Wauw, ik ben wel wat gewend van de Amerkanen met hun ounces per kubieke voeten en zo, maar nu blijkt dat ook de mechanica heel anders omschreven wordt dan Newton het ons hier in Europa heeft verklaardSephi schreef:
-Rode pijl is het effect aan de onderkant van het wiel van je remblokjes( en zijn de geen die daadwerkelijk erzijn.
-Blauwe pijl naar voren is je momentum/je vooruitgaande snelheid van toen je nog niet aan het remmen was, maar lekker aan het fietsen.
... zoals te zien is, gaat de remkracht achter vooral naar het stilzetten van je aandrijving van je achterwiel. ...
... de rondgaande motie van je voorwiel....
... De kracht die vervolgens overblijft is je vooruitgaande motie+ de zwaarte kracht. ...
... Wat dus een vooruitgaande kracht naar beneden oplevert....
... Dit betekent, dat je voorwiel op het wegdek wordt gedrukt, en je achter wiel "iets" omhoog zal komen. Dit veroorzaakt dus een grotere invloed van je voorwiel op het remmen dan je achterwiel...
... Door de wrijving van deze twee materialen rem je ook af t.o.v. het object onder je. ...
... Doordat er meer druk op je voorwiel rust, zal de wrijving tussen het wegdek en je voorwiel groter zijn dan tussen je achterwiel(waar minder druk/kracht op rust) en het wegdek...
... omdat je het massa middelpunt niet direct in het midden van beide wielen hebt, maar daar tussen op een hoger gelegen punt. En hierbij zal je dus lichtelijk naar voren hellen....
Hopelijk is het nu duidelijk. en mocht ik ergens een foutje hebben gemaakt, dan hoor ik het graag. Ik ben nog niet zo lang op hier in de vs, dus slaperigheid kan erin geslopen zijn



Waar ik wel bang voor ben is dat deze machanica niet verklaart waarom remblokjes werken. Ga maar na: de kracht die uitgeoefend wordt op de velg is precies even groot als de kracht op de bevestigingspunten van de blokjes aan de fiets. En je vergeet dat op de punten van de assen ook krachten spelen.
Ook is het apart te noemen dat wanneer er een kracht schuin naar voren is de fiets niet verder versnelt.
De definitie van "motie" zal wellicht overeenkomen met "impuls" en/of "draaimoment"?
Het schijnt in Amerika zo te zijn dat de vertraging van de fiets een oorzaak is van de remwerking

Misschien kun je het ook op zijn Europees uitleggen als je wat leest op bv
http://nl.wikibooks.org/wiki/Klassieke_ ... e_dynamica
Groetjes,
Leon