Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met ketting reinigingsmiddelen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaring met ketting reinigingsmiddelen?

euhh nee :) dat is omdat die buisjes vacuum gezogen zijn:)

Je kunt ook gewoon gaan smeren met SB, werkt prima. Ketting gewoon reinigen eens in de tijd met gewoon simpel water, en niks geen roestige ketting. Als je ketting goed verzorgt dan kan je de 7000 km ermee wel halen, liefde en aandacht doen veel. :lol:

ThomasR schreef:euhh nee :) dat is omdat die buisjes vacuum gezogen zijn:)
Het heet nochtans capillair prikken:
http://www.google.nl/search?gbv=2&hl=nl ... eken&meta=
(736 hits)
Leon

m-gineering schreef:'n druppeltje met een noodgang zo'n glazen buisje binnen schuift? Dat is het capillair effect
Het capillair effect heeft te maken met de oppervlaktespanning van een vloeistof. Als die hoog is (bijvoorbeeld bij dauwdruppels) dan vloeit de vloeistof minder goed en vormt parels.

Een naald kan je door de oppervlaktespanning laten drijven op een wateroppervlak. Verlaag je de oppervlaktespanning, door er bijvoorbeeld een druppel dreft in te laten vallen, dan breekt de oppervlaktespanning en zinkt de naald. Sommige insecten zoals schaatsenrijdertjes (schrijvertjes) maken daar gebruik van om over het water te "lopen".

Een wasproduct maakt water beter vloeibaar, zodat het sneller en dieper in de vezels doordringt en beter wast. (Dat betekent de dood van deze insecten. In water met zeepresten zinken en verdinken ze.)

Het capillair effect is een gevolg van een lage oppervlaktespanning. Olie heeft, net zoals zeepwater, een lage oppervlaktespanning en dus een hoog capillair effect. Dat kan je ook merken aan het feit dat een klein oliedruppeltje op een plas water uitvloeit tot een gigantische vlek. De oliemoleculen blijven niet samen en verspreiden zich razendsnel. Daardoor is (dunne) olie ook in staat om snel door te dringen in zeer smalle ruimten (capillaire ruimten).

Olie zal dus ook geen parel vormen op bijvoorbeeld een lap katoen, zoals zuiver water soms wel doet. Olie laat zich bij het eerste contact door de katoenweefsels "opzuigen" en vormt snel een grote vlek op je T-shirt. Ook een gevolg van het capillair effect.
Peter Rodenburg schreef:Onlangs (voor mijn korte fietsvakantie naar Marokko) heb ik de ketting van mijn fiets schoongemaakt met speciale kettingreiniger. Het gevolg was dat de ketting inderdaad schoon (schoner) werd. Maar het spul bevat volgens mij ook detergenten die de achtergebleven en nieuw aangebrachte olie verdunnen. Het gevolg was dat de naaf en velg en spaken van het achterwiel volkomen onder de (verdunnende) smeerolie kwamen te zitten.
Is dit een bekend probleem, of mis ik iets? (Ik had de ketting namelijk na het reinigen wel afgenomen met een poetsdoek, maar de reiniger zit natuurlijk ook tussen de schakels.)
Ik gebruik ook (Vetta)kettingreiniger maar dan als volgt:

Hang mijn fiets op aan speciaal daarvoor bevestigde fietsdragers in mijn schuur. Stuur aan een haak en achterdrager aan een haak. (Overigens spuit ik de fiets voorzichtig schoon in een wasstraat. Ook de ketting ik zorg dan wel dat ik gelijk thuis begin met onderstaand ivm roesten)

· Haal de ketting, afhankelijk van hoe vuil die is, één of meerdere malen door een kettingreinigingsbakje met reinigingsvloeistof. Tot dat het ergste vuil verwijderd is, op de vloer heb ik wat oude doeken liggen die het eventueel ‘lekken’ opvangen.

· Ik gebruik biologisch reinigingsmiddel (bij de fietsenmaker verkrijgbaar) vervolgens droog en reinig ik de ketting en voor/achtergroep met oude doeken. Ik laat hem even staan, in mijn geval spuit ik de volgende dag pas teflon op de ketting en klaar is Kees. Weer als nieuw geen geklieder etc. De kunst is net genoeg aan te brengen zonder dat de ketting helemaal zwart wordt in het laatste geval heb je er teveel opgedaan. De smeermiddelen zijn van een dusdanige kwaliteit dat dat niet meer nodig is.

