook niet mogen.
Als je de papieren kaart koopt, dan denk ik is het (qua wetgeving) geen probleem als je daarvan een scan maakt en deze op je pc gebruikt. Maar je mag deze scan dan niet aan andere mensen geven, denk ik.

Andreas schreef:Als je de papieren kaart koopt, dan denk ik is het (qua wetgeving) geen probleem als je daarvan een scan maakt en deze op je pc gebruikt. Maar je mag deze scan dan niet aan andere mensen geven, denk ik.

Dat denk ik ook, maar de vraag is meer "Is de digitale topokaart programmasoftware of niet'. Zo ja, dan mag je geen 'thuiskopie' maken of hem downloaden, zo nee, dan mag dat dus wel zonder dat je wettelijk gezien strafbaar bent. Het morele aspect verwaarlozen we even voor het gemak. ;-)

Andreas schreef:
De tovenaar schreef:
Andreas schreef:Hetzelfde stuk uit de Nederlandse TOPO:
En het gaat om een stuk in Duitsland vlak bij de grens.
Downloaden is niet illegaal? Oké, als je het niet gebruikt, denk ik. :-)
Michael W schreef: In veel van die GPS programma's kan je papieren kaarten inscannen en gebruiken. Dat zou dan ook niet mogen.
Als je de papieren kaart koopt, dan denk ik is het (qua wetgeving) geen probleem als je daarvan een scan maakt en deze op je pc gebruikt. Maar je mag deze scan dan niet aan andere mensen geven, denk ik.
In juristenland wordt de discussie daarover, na enkele nog niet uitgekristalliseerde uitspraken van rechterlijke instanties, volop gevoerd. Mijn uitleg is dat indien het slechts t.b.v. eigen gebruik is en niet t.b.v. van de handel een overdracht niet verboden is. Je mag immers ook kopièn voor jezelf maken. Jij beslist toch wat je met jouw eigendom, behalve het geestelijke eigendom van het programma, doet. Hierover zal de jurisprudentie, net als bij mp3´s, in de toekomst nog nader geprecisieerd worden.

Als alternatief voor commerciële software kan je ook de gratis openstreetmaps Garmin map for The Netherlands downloaden:
http://garmin.na1400.info/index.html

Deze is nog niet routable en fietspaden en hoogtelijntjes e.d. staan er nog niet op maar dat is een kwestie van tijd denk ik.

Afbeelding
vb schermafdruk

Andreas schreef:Soms kun je ze ook heel erg goedkoop op marktplaats vinden. Trouwens is TOPO Nederland veel beter dan TOPO Duitsland
de nieuwe versie van Topo Duitsland ziet er heel wat beter uit:

Afbeelding
http://garmin.de/karten/outdoor/deutschland_v2.php