Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alpen Rollerbrakes - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Alpen Rollerbrakes

ik wil hier nu niet de domme belg uithangen he maar heten die dingen trouwens niet gewoon trommelremmen ??

ik heb er verder geen ervaring mee buiten op oude fietsen, en die remmen voor geen meter. gewoon v brakes op zetten me dunkt

Vroeger heetten ze ook in Nederland gewoon trommelremmen, en kwamen van Gazelle, Sturmey Archer, en later (?) ook Sachs. Daarna is Shimano met veel fanfare met een iets anders geconstueerde variant gekomen waar ze de naam rollerbrakes aan hebben gegeven. Het gaat hier dus specifiek over Shimano rollerbrakes, al zou ik ook met de oudere trommelremmen niet graag grote afdalingen doen.
Wim

de werking van een "ouderwetsche" trommelrem is weldegelijk totaal anders dan een roller brake, sram heeft tegenwoordig ook een iBrake welke ook weer anders werkt. Het gaat erom dat de remkracht te laag ligt en dat deze type remmen onder te grote belasting warmlopen en remkracht verliezen.

Bas

hebben we weer iets nieuws geleerd vandaag :)

ThomasR schreef:hebben we weer iets nieuws geleerd vandaag :)
rollerbrakes remmen ijzer op ijzer en functioneren net als een terugtraprem. Je moet ze smeren met vet

Trommelremmen en schijfremmen gebruiken een samengesteld remvoering materiaal (vroeger met asbest) en moet je beslist niet smeren

misschien een wat vreemde ervaring.. maar mijn trommelremmen op mijn citybike waarmee ik voor het eerst door de ardennen fietste, remde met schijnbaar meer kracht dan mijn magura velgremmen. Misschien moet ik ook wel meer knijpen in mn magura's, maar ik vond het wel apart.

Aan de ene kant ben ik heel blij dat ik niet wist van het trommelrem blokkeerprobleempje, anders was ik niet met +/-70 van de baraque michel gegaan... Feit blijft dat nu ik er vanaf weet ik het niet meer zou doen. De kans dat of ineens je wiel vast slaat of er simpelweg geen remkracht meer is, is voor mij genoeg om voor velgremmen te gaan.... Alhoewel velgen ook oververhit kunnen raken en de band kunnen laten knappen.

Ander aandachtspuntje is je remblokjes zo nu en dan eens controleren. In diezelfde eerste keer ardennen heeft een vriend van mij zn halve velg weggeslepen doordat er braampjes in zn remblokjes compound zaten... daar kwamen we pas 's avonds achter. Andere oorzaak kan zijn omdat ze gewoon simpelweg versleten zijn.
Cor Hendriks schreef:Ik heb een Union met rollerbrakes.

Is het veilig om daar mee via de Alpen naar Rome te fietsen met 25 kilo bagage?
Hoi cor!

Veilig is het zeker want snel zal je niet zijn :lol: Ik heb eerst hier in Duitsland met Rollerbrakes gefietst maar bij lange downhills blokkeerden die gewoon. Moest ik er weer over plassen om ze af te laten koelen en zo :? :roll:

Monteer dus een paar V-brakes als het kan en klaar is Cor.

Fiets de wereld (met HS 33 remmen),
Whisky

Hoi Cor,

ik had twee jaar geleden hetzelfde probleem met mijn Batavus Jakima. Deze had ook rollerbrakes, met kleine! koelschijven. Ik wou ermee naar Noorwegen de bergen in dus voor de zekerheid had ik voor V-brakes gemonteerd. (achter was niet mogelijk omdat er geen bevestigingspunten waren op het frame)
In de praktijk bleek dat de rollerbrakes achter weinig tot niet remden bij een afdaling. De V-brakes werden hierdoor erg heet omdat deze bijna al het remwerk moesten doen, dus ook de velg werd flink heet. Omdat ik bang was dat buitenband eraf kon gaan? en omdat de remblokjes zo wel erg hard sleten, stopte ik tijdens afdalingen ongeveer om de minuut.
Ik had weliswaar kleine koelschijven, maar mijn ervaring is dus negatief. Verder had ik ook geen redundantie, want mocht de kabel van de V-brake voorrem breken tijdens afdaling, dan had ik een probleem. Verder belast je je spaken / velgen ook meer met een rollerbrake dan met een velgrem. Ik kwam daar pas een half jaar later achter tijdens een fietstochtje in Duitsland, toen mijn spaken door de velg heen trokken. Ik had al scheurtjes zien onstaan...