Uit eigen ondervinding merk ik dat als je dit regelmatig doet je fiets goed blijft schakelen en daardoor ook lekkerder trapt.
Uitkoken is echt niet meer nodig!!! Alsmaar opnieuw kettingsmeermiddel aanbrengen maakt de ketting en de voor en achtergroep echt niet schoner. Hoogstens breng je laag op laag aan inclusief het vuil wat blijft zitten en wat weer moeilijker te verwijderen is.

Groet,

John

Berre schreef:Het capillair effect is een gevolg van een lage oppervlaktespanning
Zuiver water gaat dus niet? Dacht het niet. Je vergeet cohesie en adhesie. Plaatje van wiki:
Afbeelding
Leon

Leon schreef:
Berre schreef:Het capillair effect is een gevolg van een lage oppervlaktespanning
Zuiver water gaat dus niet? Dacht het niet. Je vergeet cohesie en adhesie. Plaatje van wiki:
Afbeelding
Leon
Was het niet vergeten Leon, maar ik wou het verhaal niet ingewikkelder maken dan het al is.

Olie (en water) zijn inderdaad in staat om min of meer tegen een wand "omhoog te kruipen" door de adhesie die heerst tussen de vloeistof en de wand.

Tussen twee wanden die dicht tegen elkaar zitten, zoals bij de schalmen van een ketting, of in een capilaire buis, is dat effect sterker. En de lagere oppervlaktespanning van olie maakt dat proces nog makkelijker dan bij zuiver water. Dat zorgt ervoor dat kruipolie "kruipt".

In een extreem geval, tussen wee tegen elkaar liggende glasplaatjes van een microcop bijvoorbeeld, is het capillair effect spectaculair. De vloeistof kruipt met explosieve snelheid over het hele oppervlak (als de druppel tenminste voldoende groot was). Daarbij speelt bovendien het effect van de luchtdruk die de glasplaatjes met grote kracht tegen elkaar perst.

Bij een lage oppervlaktespanning zie je een "hol" vloeistofoppervlak in een buis. Maar bij kwik, dat een hoge oppervlaktespanning heeft, staat de vloeistof met een bol oppervlak. Kwik heeft geen zin om tegen een wand op te kruipen.

Kwik vormt daardoor ook "parels", de beroemde kwikbolletjes. Die kent iedereen die al eens een kwikthermometer gebroken heeft. (Giftig!)

Maar hoe komt het dat die cap.-werking ervoor zorgt dat de olie tot diep in de schanieren van mijn fietsketting doordringt?

Nee dat kan ik niet begrijpen.

Spider Web

Oh niet goed gelezen ik snap het al. De olie kruipt omhoog tot in de diepst regionen der schakels.

(Off-topic!)
Leon schreef:
Het heet nochtans capillair prikken:
http://www.google.nl/search?gbv=2&hl=nl ... eken&meta=
(736 hits)
Dat heet zo omdat het afnemen van bloed uit de capillaire vaten betreft, haarvaatjes dus. Doorgaans een prikje in de vingertop. Verder kan er nog veneus (uit een ader, vaak in de elleboogholte) en arterieel (slagaderlijk) bloed worden afgenomen.

Groetjes,

Carl

Ik heb twee kettingen dit keer !!
Elke 3000 km wissel ik ze om. Zo gaan je tandwielen nog langer mee, heb ik gehoord. Dit vanwege een gelijkmatige verdeling van de slijtage.

Blanche schreef:Ik heb twee kettingen dit keer !!
Elke 3000 km wissel ik ze om.
Heb ik ook juist gedaan. Maar na 3000 km is ie zowiezo versleten, dus dan moet je 'm wel vervangen. Mijn streven nu is om de ketting elke 1000 km om te wisselen en goed reinigen en smeren. Na 1000 km moet ik de ketting van mijn Rohloffnaaf stellen, dus dat is een mooie gelegenheid om er gelijk maar een goed gesmeerde ketting erop te leggen. (Maar ik ga niet met 2 kettingen op vakantie, hoor. D'r zijn grenzen en zo duur is een ketting nou ook weer niet.)

Carl Buijs schreef:(Off-topic!)
Leon schreef:
Het heet nochtans capillair prikken:
http://www.google.nl/search?gbv=2&hl=nl ... eken&meta=
(736 hits)
Dat heet zo omdat het afnemen van bloed uit de capillaire vaten betreft, haarvaatjes dus. Doorgaans een prikje in de vingertop. Verder kan er nog veneus (uit een ader, vaak in de elleboogholte) en arterieel (slagaderlijk) bloed worden afgenomen.

Groetjes,

Carl
Klopt. Het capillair effect zou er wel voor kunnen zorgen dat het bloed in de naald doordringt, maar niet verder. Om het flesje te vullen is een vacuum nodig.

Peter Rodenburg schreef:
Blanche schreef:Ik heb twee kettingen dit keer !!
Elke 3000 km wissel ik ze om.
Heb ik ook juist gedaan. Maar na 3000 km is ie zowiezo versleten, dus dan moet je 'm wel vervangen. Mijn streven nu is om de ketting elke 1000 km om te wisselen en goed reinigen en smeren. Na 1000 km moet ik de ketting van mijn Rohloffnaaf stellen, dus dat is een mooie gelegenheid om er gelijk maar een goed gesmeerde ketting erop te leggen. (Maar ik ga niet met 2 kettingen op vakantie, hoor. D'r zijn grenzen en zo duur is een ketting nou ook weer niet.)
Na 3.000 km versleten???
De mijne niet hoor...ik heb een gouden :wink: de kmc x9 gold die gaat echt nog wel ff mee. Blingbling..... :lol:

Ik heb er via de zoekfunctie nog eens naar gezocht en kwam 2 onderzoeken tegen naar de levensduur van een fietsketting.

Ik denk toch dat je serieus rekening moet houden met een levensduur van zo'n 3000 km voor een fietsketting.



Afbeelding

Zie: http://rad-forum.de/showflat.php?Cat=0& ... e=0#308644


Afbeelding

zie: http://www.bikeboosting.nl/picture/uploads/105.jpg

De levensduur van een ketting heeft alles te maken met hoe je ermee omgaat. Ik heb ooit een campa ketting gezien die gesmeerd werd met SB en na 7000 km 1 mm verlenging had en nog lang niet versleten. Nou was de eigenaar extreem begaan met fietsen de fiets en z'n onderdelen. Ik heb ook kettingen gezien die droog en uitermate roestig en versleten waren na 800 km omdat de eigenaar niet wist dat een fietsketting of en toe ook dorst heeft. :D

Nee hoor Peter....we hebben het ook nagemeten.
Kan nog een hele poos mee die ketting van me :>
Ik heb trouwens geen Rolo...


Geknipt en geplakt van Bike4Travel >>

Ketting wisselen
De truc om extra veel kilometers uit je tandwielen en ketting te halen. Gebruik twee kettingen die je elke 2500 kilometer wisselt. Een ketting slijt namelijk sneller dan de tandwielen, en wanneer je ze wisselt, blijven ze passen op de vertandingen. Een snelsluiting zoals een powerlink of quicklink is aan te raden, anders lopen de kosten van de sluitpennen behoorlijk op. Een8/9 speed ketting mag je namelijk niet zomaar dicht ponsen met een kettingpons. Het gat raakt uitgelubberd door de pen, en hierdoor zal de ketting op deze plek breken.

Blanche schreef:Ik heb trouwens geen Rolo...
Dan slijt ie nog sneller. :wink:
Hier is mijn ketting reiniging tip:
Om de ketting en tandwielen goed te reinigen hoef je geen speciale dure middelen te gebruiken en ook geen benzine enz. Ik gebruik een kettingreiniger apparaat, dit is een kunststof bakje met borsteltjes. Deze vul ik met een sopje van warm water en een scheut Dasty. Dasty is een ontvetter in een spuitbus van de Wibra. De ketting wordt hiermee perfect schoon.
Hier is mijn ketting reiniging tip:
Om de ketting en tandwielen goed te reinigen hoef je geen speciale dure middelen te gebruiken en ook geen benzine enz. Ik gebruik een kettingreiniger apparaat, dit is een kunststof bakje met borsteltjes. Deze vul ik met een sopje van warm water en een scheut Dasty. Dasty is een ontvetter in een spuitbus van de Wibra. De ketting wordt hiermee perfect schoon.